#امالی_صدوق
روایت ششم از مجلس چهل و چهارم
☀عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرِ
عَلَيْهِ السَّلاَمُ
قَالَ:
فِي اَلتَّوْرَاةِ مَكْتُوبٌ
فِيمَا نَاجَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مُوسَى بْنَ عِمْرَانَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ :
يَا مُوسَى
خَفْنِي فِي سِرِّ أَمْرِكَ أَحْفَظْكَ مِنْ وَرَاءِ عَوْرَتِكَ
وَ اُذْكُرْنِي فِي خَلَوَاتِكَ وَ عِنْدَ سُرُورِ لَذَّتِكَ أَذْكُرْكَ عِنْدَ غَفَلاَتِكَ
وَ اِمْلِكْ غَضَبَكَ عَنْ مَنْ مَلَّكْتُكَ عَلَيْهِ أَكُفَّ عَنْكَ غَضَبِي
وَ اُكْتُمْ مَكْنُونَ سِرِّي فِي سَرِيرَتِكَ وَ أَظْهِرْ فِي عَلاَنِيَتِكَ اَلْمُدَارَاةَ عَنِّي لِعَدُوِّي وَ عَدُوِّكَ مِنْ خَلْقِي
وَ لاَ تَسْتَبَّ لِي عِنْدَهُمْ بِإِظْهَارِكَ مَكْنُونَ سِرِّي
فَتَشْرَكَ عَدُوَّكَ وَ عَدُوِّي فِي سَبِّي.
☀امام باقر(عليه السّلام)
فرمودند:
در تورات نوشته:
☀خداوند
در مناجات خود با موسى
(عليه السّلام)
فرمودند:
اى موسى
در باطن كار خود از من بترس
تا تو را از پس اسرار و عيوبت محافظت كنم.
و مرا در خلوت و هنگام خوشى و لذّت خود ياد آر
تا تو را به نزد غفلتهايت ياد آورم،
و خشم خود را از آن كس كه تو را مالك وى نمودهام بازدار
تا خشم خود را از تو باز دارم.
و اسرار پنهان مرا در باطن خود نهان دار،
و از جانب من با دشمنم و دشمن خودت از آفريدگانم در آشكاراى وجودت بمدارا رفتار كن،
و با اظهار اسرار پنهانى من نزد نااهلان دشنام آنان را بجان من مخر
كه در اين صورت در جرم دشمن من و دشمن خودت در دشنام دادن بمن شريك خواهى شد.
آیت الله دکتر سید عبد الله ضیائی گیلانی نقل می کنند:
من استادی داشتم به نام حاج شیخ محمدمهدی امامی مازندرانی
( مدفون در قبرستان شیخان قم،) که در تکیه ملا محمود مکاسب تدریس می کردند.
ایشان گاهی در اثناء تدریس بدون علت مشخصی گریه می کردند.
یک وقتی از ایشان علت را پرسیدم.
فرمودند:
من #خاطره ای دارم که هرگاه به یاد آن می افتم بی اختیار به گریه می افتم.
من در نجف اشرف از شاگردان مرحوم ایه الله شیخ الشریعه اصفهانی بودم.
پس از پایان تحصیلاتم وقتی می خواستم به ایران مراجعت کنم شیخ الشریعه اصفهانی مرا خواستند.
من خیلی خوشحال شدم
و با خود گفتم لابد می خواهند به من اجازه اجتهاد بدهند
یا تفقدی از من داشته باشند.
اما وقتی خدمت استاد رسیدم ، نه تفقدی در کار بود ، و نه اجازه اجتهادی !
بلکه جمله ای به کار بردند که آن روز من از ایشان ناراحت شدم ،
و حتی برای خدا حافظی نزد ایشان نرفتم.
جمله اش این بود که
فرمودند:
«شیخ مهدی!
رفتی ایران از تو انتظار ندارم که کسی را مسلمان کنی !
سعی کن همین مسلمان ها را کافر نکنی!»
