eitaa logo
زاویه
14 دنبال‌کننده
5 عکس
2 ویدیو
0 فایل
تحلیل | سواد رسانه‌ای | تاریخ معاصر | بین‌الملل هر مسئله، بیش از یک زاویه دارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤 ۳۱ خرداد | سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران «چرا چمران هنوز یک الگوی سیاسی است؟» در دنیایی که بسیاری موفقیت را در مهاجرت، درآمد بیشتر و زندگی راحت‌تر می‌بینند، زندگی شهید مصطفی چمران روایت دیگری دارد. از دانشجویان ممتاز دانشگاه تهران بود و تحصیلات خود را تا بالاترین سطوح علمی در آمریکا ادامه داد. او می‌توانست در بهترین مراکز علمی جهان بماند و زندگی آرام و مرفهی داشته باشد؛ اما مسیر دیگری را انتخاب کرد. چمران فهمیده بود که علم، اگر در خدمت عزت و استقلال یک ملت نباشد، ارزش واقعی خود را از دست می‌دهد. 🇺🇸🇱🇧🇮🇷او آمریکا را رها کرد، به لبنان رفت، در کنار محرومان و مبارزان ایستاد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به دعوت امام خمینی(ره) به ایران بازگشت تا دانش، تجربه و توان خود را در خدمت ملت قرار دهد. شاید مهم‌ترین درس سیاسی شهید چمران این باشد که: 🔹 استقلال یک کشور فقط با شعار حفظ نمی‌شود؛ نیازمند انسان‌هایی است که منافع شخصی خود را فدای منافع ملی کنند. 🔹 پیشرفت علمی زمانی ارزشمند است که به اقتدار و عزت ملت منجر شود. 🔹 نخبگان، بیش از دیگران در برابر سرنوشت کشور مسئول‌اند. شهید چمران ثابت کرد که می‌توان دانشمند بود، مدیر بود، رزمنده بود و در عین حال از آرمان‌های یک ملت دفاع کرد. امروز، سال‌ها پس از شهادتش، پرسش چمران همچنان پیش روی نسل جوان قرار دارد: ❓اگر شما جای چمران بودید، بین آینده‌ای تضمین‌شده در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا و بازگشت برای ساختن کشورتان، کدام را انتخاب می‌کردید؟ https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
‌♨️ ️‌عبدالناصر همتی، ريیس کل بانک مرکزی ایران: 🔹اگر نرخ و کیفیت نهاده‌های آمریکایی در مقایسه با سایر کشورها مناسبتر باشد، مانعی برای خرید از آن کشور نداریم و اصولاً طی سالهای اخیر خریدهای جهاد کشاورزی از طریق شرکتهای بزرگ امریکایی و اروپایی بوده است. ‌🔹 ما سالانه نیاز به خرید میلیاردها دلار کالای اساسی و دارو داریم و برای ما فرقی نمی‌کند پول خرید کالاهای اساسی را از چه منبعی پرداخت کنیم ‌🔹 ‌اگر از منابع مسدودی بانک مرکزی بتوانیم این خریدها را انجام بدهیم، درعوض درامدهای جاری و آتی نفتی را جایگزین آن ذخایر مصرف شده خواهیم کرد. 🔹‌ ‌لذا آنچه مهم است دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خودش و خرید کالاهای اساسی و داروی مورد نیاز مردم می‌باشد. https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
📌 یک تناقض جالب! عبدالناصر همتی در دوره ریاست بانک مرکزی گفته بود که اگر قیمت و کیفیت مناسب باشد، خرید کالاهای اساسی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی مانعی ندارد و در سال‌های گذشته هم بخشی از خریدها از همین مسیر انجام شده است. 🔹 این حرف یک سؤال مهم ایجاد می‌کند: اگر امکان خرید کالاهای اساسی از شرکت‌های آمریکایی وجود داشته، پس تحریم‌ها دقیقاً چه محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند؟ 🔹 سال‌ها گفته می‌شد که تحریم‌ها اجازه واردات بسیاری از کالاها را نمی‌دهند و بدون مذاکره، مشکلات حل نمی‌شود. اما این اظهارات نشان می‌دهد که حداقل در حوزه کالاهای اساسی، مسیرهای خرید کاملاً مسدود نبوده است. 🔹 البته این به معنای بی‌اثر بودن تحریم‌ها نیست؛ اما دوباره این سؤال را مطرح می‌کند که سهم تحریم و سهم مدیریت داخلی در مشکلات اقتصادی کشور هر کدام چقدر بوده است؟ 💬 به نظر شما مشکلات اقتصادی امروز بیشتر ناشی از: 🔹 تحریم‌هاست؟ 🔹 یا تصمیمات و مدیریت داخلی؟ https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
