eitaa logo
✳️محفل قرآنی رحیق
3هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
616 فایل
🌷دانش دامنه گسترده ای دارد به آموخته ها قناعت نکنیم🌷 واژه رحیق برگرفته از آیه ۲۵ سوره مطففین به معنی شراب خالص بهشتی. گرداننده محفل گرچه تجربه و مطالعه ای ۳۰ ساله در مباحث قرآنی داردلیکن باور دارد هنوز در گام اول هست. @jebhefarhangi @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌حضور دائم ﴿إِلاَّ الْمُصَلِّينَ ٭ الَّذينَ هُمْ عَلي‏ صَلاتِهِمْ دائِمُونَ﴾، کسي که دائماً در نماز است، دائماً در نماز هستند؛ يعني چه؟ دائماً دارد نماز مي‌خواند؟ يا نمازش را دائماً حفظ مي‌کند؟ صلات ذکر خداست، آن که دائماً به ياد خداست؛ «خوشا آنان که دائم در نمازند»، در روايات ما آمده که کسي که مرتّب به ذکر خداست، ذکر خدا نماز اوست. بلند مي‌شود «بحول الله»، مي‌نشيند «الحمد لله»، چهارتا خنده‌اي کرده، آن آيه‌اي که گفتند براي جبران آن ضحک است، مي‌خواند. اين دائماً به ياد خداست. نه اينکه دائماً دارد نماز مي‌خواند، او که «دائم الذکر» است، «دائم الحضور» است، «دائم الصلاة» هم هست. وگرنه در روايات ما اين است، وگرنه اين‌طور نيست که کسي دائماً در نماز باشد تا آن بنده خدا بگويد «خوشا آنان که دائم در نمازند»! در روايات هست که کسي که دائماً به ياد خداست، «هُوَ بِمَنْزِلَةِ الصلاة». اگر کسي گفت: «خوشا آنان که دائم»؛ يعني «دائم الذکر» هستند. موقع نماز، نمازشان را مي‌خوانند، موقع اطاعت اطاعت مي‌کنند. آن کسي که در همه حالات مواظب است که گناه نکند، او «دائم الصلاة» است، البته يک حفظ صلات داريم، يک دوام صلات داريم. ﴿إِلاَّ الْمُصَلِّينَ﴾، چند بار اينجا تکرار کرده، هم دوام صلات را، هم حفظ صلات را. 📼فرازی از سوره معارج جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره قیامت 📝نگاشت: (27) نکته های علمی آیات 36 تا 40 🔻 نظام جنسيت در جهان بشريت ▪️بـا تـمـام گـفـتگوهائى كه درباره عوامل جنسيت جنين شده ، و اينكه تحت تاءثير چه امورى تـبـديـل بـه جنس (مذكر) يا (مؤ نث ) مى شود، هنوز هيچكس به درستى نمى داند كه عوامل اصلى چيست ؟ ▪️درسـت اسـت كـه بـعـضـى از مـواد غـذائى يـا پاره اى از داروها ممكن است در اين مساءله بى تـاءثـيـر نباشد. ولى يقينا هيچكدام عامل تعيين كننده محسوب نمى شود، و به تعبير ديگر اين مطلبى است كه علمش نزد خداوند عالم است . ▪️از سـوى ديـگـر هـمـواره يـك تـعـادل نـسـبى در ميان اين دو جنس در همه جوامع ديده مى شود گـرچـه در غـالب جـوامـع تـعداد زنان كمى بيشتر و ندرتا در بعضى جوامع تعداد مردان كمى زيادتر است ولى رويهمرفته يك تعادل نسبى در ميان اين دو جنس وجود دارد. ▪️اگـر فـرضا روزى فرا رسد كه اين تعادل به هم بخورد، و مثلا تعداد زنان ده برابر مردان ، يا تعداد مردان ده برابر زنان شود، فكر كنيد چگونه نظام جامعه انسانى به هم مـى خـورد؟ و چـه مـفـاسـد عجيبى از اين رهگذر به وجود مى آيد كه در برابر هر يك زن ده مرد، و يا در برابر هر ده مرد يك زن وجود داشته باشد، و چه جنجالى بر پا مى شود. ▪️آيات فوق كه مى گويد فجعل مـنـه الزوجين الذكر و الانثى اشاره لطيف و سربسته اى به اين دو موضوع است : از يكسو بـه تـنـوع مـرموز انسانها، و تقسيم آنها به اين دو جنس در دوران جنين اشاره مى كند، و از سوى ديگر به اين تعادل نسبى . ☑️خـداوندا! ما گواهى مى دهيم كه تو قادرى بر اينكه در يك لحظه تمام مردگان را لباس حيات بپوشانى ، چيزى در مقابل قدرت تو مشكل و پيچيده نيست . ☑️پـروردگـارا! در آن روز كـه جـانها به گلوگاه مى رسد، و از همه چيز قطع اميد مى كنيم تنها اميدمان به ذات پاك تو است . ☑️بار الها! ما را به هدف آفرينش آشنا بفرما. ⚡️پایان تفسیر سوره قیامت⚡️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅🔅🔅 📌و اما باور ما-(قسمت 49) 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 مضطرّ ؛ اما مطمئن نه مضطرب! ◻️انسانی که مضطر است اگر مضطرب هم بشود کاری از پیش نمی برد ولی اگر مضطر بر اساس «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» مضطرب نشود ، در این صورت عاقلانه می داند به کجا مراجعه کند! وقتی مضطر و مضطرب بود سرگردان می‌شود و به این و آن متوسل می‌شود ، اما اگر مضطرب و مطمئن بود میفهمد از چه کسی بخواهد و چه چیزی بخواهد ، لذا دعای مضطر مستجاب است. ✂️ برشی از تفسیر صوتی سوره مریم علامه جوادی آملی حفظه الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۲۵ قرآن کریم (آیات ۱۶۴ تا ۱۶۹ ) ۱.هر موجودی در جهان هستی، آيه‌ای از آيات كتاب خداوند در طبيعت است.‏«لَآياتٍ» ‏برگ درختانِ سبز، در نظر هوشيار ‏هر ورقش دفتری است، معرفت كردگار ۲.احساسات بايد در رابطه با اعتقادات باشد. «الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّـهِ» ۳.برخی از مردم تا وقتی پرده‌ها كنار نرود و قيامت را مشاهده نكنند، به پوچی و بيهودگی راه و فكر خويش پی نمی‌برند. «وَ لَوْ يَرَی الَّذِينَ» ۴.هر عشق و علاقه و محبّتی كه مايه‌ای از عقل وفطرت نداشته باشد، دير يا زود به سردی گرائيده و يا به دشمنی كشيده می‌شود. «يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّـهِ ... تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا» ‏۵. محبّت، زمينه‌ی تبعيّت است. «يُحِبُّونَهُمْ ... اتُّبِعُوا» ۶.در قيامت، چشم انسان حقيقت بين شده و بر كارهای خود، حسرت می‌خورد. «يُرِيهِمُ اللَّهُ أَعْمالَهُمْ حَسَراتٍ» ۷.شرط اساسی در مصرف، دو چيز است: حلال بودن، پاكيزه و دل‌پسند بودن. ‏«كُلُوا ... حَلالًا طَيِّباً» ۸.شيطان برای انحراف مردم، از راههای گوناگونی وارد می‌شود. «خُطُواتِ» ۹.اظهار نظر در باره احكام دين و فتوی دادن بدون علم، حرام است. «أَنْ تَقُولُوا عَلَی اللَّـهِ ما لا تَعْلَمُونَ» ۱۰. حتّی در مقام ترديد و شك، نبايد چيزی را به خداوند نسبت داد، تا چه رسد به مواردی كه بدانيم آن حرف و سخن از خدا نيست. بنابراين بايد در تفسير قرآن و بيان احكام دقّت كرد. «وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَی اللَّـهِ ما لا تَعْلَمُونَ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 علامه امینی، الگوی تحقیق 💠 توده مردم را خواص اداره می کنند، و خواص را اَخص رهبری می کنند. یعنی صدها کار در جریان اتفاق افتاد و اتفاق می افتد؛ امّا همه اینها زیر پوشش ( ) امینی (رضوان الله علیه) است. این یک قدم برداشت و صدها نفر را راه اندازی کرد. و مرحوم در یادنامه ای که برای مرحوم (رضوان الله تعالی علیه) نوشته اند، یک غزل خوبی در وصف مرحوم امینی سرود. گفت به اینکه: (لا قلم الّا امین لا رقم الّا غدیر / منطقش از هل اتی بازویش از لافتی)*. امینی که راه اندازی کرد، بقیه راه می افتند. معمولاً برای پیشرفت معارف اسلامی سه گروه کار می کنند؛ یک عدّه ( ) اند، یک عدّه ( ) اند، یک عدّه ( ). آنهایی که مبلّغند، در ماه مبارک رمضان و محرم و صفر و اینها، یا در روزنامه ها، یا در بعضی مجلات در سطح فهم عموم یا قلم می زنند، یا سخنرانی می کنند؛ این ( ) می شود. آنها که در حوزه ها و دانشگاهها تدریس می کنند، بالاتر از مبلّغند، دارند ( ) می کنند. آنها که نظیر امینی (رضوان الله علیه) یک گوشه می نشینند و سالیان متمادی چیز می نویسند، ( ) می کنند. تحقیق در قلّه است، تعلیم در سینه این کوه دماوند است، تبلیغ در دامنه این دماوند است! ما اگر همیشه در دشت و اینها بخواهیم حرکت بکنیم، فقط در تبلیغ حرکت می کنیم؛ ذات اقدس اله می فرماید که در دشت و هامون رفتن، کار آسانی است؛ (فلا اقتحم العقبه)، چرا کُتل نمی روید؟ (اقتحام کردن)، یعنی ریسک کردن. چرا همه در بیابان صاف راه می روید؟! کتل هم بروید، (عقبه)، کتل؛ اینها را طی کنید. (فلا اقتحم العقبه . و ما ادراک ما العقبه)*. آدمی که در دشت است، جایی را نمی بیند؛ وقتی آمد بالای کوه، جایی را می بیند؛ فرمود: این است، گردنه این است، کتل این است! ---------------------------------------------- 📌 فتح الفتوح / شهریار 📌 سوره بلد / آیات ۱۱ و ۱۲ ✴️ دوازدهم تیر . روز بزرگداشت علامه امینی 📋 دیدار با مسئولان ستاد غدیر 📆 قم ؛ دی ۱۳۸۵ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom