هدایت شده از گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی ره
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅b2n.ir/f.din
20120329114842-2119-11.pdf
555.8K
مقاله نقد و بررسی رفتارگرایی فلسفی- عبدالرسول کشفی
#مقاله
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠#بحث_علوم_شناختی
#نشست:
#تبیین_و_نقد_منشأ_مغزی_اراده_آزاد
✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت
✅تحلیل حکمت متعالیه
ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
ارئه دهنده: حمید محسنی
________________________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
هدایت شده از نوروساینس و فلسفه ذهن
تبیین و نقد منشأ مغز اراده آزاد.pdf
3.39M
📝اسلایدهای بحث
#تبیین_و_نقد_منشأ_مغزی_اراده_آزاد
✅تبین دیدگاه بنجامین لیبت
✅تحلیل حکمت متعالیه
ارائه شده برای گروه فلسفه دین مجمع عالی حکمت اسلامی
ارئه دهنده: حمید محسنی
________________________
🌐 کانال «نوروساینس و فلسفه ذهن»:
https://eitaa.com/joinchat/2311520387Cb4166965da
🆔@Brain_Mind
👆👆👆
🕯 سعادت انسان از دیدگاه امام خمینی
🔰امام خمینی در بحث چیستی سعادت آورده است: «حقیقت سعادت؛ حقیقت وجودیهای است که عبارت از یافتن لذات و ادراک «ما یلائم» خود باشد». (خمینی، ۱۳۹۲، ج۳: ص۴۵۰)
🖋 بنا بر دیدگاه ایشان هرچه ملائم با طبع خود را ادراک کند، سعادتمند و هرچه ناملائم با طبع خود را ادراک کند شقاوتمند خواهد بود. بر این اساس، سعادت و شقاوت فقط در جایی قابل فرض است که سه رکن؛ مدرِک، مدرَک و ادراک وجود داشته باشد.*
🖋امام خمینی معتقد است هرچه وجودی در ادراک قویتر باشد، سعادتش نیز بیشتر است، لذا هر موجودی به قدر سعهی وجودی خود میتواند سعادتمند باشد.
🖋بر اساس مبانی آیتالله خمینی، هنگامی که نفس انسان به مرحله تجرد رسید و از بدن مادی و طبیعی جدا شد، از حرکت وجودی باز خواهد ایستاد (خمینی، ۱۳۹۳، ج۳: ص۴۰۷) و به تبع حد وجودی مشخص و ثابتی خواهد داشت.
در این هنگام نفس به تبع حد وجودی ثابتی که پیدا کرده است، حد ثابتی از ادراک (مطابق با نفس) نیز خواهد یافت و حاصل آن که سعادت نفس امری ثابت و حدی مشخص است که تجاوز از آن حد ممکن نخواهد بود. به عبارت دیگر سعادت هر انسان نقطه مشخصی است که سعادتمندتر شدن از آن نقطه و حد برایش ممکن نخواهد بود.
✍نقد دیدگاه:
📌بر اساس حکم وحی، انسان در نشئه آخرت و زندگی پس از عالم مادی نیز حرکت، صعود و ارتقا خواهد داشت، چنانکه روایت بسیاری با مضمون «إقرأ و ارق» خطاب به بهشتیان وجود دارد. (کلینی، ۱۴۰۷ق، ج۲: ص۶۰۶)
📌افزون بر آن، مطابق حکم عقل نیز مانعی برای حرکت نفس در سرای دیگر وجود ندارد (تفصیل آن در یادداشت قبلی از همین قلم گذشت).
📌بنابراین به نظر می رسد محدود ساختن سعادت انسان به حدی معین، خالی از اشکال نیست و ممکن است سعادت برای هر نفسی یک حقیقت ذومراتب باشد که دارای حد نصابی است. هنگامی که انسان حد نصاب آن را به دست آورد، سعادتمند میشود و در عین حال میتواند در حرکتی صعودی و اشتدادی، سعادت خود را شدت بخشد.
*از نظر صدرالمتالهین هر موجودی دارای علم، قدرت و سایر صفات کمالیه است، گرچه شدت و ضعف آن در هر شیئی به حسب خودش میباشد. (ملاصدرا، ۱۳۹۸: ص۱۳۵)
📚منابع؛
📕خمینی، تقریرات فلسفه امام خمینی، ۱۳۹۲، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
📗کلینی، اصول کافی، ۱۴۰۷ ق، دار الکتب الاسلامیة.
📘ملاصدرا، الشواهد الربوبیه، ۱۳۹۸، بوستان کتاب.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#سعادت_انسان
🖥@ZehnShenakht
💠 موسسه آموزش عالی علوم شناختی برگزار می کند:
❇️ «نهمین همایش بین المللی علوم شناختی»
🗓 زمان برگزاری: ۳۰-۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
🔗 سامانه ثبت نام:
🌐 http://iccs.icss.ac.ir
@icssir
👆👆👆
💠اختلاف نوعی انسانها در بقاء
🚹بر اساس مبانی حکمت متعالیه، انسان جسمانیة الحدوث و روحانیت البقاء است و در یک سیر اشتدادی مسیر تکامل را طی می کند.
🚹از دیگر مبانی حکمت متعالیه آن است که عرض شانی از شئون جوهر و موجود به وجود آن است. از همین رو است که نفس انسانی هر بار که صورتی را ادراک میکند، با آن متحد شده و همین اتحاد سبب حرکت وجودی نفس میگردد، چرا که با حدوث عرض جدید، صورتی که در نفس بالقوه بود، به فعلیت رسیده است.
🚹یکی از اعراض نفس؛ نیت است. نیات کیف نفسانی بوده و موجود به وجود نفساند، بنابراین هر گاه نفس عملی را نیت کرده و برای مثال قصد جلب رضای خداوند را دارد، این نیت به عنوان یک عرض با وجود نفس متحد میشود. (فیاضی، ۱۳۹۷: ۱۴۴)
🚹پس نیات انسان سازنده وجود او هستند که در صورت تکررشان به ملکه برای نفس بدل میگردند. انسان هنگامی که جلب رضا و خشنودی خداوند را بارها و بارها اراده (نیت) کرده و بلکه در راستای آن دست به اعمالی نیز میزند، این حالت گذرا و کم اثر در نفس، به ملکه برای نفس تبدیل میشود.
در اینجاست که نیتی گذرا و کم اثر، بخش قابل توجهی از نفس شده و متناسب با آن نیت، صورت نفس تعیین میگردد.
🚹به عبارتی نفس هنگام حدوث مادهای خام و خالی از هرگونه نوع خاص است و جز همان نوع انسانی نوع دیگری ندارد. اما در طول مسیر اشتدادی خود، به وسیله صورتهایی که با اختیار به آنها متلبس میشود، این ماده و خمیر اولیه را شکل میدهد و به تدریج برای خود نوعی از انواع انسانی میسازد. بنابراین گرچه همه انسانها در حدوث اشتراک نوعی دارند، ولی در بقا هر یک از انسان ها می تواند انسان درنده، بهیمه، فرشتهخو... گردد.
🚹ملاصدرا می نویسد:
«افراد بشر در این جهان از حیث نوع با هم متفقاند و همگی تحت یک واحد نوعی که مأخوذ از ماده بدنی و صورت نفسانی است، واقع هستند اما این نفوس انسانی بعد از این اتفاقشان در نوع، از حیث ذات؛ متفاوت و دارای انواع بسیار میگردند.» (ملاصدرا، ۱۳۹۱: ۴۳)
🚹البته از نقش عمل نیز نباید غافل بود. گرچه از نظر ملاصدرا عمل همان بروز نیت است، اما تکرر عمل نیز موجب شکلدهی به ماهیت انسان میشود:
«ارتکاب هر عملی، زمینه تحول جوهری را به همراه دارد و گوهر ذات انسان از طریق به دست آوردن ملکات نفسانی و گذر از جنبه حال بودن اوصاف، زمینه تحول ذات را فراهم مینماید. به طوری که ملکه نفس انسانی رفته رفته به عنوان صورت نوعی و فصل مقوم در آید.» (جوادی آملی، ۱۳۸۶، ج۳: ۲۳۲)
📕ملاصدرا، ۱۳۹۱، عرشیه، نشر مولی.
📗جوادی آملی، ۱۳۸۶، سرچشمه اندیشه، نشر اسرا.
📕فیاضی، ۱۳۹۷، علم النفس فلسفی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#اختلاف_نوعی_انسانها_در_بقاء
🖥@ZehnShenakht
👆👆👆
🌀تعامل علّی ذهن و بدن در نظریه دوئالیسم و راهکار حکمت متعالیه (۱)
✅ در فلسفه ذهن دوئالیسم یا دوگانهانگاری ذهن (نفس) و بدن، با رنه دکارت شناخته میشود، اگرچه سابقهای به طول یونان باستان و «فیدون» افلاطون دارد.
این نظریه بر آن است که ذهن غیر از بدن بوده و دو جوهرِ از بنیاد متفاوت (یکی فیزیکی و دیگر متافیزیکی) در جهان موجود است. (ادیانی، ۱۳۸۱: ۱۷۸) بنابر این نظریه اگرچه ذهن و بدن کاملاً مجزا هستند اما در عین حال با یکدیگر تعامل نیز دارند.
هنگامی که با یک پدیده حسی مواجه می شویم، اندام حسی به واسطه عصبهای مربوطه، داده های حسی را به مغز منتقل کرده و مغز آن را به جوهری دیگر (ذهن) که غیر فیزیکی است ارسال میکند. (ریونزکرافت، ۱۳۹۸: ۱۹) در مقابل ذهن هنگامی که فعلی مانند نوشیدن را اراده می کند، طی دستوری به مغز، اعصاب و اندام مرتبط را به حرکت وا می دارد.
❎ [اشکال الیزابت]
الیزابت (شاهزاده بوهمیا)، با زیر سوال بردن نحوه تعامل ذهن متافیزیکی و بدن فیزیکی، سعی در کنار گذاشتن دوگانه انگاری جوهری داشته است. او در یکی از نامه های خود به دکارت چنین مینویسد:
«نفس آدمی چگونه می تواند... افعال ارادی را در بدن پدید بیاورد؟... به نظر میرسد هرگونه ایجاد حرکتی از طریق تحریک شیء متحرک رخ میدهد که این تحریک یا به این شیوه است که محرک، متحرک را هل میدهد یا به واسطه ویژگیها و شکل خاص سطح بیرونی محرک است. در حالت نخست، برخورد فیزیکی لازم است و در حالت دوم امتداد ضرورت دارد. [حالت اول منتفی است چون ذهن متافیزیکی است و حالت دوم نیز ممکن نخواهد بود چون] شما امتداد را به کلی از مفهوم نفس کنار نهاده اید که در این صورت، تعامل (یعنی برخورد فیزیکی) [میان امر مادی یعنی بدن] با امر غیر مادی [یعنی ذهن] به نظر من ناسازگار است.» (shapiro,2007: 62)
✅ به این ترتیب رابطه نفس و بدن در نظریه دوئالیسم دچار یک اشکال آشکار است مبنی بر اینکه دوئالیستها تصویر شفافی از این رابطه ارائه نمیدهند و از چگونگی ارتباط و تعامل علّی میان دو موجود کاملاً متفاوت و نامسانخ سخن به میان نیاوردهاند.
✳️[نظریه حکمت متعالیه]
ملاصدرا بر اساس دو اصل بنیادین حکمت متعالیه یعنی اصالت وجود و تشکیک در وجود، رابطه نفس و بدن را طوری تنظیم کرده است که هیچ خلأ یا مرزی میان آن دو وجود ندارد تا به واسطه آن امکان تاثیر و تاثر میان دو موجود فیزیکی و متافیزیکی از بین برود.
✅ وی نفس را موجودی ذومراتب معرفی میکند که از پایینترین مراتب مادیت آغاز شده و تا بالاترین مرتبه تجرد عقلانی کشیده می شود. در نگاه صدرا اگرچه بدن و مرتبه تجرد تام (در انسانهای نادر) یا تجرد مثالی (در اکثر انسانها) دو نقطه ابتدا و انتهای حد وجودی انسان را ترسیم میکند، اما وی میان این دو نقطه مراتب کثیری را ترسیم کرده است که واسطه میان آنهاست.
✅ این مراتب تشکیکیِ متصل که واسطه بدن و بالاترین نقطه نفس قرار گرفتهاند، نه مجرد تاماند و نه مادی محض، بلکه همواره مراتبی از تجرد و مادیت را برخوردارند. هر چه مرتبهای به نفس نزدیکتر باشد تجردش بیشتر و مادیتش کمتر است و هر چه به بدن نزدیک تر باشد از تجرد کمتر و مادیت بیشتری برخوردار است. (عبودیت، ۱۳۹۵، ج۳: ۳۰۸)
این حقیقت سبب میشود یک موجود تماما متافیزیکی از تاثیر مستقیم بر موجود تماما فیزیکی بینیاز شود و حرکات و تاثیرات خود را بر مراتبی بگذارد که سنخیت بیشتری با او دارند و به راحتی امکان تاثیر پذیری را فراهم آورند.
✅ به این ترتیب حکمت متعالیه با کمک اصول بنیادین خود به راحتی قادر به حل رابطه و تعامل علّی میان نفس و بدن است در حالیکه فیلسوفانی همچون دکارت در پاسخ به پرسش الیزابت دچار مشکل شدهاند. (عبودیت، همان)
📕 ایان ریونزکرافت، ۱۳۹۸، فلسفه ذهن؛ یک راهنمای مقدماتی، ترجمه شیخرضایی، انتشارات صراط.
📗 یونس ادیانی، ۱۳۸۱، فلسفه ذهن و معنی، انتشارات نقش جهان.
📙 عبدالرسول عبودیت، ۱۳۹۵، درآمدی به نظام حکمت صدرایی، سمت.
📘 The correspondence between Princess
Elisabeth of Bohemia and Rene
Descartes, Edited and translated by
Lisa Shapiro, The University of
Chicago press.
🖋 محمدمهدی رفیعی
#دوئالیسم #تعامل_ذهن_و_بدن
🖥@ZehnShenakht
📢سلسله نشستهای #ایران_آینده
❇️#پژوهشکده #تبلیغ و #مطالعات اسلامی برگزار میکند:
💡#خط_فاصله
(بررسی واقع نمایی تجربیات نزدیک به #مرگ)
⏰سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
ساعت ۱۶:۳۰الی۱۸:۳۰
📌لینک نشست #وبیناری
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
به اهتمام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات فایلهای استاد امینی نژاد که مفصل در باره موضوع تجربیات نزدیک ب مرگ بحث کردند، تهیه و تنظیم شده که خدمت عزیزان تقدیم میگردد.🔽🔽🔽
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ - نشست دوم.mp3
37.74M
🔰 چالشهای معرفتی مواجهه با تجربههای نزدیک به مرگ - نشست دوم
▫️لایو مشترک دوم دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ"برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند.
▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شد - توضیح مختصری از مباحث جلسه قبل ارائه شد و سپس جناب استاد امینی نژاد به پاسخ پرسش های مطرح شده از سوی مخاطبین پرداختند.
⏱ زمان: ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه
💿 حجم: ۴۰ مگابایت
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#زندگی_پس_از_زندگی
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
کانال ما🔽
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما.mp3
21.58M
🔰 چالشهای معرفتی مواجهه با تجربههای نزدیک به مرگ در صدا و سیما
▫️لایو مشترک دو صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات و تا ابد زندگی در اینستاگرام با موضوع "چالش های معرفتی مواجهه با تجربه های نزدیک به مرگ در صدا و سیما" برگزار گردید که در آن جناب استاد امینی نژاد به ارائه نظرات خویش پرداختند.
▫️در این برنامه - که نگاهی داشت به برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی که از شبکه چهارم صدا و سیما پخش می شود - نظرات اهل معرفت نسبت به مرگ و مسائل پیرامونی آن و نیز تجربیات تجربهگران بررسی شد.
⏱ زمان: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه
💿 حجم: ۲۰ مگابایت
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
#زندگی_پس_از_زندگی
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
کانال ما🔽
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
فایل ارائه دکتر همازاده و چند کلیپ مرتبط از کانال ایشون خدمت عزیزان🔽🔽
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
صحبتهای دکتر هما زاده:
اینها دو تا کلیپ ترجمهشده از گزیده گفتگوها با دکتر پیم ون لومل است و اسلاید ارائه امروز بنده.
ما در واقع داشتیم میگفتیم غربیها که اکثرا این تجربیات رو توهمی میدانند، بخاطر آنست که فلسفه فیزیکالیستی در آنجا غالب است و تئوریهای فیزیکالیسم هیچ راهی برای تبیین این پدیده بنحوی واقعگرا ندارند.
ولی ما که در فلسفه و عرفانمان تجرد مثالی و بدن مثالی و ادراک مثالی و ... داریم که تبیین خودمون رو داریم
مکاشفات عرفانی هم آمیخته با شوائب هست و گاه تفسیر و برداشت اشتباه میشه و حتی بعضا سوءاستفاده.
اما این عوارض که باعث نمیشه اصلش رو انکار کنیم و از بیخ فاقد ارزش معرفتشناختی بدونیمش
🔽🔽🔽
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
فیزیکالیسم و تجربه nde.pdf
277.1K
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻دکتر پیم ون لومل - متخصص قلب و عروق دانشگاه اوترخت هلند - در این گفتگو👆 (سال ۲۰۱۹) درباره تحقیقی که بر روی بیماران تجربهکننده #NDE انجام داده و در مجله معتبر لنست بچاپ رسیده، توضیح میدهد.
