7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (1) معرفی اجمالی سوره مدثر
☑️مدثّر:كسي كه لباس پوشيده يا در لباس خود را پيچانده است.[ فرهنگ ابجدى، ص777]
☑️مفهوم کلی سوره:يادآورى رستاخيز؛علنى شدن دعوت پيامبر صلى الله عليه و آله ؛
دفاع از پيامبر صلیاللهعلیهوآله و قرآن ؛عوامل دوزخى شدن افراد؛صفات بهشتيان و دوزخيان .[ تفسير قرآن مهر، ج 19، ص: 129]
☑️علت نامگذاری:«سوره مدثّر»؛ نام اين سوره «مدثّر»، به معناى «جامه به خود پيچيده» است كه از آيۀ اول اين سوره گرفته شده است.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص315]
تعداد آیات:سوره مدثّر پنجاهوشش آیه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 67]
☑️تعداد کلمات:سوره مدثّر دویستوپنجاه کلمه دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 67] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد کلمات سوره های قرآن مختلف است)
☑️تعداد حروف:سوره مدثّر هزاروده حرف دارد.[ الكشف و البيان، ج 10، ص 67] (لازم به ذکر است اقوال در تعداد حروف سوره های قرآن مختلف است)
☑️اهداف و آموزه ها:هدف هاى مهم سوره مدثّر عبارت اند از:
1. يادآورى معاد و هشدارى به مشركان در همین راستا؛
2. دعوت پيامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله به قيام و اعلام رسالت به صورت علنى.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص315]
☑️محتوا و موضوعات:
بحثهاى سوره مدثّر روي هم رفته بر هفت محور دور مى زند:
1️⃣دعوت پيامبر صلیاللهعلیهوآله به قيام و انذار و ابلاغ آشكار و صبر و استقامت در اين طريق، و تحصيل آمادگيهاى لازم براى اين كار
2️⃣اشاره به رستاخيز، و صفات دوزخيان، همانهایی كه به مقابله با قرآن برخاسته، و به استهزاى حق پرداختند
3️⃣قسمتى از ويژگيهاى دوزخ توأم با انذار كافران
4️⃣تاكيد بر امر رستاخيز از طريق سوگندهاى مكرر
5️⃣ارتباط سرنوشت هر انسانى با اعمال او، و نفى هر گونه افكار غير منطقى در اين زمينه
6️⃣قسمتى از ويژگيهاى بهشتيان و دوزخيان و سرنوشت هر كدام از آنها
7️⃣چگونگى فرار افراد جاهل و بيخبر و مغرور و خودخواه از حق.[ تفسير نمونه، ج 25، ص206]
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #قیامت #زمان #آخرت #اعمال #تجسم
🔅🔅🔅
🔻مشاهده و تجسم اعمال چگونه است؟
در سوره آل عمران، آیه ۳۰ آمده است:
«یوم تجد کلّ نفسٍ ماعملت من خیرٍ محضرًا و ما عملت من سوءٍ تودّ لو أنّ بینها و بینه أمدًا بعیدًا و یحذّرکم الله نفسه و الله رءوفٌ بالعٍباد».
«روزی که هر کس، هر کار نیکی انجام داده، حاضر بیابد و آنچه بدی کرده، آرزو می کند، ای کاش بین آن عمل و او، زمانی دور فاصله می بود و خداوند، شما را از کیفر خود می ترساند و در عین حال، خدا به بندگان مهربان است».
⏪صحنه حضور و تجسّم عمل در قیامت، چنان هولناک است که پشت آدمی را می لرزاند و دل ها را به وحشت می اندازد.
در آن روز، انسان تمام آنچه را از پیش فرستاده، با چشم خود می بیند. یعنی رفتار و کرداری که به ظاهر در نظام آفرینش محو شده، جان می گیرند و به صورت های زشت و زیبا، مجسم می شوند.
مؤمنان از دیدن کارهای شایسته خویش شاد می شوند و مجرمان، چنان دچار وحشت و اضطراب می گردند که آرزو می کنند ای کاش میان آنان و عملشان فاصله زمانی زیادی می بود! و این، نشان دهنده بالاترین بیزاری آنان از کردارشان است.
⏪واژه «تجد» به معنای یافتن است و کلمه «خیر» و «شر»، که با لفظ نکره آمده، معنای عموم را می رساند. یعنی انسان در روز قیامت، «خود عمل» را می یابد، نه نتیجه آن را. برای همین است که گنهکار آرزو می کند، بین او و عملش جدایی بیفتد.
