eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
...الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دیناً.. (سوره‌مائده،آیه۳) امروز دین شما را به حد کمال و انعامم را بر شما به حد اتمام رساندم و امروز اسلامِ کامل شده و تمام شده را به عنوان دین شما پسندیدم.. در این قسمت از آیه اهمیت بلکه کمال اهمیت حادثه غدیر را بیان می‌کند که کمال دین و تمام نعمت به اوست و روح اسلام است.. از آن جهت که تمام نعمت به اوست، فقط جزء متن بودن آن را بیان می‌کند و از این نظر درباره یک دستورالعمل واجب فرعی نیز می‌توان اینچنین اظهارنظر کرد. ولی از آن نظر که کمال دین است نشان دهنده این است که یک جزء طولی است نظیر نفس نباتی که کمال جسم جامد است و نفس حیوانی که کمال نفس نباتی است و نفس انسانی که کمال نفس حیوانی است؛ نظیر این است که می‌گوییم: «کمال العلم بالعمل و کمال العمل بالنیة و کمال النیة بالاخلاص» که مقصود این است آن اثر واقعی بدون این حاصل نمی‌شود. همچنین است: اول الدین معرفته و کمال معرفته التصدیق به و کمال التصدیق به توحیده.. 📚 استاد مطهری، یادداشت‏ها، ج ‏۹، ص۲۱۳_۲۱۲ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰 عشق علي در دل دشمنان او هم خانه داشت و هر کس با هر مشربي که باشد، مي‌تواند دوستدار علي باشد؛ دوستدار عظمت علي، شجاعت علي، سخاوت علي، فداکاري و جوانمردي علي، حريت و عبوديت علي، دانش و انديشه علي، عشق و شور علي، و زمزمه‌ها و نجواها و يا نطق‌هاي آتشين علي، استقامت و شکيبایی و يا نرمش و آشنایی علي. در علي همه چيز هست و اين‌همه براي حق است و اين است که همه چيز او دوست‌داشتي است و حتي دشمنش در دل، شيفته اوست و مخالفش در پنهان شيداي اوست. ولايت علي، علي را سرپرست گرفتن و امر او را بر هر امري مقدم داشتن و از هواها و حرف‌ها و جلوه‌ها بريدن است و اين ولايت، دنباله ولايت حق است و دنباله توحيد است؛ توحيد در هستي و توحيد در جامعه و توحيد در درون هر نفس. 💬علی صفایی حائری 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جان نبی 🔸 وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است! یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! 🎙 آیت‌الله جوادی آملی 🆔️@zendegi_filsofaneh
✍از صفات رذیله ای که امت اسلامیِ زمان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله را دچار تفرقه و بی نظمی نمود، سطحی نگری آنهاست. 🔸️پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: " ما اَخافُ عَلَی اُمَّتی الفَقرَ و لکِن اَخافُ عَلَیهِم سوءَ التَّدبیرِ" (عوالی اللئالی،ج۴، ص۳۹) 🔹️من بر امت خود از ناحیه فقر اقتصادی بیم ندارم! ولی از یک چیز دیگر بر امت خود بیمناکم و آن کج‌فکری، بد‌فکری، بداندیشی، جهل و نادانی است.اگر مردم مسلمان، روشن بینی و دوراندیشی و عمیق و ژرف نگری را از دست دهند و ظاهر‌بین شوند، آن وقت است که برای اسلام خطر پیدا میشود. 👈سطحی نگری پیروان رسول خدا صلی الله علیه و آله سبب شد تا بسیاری از گرایش ها و معیارهای جاهلی بر قوانین عقلی و شرعی مقدم شود. این افراد با طراحان سقیفه که آشکارا خلافت حضرت علی علیه السلام را انکار کردند و مسیر خلافت و ولایت را به انحراف کشاندند، همراهی کرده و با بیعتشان خلافت غصبی را تثبیت نمودند. 📚تجلی غدیر در عصر ظهور، ص۲۵۸ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰خودکم بینی و خودبزرگ بینی 💢آیا رابطه ای میان خود کم بینی و خودبزرگ بینی وجود دارد؟ ✔همه انسانها کم و بیش از این عقده ها رنج می برند. کسی که از عقده های عميق حقارت رنج می برد؛ خودش را در ذهن خود بزرگ نمایی می کند؛ بدنبال برتری طلبی بوده و یا خودش را برتر می بیند. 💥تضاد یکی از اصول هستی است و انسان نیز مخزن اضداد است. تا زمانی که انسان به وحدت نرسیده باشد از این اضداد درونی اش رنج می کشد. گرایش های متضاد و سیری ناپذیری اجازه نخواهند داد انسان آسوده خاطر باشد. بنابراین عقده خودبزرگ بینی حکایت از ضد خود در درون فرد دارد، یعنی عقده حقارت یا خود کم بینی. 👈شخص خودبزرگ بین باید بدنبال کشف ریشه های خود کم بینی و نیازهای مربوط به آن در وجود خودش باشد. این عقده ها توانایی تشخیص حقایق را از انسان می گیرند و توانایی درک و فهم خودشناسی و انسان شناسی را از وی سلب می کنند. ⏪برای از بین بردن این عقده ها در وجود خود باید بتوانیم آنها را مشاهده کرده و ریشه یابی نموده و ذهن مقایسه گر را کنار گذاشت. بزرگترین رنجهای انسان ها در جامعه از این دو عقده نشأت می گیرند. برآورده نکردن نیازهای روحی در دوران کودکی دلیل و عامل بروز و ریشه این عقده ها در فرد می باشند. این عقده ها موجب تصورات ذهنی رنج آور می گردند. ولی درک و پذیرش و حفظ آگاهی خود بر آنها میتوانند آنها را کمرنگ کرده و یا از بین ببرد. ✅انسان برای درک و شهود حقایق و برای رشد روحی خود باید خودش را از این عقده ها نجات دهد. 📚نصرت اله جاوید ، چکیده انسان شناسی و خودشناسی، ۴۱ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱فریاد بصیرت امیدوارم که در این دنیای زینت و غفلت، فریاد بصیرت و هدایت باشی و حامل بیّنات و کتاب و میزان رسولان خدا باشی؛ که بدون این نقش، تمامی شغل‌ها و عنوان‌های بزرگ و کوچک، حقیر و پوچ و مسخره است 💬علی صفایی حائری 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔸 چلّه گرفتنی که انسان را غیر قابل اصلاح می کند!!🔸 🌱گاهی انسان یک چلّه، دو چلّه می گیرد و دیگر قابل اصلاح نمی شود!! چرا؟ چون به خودش حسن ظنی پیدا می کند، لذا توی خودش بُکسباد می کند. 🌱 اینکه انسان بعد از چلّه گرفتن چطور می شود مهم است. شش هزار سال ابلیس عبادت کرد، بعدش به خودش حسن ظن پیدا کرد! تمام کارها، تمام ترقی ها، تمام عروجهایی که انسان بکند، نمازهای با حضور قلبی که بخواند، به مقامات عالیه هم که برسد همه اش برای این است که بفهمد: «هَذَا مِن فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ» (این از فضل پروردگار من است، تا مرا آزمایش کند که آیا شکر او را بجا می‌آورم یا کفران می‌کنم؟!) 💬آیت‌الله حائری شیرازی 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️چنانچه ولایت را از دین بگیرید، از آن جز چیزی خشک باقی نخواهد ماند. مظهر کامل این ولایت حضرت امیر (علیه‌السلام) است. 