🔹 #مبارزه_با_اشرافیت
🔺 صرفاً جهت اطلاع
___
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
▪️رهبر باید:
- رئیس جمهور رو عزل کنه
- مجلس رو منحل کنه
- وضع اقتصادی رو سامون بده
- وضعیت معیشتی رو درست کنه
ولی در عین حال:
+ دیکتاتور نباشه
+ دخالت نکنه
+ دست رؤسا رو نبنده
+ به رای مردم احترام بزاره
«سر ساقی تون سلامت»
💬 مـاتـادور
___
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سیّد مصطفی محمدی، امام جمعه عباس آباد، پیرامون دستگیری طلابِ منتقدِ دولت، پساز قیامِ ۲۵مرداد۹۷ فیضیه
___
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
خاطره یکی از مبلّغین، از سفر تبلیغیِ محرمِ امسالاش در یکیاز مناطق تهران (1)
بسم اللّٰه...
انگار غریبی حسین پایان ندارد.
#اپیزود #اول:
فجر صادقِ روز اول محرم ۱۴۴۰ طلوع کرده است و بار غم بر دوش عالم نشسته؛
در همهجا نشانههایی از ماتمِ سوگ حسین مییابی.
در شهرهای کوچک
در روستاهای بزرگ
در خیابانها، شبکههای تلویزیونی، فضای مجازی و...
صبح که میشود با گروهی از طلاب و دانشجویان به تهران میرسی.
ام القرای تشیع، پایتخت پهناورترین و پرجمعیتترین کشور شیعهنشین.
برای برپایی خیمهای در سوگِ حسینِ زهرا، در شمالیترین منطقه شمیران، در یکی از پارکهای محله الهیه، (محلهای که کمترین میزان نمادهای عزا را در آن میبینی) به نام بوستان شهید آقابزرگی؛ از بسیج و سپاه و نیروی انتظامی و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری مجوز گرفتهای.
میروی که خیمهای به ابعاد سه در چهار متر مربع برپا کنی که مسئولان ممانعت میکنند. نامشان محفوظ بماند.
میگویند پارک را به مجلس حسین چه کار؟ این پارک را گذاشتهایم برای سگبازیِ کسانی که در منزل سگ دارند و سگهایشان باید پیادهروی کنند و خانههایشان آپارتمانی است. اصلاً از کجا معلوم شما بعد از عاشورا خیمه را جمع کنید و بروید؟ شاید آمدهاید بوستان را کمکم بگیرید. آخرسر هم میگویند میدانیم دستتان به جایی نمیرسد. پس سریعتر بروید.
انگار غریبی حسین پایان ندارد.
—---
#اپیزود #دوم:
با هزار خواهش و تمنّا؛ در پشت پارک، در محلی کمتردّد، با پیادهرویی عریض، اجازه میدهند چادری برپا کنی.
چادر برپا میشود.
سیاهی میزنی.
هیئت نوجوانان میگیری.
منبر میروی و نوجوانان و جوانان مداحی میکنند.
بعد از مجلس، شام روضه میچسبد.
فلافل، الویه، قیمه و بعد از آن ایستگاه صلواتی چای، بهلیمو و چایترش.
شب حضرت علیاصغر که فرا میرسد، تو با پسربچهی سهسالهات دم درب خیمه ایستادهای تا موقع نماز جماعت فرا برسد.
ناگهان زنی میانسال از دور میآید که مانتویی بسیار شفاف به تن کرده. نگاهت را که به پایین میدوزی میبینی دامنی کوتاه دارد و ساق پایش پیداست.
نگاهت را به سمت آسمان میچرخانی و خیرمقدم میگویی که میگوید:
هی آخوند! کاسهکوزهات را جمع کن از این محله برو...
ما اینجا فقط شکم آخوندا رو سفره میکنیم...
کل ایران رو گرفتید، دیگه نمیذاریم این محله رو هم بگیرید...
تهدیدش که تمام میشود، میگوید:
برای بچهات گفتمها... به خودت رحم نمیکنی، به این رحم کن، پاشو برو چون ما برمیگردیم.
به او میگویی:
بفرمائید بنشینید تا بگویم دوستان پذیرایی برایتان بیاورند. راستی شب هم خانوادگی تشریف بیاورید. در خدمتیم.
گویی هیچ نمیشنود. بعد راهش را به سمت جمعیتی از مردان و زنانِ ایستاده نزدیک درب پارک کج میکند و میرود.
انگار غریبی حسین پایان ندارد.
___
...ادامه دارد 🔻
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
خاطره یکی از مبلّغین، از سفر تبلیغیِ محرمِ امسالاش در یکیاز مناطق تهران (2)
#اپیزود #سوم:
شب تاسوعا که میشود کمکم میتوانی چند پارچه سیاه و بنر با نام حسینِ زهرا در محله ببینی.
مثل شبهای قبل، از ترس آتشزدن خیمه یا دزدیدهشدن وسایل، شب را در خیمه به همراه دیگر طلبهها خوابیدهای که ناگهان صداهای عجیب از پارسکردن سگهای فراوانی بیدارت میکند.
صدای سگ در آن پارک عجیب نیست، چون آن پارک را محل پیادهروی سگهای لاکچری کردهاند. اما این تعداد سگ و این نوع صدا از آنها، عجیب است.
به پارک می روی.
ساعت ۳ بامداد است.
میبینی گروهی از دختران و پسران جوان قمار کردهاند بر سر سگهایشان.
آنکه باخته، موظّف است سگِ نرش را در اختیار بقیه سگهای نر قرار دهد برای رابطه جنسی سگهای نر با هم...
بعد دیگران هم این کار را با سگهای نرشان میکنند.
سگها هم گویا برای این کار تربیت شدهاند.
با خودت فکر میکنی به مقصد پوچی...
به نهایت پستی...
چقدر حس غربت تو را فرا گرفته است...
سرت درد گرفته و چشمانت سیاهی میرود.
به خیمه برمیگردی و با پلیس تماس میگیری.
بعد از نیم ساعت که پلیس میآید و تو از درون خیمه داری او را میپایی، میبینی سه پله بیشتر به درون پارک نرفته برمیگردد و میرود.
نه تذکری
نه حرفی
فقط نگاه...
آهی میکشی و میخوابی و به غربت حسین فکر میکنی.
انگار غریبی حسین پایان ندارد.
—---
#اپیزود #چهارم:
شب عاشورا دارد کمکم به پایان میرسد.
ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، نُه موتورسوار با موتورهایی تقریباً یکشکل میآیند که هر کدام یک دختر حدودا ۲۰ساله را بر ترکِ خود سوار کردهاند.
از حجاب و حیا که خبری نیست، فقط همگی آرایشِ ستِ مشکی کردهاند.
درب پارک میایستند و شروع میکنند به خندیدن، مسابقه، سروصدا و هیجانات نابهنجار.
برخیشان شاید مست باشند چون وضع طبیعی ندارند.
با نا امیدیِ تمام، به پلیس زنگ میزنی که نمیآیند.
دوباره که بعد از نیمساعت سروصدا زنگ میزنی، پلیس میگوید مسائل فرهنگیِ محله، به ما ربطی ندارند. هرچه توضیح میدهی که میخواهی بخوابی و آنها سلب آرامشات کردهاند، پلیس زیر بار نمیرود و گوشی را میگذارد...
به فکر فرورفتهای که
انگار غریبی حسین پایان ندارد.
در این میان طلبهای از دوستانت میرود و آنها را به ایستگاه صلواتی دعوت میکند، که کمکم متفرق میشوند.
—---
حالا تو ماندهای و کولهباری از خاطرات نگفته...
مثل آنجا که دختری، سگی را به سمت کودک سهسالهات روانه کرد...
مثل شبهایی که دخترانی با کمترین میزان پوشش در محله، موتورسواری میکردند...
مثل شبهایی که تا صبح، دختران و پسران در پارک، بازیِ جرأت و حقیقت یا بازی مافیا میکردند...