«حضور خود عمل» در قیامت، در آیه ۴۹ کهف نیز آمده که می فرماید:
«و آنچه را انجام دادهاند، حاضر یابند و پروردگار تو، به هیچ کس ستم نمی کند».
☑️این آیات، همه بیانگر آن است که آدمی در قیامت، «خود عمل» را به صورت کامل تر می یابد و این، همان تجسم عمل است که دانشمندان اسلامی به آن معتقدند.
👈🏼پندها و هشدارها:
۱- قیامت، روز اندوه و افسوس بدکاران.
۲- اعتقاد به حضور اعمال نیک و بد آدمی در قیامت، عامل پرهیز از قهر خداوند است.
۳- محبت و رأفت خداوند نسبت به بندگان، علّت هشدارهای لازم به آنان.
۴- آمیختن بیم و امید، از روش های قرآن برای تربیت انسانهاست.
۵- انسان در انجام اعمال نیک و بد، مجبور نیست؛ چرا که قبول عمل به عنوان کرده خویش در قیامت، دلیل مجبور نبودن اوست.
📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت چهاردهم)
🌷🌷🌷
🔰مراتب خشوع🔰
🍃مراتب خشوع ⬅️ به حسب مراتب ادراك عظمت و جلال و حسن و جمال است.
🌴چون امثال ما با اين حال، از نور مشاهدات محروميم، ناچار بايد در صدد تحصيل خشوع از طريق علم يا ايمان بر آييم.
✨قال الله تعالى:
«قَدْ افْلَحَ الْمُؤْمِنوُنَ الَّذين هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون؛
همانا رستگار شدند مؤمنانى كه در نمازشان خاشعاند.»
( مؤمنون- 1 و 2)
🌴خداوند، خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده، پس، هر كس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدّس حق، از زمره اهل ايمان خارج است.
🌴و نمازهاى ما كه مشفوع با خشوع نيست از نقصان ايمان يا فقدان آن است.
🌴و چون اعتقاد و علم غير از ايمان است، از اين جهت، اين علمى كه به حق و اسماء و صفات او و ساير معارف الهيّه در ما پيدا میشود، غير از ايمان است.
⚫️شيطان به شهادت ذات مقدّس حق، علم به مبدأ و معاد دارد، با این وجود، كافر است.
🌴چرا که:
🔸«خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين؛ مرا از آتش و او را از گل آفريدهاى.»( اعراف- 12) گويد.
🔹حق تعالى و خالقيّت او را مقرّ است ⬅️ انْظِرْنى الى يَوْمِ يُبْعَثوُن؛ مرا تا روزى كه بر انگيخته شوند مهلت ده.»( اعراف- 14) گويد.
⬅️ پس معاد را معتقد است.
🔸علم به كتب و رسل و ملائكه دارد، با اين وصف خداوند او را كافر خطاب كرده و از زمره مؤمنين خارج فرموده است.
🌴 پس، اهل علم و ايمان از هم ممتازند: هر اهل علمى اهل ايمان نيست.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۶ قرآن کریم (آیات ۱۷۰تا ۱۷۶ )
۱.ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پيروی از سنّت و راه نياكان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذيرش نمیباشد. «أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا» آیه ۱۷۰ بقره
۲.ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است كه مقدّمهی تعقّل باشد، و گرنه حيوانات نيز چشم و گوش دارند. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ» آیه ۱۷۱ بقره
۳.اشخاص بیتفاوت در برابر دعوت حقّ، پنج صفت تحقيرآميز دارند:
۴.مثل حيوانند، كورند، كرند، لالند و بیعقلند. «مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا ... فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ» آیه۱۷۱بقره
۵.در مكتب اسلام، مادّيات مقدّمهی معنويات است. «كُلُوا، وَ اشْكُرُوا، تَعْبُدُونَ» آیه ۱۷۲ بقره
۶.شكر، نشانهی خداپرستی و توحيد ناب است. اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادی، تلاش، مديريّت، سرمايه و اعتبارات خود بداند، برای خداوند سهمی قايل نخواهد بود تا او را شكر كند. «وَ اشْكُرُوا لِلَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ» آیه ۱۷۲ بقره
۷.اسلام به مسئله غذا و تغذيه، توجّه كامل داشته و بارها در مورد غذاهای مضرّ و حرام هشدار داده است.۴ «إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ ...» آیه ۱۷۳ بقره
۸.اشيا دارای يك وجهه باطنی و ملكوتی هستند كه در قيامت به آن شكل تجسّم میيابند. «فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ» آیه ۱۷۴ بقره
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌چگونگی تشریع دین
◻️انسان- اين موجودی كه به حسب فطرتش اجتماعی و تعاونی است- در اولين اجتماعی كه تشكيل داد يك امت بود، آن گاه همان فطرتش وادارش كرد تا برای اختصاص دادن منافع به خود با يكديگر اختلاف كنند، از اينجا احتياج به #وضع_قوانين كه اختلافات پديد آمده را برطرف سازد پيدا شد، و اين قوانين لباس دين به خود گرفت، و مستلزم بشارت و انذار و ثواب و عقاب گرديد، و برای اصلاح و تكميلش لازم شد عباداتی در آن تشريع شود، تا مردم از آن راه تهذيب گردند، و به منظور اين كار پيامبرانی مبعوث شدند.