بعدها فهمیدم که حرف ایشان چقدر مهم بوده است.
از این رو هر گاه به یاد آن کلام می افتم ،
بی اختیار به گریه می افتم!
#خاطره_ی_قدیمی
🎄من دعاء فاطمة الزهراء عليها السلام :
🌷اللّهُمَّ بِعِلْمِكَ الْغَيْبِ وَ قُدْرَتِكَ عَلَى الْخَلْقِ اَحْيِـنى مـا عـَلِمْتَ الْحَـياةَ خَيـْرا لى وَ تَوَفـَّنى اِذا كانَتِ الْوَفاةُ خَيـْرا لى.
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ كَلِمَةَ الاِْخْلاصِ وَ خَشْيَتَكَ فِى الرِّضا وَ الْغَضَبِ
وَ الْقَصْدَ فِى الْغِنى وَالْفَـقْرِ.
🌾بارالها !
به علم غيب و قدرت فراگيرت سوگند،
مرا زنده بدار تا روزى كه آن، براى من سودمند است
و بميران هنگامیكه مرگ، به سود من باشد.
🎄خدايا اعتقاد خالص
و ترس از خودت را به هنگام خوشنودى و خشم
و ميانه روى در حال دارايى و تهیدستى را
از تو خواستارم.
📚 بحارالانوار ، ج ۹۴ ، ص ۲۲۵ .
.
💠 #غلو #غلاة
🌿 قَالَ الإمام الصَّادِقُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):
«احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمْ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُونَهُمْ، فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقِ اللَّهِ، يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ، وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ.
وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ شَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصارى وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا.»
ثُمَّ قَالَ (عَلَيْهِ السَّلَامُ):
«إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُهُ وَ بِنَا يَلْحَقُ الْمُقَصِّرُ فَنَقْبَلُهُ.» فَقِيلَ لَهُ: كَيْفَ ذَلِكَ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ؟! قَالَ: «لِأَنَّ الْغَالِيَ قَدِ اعْتَادَ تَرْكَ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصِّيَامِ وَ الْحَجِّ، فَلَا يَقْدِرُ عَلَى تَرْكِ عَادَتِهِ، وَ عَلَى الرُّجُوعِ إِلَى طَاعَةِ اللَّهِ (عَزَّ وَجَلَّ) أَبَداً، وَ إِنَّ الْمُقَصِّرُ إِذَا عَرَفَ عَمِلَ وَ أَطَاعَ».
📚 الأمالي (للطوسي)، ص۶۵۰ .
🔶 حضرت امام صادق (علیهالسلام) فرمودند:
🔸 «بهشدت نسبت به جوانانتان هوشیار باشید که غُلُوکنندگان*⃣ آنها را فاسد نکنند، چراکه غلوکنندگان بدترین مخلوقات خداوند هستند؛ عظمت خداوند را کوچک میشمارند و درمورد بندگان خداوند ادعای نبوت میکنند. به خدا قسم، غلوکنندگان بدتر از یهودیان و مسیحیان و مجوسان و مشرکان هستند.»
🔶 حضرت سپس فرمودند:
🔸 «وقتی غلوکننده بهسوی ما بازمیگردد، او را نمیپذیریم، اما وقتی مقصّر (گناهکار) نزد ما میآید، او را میپذیریم.»
🔷 به حضرت عرض شد:
🔹 ای فرزند رسول خدا! چطور؟!
🔶 فرمودند:
🔸 «زیرا غلوکننده به ترک نماز و زکات و روزه و حج عادت کردهاست و نمیتواند عادتش را ترک کند و به طاعت خداوند (عزّ وجلّ) روی آورد، اما مقصّر (گناهکار)، اگر (حقیقت را) بشناسد، عمل میکند و (از خداوند) فرمان میبرد.»
📝 پاورقیــــــــــــــــــــــــــــــــ
*⃣ غلوکنندگان (غالیان/ غُلات) کسانی بودهاند که در اعتقاد به مقام اهل بیت (علیهمالسلام) افراط میکردند و در عمل به واجبات دینی تفریط؛ آنان از طرفی اهل بیت را به حد پیامبری یا خدایی میرساندند و از طرفی نماز و زکات و روزه و حج را به بهانههایی ترک میکردند.
👈 امروزه نیز برخی رسماً چنین اعتقادی دارند و برخی بیآنکه جزء فرقه خاصی باشند، مانند غلوکنندگان میاندیشند و مانند آنان رفتار میکنند. اینها، امیدی به بازگشتشان نیست و نزد اهل بیت نیز جایگاهی ندارند.
🩸 الشام | الشام | الشام 🩸
🥀 حضرت امام زینالعابدین علیهالسلام:
🥀 یا نُعْمَانُ فَمَا بَقِیَ أَحَدٌ مِنْهُمْ إلّا وَقَدْ ألْقَی عَلَیْنَا مِنَ التُّرابِ وَالْأَحْجارِ وَالْأَخْشَابِ مَا أرادَ...
🥀 ای نعمان! ( در ورود ما به شام ) احدی از آنان نبود، مگر اینکه تا توانستند از خاک و سنگ و چوب را به سویی ما افکندند.
📕 تذکرة الشهداء، میرزا حبیبالله شریف کاشانی، جلد ۲، صفحه ۴۱۲
♥️اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج♥️
ابو عديس گويد:
☀حضرت باقر عليه السلام
فرمودند:
اى صالح ،
پيروى كن از كسى كه تو را ميگرياند و اندرزت ميدهد،
و پيروى مكن از آنكه تو را بخنداند و گولت زند،
و بزودى همگى بر خدا درآئيد و بدانيد.
عَنْ أَبِي اَلْعُدَيْسِ قَالَ:
☀ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ :
يَا صَالِحُ اِتَّبِعْ مَنْ يُبْكِيكَ وَ هُوَ لَكَ نَاصِحٌ
وَ لاَ تَتَّبِعْ مَنْ يُضْحِكُكَ وَ هُوَ لَكَ غَاشٌّ
وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اَللَّهِ جَمِيعاً فَتَعْلَمُونَ .
📗المحاسن ج۲ ص۶۰۳
📕الکافي ج۲ ص۶۳۸
☀
.
📜 شعرانی در باب دهم از کتاب المنن
خود فرموده است :
بعضی از خواص به من گزارش دادند که: #رقیه دختر #امام_حسین علیه السلام در مقبرهای نزدیک جامع دارالخلیفۀ یزید قرار دارد و با او جماعتی از اهلبیت دفن هستند که الآن به جامع درخت درّ معروف است، و این جامع در سمت چپ مقبرۀ #نفیسه_خاتون، و مجموعهای که حضرت #رقیه در آن قرار دارد سمت راست آن واقع شده است.
⚰ بر سنگی که سر در آن است نوشته شده: این خانه، مزار و بارگاهی است که خاندان پیغمبر صلی الله علیه وآله و نیز #رقیه دختر #حسینِ شهید (ع)، بدان بزرگی و عظمت داده است.
🕌 وبعضی خوبان برایم خبر آوردند:
برای حضرت #رقیه دخترِ حسین گنبدی در دمشق شام است، زمانی دیوارهای قبرش معیوب و در شرف خرابی میرود، برای مرمّت تصمیم میگیرند حضرت را ازقبرخارج نمایند ولی از هیبت حضرت کسی حاضر نمیشود وارد قبر شود تا اینکه شخصی از دودمان اهلبیت آماده میشود، پس در قبر حضرت پایین میرود و پیراهنی را بر آن حضرت پیچانده حضرتش را بیرون میآورد، همه با دختر خردسالی که بالغ نبوده روبرو میشوند که پشتش از کثرت زدن مجروح است،
📌 مصباح الهدی، ج ۳، آیت الله وحید خراسانی.
◾️
🔻 به نظر عالم سرشناس اهل تسنن مردم دنیا سه دسته اند
عَنْ أَبِي قَيْسٍ الأَوْدِيِّ، قَالَ: أَدْرَكْتُ النَّاسَ وَهُمْ ثَلاثُ طَبَقَاتٍ: أَهْلُ دِينٍ يُحِبُّونَ عَلِيًّا، وَأَهْلُ دُنْيَا يُحِبُّونَ مُعَاوِيَةَ، وَخَوَارِجُ.
#ترجمه : مردم را دیدم در حالی که سه طبقه بودند،
1️⃣ اهل دین که علی را دوست داشتند،
2️⃣اهل دنیا که #معاویه را دوست داشتند
3️⃣و خوارج.
📔 الاستيعاب في معرفة الأصحاب ج 3 ص 1115، اسم المؤلف: يوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر الوفاة: 463، دار النشر: دار الجيل - بيروت - 1412، الطبعة: الأولى، تحقيق: علي محمد البجاوي
قصه نذر زن شامی و دیدارش با حضرت زینب کبری سلام الله علیها در خرابه شام
🔹 مرحوم شیخ ذبیح الله محلاتی مینویسد:
✍️ در بحر المصائب آمده است که یک روز زنی طبقی از طعام آورد و در نزد علیا مخدره [زینب کبری سلام الله علیها] گذارد.
آن مخدره فرمود: این چه طعامی است مگر نمیدانی صدقه بر ما حرام است؟
عرض کرد: ای زن اسیر، به خدا قسم صدقه نیست بلکه نذری است که بر من لازم است و برای هر غریب و اسیر میبرم.
حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: این عهد و نذر چیست؟
آن زن عرض کرد: من در ایام کودکی در مدینۀ رسول خدا صلی الله علیه و آله بودم و به مرضی دچار شدم که اطباء از معالجۀ آن عاجز آمدند. چون پدر و مادرم از دوستان اهل بیت بودند براى استشفا مرا به دار الشفای امیر المومنین علیه السلام بردند و از بتول عذرا فاطمه زهرا سلام الله علیها طلب شفا نمودند؛ در آن حال حضرت حسین علیه السلام نمودار شد؛
امیر المومنین علیه السلام فرمودند: ای فرزند دست بر سر این دختر بگذار و از خداوند شفای این دختر را بخواه.
پس دست بر سر من گذاشت، من در حال شفا یافتم و از برکت مولایم حسین تا کنون مرضی در خود نیافتم؛ و از آن پس گردش لیل و نهار مرا به این دیار افکند و از ملاقات موالیان خود محروم ساخت، من بر خود لازم کردم و نذر نمودم که هر گاه اسیر و غریبى ببینم چندانکه مرا ممکن میشود احسان کنم برای سلامتی آقایم حسین علیه السلام و اینکه شاید یک مرتبه دیگر به زیارت ایشان نائل بشوم و جمال ایشان را دیدار کنم.
آن زن چون سخن بدینجا رسانید علیا مخدره سلام الله علیها صیحه از دل برکشید و فرمودند: یا امة الله همین قدر بدان که نذرت تمام و کارت به انجام رسید و از حالت انتظار رستگار شدی، همانا منم زینب بنت امیر المومنین و این اسیرانند اهل بیت رسول خداوند مبین و این سر حسین است که بر در خانه یزید منصوب است.
آن زن صالحه از شنیدن این کلام جانسوز فریاد و نفیر برآورد مدتى از خود بىخود بود و چون به هوش آمد خود را به دست و پاى ایشان انداخت و همى بوسید و میخروشید و ناله وا سیداه وا اماماه وا غریباه به گنبد دوار رسانید و چنان شور و آشوب برآورد که گفتی واقعه کربلا نمودار گردید؛
آن زن بقیه عمر خود را از ناله و گریه بر حضرت سید الشهدا سلام الله علیه ساکت نگردید تا به جوار حق پیوست.
📚 ریاحین الشریعة، تالیف ذبیح الله محلاتی، جلد ۳، صفحه ۱۸۷-۱۸۸، چاپ دار الکتب الاسلامیة