🔸فعلیت زمامداری و حکومت، به بیعت مردم وابسته است
ــــــــــــــــــــــــــــ💠ــــــــ
در اسلام به نظر مردم اعتبار داده شده، رأی مردم در انتخاب حاکم و در کاری که حاکم انجام می دهد، مورد قبول و پذیرش قرار گرفته؛ لذا شما می بینید که امیرالمؤمنین با این که خود را در واقع منصوب پیغمبر و صاحب حق واقعی برای زمامداری می داند، آن وقتی که کار به رأی مردم و انتخاب مردم می کشد، روی نظر مردم و رأی مردم تکیه می کند؛ یعنی آن را معتبر می شمارد. بیعت در نظام اسلامی، یک شرط برای حقانیت زمامداری زمامدار است. اگر یک زمامداری بود که مردم با او بیعت نکردند، یعنی آن را قبول نکردند، آن زمامدار خانه نشین خواهد شد.
ــــــــــــــــــــ
بعد از قتل عثمان که مردم آمدند اطراف خانهٔ امیرالمؤمنین را گرفتند، امیرالمؤمنین خطاب به مردم نفرمود که شما چه کاره اید؟ رأی شما چه تأثیری دارد؟ وقتی می خواست استنکاف کند از قبول خلافت و زمامداری، فرمود: -دَعونی وَ التَمِسوا غَیری-، به مردم گفت من را رها کنید، به سراغ دیگری بروید. یعنی ارادهٔ شما، خواست شما، انتخاب شماست که تعیین کننده است، پس از من منصرف بشوید به سراغ دیگری بروید.
🔰نهج البلاغه/خطبه۹۲
◀️مبحث: #قسمت_هشتاد_و_چهارم
#بیعت_با_حق
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
@Velayate_eshgh_313
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
#السلام_ایها_غریب
#سلام_امام_زمانم 💚
#مهدی_جانم
تشنه را در طلب آب گوارا تا کی؟
این همه فاصله با حضرت دریا تا کی؟
شیعیان جز تو ندارند پناهی برگرد...
انتظار فرج ای داد رس ما، تا کی؟
🦋 صبحت بخیر آقا 🦋
🌸 اللهم_عجل_لولیک_الفرج 🌸
🔸مشروعیت دادن به رأی مردم، یک اصل اسلامی است
ــــــــــــــــــــــــــــ💠ــــــــ
در مکاتباتی که امیرالمؤمنین با معاویه پیش از جنگ صفین داشتند و استدلال می کردند، هم معاویه به یک چیزهایی استدلال می کرد تا روش سیاسی خود را توجیه کند، هم امیرالمؤمنین استدلال هایی می کردند. آن جا یکی از جملاتی که امیرالمؤمنین به کار برده -و احتمال می دهم بیش از یک بار هم امیرالمؤمنین این را به کار برده- این است: -اِنَّهُ بایَعَنِی القَومُ الَّذینَ بایَعوا اَبابَکرٍ وَ عُمَرَ- یعنی تو چرا در مقابل من می ایستی و تسلیم نمی شوی، در حالی که همان مردمی که با ابوبکر و عمر بیعت کرده بودند و تو به خاطر بیعت آن مردم خلافت آن ها را قبول داری، همان مردم با من هم بیعت کردند؟ یعنی مشروعیت دادن به رأی مردم و بیعت مردم.
ــــــــــــــــــــ
این یک اصل اسلامی است؛ لذا بیعت یکی از چیزهای اصلی بود. اگر کسی به عنوان خلیفه انتخاب می شد، مردم اگر بیعت نمی کردند، هیچ الزامی نبود که دیگران او را خلیفه بدانند. حتی آن زمان هایی که خلافت جنبهٔ صوری هم به خودش گرفته بود، یعنی در دوران بنی امیه و بنی عباس، آن روز هم باز بیعت گرفتن از مردم را لازم می دانستند. حالا وقتی که یک حکومت قلدر مآبانه و جبارانه بر مردم بخواهد حکومت کند، بیعت گرفتن را هم اجباری می کند یا در بیعت هم تقلب می کند. اصل بیعت، یک اصل پذیرفته شده است.
◀️مبحث: #قسمت_هشتاد_و_پنجم
#بیعت_با_حق
📚#انسان_250_ساله📚صهبا
✔️🔴نشر متن و کپی با عبارت *انسان ۲۵۰ ساله، صهبا* #مجاز می باشد.
