eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
شوق پرواز بده روحِ زمینگیرِ مرا https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🌄 نقش انسان در هستی 💬 علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 ندای جاوید

▫️ اگر این چند میلیاردی که روی زمین زندگی می ‌کنند همین پیام گودال‌کربلا را بشنوند که به کسی ستم نکنند، جهان، گرفتاراین جنگ ‌ها نمی ‌شود. فرمود حتی اگر کافر هستید، کمونیست هستید، مشرک هستید، ملحد هستید، نه زیر بار ستم بروید و نه به کسی ستم بکنید. 🎙آیت‌الله‌جوادی‌آملی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 استاد رحیم پور: کی گفته همه هنرمندان محترمند؟ همه روحانیونش هم محترم نیستند❗️ 🎙استاد رحیم‌پور ازغدی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
تَخَلَّقوا بِاخْلاقِ اللهِ (جامع‏ الاسرار سید حیدر آملی، ص ۳۶۳) 🔸️اخلاق عالی انسانی نوعی خداگونه بودن است‏ و در حقیقت، درجه و مرتبه‌‏ای از خداشناسی و خداپرستی است ولو به صورت ناآگاهانه؛ یعنی علاقه انسان به این ارزشها ناشی از علاقه فطری به متصف شدن به صفات خدایی است هرچند خود انسان توجه به ریشه فطری آنها نداشته باشد و احیاناً در شعور آگاه خود منکر آن باشد. 🔹️این است که معارف اسلامی می‌گوید دارندگان اخلاق فاضله از قبیل عدالت، احسان، جود و غیره هرچند مشرک باشند اعمالشان در جهان دیگر بی‏ اثر نیست. 🔸️این‏گونه افراد اگر کفر و شرکشان از روی عناد نباشد به نوعی در جهان دیگر مأجورند. در حقیقت این‏گونه اشخاص بدون آنکه خود آگاه باشند، به درجه‌ای از خداپرستی رسیده‌اند 📚 استاد مطهری، مقدمه ای بر جهان بینی اسلامی، ج ۳، وحی و نبوت، ص۳۸ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
«انسان در فاصله‌ی تولد و مرگ، ناچار گام‌هایی برمی‌دارد و کارهایی انجام می‌دهد. این گام‌ها و این کارها می‌توانند انتخاب انسان باشند و می‌توانند تلقین و تقلید و تحمیل و ... انسان هنگامی انسان است که با تمام وجودش حرکت کند و با انتخاب خویش گام بردارد. و برای این انتخاب ناچار است شناخت‌هایی به دست بیاورد. انتخابِ بدون ارزیابی و سنجش امکان ندارد ...» 📚مسئولیت و سازندگی | مرحوم عین.صاد 👈 و چقدر ما در تربیت‌مان مانع از و می‌شویم و چقدر این روش، است! مدرسه‌های معروف زیادی می‌شناسم که اوج هنرشان تربیت یک کمونیست مسلمان است! و هیچ نقشی برای و انسان قائل نیستند! ✍حمیدکثیری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔅عارفی را پرسیدند: زندگی به جبر است یا به اختیار؟! 👈پاسخ داد: امروز به اختیار... تا چه بکارم. اما فردا جبر... ✅ زیرا که به اجبار باید درو کنم آنچه به اختیار کاشتم. ‌‌‌‌https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
اینجا به جز دوری تو چیزی به ما نزدیک نیست 🌻 اَینَ صاحِبُنا؟ https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
🔰 نظام آموزشی جاهل پرور! امام جواد (ع): علم دو گونه است، علم مطبوع و علم شنیده شده. اگر علم مطبوع نباشد، علم شنیده شده فایده ندارد. 🔻 علم شنیده شده علمیست که از خارج فراگرفته می‌شود و علم مطبوع، دانشی است که ناشی از طبیعت و سرشت آدمی است، از خود انسان سرچشمه می‌گیرد و از دیگری نمی‌آموزد و منظور همان «قوه ابتکار» خود شخص است. اگر علم از درون انسان نجوشد، علم مسموع فایده ندارد. 🔸️بعضی افراد به نحوی تربیت و تعلیم یافته‌اند که آن نیروی مطبوع به حرکت در نیامده و پرورش نیافته است. این افراد نسبت به آموخته‌های خویش حکم ضبط صوت را دارند. به طوریکه که اگر مسئله‌ای خارج از مسموعات و محفوظات آنها طرح شود، در آن مسئله صد در صد جاهل اند. ⬅️ بنابراین باید در افراد جامعه «شخصیتِ فکری و عقلانی» رشد یابد؛ یعنی «قوه تجزیه و تحلیل» در مسائل بالا برود. از این روی در تعلیم و تربیت باید به دانش‌آموز «مجال اندیشه» داد و او را به «تفکر» ترغیب کرد. 📚 شهید مطهری- تعلیم و تربیت صفحه ۳ تا ۶ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
