eitaa logo
زندگی آگاهانه
340 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
💻کارگاه آنلاین مهارت های فرزند پروری موفق: ✔آشنایی با مراحل رشد و تحول جسمی، شناختی، عاطفی و اجتماعی پیش از تولد تا نوجوانی فرزند ✔آشنایی با ویژگی های دوره کودکی اول(تولد تا ۷ سالگی) ✔آشنایی با ویژگی های دوره کودکی دوم(۷تا ۱۳ سالگی) ✔آشنایی با ویژگی های دوره نوجوانی ✔آشنایی با چگونگی برخورد با خواسته ها و علائق فرزند ✔آشنایی با رفتار های درست و نادرست فرزند ✔آشنایی با شیوه های صحیح تشویق و تنبیه ✔آشنایی با شیوه های تغيير و اصلاح رفتار کودک ✔آشنایی با روشهای پرورش هوش اخلاقی فرزند ✔آشنایی با شیوه های بهبود ارتباط با کودک و نوجوان خود 🕰زمان شروع کارگاه : ۴ دی ماه ۱۳۹۹ 📆پنج شنبه ها ۴ جلسه ساعت ۲۰-۱۸ 💲هزینه کارگاه: ۱۳۰ هزار تومان ⏳فرصت ثبت نام: ۳ دی ماه ۱۳۹۹ 📎۲۰ درصد تخفیف ویژه: برای افرادی که تا پایان آذر ماه ثبت نام قطعی انجام دهند 📋جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۲۱۷۳۲۰۷۸۳ از طریق واتساپ در ارتباط باشید آدرس کانال در ایتا↙️↙️↙️↙️ eitaa.com/joinchat/2707750965C66ff40f32c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍁موجِ ز خود رفته ای تیز خرامید و گفت هستم اگر می روم گر نروم نیستم 🔶ملاصدرا، فیلسوف بزرگ اسلامی می گوید مردم بر دو دسته اند: ❌ "واقف" (ایستاده) 👈 کسی که به دانش ظاهری دل خوش کرده و متوقّف شده و دروازه ی جهان بزرگ و برتر به رویش گشوده نشده است. او فقط از شنیده ها بهره می برد و کارش تقلید از دیگران است . ✅"سائر" ( رونده) 👈 اهل حرکت و پویایی است و به شنیده ها بسنده نمی کند. او در تلاش است که از تنگنای ظواهر و محسوسات عبور کند و به جهان وسیع معقولات راه یابد. او همواره در تکاپوست. 📚 شرح اصول کافی، ص۵۶۷ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️ مبارزه امیرالمؤمنین(ع) با دو طبقه 🔹 حضرت علی(علیه السلام) دو طبقه را سخت دفع کرده است: ۱. منافقان زیرک ۲. زاهدان احمق 🔹همین دو درس برای مدعیان تشیع او کافی است که چشم باز کنند و فریب منافقان را نخورند، تیزبین باشند و ظاهربینی را رها نمایند، که جامعه تشیع در حال حاضر سخت به این دو درد مبتلاست. 📗 استاد شهید مطهری، جاذبه و دافعه علی علیه السلام، ص۱۶۰ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
افراد زیادی تحت ولایت شیطانند، ولی خود را مخلص می پندارند؛ مثلا، ما گاهی کارهای خوبی می کنیم، ولی هنگامی که آن کار را از ما می گیرند و به دیگری می دهند، نگران می شویم. ✔معلوم می شود ما کار خوبی را می خواهیم که به ما ارتباط داشته باشد و از ما صادر شود، نه اصل کار خوب را و این، خطر بزرگی است و در این صورت ما خودخواهیم، نه خیر خواه. 🔶️آنگاه در قیامت و هنگام نقادی، ما چون خیر را نمی خواستیم، خیر را به ما نمی دهند و در مقابل، همان خودخواهی را که مطلوب ما بود، به ما می دهند که زمینه «نار الله الموقدة التی تطلع علی الافئدة» را فراهم می کند و درون سوزی انسان آغاز می شود. 📚 مراحل اخلاق در قرآن (تفسیر موضوعی) آیت الله جوادی آملی، ص۲۵۸ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴داستان زیبا و خواندنیپادشاهی وزيری داشت كه هر اتفاقی می‌افتاد می‌گفت: خيراست!! روزی دست پادشاه در سنگلاخها گير كرد و مجبور شدند انگشتش را قطع كنند، وزير در صحنه حاضر بود گفت: خيراست! پادشاه از درد به خود می‌پيچيد،از رفتار وزير عصبی شد، او را به زندان انداخت، ۱سال بعد پادشاه كه برای شكار به كوه رفته بود، در دام قبيله ای گرفتار شد كه بنابر اعتقادات خود، هر سال ۱نفر را كه دينش با آنها مختلف بود،سر می‌برند و لازمه اعدام آن شخص اين بود كه بدنش سالم باشد وقتی ديدند اسير، يكی از انگشتانش قطع شده، وی را رها كردند آنجا بود كه پادشاه به ياد حرف وزير افتاد كه زمان قطع انگشتش گفته بود: خير است! پادشاه دستور آزادی وزير را داد وقتی وزير ازاد شد و ماجرای اسارت پادشاه را از زبان اوشنيد، گفت:خيراست! پادشاه گفت: ديگر چرا؟؟؟ وزير گفت: از اين جهت خير است كه اگر مرا به زندان نينداخته بودی و زمان اسارت به همراهت بودم، مرا به جای تو اعدام می‌كردند. در طريقت هر چه پيشِ سالك آيد خير اوست در صراط مستقيم ای دل كسی گمراه نيست.. 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فقر معنوی‏ 📜از سخنان حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام است که می‌فرماید: عجب است از کسانی که درباره مأکولات و خوردنیهای خود فکر می‌کنند اما درباره معقولات و یاد گرفتنی‏های خود هیچ گونه زحمتِ اندیشه‏ ای به خود راه نمی‌دهند. 🔘انسان از فقر و کمبودی طبعاً گریزان است؛ اگر احساس نقص و فقر در یک گوشه زندگی خود می‌کند، تا حد امکان تلاش می‌کند که آن نقص را تکمیل و آن فقر را برطرف سازد. 🔷️چیزی که هست نقصها و فقرهای مادی خیلی واضح و محسوس است، برخلاف فقرها و نقصهای معنوی. مثلًا فقر مالی را همه کس حس می‌کند و لهذا طبعاً تلاش می‌کند که با این نوع فقر مبارزه کند و گاه این تلاش به حد افراط می‌رسد و به صورت حرص و طمع در می‌آید و منشأ خرابیها و ظلمها و حق کشی‏هایی در اجتماع می‌گردد. و همچنین فقر شأن و حیثیت؛ هرکسی زود می‌فهمد که چقدر در جامعه آبرو و حیثیت دارد و چقدر از این لحاظ کسری دارد و لهذا دائماً در فکر جبران این کسریها برمی‌آید. و همچنین است فقر و نقص‏های‏ عضوی و اندامی. ✔ولی فقرهای معنوی از قبیل فقر در تربیت و ادب، کمتر برای خود شخص قابل ادراک است. کسی که فاقد ادب معاشرت و اخلاق انسانی و تربیت صحیح اجتماعی است خودش کسری خودش را از این لحاظ نمی‌فهمد، خصوصاً اگر اخلاق زشت وی در روحش رسوخ یافته باشد و به اصطلاح ملکه شده باشد؛ و بالاخص اگر آن طرز اخلاق در اجتماع هم معمول و شایع باشد، دیگر در این صورت آن خُلق زشت در نظر او مستحسن و قابل دفاع است و همیشه از طرز رفتار خودش و هم مسلکانش حمایت هم می‌کند. و از همین قبیل است فقر علمی و فکری. آدم جاهل و کم خرد چیزی را که هرگز احساس نمی‌کند همان جهالت و کم خردی است. ⏪پس علت اینکه بشر درباره مأکولات و خوردنیهای خود می‌اندیشد و تلاش می‌کند اما درباره معقولات و تحصیل اندیشه صحیح تلاش و کوشش نمی‌کند همان منتهای جهالت و کم خردی اوست 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص۲۱۴-۲۱۳ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃برگی که 🌳 از درخت، بر زمین می افتد، 🌍در عالَم تاثیر گذار است 💢چطور فکر میکنید گناه کردن در عالَم بی اثر باشد؟ 💬علامه طباطبایی 🆔️@zendegi_filsofaneh
🕊اندیشه‌های عالی انسانی فضای روحی مساعد می‌خواهد🕊 ✅قرآن یک منطقی دارد و آن منطق این است: اندیشه‌های عالی انسانی در روح انسان جوّ و فضای مساعد می‌خواهند. اگر فضای روح انسان مساعد نباشد آن اندیشه‌های عالی از روح انسان فرار می‌کنند. 📜این حدیث را شنیده‌اید که پیغمبر اکرم فرمود: لا یدْخُلُ الْمَلائِکةُ بَیتآ فِیهِ کلْبٌ أوْ صورَةُ کلْبٍ. یعنی فرشتگان وارد خانه‌ای که در آن خانه، سگ یا تصویر سگ وجود داشته باشد نمی‌شوند. 🔍 علما از این حدیث معنای لطیفی فهمیده‌اند؛ گفته‌اند آن خانه‌ای که پیغمبر اشاره کرده است خانه دل است. اگر در خانه دل، سگ‌ها و صورت سگ‌ها و درنده‌ها وجود داشته باشد، اندیشه‌های پلید وجود داشته باشد، هرگز اندیشه‌های عالی و لطیف در چنین خانه‌ای وارد نمی‌شوند. 💡اندیشه‌های عالی و لطیف از سنخ نورند. نور و ظلمت با یکدیگر یک جا جمع نمی‌شوند. اگر انسان در روح خودش اندیشه‌های پلید داشته باشد، اگر در روحش حسادت، کینه، تکبر، بدخواهی وجود داشته باشد، اگر در روحش پلیدی از نوع دیگر وجود داشته باشد، این یعنی فضای روح فضایی است پلید و نامساعد. اندیشه پاک، حالا می‌خواهد اندیشه خدا باشد یا اندیشه خدمت به خلق، آن اندیشه‌های عالی مقدس انسانی در روح‌های پلید جا نمی‌گیرند؛ یعنی وقتی که بیایند جا برای آنها نیست، فرار می‌کنند و می‌روند. ✳این است که اگر انسان در عمل ناپاک باشد، دائما گناه کند، دائما دروغ بگوید، دائما غیبت کند، دائما تهمت بزند، دائما مال مردم را بخورد، دائما ظلم کند، دائما ـ العیاذ بالله ـ مثلا به زن نامحرم نگاه کند و نظر ریبه داشته باشد، اینها روح انسان را پلید می‌کند؛ دیگر ایمان در چنین روح پلیدی جا ندارد، در می‌رود؛ روح تاریک می‌شود. نه تنها ایمان، سایر اندیشه‌های پاک انسانی هم همین طور است 📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۱۲۵_۱۲۳ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
انسان كه خواه ناخواه در اجتماع زندگى مى‌كند، از معاشرت با مردم گريزى ندارد و بى‌ترديد معاشرت براى اين است كه انسان وضع اجتماعى خود را حفظ نمايد و روز به روز بر ترقى و پيشرفت مادى و معنوى خود بيفزايد و مشكلات زندگى را بهتر و آسان‌تر حل كند. بنابراين، بايد با مردم طورى برخورد كرد كه موجب محبوبيت گردد و روز به روز بر وزن اجتماعى انسان بيفزايد و بر شماره ياران وى اضافه كند، زيرا اگر مردم در برخورد با كسى، سنگينى يا تلخى درك كنند، در دل‌هايشان نفرت و دلتنگى ايجاد خواهد شد و بالاخره روزى فرا خواهد رسيد كه همه از او گريزان شوند! و چنين كسى، منفور و مبغوض اجتماع خواهد شد و بايد در ميان جمعيت با حال تنهايى، و در وطن خود، غريبانه زندگى كند! و اين وضع يكى از تلخ‌ترين و ناگوارترين نمونه‌هاى تيره بختى انسان است. نكته‌اى را كه بايد در اين‌جا متذكر شد، اين است كه معناى تواضع و فروتنى نه آن است كه انسان خود را در انظار مردم خوار و سبك كند و به انسانيت خود لطمه زند، بلكه مقصود اين است كه مزايا و افتخارات خود را به رخ مردم نكشد و مزاياى گزاف ديگرى، به خود نبندد و مردم را سبك و ناچيز نشمارد و هم‌چنين معناى احترام به مردم، اين نيست كه مردم را به حدى احترام كند كه به تملق و چاپلوسى بكشد، بلكه بايد هر كسى را به اندازه مزاياى دينى و اجتماعى‌اش، ارزش دهد و به بزرگان به اندازه بزرگيشان احترام نمايد و ديگران را نيز به رعايت انسانيت آنان اكرام كند. 📚علامه طباطبایی ،تعالیم اسلام ص ۲۲۹ 🆔️@zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از S.H