◼️ رفته رفته آن اختلاف ها در دين راه يافت، بر سر معارف دين و مبدأ و معادش اختلاف كردند، و در نتيجه به وحدت دينی هم خلل وارد شد، شعبهها و حزبها پيدا شد، و به تبع اختلاف در دين اختلافهايی ديگر نيز در گرفت، و اين اختلافها بعد از تشريع دين به جز دشمنی از خود مردم ديندار هيچ علت ديگری نداشت، چون دين برای حل اختلاف آمده بود، ولی يك عده از در ظلم و طغيان خود دين را هم با اينكه اصول و معارفش روشن بود و حجت را بر آنان تمام كرده بود مايه اختلاف كردند.
◻️پس در نتيجه اختلافها دو قسم شد، يكی اختلاف در دين كه منشاش ستمگری و طغيان بود، يكی ديگر اختلافی كه منشاش فطرت و غريزه بشری بود، و اختلاف دومی كه همان اختلاف در امر دنيا باشد باعث #تشريع_دين شد، و خدا به وسيله دين خود، عدهای را به سوی حق هدايت كرد، و حق را كه در آن اختلاف میكردند روشن ساخت، و خدا هر كس را بخواهد به سوی صراط مستقيم هدايت میكند.
📚تفسیر المیزان علامه طباطبایی جلد دوم
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره توحید.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.35M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_توحید #توحید #توحید
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره توحید(اخلاص) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی
📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره
🔅سوره اخلاص خداوند را به یکتایى در ذات وصف کرده: «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» و او را تنها مرجع رفع همه نیازهاى مخلوقات معرفى کرده است: «اَللّهُ الصَّمَد» و هر گونه صفت نقصى مانند ترکیب و داشتن اجزا و به وجود آمدن از شیئى دیگر را از او نفى مىکند: «لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ» و او را از هر گونه شریک داشتن مُبرّا مىداند: «وَلَمْ یکنْ لَهُ کفُوًا أَحَدٌ».
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (۲) معرفی اجمالی سوره مدثر
🔅🔅🔅
☑️فضائل، خواص و ثواب قرائت سوره مدثر
ابىبنكعب از پيامبر صلیاللهعلیهوآله روايت نموده كه فرمود: «كسى كه سوره مدّثر را قرائت كند به او اجری به عدد كسانى كه محمد صلیاللهعلیهوآله را تصدیق کردهاند و او را در مکه تكذيب كردند داده خواهد شد».