🔹️اگر کسی به ولایت راه پیدا نکند، دین فقط ظواهر خواهد بود. عالم قائم به ولایت است. 🎙دکتر دینانی 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔰مقصود از کلمه مولا 💢اینکه رسول اکرم صلوات الله علیه فرمود: مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ‏ مقصود چیست؟ 🔘مقصود کدام‌یک از معانی مولا است؟ من نمی‌خواهم بگویم که چه معنایی از نظر عقیده خودم در اینجا درست است، ولی ملّای رومی همین حدیث را در مثنوی آورده و یک ذوقی به خرج داده است و از کلمه مولا معنی «مُعتِق» یعنی آزادی‌بخش را گرفته است. 🔸️ ظاهراً در دفتر ششم مثنوی است. داستان معروفی دارد؛ داستان قاضی خیانتکار و زن، که قاضی می‌خواهد در صندوق مخفی بشود، او را مخفی می‌کنند و به دوش حمّال می‌دهند. بعد قاضی به آن حمال التماس می‌کند که هرچه می‌خواهی به تو می‌دهم، تو برو و معاون مرا خبر کن تا بیاید این صندوق را بخرد. معاون او را خبر می‌کنند، می‌آید صندوق را می‌خرد و او را آزاد می‌کند. 👈بعد ملا از اینجا گریز می‌زند، می‌گوید: همۀ ما در صندوق شهوات تن زندانی هستیم ولی خودمان نمی‌دانیم، احتیاج به آزادکننده‌ای داریم که ما را از این صندوق شهوات نفس و بدن نجات بخشد، انبیاء و مرسلین آزادکننده و نجات بخش هستند. 🔹️سپس می‌گوید: زین سبب پیغمبر با اجتهاد نام خود وانِ علی مولا نهاد گفت هرکس را منم مولا و دوست‏ ابن عمّ من علی مولای اوست‏ کیست مولا، آن که آزادت کند بند رقّیت ز پایت بر کنَد ✅این واقعاً یک حقیقتی است؛ یعنی قطع نظر از اینکه معنی جمله‏ مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلِی مَوْلاهُ‏ همین باشد یا نباشد، یعنی پیغمبر که خودش و علی را «مولا» نام نهاد به اعتبار آزادی‌بخشی بود یا نبود، این خود حقیقتی است که هر پیغمبر برحقی برای آزاد کردن مردم آمده است و خاصیت هر امام برحقی همین جهت بوده است. 📚استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انبیأ چگونه متفکر تربیت می کردند؟! 🔻شناخت را نمی توان به شکل صادراتی و تحمیلی به افراد داد. بلکه خود انسان بايد به تفکر بپردازد و به شناخت برسد. ♨️ کار انبیا این است که به ما تعلیم بدهند که چگونه تفکر کنیم تا خودمان‌ به شناخت برسیم. 🎙آقای ولی 🆔️@zendegi_filsofaneh
شده آسمان خیمه‌ی غم زمین و زمان غرقِ ماتم🖤 🆔️@zendegi_filsofaneh
🏴ارادت یا درایت ▪️راست اینکه درباره امام حسین علیه السلام، حقِ عشق ادا شده است و حقِ عقل نه . در عزای او بس گریستند ، اما نهضتش را چنانکه باید ، ننگریستند . ▪️با وجود بیش از چهار هزار کتاب که فقط در این صد سال درباره آن حضرت نوشته اند ، هنوز ناگفته هایی دیگر باقی مانده است . مضافاً اینکه چه بسیار مطالبی که گفته و قطعی دانسته اند ، اما در نادرست بودنشان هیچ تردیدی نیست . ▪️ بسیاری از افرادی که درباره امام حسین قلمفرسایی کرده اند ، از سر ارادت بوده است ، نه از روی درایت ؛ و از بهر ثواب بوده است ، نه برای یافتن صواب ؛ و با رویکرد عاطفی بوده است نه رویکرد علمی . این نویسندگان یا اهل تحقیق نبوده اند ، یا روش تحقیق را نمی دانسته اند ، و یا روش تحقیق در تاریخ را ، و یا هر سه را . 📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🏴 عبرت ▪️ برخی‌ ها خیال می‌ كنند عاشورا برای عبرت است، نه برای عَبره(اشک)؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای عبرت، هم برای عَبره; ▪️ عبرت گرفتن به آن عزاداری می ‌گویند كه حركت كند، پویا باشد، عبور كند از جهل به علم، از جهالت به هدایت، از كُندروی به اعتدال، از بیراهه رفتن به استقامت، این را می ‌گویند عبرت، عبرت یعنی عبور. ▪️ آن عزاداری كه تماشا می ‌كند، او اهل عبرت نیست، او فقط می ‌نالد اهل اشك است، دو روز كه عاشورا سپری شد برای او اثری ندارد، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد. ▪️اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾[1]. شما اگر بخواهید بررسی كنید می‌بینید آیات فراوانی است كه خدا فرمود عبرت بگیرید،[2] عبرت بگیرید یعنی چه؟ یعنی بایستید؟ آدمِ ایستا كه اهل عبرت نیست، آن‌كه عبور كرد از رذیلت به فضیلت و فرشته ‌خوی شد، او عبرت گرفت. [1]. سوره حشر، آیه2. [2]. سوره آل عمران، آیه13؛ سوره یوسف، آیه111؛ سوره نور، آیه44. 💬آیت الله جوادی آملی 1395/03/02 🆔️@zendegi_filsofaneh
در این کشاکشِ سختِ میانِ موت و حیات امیدِ وصلِ تو ما را دلیلِ هر نَفَس است 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 چه نوع محبتی به امام حسین علیه السلام تربیت کننده است؟! ❓ما می‌خواهیم حقیقت انسان رشد کند تا به کمال برسد. اما این از چه طریق اتفاق می‌افتد؟ 🎙دکتر میثم صداقت زاده 🆔️@zendegi_filsofaneh
تیری که پاره کرد دلِ پاکِ مشک را از هم گسیخت رشته‌ی تسبیح اشک را💔🖤 🆔️@zendegi_filsofaneh
✍امام حسين علیه السّلام فرمودند: 🔻اِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنْيا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ يَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانونَ؛ ▪️به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى‌شوند. ۱۴۰۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه عاقل و عالم ▫️ [امام حسین علیه السلام فرمود]:«بَذَلَ مُهجَتَهُ فیكَ لِیستَنقِذَ عِبادَكَ مِنَ الجَهالَةِ وحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛ اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تأمین بشود، آن جامعه ستون دین است و سالار شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا جهل را، سفاهت را، بی عقلی و بی خردی را و بی تقوایی را طرد کند و جامعه را عاقل و عالم کند؛ آن وقت این مردمی که از گزند جهالت رهیدند و از آسیب سفاهت نجات پیدا کردند می شوند ستون دین. 💬آیت الله جوادی آملی 1400/05/16 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ کدام اشک برای امام حسین(ع) است که ذره‌ای از آن ارزشی فوق‌العاده دارد؟ 🎙استاد شهید مطهری 🆔️@zendegi_filsofaneh
حماسه یا مصیبت ▫️عاشورا ترکیبی است از حماسه (ظلم ستیزی) و مصیبت(مظلومیت) ، و این دو از هم تفکیک ناپذیرند و نمی توان میانشان تقابل افکند . ▪️ اکنون سخن در این است که کدامیک اصل است : حماسه یا مصیبت ؟ پاسخ به این پرسش بسته به این است که زاویۀ دیدِ ما به عاشورا چیست . با دو نگاه می توان در عاشورا نگریست : نگاه سیاسی و نگاه عاطفی . با نگاه سیاسی ، حماسه عاشورا برجسته تر می شود ، و با نگاه عاطفی ، مصیبتِ عاشورا . ▫️با نگاه سیاسی ، امام حسین الگوی ظلم ستیزی می شود ، و با نگاه عاطفی ، مظهر مظلومیت . اگر به حماسه عاشورا بنگریم و آن را اصل بدانیم ، نتیجه اش آن می شود که به ذلت و زور تن ندهیم و با ستمگران بستیزیم و آزادگی پیشه سازیم . ▪️ اما اگر تراژدی عاشورا را اصل بشماریم و فقط به آن بنگریم ، حاصلش این می شود که یکسره مصیبت زده باشیم و عزاداری کنیم و روضه خوانی بر پا سازیم و بگرییم . ▫️شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است ، حماسه است نه مصیبت . 📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
🔴شمر شدن یک امر تدریجی است! ◾️خیانت یک مسئله تدریجی است. شمر هم ناگهان شمر نشد. شمر از خط مقدم جبهه علی بن ابیطالب (ع) به خط مقدم جبهه یزید آمد. شمر، جزء افسران علی بن ابیطالب (ع) در جنگ صفین بود که در کنار امام حسن (ع) و امام حسین (ع) با معاویه جنگیده بودند. اما اینک شمر، افسر نیروهای یزید در کربلا شده که سر حسین (ع) را می برد. ◾️همه به تدریج شمر می شوند. همه ما این چنین هستیم و کم کم شمر می شویم؛ به طوری که اگر از ابتدا به خود ما بگویند که شما بیست سال دیگر چنان آدمی خواهی بود، خودمان هم باور نمی کنیم؛ ولی بعد چنان می شویم و کم کم به راحتی باور هم می کنیم. 💬استاد حسن رحیم پور ازغدی، برگرفته از سخنرانی «با عقل در عاشورا» ۱۴۰۱ 🆔️@zendegi_filsofaneh
📖 بیایید آدم تربیت کنیم! 🔹شما ای پدر و مادر می‌خواهی درباره فرزندت چگونه نقشی داشته باشی؟ آیا شما می‌خواهی سلب‌کننده آزادی و اختیار بچه باشی و تازه اسمش را بگذاری دلسوزی و تربیت؟!؟ ((من خیلی پدر خوبی هستم نمی‌گذارم بچه‌ام چپ و راست برود و حتی خطا کند))، ((خیلی مادر دلسوزی هستم آن‌قدر مراقب کوچک‌ترین حرکات بچه‌ام هستم که نه می‌گذارم این طرف نه آن طرف برود))! 🔸آفرین بر من و تو مسلمان پیرو قرآن که این‌قدر کج فکر می‌کنیم! می گویم قرآن می گوید اگر خدا می‌خواست این‌ها مشرک نشوند برایش کاری نداشت، مشرک نمی‌شدند. خدا خواست آن‌ها امکان مشرک شدن داشته باشند. خدا به پیغمبرش می‌گوید: (افانت تکره الناس حتی یکونوا مؤمنین؟*) تو می‌خواهی مردم را مجبور کنی مؤمن باشند؟ تو برای این رسالت نیامدی! 🔹حالا تو پدر و تو مادر می‌خواهی بچه‌ات را مجبور کنی که مؤمن باشد؟!؟ قیمت این آدمک های مصنوعی ظریف زیبای دلربا از قیمت یک مجسمه قشنگ بیشتر نخواهد بود! 🔸بیایید همه با هم تصمیم بگیریم بچه‌هایمان آدم باشند. آدم باشند یعنی چه؟ یعنی مختار باشند، آگاه و مختار. نقش ما و شما نسبت به این بچه‌ها باید نقش کمک باشد. نقش فراهم آورنده زمینه‌های بیشتر برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر و سرراست تر باشد، نه نقش استادکار قالب سازی که می خواهد این استعداد نرم و لطیف کودک را در یک قالب خشن بریزد و از او یک موجود قالبی بسازد. *سوره یونس، آیه ۹۹ 📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، شهید دکتر بهشتی،ص۱۶ 🆔️@zendegi_filsofaneh