زندگی آگاهانه
⬅️بچه ها یاد میگیرند نظر بدهند، یاد میگیرند تمام آنچه در ذهن دارند در قالب یک جمله بیان کنند و یاد م
⬅️کودکان در برنامه فبک می‌فهمند که موظف به آموختن نیستند، بلکه همه چیز را می‌توانند یاد بگیرند تا حالِ بهتری داشته باشند، راحتر تصمیم بگیرند، درست انتخاب کنند، از داشته‌هایشان لذت ببرند، درصدد قیاس خود با دیگران نباشند، منحصر به فرد بودن خود را باور کنند، شخصی بهتر برای خودشان و دیگران باشند و"تفاوت‌ها" را امتیاز بدانند نه "تقلیدها" را. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
مَسخِ انسان تربیت نیست ✔تربیت انسان نمی‌تواند مسخ او و پوک کردن او و غلتاندن او باشد . 🔸️ هر گونه تربیتی که با دست خودم تحقق نگیرد و با انتخابِ من همراه نباشد ، در واقع مسخ کردنِ من و نفی کردنِ من حساب می شود . ⬅️و این است که تربیت های تلقینی و تقلیدی و تحمیلی و سنتی ، ارزش نخواهد داشت ، حتی ضد ارزش هستند و عامل نفی انسان و آخر سر هم باعث عصیان و طغیانِ او 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، صفحه ۴۰ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💢کسی که فقط چکُش در اختیار دارد، همه ی دنیا را میخ می‌بیند ✔تماشای مداومِ یک رسانه یا شبکه ی خبری خاص ✔مطالعه ی پیوسته ی کتاب‌ها یا نشریات خاص ✔گوش کردنِ مداومِ یک سخنرانیِ خاص ✔شرکت کردنِ مداوم در یک گروه سیاسی یا فکری یا مذهبیِ خاص 👈و به تعبیر بهتر، مسدود کردن ورودی‌های مغز به روی تنوعات فکریِ عالَم، و فقط یک مَجرا را برای طرز فکر خاصی باز گذاشتن ⏪ به تدریج و چه‌بسا ناخواسته و نادانسته، فرد را به یک رُباتِ برنامه‌ریزی شده توسط دیگران (به ویژه صاحبان زَر و زور) تبدیل می‌کند. ✅ زندگیِ انسانی، یعنی باز کردنِ مجراهای مختلف در ذهن، و مواجهه‌ی 🔸️آگاهانه 🔸️فعالانه و 🔸️نقادانه با طرز تفکرات مختلف ... 💬آبراهام مزلو https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
ما سرانجام هر چه را در «خارج» می‌جستیم، در «درون» یافتیم. بیرون زتو نیست هر چه در عالم هست از خود بطلب هر آنچه خواهی، که تویی 💬علامه طباطبایی https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
مهم این است👇 که آنها آنچه را یافته‌اند ،با آن زندگی کرده اند یا از آن چشم پوشیده اند؟ مهم نیست 👇 که این شخص یهودی است یا مسیحی یا شیعه یا سنّی! https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
تغییر کردن سخت نیست، مقاومت در مقابل تغییر است که سختش می‌کند پ.ن: یکی از اساسی ترین تغییرات، تغییر افکار و عقاید نادرست است که گاه به مرور زمان و یا از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و مانع دریافت حقایق می‌شود و کسانی در برابر اصلاح این افکار مقاومت دارند که دچار جمود فکری شده و بنا را بر صحت تمام افکار و عقاید خود می‌گذارند و به بازبینی مجدد این افکار نمی‌پردازند https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
❓چگونه می‌توان به آزاد اندیشی رسید و به لحاظ فکری مستقل بود؟ ⬅️اندیشیدن فیلسوفانه، تأمل کردن درباره باورهای مربوط به زندگی است؛ آموختن چرایی و یافتن دلیل درستی یا نادرستی باورها؛ پذیرفتن باورهای درست و کنار گذاشتن باورهای نادرست. در این صورت، خودمان بنیانهای فکری خود را میسازیم و به آزاداندیشی میرسیم و شخصیتی مستقل کسب میکنیم. https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔰معرفت، ارزش عمل را بالا می‌برد🔰 🔸️یکی از چیزهایی که ارزش عمل را از نظر کیفیت بالا می‌برد معرفت است. ❓چرا در باب زیارات اینقدر آمده است که مثلًا «مَن زارَ الْحُسَینَ علیه السلام عارِفاً بِحَقِّهِ‏...» هر کسی که امام را زیارت کند به شرط اینکه او را بشناسد چنین و چنان است؟ 👈 زیرا اساس، شناخت است. اینکه بعضی از اشخاص شبهه می‌کنند که یک قطره اشک برای امام حسین مگر می‌تواند اینقدر ارزش داشته باشد، ✔پاسخ این است که گاهی ممکن است انسان آنقدر برای امام حسین بگرید که اگر اشک همه عمر را جمع کنند یک استخر بشود و هیچ ارزشی هم نداشته باشد. 🔺️ولی یک انسان ممکن است به اندازه یک بال مگس برای امام حسین اشک بریزد که ارزشش از آن استخر اشک دیگری خیلی بیشتر باشد. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۱۴۰ https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
🔺مذهبی صورتی یعنی چه؟ 🔹اولین بار اوایل سال گذشته بود که یکی از فعالان اینستاگرامی بحثی رو کلید زد با عنوان «» و با این عبارت انتقاد می‌کرد به بلاگرهایی که هم مجبه‌ان هم خودنمایی و تبرج می‌کنن. از نظر ایشون؛ دینداری صورتی یعنی دینی که منعطفه، یعنی دینی که می‌تونه مطابق با سلیقه‌ی تو کم و زیاد بشه، دینی که هرچی ازش بِکنی و دور بندازی؛ جیک‌شم در نمیاد. دینی که مهربونه و همه جوره باهات راه میاد.🧐 🔹مثلا از دین، هیئت و امام زاده رو نگه داری؛ حجاب و حیا رو بندازی دور. یا حجاب رو نگه داری و تبدیلش کنی به مد و حجاب‌استایل ولی «حریم محرم و نامحرم» رو بذاری زیر پات.☹️ 🔸ایشون می‌گفت؛👇 دینداری صورتی، یعنی اینکه از دین برای توجیه کارهای خودت استفاده کنی. دین رو به خدمت بگیری برای خودت. 🔹خب تا اینجا بحث، خیلی بحث قشنگی بود انصافا درست بود. 🍃👌 حالا هرچی اسمش رو بذاریم؛ دین‌داری صورتی، دین‌داری گزینشی، دین‌داری سلیقه‌ای و...🌱 ✅ بله! نمیشه یه دختری محجبه باشه ولی حیا رو ببوسه بذاره کنار و تصاویر اون‌چنانی از خودش توی پیجش بذاره. نمیشه یه پسری مذهبی باشه ولی رابطه‌ی گرم و راحتی با نامحرم داشته باشه و... کلا نمیشه دین رو گزینشی خواست.❌ در دایره‌ی وسیع‌تر مثلا نمیشه نماز بخونی و هیئت بری ولی سلامت جامعه‌ی اسلامی برات مهم نباشه. نمیشه هیئتی باشی ولی نماز نخونی، نمیشه نماز بخونی ولی نهی از منکر نکنی و...⛔️ 🔻تا اینکه دو ماه بعد عبارت «» از توییتر سر درآورد و اینقدر دست به دست چرخید تا اصطلاحا شد. تو همین دست به دست شدنه، کم‌کم مفهومی که نفر اول براش ساخته بود تغییر کرد و معنای مبهمِ جدیدی گرفت. هرکی می‌خواست یکی دیگه رو نقد کنه اولش می‌گفت تو یه مذهبی صورتی هستی و بعد حرفشو می‌زد. ⚠️ الان چی شده؟ الان این عبارت تبدیل شده به یه برچسب، به یه چوب. یعنی چی؟ یعنی الان توی فضای مجازی، هر مذهبی‌ای بخواد یه مذهبی دیگه رو ساکت کنه و تو سرش بزنه، میگی تو صورتی پس هیچی نگو! ⁉️ 🔹مثلا خانمه مذهبیه، اهل نماز و مسجد و روضه است؛ پوششش هم مانتوئه. خب مانتو نه خلاف شرعه نه خلاف عرف. حالا یه عده هستن در مواجهه با چنین شخصی سریع یه برچسب « صورتی» می‌چسبونن رو پیشونیش، میگن برو کنار تو مذهبی واقعی نیستی...