🔹محمدبنمسلم از امام باقر عليهالسلام حديث نموده كه فرمود: «كسى كه در نماز واجب سوره مدّثر را قرائت كند بر خدا لازم است كه او را در
درجه محمّد صلیاللهعلیهوآله قرار دهد و در زندگى دنيا هرگز به او سختى نرسد».[ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص44-43]
☑️محل نزول:
سوره مدثّر در مكه بر پيامبر صلیاللهعلیهوآله نازل شده است.[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص43]
☑️زمان نزول:
نزول سوره مدثّر ما بين ابتداء وحى و هجرت مسلمين به حبشه است و بعد از سوره مزمل نازل شده است.[ حجةالتفاسير و بلاغالإكسير، مقدمه اول، ص31]
☑️فضای نزول
🔹سوره مدثر در اوایل بعثت پیامبر
صلیاللهعلیهوآله نازل شده است، بعثت آن حضرت فضای شهر مکه را شدیدا تحت تاثیر قرار داده بود با توجه به اینکه آوازه دعوت و نبوت پیامبر حتی به خارج از شهر مکه هم رسیده بود مشركان عرب در آستانه موسم حج جمع شدند، و سران آنها مانند ابوجهل، و ابوسفيان، و وليدبنمغيره، و نضربنحارث، و ... به مشورت پرداختند كه در برابر سؤالات مردمى كه از خارج به مكه مى آيند، و جسته گريخته مطالبى در باره ظهور پيامبر اسلام ص شنيده اند چه بگويند؟
اگر هر كدام بخواهند جواب جداگانه اى بدهند، يكى كاهنش خواند، و ديگرى مجنون، و ديگرى ساحر، اين تشتت آراء اثر منفى خواهد گذاشت، بايد با وحدت كلمه به مبارزه تبليغاتى بر ضد پيامبر بر خيزند! بعد از گفتگو به اينجا رسيدند كه بهتر از همه اين است كه بگويند ساحر است زيرا يكى از آثار پديده سحر جدايى افكندن ميان دو همسر، و پدر و فرزند است، و پيامبر با عرضه آئين اسلام چنين كارى را انجام داده بود! اين سخن به گوش پيامبر رسيده سخت ناراحت شده و غمگين به خانه آمد و در بستر آرميد كه آيات فوق نازل شده و او را دعوت به قيام و مبارزه كرد.[ تفسير نمونه، ج 25، ص209 با اضافاتی در ابتدای مطالب]
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_توحید #توحید #توحید
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره #توحید
🔹 #علامه_طباطبائی ره در ابتدای تفسیر این سوره، در خصوص مضمون سوره توحید می گوید: این سوره خداى تعالى را به احدیت ذات و بازگشت ما سوى اللَّه در تمامى حوائج وجودیش به سوى او وصف می کند، بدون اینکه احدى نه در ذات و نه در صفات و نه در افعال شریک او قرار گیرد، و این توحید قرآنى است که مختص به قرآن کریم است، و تمامى معارف اسلام بر این اساس پى ریزى شده است.
🔹 مهمترین وصف خدا در این سوره پس از بیان #یگانگى در ذات، «صَمَد» بودن است که روایات متعددى از معصومین علیهمالسلام در تفسیر آن نقل شده و مجموع آنها یگانگى خدا در افعال (توحید افعالى) را ثابت و هر گونه نقص و صفات سلبى را از خداوند نفى مىکند.
🔹 از #امام_سجاد (ع) راجع به #توحید پرسش شد، فرمود: خداى عزوجل دانست که در آخر الزمان مردمى محقق و مو شکاف آیند از این رو سوره «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» و آیات سوره حدید را که آخرش «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» است نازل فرمود، پس هر که براى خداشناسى غیر از این جوید هلاک است.
🔹 عبد العزیز بن مهتدى گوید: از #امام_رضا (ع) پرسیدم از سوره توحید، فرمود: هر کس «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» را بخواند و بدان ایمان داشته باشد به توحید شناخت پیدا کرده است.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 8.mp3
30.93M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه هشتم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۷ قرآن کریم (آیات ۱۷۷ تا ۱۸۱ )
۱.يكی از وظايف انبيا وكتب آسمانی، تغيير فرهنگ مردم است. «لَيْسَ الْبِرَّ ... وَ لكِنَّ الْبِرَّ» آیه ۱۷۷ بقره
۲.ارتباط با خدا در كنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعی در حوادث و گرفتاریها مطرح است. «آمَنَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ... وَ آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ» آیه ۱۷۷ بقره
۳.هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، بلكه دل كندن صاحب مال از مال نيز هست. «عَلی حُبِّهِ» آیه ۱۷۷
۴.قاطعيّت و عطوفت در كنار هم لازم است. «فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ» گويا اوليای مقتول، برادر قاتل هستند و قاتل، از مرز اسلام و اخوت بيرون نمیرود . آیه ۱۷۸ بقره
۵.اسلام، نه مانند يهود تنها راه را قصاص میداند و نه همچون مسيحيّت بهترين راه را عفو میشناسد، بلكه راههای مختلفی مثل قصاص، خونبها و عفو را مطرح میكند. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ ... فَمَنْ عُفِيَ» آیه ۱۷۸
۶.حذف عنصر خطرناك، يك اصل عقلانی است. «يا أُولِي الْأَلْبابِ» ۱۷۹ بقره
۷.تقوا و دوری از گناه، فلسفه احكام دين است. چه احكام عبادی و چه قضايی.۵ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ۱۷۹ بقره
۸.در وصيّت بايد علاوه بر ارث، برای والدين و نزديكان سهمی قرار داد. «الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ»ایه ۱۸۰
۹.تغيير وصيّت از سوی ديگران، حرام است حقّ مالكيّت، بعد از مرگ نيز محترم است و كسی حقّ تغيير وصيّت را ندارد «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ» آیه ۱۸۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom