4_5906689095635047034.mp3
29.32M
جلسه شصت و هفتم غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
نهیلیسم
🔷گزارش درس غرب شناسی
🔷جلسه شصت و هفتم
🔷استاد سید مجتبی امین جواهری
🔷نهیلیسم
✍محمد محسن دهنوی
نهیلیسم به معنی پوچگرایی تعریف این چنین دارد: که در جهان ابژه هیچ واقعیتی به عنوان منشأ ارزش برای انسان نیست.
سابقه نهیلیسم از دوره حکمای یونان و سوفسطاییان بوده است و این شکگراییهایی بوده که موجب بیمعنا شدن عالم گشته است.
⭕️نهیلیسم یک سری مبانی دارد که ۱۳ موردند.
۱.مسئله خلقت و معنای زندگی
۲.بیخدایی
۳.تصویر نادرست از انسان
۴.انحصار حیات در حیات دنیوی
۵.معضل مرگ
۶.مسئله شر در عالم
۷.درد و رنج
۸.اعتقاد به جبر
۹.نفی ارزشها
۱۰.مسئله زمان
۱۱.ناتوانی عقل بشر در درک حقیقت
۱۲.طبیعت گرایی
۱۳.از خود بیگانگی
❇️علاوه بر این موارد یک سری نقاطی از نظر فکری در پوچگرایی اروپا تاثیرگذار بودند:
پس از جنگ جهانی دوم اروپا به سمتی رفت که ما درک نکردیم و اروپا به سمت عرفان چرخید.
در غرب مسئله اختیار انسان بسیار پیشرفت کرد و حتی به جنسیت هم رسید.
❇️اگزیستانسیالیسم برگرفته از ایده آلیسم بود و در واکنش به نهیلیسم شکل گرفت.
اگزیستانسیالیسم میگوید تنها موجودی که چیستی خودش را با توجه معنایی که خودش به خودش میدهد میسازد انسان است.
این مکتب بسیار نزدیک به تشیع است.
اگزیستانسیالیسم نهیلیسم را به سمت ارزش سازی و تعیین ارزش میبرد و میگوید: آزادی خودش کمال است همین رها شدن موجب ساخت ماهیت میگردد.
❇️توضیح مبانی نهیلیسم:
‼️مسئله خلقت و معنای زندگی)
بیگ بنگ یک توضیح علمی دارد مانند نظریه داروین اعتقاد ما لزوماً نظریه داروین را رد نمیکند از این رو که تمام تئوری بیگ بنگ در عالم ماده رخ داده و امکان صحت آن وجود دارد.
نگاه اسلامی مسئله خلقت جلوی تفکر نهیلیسم را خواهد گرفت.
‼️بی خدایی)
هیچ چیز به نام فرهنگ به غیر از دین وجود نداشته است.
ابتدا (آگوست کنت) مفهوم غیر از دین را به عنوان فرهنگ استعمال کرد.
از نظر ما هر تمدنی و جزئیترین ادراکات انسان بازگشتش به انبیا است.
بیخدایی به معنای پوزیتیویستی باید برای تمام ابعادی که خدا تدوین مینموده جوابی تعیین کند و نمیتواند.
‼️تصویر نادرست انسان)
اگر انسان در هر جنبهای از زندگی مسئله انحصار را قبول کند موجب پدید آمدن نهیلیسم میگردد.
❓آیا دین میتواند اقتصاد را توضیح دهد؟
❓آیا دین میتواند از سیارات دیگر به ما توضیح دهد؟
❓آیا دین مرا به کمال میرساند؟ (این مورد جزو نهیلیسم عرفانی میباشد.)
🚦@Westernstudies
2_144216344881348639.mp3
27.48M
جلسه ۶۸ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
روشنفکری
🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه شصت و هشتم
🔹 روشنفکری
✍ محمد مهدی عابدی
روشنفکرها انبیاء تمدن غرب هستند!!!
از دوران صفویه، ایران کمکم با قدرتهای بزرگ دنیا مواجه میشود که به صرف یک جنگ برای ایجاد قدرت بسنده نمیکردند. قدرت هایی که با سفارتخانهها و نفوذ و ایجاد فرهنگ، دشمن را شکست میدادند!
بعد از عصر صفویه، قاجارها روی کار آمدند، برای برخی این سؤال پیش میآمد که چگونه کشوری از آنسوی دنیا به سوی دیگری میرود و بهراحتی در همه جنگها پیروز میشود، و پیشرفته نیز شدهاست ؟
کشورهایی که اگر کسی کاری میخواست انجام بدهد باید از آن کشورها اجازه میگرفت. و این سؤالِ برخی از اندیشمندان آن روزگار شده بود.
جوانانی از ایران به سوی اروپا و آمریکا سفر میکنند تا بتوانند این ایدهها را درک کنند تا شاید ایران خودشان هم مدرن شود و بتواند با الگوگیری از سبک حکومت رانی و توسعه غربیها پیشرفت کند.
اینگونه بود که روشنفکری در ایران ایجاد شد و بهخاطر همین به آنها گفتیم انبیاء تمدن غرب! چون روشنفکرهای ایران صرفا مقلد فرهنگ و تمدن غرب بودند و به همین خاطر مفهوم «سنتی» از آن موقع ها شروع شد.
از بعد شروع جریان روشنفکری در ایران بود که کمکم مشروطهخواهی و کم کردن اختیار شاه و به سوی آزادی بیشتر رفتن در ایران مهم شد.
بعد از ایجاد روشنفکری که توسط روشنفکرهای با تفکرات اروپایی شروع شده بود، روشنفکرهای دینی مثل شیخ فضلالله نوری هم روی کار آمدند. کسانی که دروس غربی نخوانده بودند و با نگاه دینی و اسلامی سعی بر روشنفکری در جامعه ایران داشتند.
نسل اول روشنفکرهای مشروطه عبارتند از: ۱. میرزا عسکر خان افشار ارومی
۲. میرزا ابوالحسنخان ایلچی
۳. میرزا صالح شیرازی
۴. فرخ خان امینالدوله غفاری
۵. حسینقلی آقا
نسل دوم روشنفکرهای مشروطه:
۱. جلالالدین میرزا
۲. میرزا فتحعلی آخوندزاده
۳. میرزا حسینخان سپهسالار
۴. میرزا یوسف خان مستشارالدوله
۵. محمدحسن خان اعتمادالدوله سلطنة
۶. میرزا علیخان امینالدوله
۷. میرزا آقاخان کرمانی
۸. شیخ احمد روحی
۹. امینالسلطان میرزا
۱۰. ملکم خان ناظم الدوله
۱۱. زینالعابدین مراغهای
۱۲. سمیع الدین
۱۳. میرزا نصرالله مشیرالدوله
۱۴. حاج سیاح
نسل روشنفکرهای پهلوی اول:
۱. کسروی
۲. تقیزاده
۳. کاظمزاده
۴. تقی ارانی
۵. حکمت
۶. دشتی
۷. پیرنیا
🚦@Westernstudies
2_144216344869037575.mp3
28.96M
جلسه ۶۹ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
روشنفکری در غرب و ایران
#گزارش درس غرب شناسی
🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری
🔹جلسه شصت و نهم
🔹روشنفکری در غرب و ایران
✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان
🔸کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» قبل از ورود به بحث روشنفکری درایران دو مسئله را بیان میکند
1/ویژگی های عصر مدرن
2/معنای روشنفکری در غرب
🔸سپس صفحه 13 خوانده شد:
روشنفکری یعنی داشتن فکر باز اما در تعریف اصطلاحی یعنی تجسم روح مدرنیته و اومانیسم در عصر روشنگری
عصر روشنگری دوره ای بود در اواخر قرن 17 و قرن 18
🔺در نیمه دوم قرن 18 عده ای روزنامه نگار و منتقد ادبی و رمان نویس و... درفرانسه دورهم جمع میشوند تا یک دایرة المعارفی از دانش های مدرنیته جمع آوری کنند. این افراد خودشان را اصحاب دایرة المعارف یا روشنفکر مینامیدند (به فرانسوی
اَن تلکتوئِل) این واژه به معنای پیروان عقل بود درمقابل پیروان وحی که مسیحیت آن زمان بود
🔺این افراد تابع عقل اومانیسمی بودند و معتقد بودند که انسان برای سعادت نیاز به وحی ندارد و دوره قرون وسطی را دوره ای تاریک میدانستند چون از عقل اومانیسمی پیروی نمیشد
🔺در دوره ی قاجار در ترجمه این واژه کامه ی منور الفکر را قرار دادند
درکل، روشنفکری درایران چون در پی نفوذ عصر مدرنیته درایران ایجاد شد، معنایی شبیه به روشنفکری غربی دارد لذا ابتدا سراغ روشنفکری غربی می رویم
اما روشنفکری ایران به معنای واقعی روشنفکری نیست چرا که ما درایران قبل از روشنفکری رنسانس نداشتیم چون مسیحیتی نبود که خفقان(قرون وسطی) باشد و بعد آن دوره نوزایی باشد
بلکه اوج تمدن ایرانی اسلامی دوره صفویه بود که یک پادشاهی دینی بود و خفقانی هم نبود
درواقع روشنفکران برای توجیه حضورشان اسلام را به مسیحیت تشبیه کردند
🔸روشنفکری در غرب
نطفه ی روشنفکری در رنسانس بسته شد و در اواخر قرن 17 و قرن 18 ظهور و بروز پیدا کرد تا مبیّن بینش و نگرش های مدرنیته باشد. اما پس از انحطاط عصر مدرن و جابه جایی یقین کانت با شک نیچه و بخاطر نهیلیسم و جنگ های جهانی روشنفکری هم رو به انحطاط رفت.
🔺چرا که دوره جنگ های صلیبی همه فکر میکردند دین عامل جنگ است اما جنگ های جهانی نشان داد این وحشی گری نتیجه ی گرفتن معنویت و اخلاق از انسان بود. لذا اینجا جریان هایی شکل گرفت تا معنویت های غیر دینی ایجاد کنند
و اینجاست که رئالیسم علامه و انقلاب اسلامی در مقابل سوبژکتیویسم قد علم میکند و میگوید من ایده اجتماعی دارم اما سوبژکتیویسم نیستم
🔸ویژگی های دوره ی مدرنیته
1⃣اومانیسم: اصل دادن به انسان درمقابل خدا
2⃣سوبژکتیویسم: انسان موجودی است که تمام عالم را ابژه برای خودش میداند تا به اهدافش برسد
🚦@Westernstudies
2_144216344881352177.mp3
33.66M
جلسه ۷۰ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
معرفی کتاب تاریخچه روشنفکری در ایران
🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹 جلسه هفتادم
🔹 معرفی کتاب تاریخچه روشنفکری در ایران
✍تنظیم : محمدرضا زارع
استاد زرشناس نویسنده کتاب روشنفکری در ایران شاگرد استاد داوری اردکانی بود است.
اولین فردی که نظریه هایدگری را وارد ایران کرد دکتر فردی بود که شاگردان او شهید آوینی و داوری اردکانی نیز بودند.
شهید آوینی مخالف با فیلمسازی بود و هرگز دست به فیلم سازی نبرد و معتقد بود که مستندسازی رزق است و تا آخر عمر به مستندسازی پرداخت اگر شهید آوینی به رسانه نفوذ نمیکرد بچههای انقلابی این رسانه را هنوز رسانهای نجس میدانستند.
دولتهای غربی در حوزه راهکار ها لیبرالیسم هستند و مردم آنها منتقدشان میباشند و هیچ کاری نمیتوانند نسبت به راهکارها انجام بدهند برخلاف انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان.
یک سری استانداردهای جهانی وجود دارد به نامFATF که ایران حاضر نشد این استانداردها را قبول کند و اسناد بانکداری خود را به آنها بدهد چون مرحوم امام رحمت الله علیه قائل بود که کشورداری را تنها با استقلال میتوان اداره کرد و پذیرفتن این استاندارد نقض استقلال کشور بود.
صفحه ۱۶ از کتاب نگاهی کوتاه به روشنفکری در ایران خوانده شد.
🚦@Westernstudies
2_144216344881352454.mp3
29.58M
جلسه ۷۱ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
بررسی الگوی توسعه
🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه هفتاد و یکم
🔹بررسی الگوی توسعه
✍ امیر مهدی هیزجی
در جلسه گذشته اهمیت مساله توسعه در نگاه مدرن بیان شد.
✅نکته در پست مدرن به صورت خاص از مبنای اصلی سوبژکتیویسم جدا نمیشود بلکه تبعات آن مدرنیته کنار گذاشته میشود مثل تقدس زدایی.
✅نکته: پست مدرن امتداد سیاسی و اجتماعی نداشته علت اینکه بین روشنفکران و عوام و الگوهای حکمرانی تفاوت وجود دارد این است که مطالبه مردم پست مدرن است ولی حکومت با الگوهای پوزیتیویستی پیش میرود.
✅نکته: برای اداره کشور در امور مختلف الگوی توسعه آن کشور آن را میچیند.
✅ خلاصه متن کتاب : یکی از مفروضات اعتقادی مدرنیته اصل پیشرفت است.
که موتور محرک این پیشرفت یکی استیلاجویی و یکی سرمایه است.
هرچه قدرت متمرکزتر باشد حکومت میتواند فشار بیشتری بر مردم بیاورد مثل مالیات بستن. و اینجاست که دولت شکل میگیرد یه جهت تمرکز بیشتر.
بر اساس این نظریه انسان با عبور از اندیشههای دینی و عقلی رومی و با روش اومانیستی به پیشرفت بسزایی دست پیدا کرده است.
✅نکته : چرا باید پیشرفت صورت بگیرد ؟ مبنای مدرنیته بر استیلای حداکثری است.
نظر رهبری : تا جایی که ممکن است باید پیشرفت صورت بگیرد برای مثال اگر نفتی موجود است حتماً باید استخراج شود تا استفاده شود چرا که مبنای دین بر استکمال است. و این را خداوند اهدا کرده تا هزینه استکمال شود. ولی نه با استیلاجویی بلکه برای آن آرمان هایی که داریم. و با پیشرفتی که صورت دادیم باید وقت های اضافی را که میآوریم را صرف کارهای مهمتری کنیم.
✅نکته: ص ۱۸ : اعتقاد به اصل پیشرفت که در بحث صحبتهای کانت وجود داشت پساز ظهور نهیلیسم پسامدرن نیچه مورد انکار جدی قرار گرفت ولی به هر حال ازشاخص های مدرنیته حساب میشود.
✅نکته: تا صفحه ۲۲ خوانده شود(استاد نخواند)
✅نکته ص ۲۲: فیلسوفان رنسانس با بازنگری میراث ادبی و فرهنگی یونانی متافیزیک باستانی را مورد باز خوانی قرار دادند و عوض کردند و با تکیه بر عقل خود بنیاد و سوبژکتیویستی اساس ساختار فکری فعلی را قرار دادند (اومانیسم)
🚦@Westernstudies
2_144216344881352676.mp3
21.78M
جلسه ۷۲ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
نمود های نهیلیسم _ماکیاولی
#گزارش درس غرب شناسی
🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری
🔹جلسه هفتاد و دوم
🔹نمودهای نهیلیسم_ ماکیاولی
✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان
صفحه 20 کتاب خوانده شد
🔸نهیلیسم در زمینه های مختلف نمود های متفاوتی دارد مثلا افراط در خراب کردن طبیعت برخواسته از این است که ما احترامی برای طبیعت قائل نیستیم و موجودی بی جان است.
درواقع هر معنایی که بتواند در رسیدن انسان به سعادت انسدادی ایجاد کند میتوان آن را انشعابی از نهیلیسم دانست مثلا شخصی بگوید معنویت دیگر تمام شد و برای اقای بهجت و علامه قاضی و... بود و دیگر نمیتوان معنویت و عرفان به آن شکل را تحصیل کرد. این میشود نمودی از نهیلیسم عرفانی
🔸عنوان دِئیسم: به معنای خدا انگاری بدون دین است یعنی خدارا قبول کنیم اما بگوییم دینی وجود ندارد و خدا کاری به ما ندارد صرفا خدا هست و عبادت میشود. این هم میشود نوعی نهیلیسم در اسلام
(یا برای مثال انجمن حجتیه که معتقد است قبل از امام زمان نباید حکومتی تشکیل شود و به شکل افراطی میگویند باید جهان را رو به فساد و نابودی ببریم تا ظهور شکل بگیرد)
🔸نیکولو ماکیاولی: کشیشی است که کتاب شهریار او معروف است و ایده او در آن کتاب ایده ی حفظ قدرت با دید اومانیسمی و درمقابل سیاست دینی مسیحیت است. همچنین جمله ی معروفی دارد که میگوید: هدف وسیله را توجیه میکند و برای حفظ قدرت میتوان هر کاری انجام داد
🔺ماکیاولی را پدر علم سیاست و مفاهیم دولت و قدرت مدرن مینامند. او معتقد بود برای آزادی باید استیلا جو بود و میگفت سیاست وسیله ای برای حفظ قدرت است.
🔺درواقع ماکیاولی و امثال او پدر علوم انسانی هستند که ما باید اسلامی آن را تولید کنیم.
🟣در پایان به یکی از ریز موضوعات علوم انسانی اشاره شد:
در قضیه حجاب یکی از ایده های مخالف این است که میگوید ما مفهومی داریم به نام اِستیت یا همان دولت مدرن. یکی از وظایف این دولت قانون گذاری است و قانون گذاری دولت مدرن یک پروسه ای دارد که ربطی با شریعت ندارد.
لذا ما باید مفهوم دولت اسلامی که درمقابل دولت مدرن است را معنا کنیم
🚦@Westernstudies