@Velayate_eshgh_313
┄═❁🍃❈🌼🍃🌼❈🍃❁═┄
نه تنها زینب ازدین داوری کرد
به همت کاروان را رهبری کرد
به دوران اسارت با یتیمان
نوازشها به مهرمادری کرد
سلام شبتون بخیر.وفات شهادت گونه ی حضرت زینب سلام الله علیهاتسلیت باد🖤
#وفات_حضرت_زینب (س)
ولایت عشق
#تفسیر #آیه_پنجاه_و_هشتم #بقره 🌸🌺🌸🌺 از استاد #محسن_قرائتی
آیہ پنجاھ و هشتمـ 🌸👆
سوره بقره
🌺آیه 59 سوره بقره:
فَبَدَّلَ الَّذِینَ ظلَمُوا قَوْلاً غَیرَ الَّذِى قِیلَ لَهُمْ فَأَنزَلْنَا عَلى الَّذِینَ ظلَمُوا رِجْزاً مِّنَ السمَاءِ بِمَا كانُوا یَفْسقُونَ(59)
اما افراد ستمگر این سخن را تغییر دادند ( و به جاى آن جمله استهزاء آمیزى مى گفتند ) و لذا ما بر ستمگران در برابر این نافرمانى عذابى از آسمان فرستادیم.
💢💢💢💢💢💢💢💢💢
🌸خلاصه تفسیرنمونه:
⚡️چنانكه مى دانیم ، و از لجاجت و سرسختى بنى اسرائیل اطلاع داریم ؛
عده اى از آنها حتى از گفتن این جمله نیز امتناع كردند و به جاى آن كلمه نامناسبى بطور استهزاء گفتند⚡️
✨ لذا قرآن مى فرماید :👈 اما آنها كه ستم كرده بودند این سخن را به غیر آنچه به آنها گفته شده بود تغییر دادند
( فبدل الذین ظلموا قولا غیر الذى قیل لهم )
⚡️⚡️ما نیز بر این ستمگران به خاطر فسق و گناهشان ، عذابى از آسمان فرو فرستادیم 🌩🌪( فانزلنا على الذین ظلموا رجزا من السماء بما كانوا یفسقون).
💫واژه رجز چنانكه راغب در مفردات مى گوید :
در اصل به معنى اضطراب و انحراف و بى نظمى است ، مخصوصا این تعبیر در مورد شتر 🐫به هنگامى كه گامهاى خود را نزدیك به هم و نامنظم - به خاطر ضعف و ناتوانى - بر مى دارد گفته مى شود .
💢مفسر بزرگ طبرسى در مجمع البیان مى گوید :
رجز ؛ در لغت اهل حجاز به معنى عذاب است ،
و حدیثى از پیامبر (ص) نقل مى كند كه در مورد طاعون فرمود :
انه رجز عذب به بعض الامم قبلکم
آن یكنوع عذاب است كه بعضى از امتهاى پیشین به وسیله آن معذب شدند.
و از اینجا روشن مى شود چرا در بعضى از روایات ، رجز در آیه مورد بحث به يكنوع طاعون تفسیر شده كه به سرعت در ميان بنى اسرائيل شيوع
یافت و عده اى را از میان برد.
🔆ممكن است گفته شود بیمارى طاعون چیزى نیست كه از آسمان فرود آید ولى این تعبیر ممكن است به خاطر آن باشد كه عامل انتقال میكرب طاعون در میان بنى اسرائیل گرد و غبارهاى آلوده اى بوده است كه به فرمان خدا با وزش باد در میان آنها ، پخش گردید.
🔰عجیب اینكه یكى از عوارض دردناك طاعون آن است كه مبتلایان به آن گرفتار اضطراب و بى نظمى در سخن و در راه رفتن مى شوند كه با معنى ریشه اى كلمه رجز نیز كاملا متناسب است.
💢اين نكته نيز شايان توجه است كه قرآن در آيه فوق بجاى فانزلنا علیهم مى گوید فانزلنا على الذين ظلموا
تا روشن گردد كه اين عذاب و مجازات الهى تنها دامان ستمگران بنى اسرائيل را گرفت و هرگز خشك و تر با هم نسوختند ⚡️
✨علاوه بر این در پایان آیه جمله بما كانوا یفسقون را ذكر مى كند تا آن هم تاكید بیشترى بر این موضوع باشد ، كه ظلم و فسقشان علت مجازاتشان گردید.
💠با توجه به اینكه تعبیرات جمله مزبور ، نشان مى دهد كه آنها بر این اعمال سوء اصرار داشتند و آن را ادامه مى دادند ، معلوم مى شود هنگامى كه گناه به صورت یك عادت و حالت در جامعه متمركز گردید ، احتمال نزول عذاب الهى در آن هنگام بسیار است⚡️⚡️💫
تفسیر نمونه ج : 1ص :271