🎁 هدیه خواهران امام حسین به نماینده یزید!
✅ اهل بیت امام حسین علیهالسلام، پس از دوران اسارت، از شام به سمت مدینه حرکت کردند.
یزید، نمایندهی خود را به نام "نعمانبنبشیر" همراه کاروان فرستاده بود تا مواظب آنها باشد.
نماینده یزید، به خاندان رسولالله، بسیار احترام میگذاشت و حوائج آنها را رفع میکرد.
پس از رسیدن کاروان به مدینه، فاطمه، خواهر امام حسین علیهالسلام، به حضرت زینب گفت:
"آیا می توانیم به این مرد، به خاطر خوشرفتاریاش هدیهای دهیم؟"
حضرت زینب فرمودند :
"چیزی جز یک النگو ندارم."
فاطمه، دستبند خود و النگوی حضرت زینب را برای نعمانبنبشیر فرستاد و از بیمقداری آن عذرخواهی نمود.
ولی نعمان، هدیه را نپذیرفت و گفت:
"هر کاری که کردم به خاطر خدا و قرابت شما با رسولالله بود."
📚ترجمه مقتل خوارزمی ، صفحه ۲۹۲
📚تاريخ الطبرى ، جلد ۵ صفحه ۴۶۲
📚البداية و النهاية ، جلد ۸ صفحه ۱۹۵
#امام_حسین #حضرت_زینب #اخلاقی
🔹 دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
🔰 نخستین همایش ملی مرجعیت علمی قرآن کریم
✅ عناوین کمیسیون ها و تاریخ برگزاری:
⏹ مفهوم شناسی و ادله مرجعیت علمی قرآن
🗓شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۳
⏹ مبانی مرجعیت علمی قرآن
🗓یکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳
⏹ مرجعیت علمی قرآن در علوم اسلامی
🗓دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳
⏹ مرجعیت علمی قرآن در علوم انسانی و تجربه
🗓سهشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۳
⏹ روش شناسی تحقق مرجعیت علمی قرآن
🗓چهارشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۳
✳️ ساعت برگزاری کمیسیونها:
⏰ از ساعت ۸ الی ۱۲
🏫مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، پزوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
✴️زمان برگزاری همایش:
🗓پنجشنبه ۴بهمن ۱۴۰۳
⏰ ساعت: ۸ صبح
🏢مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
⏹پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
🆔 @maarefquran •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
@OstadRad
Books : https://B2n.ir/r67349 Articles : https://B2n.ir/j95840 Lectures : https://B2n.ir/w50917
10.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بشارتی شگفت برای شیعیان در هنگامه مرگ ....
🔹متن کامل این روایت عجیب را اینجا بخوانید👇
دارالقرآن الکریم اصفهان
💠 بشارت شگفت امام صادق علیهالسلام به شیعیان
دیدار با پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام در هنگام مرگ
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ
عدهای از اصحاب ما از سهل بن زیاد از ابن فضال از علی بن عقبه و او از پدرش نقل کرده است که گفت:
قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ یَا عُقْبَةُ
پس امام صادق علیهالسلام به من فرمود ای عقبه:
لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا هَذَا الْأَمْرَ الَّذِی أَنْتُمْ عَلَیْهِ وَ مَا بَیْنَ أَحَدِکُمْ وَ بَیْنَ أَنْ یَرَى مَا تَقَرُّ بِهِ عَیْنُهُ إِلَّا أَنْ تَبْلُغَ نَفْسُهُ إِلَى هَذِهِ ثُمَّ أَهْوَى بِیَدِهِ إِلَى الْوَرِیدِ
خداوند روز قیامت جز همین مذهبی که شما دارید از مردم قبول نخواهد کرد. بین شما و بین صحنههایی که دیدن آن سبب روشنایی چشمتان خواهد شد فاصلهای نیست جز اینکه جانتان به اینجا برسد و با دست اشاره به حلق خود کرد.
ثُمَّ اتَّکَأَ
(این جمله را فرمود) و سپس سکوت کرد.
وَ کَانَ مَعِیَ الْمُعَلَّى فَغَمَزَنِی أَنْ أَسْأَلَهُ
و معلی (بن خنیس) که با من بود به من اشاره کرد که بپرس چه میبیند؟!
فَقُلْتُ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِذَا بَلَغَتْ نَفْسُهُ هَذِهِ فَأَیَّ شَیْءٍ یَرَى
من گفتم: ای پسر رسول خدا بفرمایید وقتی جان به گلو برسد چه میبینید؟
فَقُلْتُ لَهُ بِضْعَ عَشْرَةَ مَرَّةً أَیَّ شَیْءٍ
پس تا ده بار سؤال کردم چه میبیند؟
فَقَالَ فِی کُلِّهَا یَرَى وَ لَا یَزِیدُ عَلَیْهَا
پس امام در همه آنها فرمود میبیند و چیزی اضافه نفرمود.
ثُمَّ جَلَسَ فِی آخِرِهَا فَقَالَ یَا عُقْبَةُ
سپس در پایان این پرسش ها امام نشست و فرمود: ای عقبه
فَقُلْتُ- لَبَّیْکَ وَ سَعْدَیْکَ
گفتم گوش به فرمان شما هستم و خداوند پی در پی به شما سعادت دهد.
فَقَالَ أَبَیْتَ إِلَّا أَنْ تَعْلَمَ
فرمود میخواهی به تو بگویم چه میبیند؟
فَقُلْتُ نَعَمْ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنَّمَا دِینِی مَعَ دِینِکَ فَإِذَا ذَهَبَ دِینِی کَانَ ذَلِکَ کَیْفَ لِی بِکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ کُلَّ سَاعَةٍ وَ بَکَیْتُ
گفتم: آری ای پسر رسول خدا، من شیعه و در دین شما هستم. اگر بر اثر جهالت، دینم را از دست بدهم چه کنم؟ هر لحظه که دستم به دامن شما نمیرسد. و با این حال گریه کردم.
فَرَقَّ لِی
دل امام به حال من سوخت.
فَقَالَ یَرَاهُمَا وَ اللَّهِ
پس فرمود: به خدا (در هنگام مرگ) آن دو نفر را میبیند.
فَقُلْتُ بِأَبِی وَ أُمِّی مَنْ هُمَا
پس گفتم پدر و مادرم به فدایت آن دو نفر کیستند؟
قَالَ ذَلِکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ عَلِیٌّ
فرمود آن دو نفر رسول خدا و علی هستند.
یَا عُقْبَةُ لَنْ تَمُوتَ نَفْسٌ مُؤْمِنَةٌ أَبَداً حَتَّى تَرَاهُمَا
ای عقبه به خدا هیچ مؤمنی از دنیا نمیرود الّا اینکه آن دو نفر را میبیند.
قُلْتُ فَإِذَا نَظَرَ إِلَیْهِمَا الْمُؤْمِنُ أَ یَرْجِعُ إِلَى الدُّنْیَا
گفتم وقتی مؤمن آن دو را دید دلش میخواهد به دنیا باز گردد؟
فَقَالَ لَا یَمْضِی أَمَامَهُ إِذَا نَظَرَ إِلَیْهِمَا مَضَى أَمَامَهُ
فرمود: مؤمن تا آن دو نفر را ندیده نمیخواهد از دنیا دل بردارد ولی وقتی که آنان را دید، دل از دنیا میکند.
فَقُلْتُ لَهُ یَقُولَانِ شَیْئاً
عرض کردم: آیا آن دو نفر با او سخن میگویند؟
قَالَ نَعَمْ یَدْخُلَانِ جَمِیعاً عَلَى الْمُؤْمِنِ
فرمود: آری هر دوی آنها کنار مؤمن (محتضر) حاضر میشوند.
فَیَجْلِسُ رَسُولُ اللَّهِ عِنْدَ رَأْسِهِ وَ عَلِیٌّ عِنْدَ رِجْلَیْهِ
رسول اکرم بالای سر او و علی کنار پای او مینشینند.
فَیُکِبُّ عَلَیْهِ رَسُولُ اللَّهِ
آنگاه رسول خدا بر روی او خم میشود.
فَیَقُولُ یَا وَلِیَّ اللَّهِ أَبْشِرْ أَنَا رَسُولُ اللَّهِ إِنِّی خَیْرٌ لَکَ مِمَّا تَرَکْتَ مِنَ الدُّنْیَا
سپس میفرماید: ای دوست خدا ! بشارت که من رسول خدا هستم. من برای تو بهترم از آن چه که در دنیا گذاشته و آمدهای!
ثُمَّ یَنْهَضُ رَسُولُ اللَّهِ فَیَقُومُ عَلِیٌّ حَتَّى یُکِبَّ عَلَیْهِ فَیَقُولُ یَا وَلِیَّ اللَّهِ أَبْشِرْ أَنَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ الَّذِی کُنْتَ تُحِبُّهُ أَمَا لَأَنْفَعَنَّکَ.
سپس رسول خدا بر میخیزد و علی بالای سر محتضر مینشیند و میفرماید: ای دوست خدا! بشارت که من علیبنابیطالب هستم. من همان هستم که در دنیا دوستم داشتی. اینک وقت آن رسیده که من نافع به حالت باشم.
ثُمَّ قَالَ إِنَّ هَذَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
سپس امام صادق علیهالسلام فرمود: این جریان در کتاب خدای عزوجل آمده است.
قُلْتُ أَیْنَ جَعَلَنِیَ اللَّهُ فِدَاکَ هَذَا مِنْ کِتَابِ اللَّهِ
گفتم: جانم به قربانت در کجای کتاب خدا آمده است؟!
قَالَ فِی یُونُسَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ هَاهُنَا
فرمود: در (سورهی) یونس (آیات ۶۳ و ۶۴) آنجا که خدای عزّ و جلّ میفرماید:
الَّذِینَ آمَنُوا وَ کانُوا یَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرى فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللَّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ.
کسانی که ایمان آورده و تقوا داشتهاند مژده در زندگی دنیا و آخرت از آن آنهاست. تبدیلی در کلمات خدا نیست. این، آن پیروزی بزرگ است.
نشانی روایت:
مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول جلد۱۳ ص ۲۸۶
همچنین در کتب زیر نیز آمده (البته در برخی نقلها تفاوت اندکی دارد ولی انتهای حدیث یکسان است)
المحاسن ج۱ ص ۱۷۶
تفسیر العیاشی ج۲ ص ۱۲۵
الکافی (ط - الإسلامیة) ج۳ ص ۱۲۸
تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة ص ۲۲۴
الوافی ج ۲۴ ص ۲۴۷
البرهان فی تفسیر القرآن ج ۳ ص ۳۷
مدینة معاجز الأئمة الإثنی عشر ج ۳ ص ۱۰۶
بحار الأنوار (ط - بیروت) ج6 ص ۱۸۴ و ۱۸۵
تفسیر نور الثقلین ج ۲ ص ۳۱۰
دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab