سلام قرآن ناطق ما...
🔸️ز چشمِ خود گله دارم
▫️نه از تو ای گل نرگس
🔸️که با منی همه جا و
▫️نبینمت به کجایی...
#عکس_نوشت
#انتظار
#امام_زمان
#چشم_آلوده
🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️«کوک چهارم»؛ رسالت هزار پیامبر
✔روایتِ تمثیلی زیبا از علامه محمدتقی جعفری
#کلیپ_تصویری
#دوراهی_اخلاق_و_منفعتطلبی
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 مردان الهی* چه کسانی هستند؟
✅مردان الهی کسانی اند که محبوبی و مطلوبی غیر از خدا ندارند. نگاه کنید این حدیث شریف «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ» (جامع الأخبارالشعیری، ص۹۴) تا کجا اِخلاص را بُرد. [هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى برزبانش جارى مىشود].
🔸️یک وقت است که کسی آدم خوبی است می خواهد به علوم برسد به معارف برسد، قرآن را بفهمد ولایت را بفهمد این مخلِص نیست برای اینکه او به دنبال عالِم شدن است. اگر غرض کسی این باشد که ولایت را بفهمد، نبوت را بفهمد، قرآن را بفهمد، چهل شبانهروز هم با اخلاص باشد گفتند به او چیزی نمیدهند، برای اینکه به دنبال عالِم شدن خودش است!
🔹️کسی چهل شبانه روز هیچ نخواهد اِلّا لقاءالله، وگرنه او به دنبال قصد این است که عالِم بشود! این اخلاص نشد. این قدر کار دقیق است! این قدر صراط باریک است! این صراط که باریک است رقیق است دقیق است که به هیچ وجه قابل حساب نیست.
👈خیلی از ما خیال می کنیم برای اینکه به بهشت برویم می توانیم اربعین داشته باشیم از جهنم نجات پیدا کنیم، نه! «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یومَاً» هیچ چیزی نمی خواهد جز لقایالهی. من از خدا جز خدا چیزی نخواهم!
۹۸/۱۱/۲۳
💬 آیتالله جوادی آملی
*لازم به ذکر است مقصود از مردان الهی، تنها جنس مذکر نیست بلکه جنس مونث را نیز در برمیگیرد
#متن_نوشت
#مردان_الهی
#اخلاص
#لقای_الهی
🆔️@zendegi_filsofaneh
❌منافق زبان باز❌
🔸️حضرت محمد صلی الله علیه و آله:
✔من برای اُمّتم، نه از «مؤمن» میترسم و نه از «مشرک»؛
زیرا مؤمن را خداوند به واسطه ایمانش حفظ میکند و مشرک را خداوند به خاطر شرکش، از پای در میآورد.
👈امّا ترس من، از منافق زبانبازی است که مطابق اعتقادات شما سخن میگوید، ولی برخلاف آنچه میگوید، عمل میکند.
📚میزان الحکمه، جلد۱۲، صفحه ۳۵۰
📚الترغیب و الترهیب،جلد ۱ ، صفحه ۱۲۷
#حدیث_روز
#ترس_از_منافق
🆔️@zendegi_filsofaneh
💢دوراهیِ هواها یا تکلیف
🔸️جوهر دین چیزی جز《عبودیت》نیست . این عبودیت است که شیطان ها را مشخص می کند و مردود میکند ، که شیطان در عبادت عاجز نیست ولی از عبودیت عاجز است . شیطان سال ها عبادت دارد ، ولی عبودیت ندارد ، حتی به اندازه یک سجده .
🔹️عبادت ما را به عبودیت نمی رساند و در دو راهی هواها و تکلیف ها ما را مردود می نماید . از عبودیت باید آغاز کرد و به عبادت رسید .
✅همراه《حقیقت》است که(شریعت و طریقت) معنا پیدا می کند و کوچکترین کارها ؛ بزرگترین پاداش را می آورد .
📚 تطهیر با جاری قرآن ، علی صفایی حائری ، جلد ۲ ، ص ۳۰۷
#متن_نوشت
#جوهر_دین
#عبودیت
🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱چرا گناهگاران در گِرو اعمال خویشاند ولی نیکوکاران در گرو اعمال خود نیستند؟
🎙استاد شهید مطهری
#کلیپ_تصویری
#انسان_و_عملِ_او
🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟠اِشکال انسان ها این است که به مبدا و اصل خود توجه ندارند
🎙دکتر دینانی
#کلیپ_تصویری
#قبض_و_بسط_روحی
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️خداوند در سوره مبارکه بقره میفرماید: این کتاب، هدایت است برای مردمان باتقوا که به جهان غیب ایمان دارند و نماز را بپا میدارند و از آنچه ما به آنها روزی کردهایم به دیگران بهره میدهند.
🔹️ در حدیث است که مقصود از جمله آخری این است که از علمهای خود به دیگران بهره میدهند و آنها را ارشاد و هدایت میکنند.
🔸️در حدیث دیگر است که هیچ تحفه و هدیهای گرانبهاتر و باارزشتر از این نیست که کسی فکری و حکمتی و دستورالعمل صحیحی برای زندگی به دیگران هدیه کند.
✅نظایر این تعبیرها و بیانها در آثار دینی ما زیاد است. از همه اینها ما باید بفهمیم که از نظر اسلام راهنمایی فکر و عقیده مردم در چه درجه از اهمیت است. فقر روحی و فکری بالاتر از فقر مالی و اقتصادی است. با داشتن ثروت روحی و فکری و اخلاقی میتوان فقر مالی و اقتصادی را علاج کرد ولی با وجود فقر روحی و معنوی، بی نیازی مالی سودی ندارد و ممکن است بر ناراحتی و شقاوت انسان بیفزاید
📚 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج 1، ص۲۰۹_۲۱۰
#عکس_نوشت
#فقر_فکری
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸️شهید بهشتی:
▫️هدف اسلام؛ تربیت انسان عاقل نیست، بلکه تربیت انسان عاشقِ عاقل است.
#عکس_نوشت
#تربیت_انسان
#عاشقِ_عاقل
🆔️@zendegi_filsofaneh
🟠 کیفیت مواجههی صحیح با قرآن
▫️حضرت امام صادق علیه السّلام درباره آیه ی، کسانى که به آنان کتاب دادیم، آنرا تلاوت مىکنند آن گونه که حقّ تلاوت آن است فرمودند:
🔸️آیاتش را روشن و شمرده میخوانند،
🔹️سعى مىکنند معانىاش را بفهمند،
🔸️ احکام و فَرامینش را به کار مىبندد،
🔹️به وعدهاش امیدوارند،
🔸️ از عذابش مىترسند،
🔹️از داستانهایش سرمشق مىگیرند،
🔸️ از مَثلهایش پند مىگیرند،
🔹️امرهایش را به جا مىآورند و از نهىهایش دورى مىکنند.
✅به خدا سوگند، حقِّ تلاوتِ قرآن، به حفظ آیات و پشت سر هم خواندن حروف و کلماتش و تلاوت سورهاى و مطالعه حواشى و هوامش آن نیست! حروف و کلماتش را حفظ مىکردند و حدود و معانیاش را فروگذاشتند! بلکه به تدبّر و تأمّل در آیات آن است. خداوند متعال مىفرماید: کتابى است خجسته که به سوى تو فرو فرستادیم، تا در آیات آن تدبّر کنند...
📚تنبیه الخواطر،ج۲،ص۲۴۶
#حدیث_روز
#تدبر_در_آیات_قرآن
🆔️@zendegi_filsofaneh
💢اِعدامِ مذهب
👈باید مذهب را با « برهان و با تجربه » بسنجیم و سپس به آن رو بیاوریم و انتخاب کنیم . مادام که سنجشی در میان نباشد ، ناچار《عادت ها و سنت ها و تعصب ها》میانه داری می کنند و گردو خاک بالا می آورند و انسان را کور می سازند و او را از حرکت و رشد و پیشرفت باز می دارند ، اما هنگامی که از روی سنجش انتخاب کنیم آن وقت دیگر تعصب و سنت و عادت می میرند و شناخت و عشق ، ما را به حرکت و پیشرفت وا می دارند .
✅هر حقیقت متحرکی هنگامی که از "سنجش و انتخاب" نباشد و به عادت و تقلید رسید در واقع به « قبرستان » خود رسیده و با دست خویش گور خود را کنده است ...
🔸️بزرگترین جنایت به مذهب این است که آن را از تفکر و تعقل جدا کنیم و غیر برهانی و عاطفی جلوه بدهیم ... در همان لحظه ای که مذهب از برهان جدا می شود و از تفکرو سنجش و انتخاب کنار می افتد ، از همان لحظه مذهب《اعدام》شده و مراسم تدفینش هم گذشته است .
📚 اندیشه من ، علی صفایی حائری ،ص۳۳
#متن_نوشت
#دینداری_متفکرانه
🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️اخلاق در پرتو عقلانیت
✔برای فهمیدن درستی یا نادرستی رویهی اخلاقی باید به عقل رجوع کرد
🎙دکتر دینانی
#کلیپ_تصویری
#اخلاق
#عقلانیت
🆔️@zendegi_filsofaneh
💠 هَجرِ جمیل
🔹 اگر گفتیم هَجر كنید، هجر جمیل كنید، نه هَجری كه با آن جامعه را ترك كنید، رها كنید و قهر كنید. یك عاقل وقتی بخواهد از یك سفیه مهاجرت كند، اینچنین نیست كه او را رها كند، بلكه از سفاهتِ او هجرت می كند، حرف بد او را تحمل می كند و می گوید به من نگفت، او اصلاً نمی داند كه ما داریم چه می گوییم، این هجر جمیل می شود.