🔺بسیاری از این افراد در حال #ایست_قلبی و فعالیت مغزی صفر (خط صاف EEG)، #تجربه_نزدیک_به_مرگ داشته و بعضا اتفاقاتی ابجکتیو در اتاق عمل و حوالی بیمارستان و ... را گزارش کردهاند.
🔻گزارشاتی که گاه بلافاصله پس از احیاء و در اولین ارتباط با پزشکان و پرستاران بیان شده و احتمال ساختگیبودن همه آنها (با توجه به تنوع تیمهای پزشکی و تکثر جغرافیایی و مکانی)، بسیار پایین است.
🔺غالب تئوریهای فیزیکالیستی درباره آگاهی، فعالیت نورونی را مبنا و محور قرار میدهند؛ خواه مستقیما (در نظریات #اینهمانی و #نوظهورگرایی و ...) و خواه غیرمستقیم (در نظریات #بازنمودگرایی و ...).
حتی دیدگاههای کارکردگرایانه که هسته مرکزی سیستم (مغز باشد یا تراشه الکتریکی یا ...) را بی اهمیت میدانند و نیز دیدگاههای بازنمودگرایانه، ورودی دیتا به سیستم را نیاز دارند. حال آنکه هیچگونه داده حسی هم در حالت ایست قلبی اتفاق نمیافتد.
🔻این مسئله، مطالعات NDE را کمکم به سمت بخشی از منازعه نظری بین #فیزیکالیسم و #دوئالیسم سوق داده است.
@PhilMind
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💟 دکتر پیم ون لومل - متخصص قلب و عروق از دانشگاه اوترخت هلند و از محققان برجسته #تجربیات_نزدیک_به_مرگ (#NDE) - در مصاحبه سال 2014 که اینجا👆 زیرنویس کردهام، همانند دکتر جفری لانگ (پژوهشگر NDE در آمریکای شمالی) میگوید عمده این تجربیات در حالت ایست کامل قلبی و فعالیت صفر مغزی رخ داده است.
💟 توصیفات کسانی که تجربیات نزدیک به مرگ را گزارش کردهاند، صرفاً شامل عوالم دیگر و مشاهده نور و تونل و عمر گذشته و ... نیست، بلکه همچنین دربردارنده توصیفاتی از رویدادهای روی زمین در دورانی است که آنها در کما بودهاند؛ مانند اتفاقات اتاق عمل، رفتار و گفتار پرستاران و پزشکان، و ... .
💟 فیزیکالیستها معمولاً NDE را توهم ناشی از هایپوکسی مغز یا آسیبهای متابولیستی میدانند؛ چرا که تبیین فیزیکالیستی تجربه آگاهانه در شرایطی که فعالیت مغزی و دستگاههای ادراک حسّی از کار افتادهاند، بسیار دشوار مینماید و نظریات اصلی فیزیکالیستی مانند #اینهمانی ذهن و مغز یا #کارکردگرایی یا #بازنمودگرایی، بدون شبکه فعالیتهای نورونی یا ورود دادههای حسّی به سیستم، امکان تبیینی ندارند.
💟 در مقابل، آن دسته از تجربیات نزدیک به مرگ که درباره اتفاقات روی زمین بوده و با معیارهای سختگیرانه علمی راستیآزمایی شدهاند، معمولاً بعنوان پاسخی به توهمیدانستن این تجربیات ارائه شده که در قالب تحقیقاتی مانند کارهای جفری لانگ و پیم لومل و جین هولد و ... در منابع معتبر به چاپ رسیدهاند.
پ.ن: تعداد بیماران تحقیق ایشان، 3044 مورد بوده که اشتباها 44 مورد زیرنویس شده.
@PhilMind
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/406913
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
این دو کلیپ از کانال دکتر همازاده خدمت عزیزان تقدیم شد
@PhilMind
هدایت شده از فلسفه ذهن
27.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙️ارائه دکتر همازاده با موضوع #فیزیکالیسم و ترجیح توهمگرایی درباره #تجربیات_نزدیک_به_مرگ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۱👆
✅ بررسی تبیین فلسفی گزارشات #NDE در کانتکست #فلسفه_ذهن و #علم_النفس اسلامی
@PhilMind