🌱علم و فکر غذای روح است. 🌾آدمی باید به همان اندازه که درباره معاش خود فکر می‌کند درباره غذای روح خود نیز بیندیشد و همان مقدار مراقبتی که در غذاهای جسمی لازم و ضروری است، در غذاهای روحی نیز لازم و ضروری است. 📜حضرت علی علیه السلام می‌فرماید: چرا مردم اگر در شب تاریک آنها را بر سر سفره‏ ای بنشانند، تا چراغ را روشن نکنند دست به غذا دراز نمی‌کنند و اما اگر بر سر سفره فکری بنشینند هیچ در اندیشه نمی‌شوند که چراغ عقل را روشن کنند تا با چشم بصیرت ببینند این غذای روحی که وارد روحشان می‌شود چه نوع غذایی است؟. ✅همان طوری که غذاهای جسمانی بعضی مقوّی و بعضی ضعف‏ آور است، بعضی نشاط انگیز و بعضی سستی‏ آور و بی‏حال کننده است، بعضی موجب سلامت و بعضی مسموم کننده است، غذاهای فکری نیز همین‌طور است. 💻تعلیماتی که آدمی فرا می‌گیرد و کتاب‌هایی که مطالعه می‌کند 📖و مقالاتی که می‌خواند 🗞و سخنرانیهایی که گوش می‌کند🎧 از لحاظ اثر همه یکسان نیستند؛ بعضی‏ها راستی فکر و اراده را قوّت می‏بخشد و بعضی یأس و نومیدی می‏بخشد. بعضی از تعلیمات است که آدمی را به حیات و زندگی و نظام آفرینش خوشبین می‌کند. تعلیمات دینی اگر به صورت درستی آموخته شود ارزش حیات و زندگی و هدف آن را بالا می‌برد و نظام آفرینش را محبوب و دوست داشتنی می‌کند، آدمی را به سرنوشت دیگران علاقه مند می‌سازد، و اما بعضی تعلیمات دیگر است که حیات و زندگی را در نظر انسان بیهوده و بی‏ هدف و خلقت را عَبَث معرفی می‌کند، روحیه آدمی را نسبت به همه چیز و همه کس حتی نسبت به خودش بدبین می‏نماید. تعلیمات بسیاری از افرادی که خودشان روحیه ضددینی دارند همین اثر را دارد. 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص۲۱۶_۲۱۵ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰درد و رنج مقدس 💢در ادبیات ما گاهی می‌بینیم از درد و غم و سوز و گداز ستایش شده در مقابل بی دردی و لختی و افسردگی: هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست دل افسرده غیر از آب و گِل نیست ✅حقیقت همین است که آسایش ناشی از درک نکردن هرگز مطلوب یک انسان که واقعاً انسان باشد نیست. مثلاً بعضی افراد هرچند ذلیل و خوار و زبون باشند احساس رنج نمی‌کنند، فشار تملّق و چاپلوسی را احساس نمی‌کنند، سنگینی محکوم بودن را احساس نمی‌کنند، درد دیگران را احساس نمی‌کنند، شریک غم آنها نیستند. حالا آیا آن کسی که اینها را حس می‌کند حاضر است یک معامله بکند و آن حساسیت خود را با این آسایش و لختی این طرف معاوضه کند؟ البته نه. آن که این فشارها را حس نمی‌کند انسان نیست. به قول سعدی: تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی 🔘انسانِ کامل انساندوست است، در رنج و غم دیگران شریک است، می‌خواهد خودش را به هلاکت برساند به خاطر آنکه چرا مردم گمراه و بیچاره و بدبختند: 🔻فَلَعَلَّک باخِعٌ نَفْسَک عَلی آثارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا اَلْحَدِیثِ أَسَفاً(کهف/۶) خطاب به رسول اکرم است، می‌فرماید: شاید تو از غصۀ اینکه اینها در گمراهی باقی بمانند می‌خواهی خودت را تلف کنی 🔶️حالا حساب بکنیم ببینیم خوب است انسان این امور را حس نکند و درک نکند تا در خوشی و آسایش باشد و یا آنکه خوب است حس کند و درک نماید و رنج ببرد. این درد و این رنج هزار بار بر آن آسایش ترجیح دارد. بعضی آرزوها هست که آرزوی مقدس است، بعضی از دردها و رنجها هم هست که محبوب و مقدس و قابل احترام است و انسانیت انسان وابسته به آنهاست. آن رنجی است که برای خلق خدا و به خاطر آنها باشد، رنجی است که از حساس بودن و درّاک بودن باشد. 🔷️درست است که خود آدم احمق آن منظرۀ زشت جهالت و لختی و بی حسی را درک نمی‌کند، ولی آن که از نعمت ضمیر درّاک و حساس برخوردار است خوب می‌فهمد که سوختن در آتشِ فهمیدن، هزار بار بر آسایش لختی و جهالت ترجیح دارد. 📚 استاد مطهری، حکمت‌ها و اندرزها، ج ۱، ص۲۳۸_۲۳۶ 🍁@zendegi_filsofaneh🍁