📌 سیاست به زبان ساده «حق وتو» چیست؟ در شورای امنیت سازمان ملل، پنج کشور می‌تونند حتی اگه همه اعضا موافق باشن، یک تصمیم را متوقف کنن. به این اختیار «حق وتو» می‌گن. سؤال مهم: اگر همه کشورها برابرند، چرا فقط ۵ کشور چنین حقی دارند؟ https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
🔶 شناخت رسانه‌های مطرح خارجی در جنگ روایت‌ها 🎭 قسمت اول | آکسیوس (Axios) ⚡ تصور کنید حوصله خواندن گزارش‌های طولانی را ندارید؛ آکسیوس دقیقاً برای شما ساخته شده است! 📌 رسانه‌ای آمریکایی که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شد و شعارش این است: «کمتر بخوان، بیشتر بفهم!» 🔍 ویژگی اصلی: خبرها را خیلی کوتاه، فشرده و خلاصه منتشر می‌کند؛ به همین دلیل میان سیاستمداران، مدیران شرکت‌ها و نخبگان آمریکایی طرفدار دارد. 🎯 گرایش سیاسی: خودش ادعای بی‌طرفی می‌کند اما بسیاری از تحلیلگران آن را نزدیک به جریان اصلی لیبرال آمریکا می‌دانند. ⚠️ نکته مهم: وقتی آکسیوس خبری را منتشر می‌کند، همیشه به این فکر کنید: «این خبر به نفع کدام جریان سیاسی است؟» https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
میخوایم سراغ روزنامه های داخلی مطرح هم بریم
📰 شماره ۱ | کیهان را بشناسیم 🔍 تا حالا براتون سوال شده بعضی روزنامه‌ها چرا از یک موضوع خاص اینقدر محکم دفاع می‌کنن؟ امروز رفتیم سراغ یکی از شناخته‌شده‌ترین روزنامه‌های ایران؛ کیهان. 📌 کیهان از قدیمی‌ترین روزنامه‌های کشوره و معمولاً مواضعش نزدیک به جریان «اصولگرای انقلابی» محسوب میشه. 📌 موضوعاتی مثل: 🇮🇷 استقلال کشور ✌️ محور مقاومت 🇺🇸 نقد سیاست‌های آمریکا 📰 نقد جریان‌های غرب‌گرا جزو محورهای ثابت این روزنامه است. 👈 نکته مهم: هدف از شناخت رسانه‌ها این نیست که حتماً با همه مطالبشون موافق باشیم؛ بلکه بدونیم هر رسانه از چه زاویه‌ای به اخبار نگاه می‌کنه. 🎯 سوال امروز: به نظر شما وقتی یک خبر را همزمان در کیهان، شرق و همشهری بخوانیم، چه تفاوت‌هایی در روایت آن می‌بینیم؟ https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
📰 روزنامه کیهان شناسنامه رسانه 📅 سال تأسیس: ۱۳۲۱ 🏛 مالک: مؤسسه کیهان 👤 مدیرمسئول: با حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌شود. 🏢 مرکز: تهران 📄 نوع انتشار: روزنامه سراسری https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
‌ ♨️ فرماندهی مرکزی آمریکا: دو ناو هواپیمابر آمریکایی به عملیات خود در خاورمیانه ادامه می‌دهند و نیروهای ما همچنان حاضر و هوشیار باقی می‌مانند. ‌ ✍این اهرم فشار حداقل از منظر رسانه‌ای پایان نخواهد پذیرفت. ما با مذاکراتی طرفیم که چندلایه پنهان دارد. یکی از لایه‌های پنهانش همین حضور نظامی و دائمی دشمن با تایید رسانه‌ای ترامپ‌ست. و دیگری که حتی تیم مذاکرات ما به آن کمتر دقت میکند،‌ماجرای مذاکرات همزمان میان لبنان،‌اسرائیل و امریکاست. آیا تهدید اصلی این تفاهم آن مذاکرات‌ نیست؟ آنجا دولت لبنان طرف مذاکره‌ست و اینجا دائما بحث حزب‌الله‌ست. این چالش به این سادگی حل نخواهد شد و واژه " صبوری به علت پیچیدگی" هم حلال ماجرا نیست. ‌ چیزی در زیر خاکستر منطقه وجود دارد که در چندنقطه تهدید زاست. بنظر میرسد مذاکرات کنونی و تا این لحظه تنها در سطح رقابت روایتی باقی مانده و مسئولین ماهم دائما تاکید میکنند روایت دشمن مصرف داخلی دارد اما از آن سوی دیگر، خودشان هیچ روایتی ندارند. بحث اصلی مذاکرات سه‌جانبه لبنان و اسرائیل در امریکا،‌فقط در حوزه خلع سلاح و سپس عقب نشینی اسرائیل‌ست و این چیزی‌ست که کمتر به آن توجه میکنیم. این تهدیدی‌ست که در ظاهر ممکن‌ نیست اما میتواند ناگهان ورق جبهه جنگ را تغییر دهد. https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
‌ ♨️ معاون رئیس‌جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور، در تماس با رئیس‌جمهور لبنان، از تشکیل کمیته‌ای از سوی آمریکا، لبنان و جمهوری اسلامی ایران برای تثبیت آتش‌بس در لبنان خبر داد. ✍این میتواند مهمترین ضربه استراتژیک،‌اول به نتانیاهو و سپس حلقه مهم کنست داخلی این رژیم جعلی باشد. بدون هیچ اعتمادی به داستان امریکا باید گفت این بخش ماجرا از منظر رسانه‌ای خوب‌ست چراکه تمام ادعاهای پیشین خود ونس را نابود کرده‌ست. پیش از این میگفت، لبنان ربطی به این تفاهم ندارد. همچنان باید ماجرا را رصد کنیم و زود نتیجه نگیریم. https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
2.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ♨️ همه چیز درباره بازرسی‌های آژانس از ایران قطعی شده است 🔹خبرنگار: «ایرانی‌ها می‌گویند هیچ بازدید برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود ندارد. آیا این بخشی از توافق شماست؟» 🔹ترامپ: «آنها اشتباه می‌کنند... آنها در داخل به ما گفتند و ما همه چیز را قطعی کرده‌ایم، بازرسی‌ها - و اگر حق با آنها بود، من همین الان جلسات را لغو می‌کردم.» ‌ ✍ یکجای کار در یک بخشی که اتفاقا ربطی به رسانه ندارد،‌ایراد دارد وگرنه نخست وزیر پاکستان هم نمیگفت مذاکره در مورد موشک‌هاست که پزشکیان همانجا در حضور خبرنگاران اصلاح کرد. اینهمه ادعاهای متفاوت از مقامات رسمی سه کشور نمیتواند مربوط به روایت سازی پیروزی باشد. انگار سه برگه متفاوت و مختلف از بندهای تفاهم دست هرسه کشورست‌. درست مثل آغاز گفتگوها در اسلام آباد! ‌ این بازی فریب تکراری‌ست اما اگر جایی حل نشود،‌بزودی خود تیم مذاکره ما در داخل با افکارعمومی بشدت به مشکل خواهد خورد. این همه بی‌ربط گویی که دیگر روایت سازی داخلی نیست. رسما آنچه ما میگوییم را قبول ندارند. دو روز بعد اگر بگویند ما همین را گفتیم و رسانه‌ها هم دیدند، باز میخواهید جواب ندهید؟ این بازی باید یکجا متوقف شود. https://eitaa.com/Zaviyeh_Media
966.4K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ♨️ ۲ بار نقض آتش‌بس در یکروز با گرای امریکا و همان معادله‌های تکراری ✍وضعیت کنونی نبطیه در محدوده(حی الدیر) که امروز پس حمله رژیم صهیونیستی و ۲ بار نقض آتش‌بس اتفاق افتاد. ‌ درواقع کافیست امریکا از سرعت مذاکرات راضی نباشد یا آنچه در رسانه میگویند را ایران تایید نکند،‌بلافاصله از طریق ونس یا روبیو این جمله شنیده میشود که: " لبنان بخشی از توافق نیست" و بلافاصله اسرائیل به سمت لبنان شلیک میکند. ‌ دروغ و فریب،‌اصلی‌ترین بخش مذاکره امریکایی‌ست و اتفاقا خیلی دقیق به آن عمل میکنند. ‌ اگر هزار هزار تفاهم مکتوب یا غیر مکتوب هم با این جماعت بنویسید، باز با دروغ و فریب مواجه خواهید شد. 📌https://eitaa.com/Zaviyeh_Media