—---
گفتن ندارند...
باید ساکت بود و به افق نگریست...
حالا صبح در حال طلوعکردن است و پسرِ انسان درحال برگشت از معراج...
باید برگشت...
ألیس الصبح بقریب..
___
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
در مراسم ترحیم طلبه مجاهد و مظلوم مشهدی مطرح شد:
🔴 خون شهید تولایی دست پلید دشمنان را رو خواهد کرد/ او با احدی خصومت شخصی نداشت
yon.ir/Gohjb
...در این مراسم که در مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام برگزار شد، آیتالله سید محمدصادق حسینی طهرانی، حجتالاسلام سیدمصباح عاملی (رئیس مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان)، نمایندگانی از دفاتر مراجع عظام آیات سیستانی، جوادی آملی و وحید خراسانی، سردار امیری مقدم( جانشین معاونت عملیات ناجا)، حجتالاسلام نظافت یزدی و رئیس شورای شهر مشهد حاضر بودند...
👈 مشروح سخنان+عکس: ghasednews.com/fa/tiny/news-9099
___
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
امروزه فعالیتها در #فضای_مجازی هرچند به #بازی شباهت دارند، اما چنان ظرفیت و قدرتی را دارا شده که میتواند [و توانسته] حقایقی را در جامعه رقم بزند..
👈 بازتاب برخیاز مهمترینهای جاری در کانال واکاوی ↙️
🆔🔎 @vakavi
❌محاجه با حوزه (البته با اجازه بزرگترها)❌
✍ نقادی رحیمپور درباره وضعیت نامطلوب و نامقبول حوزه علمیه و جامعه فقهی شیعی با مخالفتهای گوناگونی روبرو شد که بخش کم اهمیت آن ناظر به یکی دو تراکت احمقانه در حاشیه برنامه بود اما از نظر محتوایی، برخی مراجع و برخی روحانیون معروف به فضلاء مثل جواد فاضل لنکرانی و سبحانی و... مخالفتهای متفاوتی داشتند که شایسته تأمل و توجه بود.
✍ لب کلام رحیمپور این بود که حوزههای فقهی در قم و نجف و... ناظر به مسائل واقعی و مبتلابه اجتماعی و سیاسی مثل حکومت و تمدن و... ورودی ندارند. حالا یا اساسا اعتقادی برای ورود به این مسائل ندارند یا دانایی لازم را برای مواجهه مجتهدانه با این مسائل ندارند. در مقابل، آقایان در مخالفت ادعا کردهاند که هم اعتقاد دارند و هم دانایی لازم را دارند و رحیمپور چون از حوزه بیاطلاع بوده است، متوجه نیست و نفهمیده یک حرفی زده است.
✍ به نظرم این ادعا قابل آزمون است و با طرح چند مسئله واقعی و مصداقی میتوان رحیمپور و امثال او را از جهالت خارج کرد:👇
✍ شیعه معروف است به عدلیه و جایگاه عدالت در متون دینی منحصر به فرد و اساسا نظم سیاسی شیعی، نظمی عدالت بنیاد است. حوزه و فقه هم که سابقه هزار ساله دارد. سئوال از آقایان علما و فضلا این است آیا با این اوصاف، انتظار داشتن نظریهای درباره عدالت خصوصا عدالت اجتماعی و توزیعی انتظار گزافی است؟ آیا در همه جامعه فقهی شیعی، یک کار تئوریک درباره عدالت به اندازه کار راولز در سنت لیبرالی وجود دارد؟ از لیبرالترین لیبرالها مثل هایک (لیبرتارینها) تا کامنتارینهایی مثل والزر و سندل تا انواع و اقسام گرایشها در چپها درباره عدالت، نظریه و نظریههایی را برساختهاند. درحالیکه نه به اندازه شیعه عمق عدالتخواهانه داشتهاند و نه متون درجه اولی مثل قرآن و نهجالبلاغه و... را در اختیار داشتهاند! انسان از خودش به عنوان شیعه علی که تجسم تئوریک و عملی عدالت است، شرمنده میشود که چرا ما حرف حسابی درباره عدالت نتوانستهایم بزنیم؟ اگر غیر از این است بفرمایید.
✍ تنبیهالامه و تنزیهالمله نائینی در ۱۳۲۷ قمری در پاسخ به پرسش زمانه یعنی مشروطه نوشته شده است. بعد از ۱۱۰ سال، کاری در حد و اندازه کار نائینی در فقه سیاسی ما با اینکه چهل سال از تأسیس نظم سیاسی نوبنیاد ج.ا.ا گذشته است، انجام شده است؟ از این بالاتر این که کار همین کار نائینی چنان مهجور واقع شده است که جناب صادق زیباکلام در کتاب سنت و مدرنیته ادعا میکند که این کتاب که از اول به فارسی نوشته شده است، به زبان عربی است(!!!) و آنچنان کسی متعرض این مسئله نشده است که خطای زیباکلام حتی در تجدیدچاپهای بعدی کتاب تکرار میشود.
✍ جناب آقای جوادی آملی که در فقه و فلسفه و عرفان و تفسیر، سرآمد حوزویان است، کتابی دارد به نام منزلت عقل در هندسه معرفت دینی که بعید است بتواند نظر یک دانش آموخته متوسط فلسفه علم را جلب کند! کافی است به خود کتاب و نقد کسانی که اتفاقا در همین سنت فکری هستند، مراجعه شود تا عیار این کتاب از نظر فکری و علمی روشن گردد.
✍ اگر در ایران، سروش سروش شد، اگر ملکیان ملکیان شد، اگر جواد طباطبایی جواد طباطبایی شد و... بیش از آنکه از توانایی فکری و قدرت نظرورزی آنها ناشی باشد، از ناتوانی و بیسوادی و بیمایگی طرف مقابل بود وگرنه این آقایان به قول فوتبالیها در دسته محلات علوم انسانی دنیا نیز نمیتوانند توپ بزنند و نزدهاند.
✍ سطح درگیریها با افکار مخالف از هگلی که تقی ارانی نمایندگی میکرد و راه طی شده بازرگان و راه انبیاء راه بشر حنیفنژاد و قبض و بسط شریعت و.. به خود هگل و کانت و هایدگر و ویتگنشتاین و هوسرل و کوهن و دورکیم و وبر و مارکس و دریدا و فوکو و لاک و هابز و... رسیده است اما صحنه از شما آقایان آنچنان خالی است که رائفیپورها جور کار را میکشند.
✍ آیا حوزه و فقه میتواند در برابر این وضعیت اقتصادی کشور بعد از چهل سال از انقلاب، شانه از بار مسئولیت خالی کند؟ اگر مسئولین کشور بخواهند بر اساس مُر اسلام، اقتصاد کشور را اداره کنند، حوزه علمیه نظریهای پرورده و نهادسازیهای لازم را برای پیشنهاد دارد یا جز تکرار حرام بودن ربوی بودن اقتصاد و ربا جنگ با خداست، حرف دیگری ندارد؟
✍ دستگاه قضایی نزدیکترین عرصه حکومتی و در عین حال حداقلیترین بخش به حوزه فقه است. در این چهار دهه نیز کسانی سکاندار اداره آن شدهاند که ویژگی مهم آنها اجتهاد فقهی مصطلح در حوزهها بوده است. خوب به قوه قضائیه نگاه کنید. چقدر قابل دفاع است؟
✍ بدانید و بدانیم که گفتن و نگفتن رحیمپور تأثیری در واقعیت ندارد و واقعیتها و چالشها در حوزه فکر و عمل، از آنچه رحیمپور گفت، رادیکالتر است. اگر با سخنانی در این حد طاقت از دست بدهید، در مواجهه با آن واقعیت رادیکالتر، چه خواهید کرد؟!
دکتر پرویز امینی
👈واکاوی↙️
🆔🔎 @vakavi