📿 🔹مثلا یکی با ظاهر مذهبی سطل ماست میزنه رو سر بدحجابه. بقیه بهش میگن آقا نکن این رفتارت شرعی نیست؛ 🚫 یه عده هستن سریع برچسب مذهبی صورتی رو می‌چسبونن درِ دهن اونی که این نقد رو کرده میگن ساکت شو، تو اگه واقعا مذهبی هستی وقتی به یه محجبه فحش میدن بیا حرف بزن. بابا خب چه ربطی داره، الان موضوع صحبت من سطل ماسته‼️ 🔻یه دوستی میگه ویدیوهای کشف حجاب رو به اسم نهی از منکر اینقدر منتشر نکنین، خب اینکه حرف یه شخص نیست، حرف دینه، حرف شرعه🔻 ولی یه عده هستن با چوبِ مذهبی صورتی می‌زنن تو سر گوینده که ساکت! تو مذهبی واقعی نیستی، سکوت کن و هیچی نگو. 💠نتیجه؛ ۱. اگه مذهبی صورتی، یعنی برداشت گزینشی و دل‌بخواهی از دین، خیلی اصطلاح قشنگیه ولی اگه مذهبی صورتی یه برچسب و یه چوبه برای زدن توی سر بقیه؛ حواسمون باشه این یه فریبه. ۲. در مقام خواننده، در مواجهه با برچسب‌ها، حالا‌ هر برچسبی، دنبال استدلال باشیم. تا یکی گفت مذهبی صورتی، یا تندرو یا افراطی یا هرچی بررسی کنیم ببینیم آیا استدلالی هم کرده؟ دلیلی هم آورده یا نه؟ ✍ عماد داوری دولت‌آبادی | عضو شوید👇 http://eitaa.com/joinchat/623706320C1d9f760b11
نترس از اینکه کُند رشد کنی ولی از این بترس که ... https://eitaa.com/joinchat/966525230C0f48e6a569
«فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ مُبِينٌ؛ پس به سوى خدا بگريزيد، كه همانا من از سوى او براى شما هشداردهنده‌اى آشكار هستم.» ✅نکته: نتيجه فرار به سوى خدا، فرار از ظلمات به نور، از جهل به علم، از دلهره به اطمينان، از خرافات به حق، از تفرقه به وحدت، از شرك به توحيد و از گناه به تقوا و پرهيزگارى است. ✅پیام ها: ۱. انسان محدود، در برابر هزاران مسئله مادى و معنوى و در ميان تمايلات حق و باطل كه از خود يا ديگران بر او عرضه مى‌شود، به پناهگاهى محكم نيازمند است و بهترين پناهگاه خداست. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» ۲- انسان، چاره‌اى جز حركت و گريز به سوى خدا ندارد. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» ۳- مطالعه در هستى بايد سبب توجّه انسان به خداوند و بندگى او گردد. «فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ» https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
میخواهند فقط گوش باشی، نه مغز... بیشتر بشنوی و کمتر بپرسی... 💬علی صفایی حائری https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
💠 اسیر کردن دین 🔹 پس از رحلت پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) دنیا زدگان در «سقیفه بنی ساعده» گرد آمدند و با خانه نشین کردن حضرت علی (علیه السلام) سفارش های پیامبر را به فراموشی سپردند؛ و چون علی (علیه السلام) قرآن ناطق و ممثَّل و نیز رهبر الهی شکوفاگر عقل مردم بود، خانه نشین شدن او اسارت قرآنِ شکوفاگر عقل را در پی داشت؛ زیرا به فرموده پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): قرآن و عترت، همتا و همسنگ یک دیگرند؛ «إنّى تارک فیکم الثقلین ما إن تمسّکتم بهما لن تضلّوا بعدى؛ کتاب الله و عترتى أهل بیتى و إنّهما لن یفترقا حتّی یردا علىَّ الحوض»... . 🔹 امویان و دیگران با خانه نشین کردن علی (علیه السلام)، حق و دین را به انزوا کشاندند و با ریسمان افکندن بر گردن علی (علیه السلام)، دین را به اسارت گرفتند و دینی که در بند اسارت باشد، پیروانی اسیر و بی اراده می پروراند. 📚 آیت الله جوادی آملی، شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی ص 157 https://eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c