🔸️حضرت با اینكه در متن مردم بودند، اتهام این سِحر و شعبده و جادو و كهانت و مجنون بودن را ـ معاذ الله ـ می شنیدند؛ امّا به حساب نمی آوردند. اگر انسان از سفاهت هجرت كند هجر جمیل می شود؛ از جهل علمی و جهالت عملی جامعه فاصله بگیرد، هجر جمیل می شود، وگرنه قهر كردن كه كار آسانی است؛ فرمود: ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما یقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾.(سوره مزمل، آیه10) این كار یك كار دشواری است، همان كه وجود مبارك حضرت امیر در آن خطبه های اوّلیه نهج البلاغه فرمود: «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا» (نهج البلاغه، خطبه3.) كذا و كذا، این هجر جمیل می شود، چون از جامعه جدا نشد.
🔹 اگر انسان از جهل جامعه، از جهالت جامعه، از سفاهت جامعه هجرت كند جانگیر است، دشوار است، فرمود: ﴿وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمیلاً﴾. یك وقت است آدم قهر می كند می رود در خانه اش می نشیند، این دیگر هر روز بدی و بی ادبی را نمی شنود؛ امّا در متن جامعه باشد بدی و بی ادبی را هر روز تحمل كند هجر جمیل می شود. فرمود ما به انبیا گفتیم این طور باشید و در بسیاری از حالات فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ﴾ كذا و كذا، اینها را به یادشان بیاورد: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛(سوره قلم، آیه48) جریان حضرت نوح و انبیای دیگر را ذكر می كند و می فرماید مثل اینها باش؛ اما وقتی به یونس می رسد، فرمود: ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ مبادا قهر كنی به دریا بروی، ما تو را در دل ماهی حفظ می كنیم؛ ولی این كار را نكن! این ﴿وَ لا تَكُنْ كَصاحِبِ الْحُوتِ﴾؛ یعنی آن وقت هجر جمیل نداری.
🔸️هجر جمیل یعنی اینكه با جاهل باشی، یك؛ از جهل و سفاهت او هجرت بكنی، دو؛ نرنجی و صحنه را رها نكنی، سه؛ با این سه شرط «فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَینِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا» حضرت علی به دست می آید؛ البته همه انبیا اینطور بودند.
۱۳۹۴/۲/۷
💬آیتالله جوادی آملی
#متن_نوشت
#حضور_انبیاء_در_اجتماع
#صبر_ائمه_علیهم_السلام
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔶ملاصدرا، فیلسوف قرن دهم و یازدهم هجری، میگوید مردم بر دو دسته اند:
❌ "واقف" (ایستاده) 👈 کسی که به دانش ظاهری دل خوش کرده و متوقّف شده و دروازه ی جهان بزرگ و برتر به رویش گشوده نشده است. او فقط از شنیده ها بهره می برد و کارش تقلید از دیگران است .
✅"سائر" ( رونده) 👈 اهل حرکت و پویایی است و به شنیده ها بسنده نمی کند. او در تلاش است که از تنگنای ظواهر و محسوسات عبور کند و به جهان وسیع معقولات راه یابد. او همواره در تکاپوست.
📚 شرح اصول کافی، ص۵۶۷
🆔️@zendegi_filsofaneh
🔶️برای فرزندانمان کاری کنیم
🔸️محبت به این نیست که هر چه زن و فرزند خواستند ، انجام دهم و یا اینکه بخواهم تا برایم چای بیاورند و غذا درست کنند ، خیر ، به این است که من آن ها را《متحوّل》سازم حتی اگر از من فارغ شوند و مشغول کار دیگری گردند ، تا وقتی که فریاد غربت اولیای خدا را شنیدند و یا مظلومیت مسلمانی را دیدند ، بی تفاوت نگذرند و حتی متوقع نباشم که به من بپردازند و برایم چای و قند بیاورند .
✅ کاری کنیم که فرزندانمان تمام《لحظه ها و روزهایشان》برای آن چه به خاطر آن آفریده شده اند و فردا از آن مورد ( سؤال ) قرار می گیرند ، نه به خاطر تمایلات و خواسته های ما ، پُر شود .
📚 دعاهای روزانه ، علی صفایی حائری ، ص ۱۱۳
#متن_نوشت
#محبت
#ایجاد_تحول
🆔️@zendegi_filsofaneh