انسان كه خواه ناخواه در اجتماع زندگى مىكند، از معاشرت با مردم گريزى ندارد و بىترديد معاشرت براى اين است كه انسان وضع اجتماعى خود را حفظ نمايد و روز به روز بر ترقى و پيشرفت مادى و معنوى خود بيفزايد و مشكلات زندگى را بهتر و آسانتر حل كند.
بنابراين، بايد با مردم طورى برخورد كرد كه موجب محبوبيت گردد و روز به روز بر وزن اجتماعى انسان بيفزايد و بر شماره ياران وى اضافه كند، زيرا اگر مردم در برخورد با كسى، سنگينى يا تلخى درك كنند، در دلهايشان نفرت و دلتنگى ايجاد خواهد شد و بالاخره روزى فرا خواهد رسيد كه همه از او گريزان شوند! و چنين كسى، منفور و مبغوض اجتماع خواهد شد و بايد در ميان جمعيت با حال تنهايى، و در وطن خود، غريبانه زندگى كند! و اين وضع يكى از تلخترين و ناگوارترين نمونههاى تيره بختى انسان است.
نكتهاى را كه بايد در اينجا متذكر شد، اين است كه معناى تواضع و فروتنى نه آن است كه انسان خود را در انظار مردم خوار و سبك كند و به انسانيت خود لطمه زند، بلكه مقصود اين است كه مزايا و افتخارات خود را به رخ مردم نكشد و مزاياى گزاف ديگرى، به خود نبندد و مردم را سبك و ناچيز نشمارد
و همچنين معناى احترام به مردم، اين نيست كه مردم را به حدى احترام كند كه به تملق و چاپلوسى بكشد، بلكه بايد هر كسى را به اندازه مزاياى دينى و اجتماعىاش، ارزش دهد و به بزرگان به اندازه بزرگيشان احترام نمايد و ديگران را نيز به رعايت انسانيت آنان اكرام كند.
📚علامه طباطبایی ،تعالیم اسلام ص ۲۲۹
#روابط_اجتماعی
#ملاک_برخورد_صحیح
🆔️@zendegi_filsofaneh
هدایت شده از S.H
🌱علم و فکر غذای روح است.
🌾آدمی باید به همان اندازه که درباره معاش خود فکر میکند درباره غذای روح خود نیز بیندیشد و همان مقدار مراقبتی که در غذاهای جسمی لازم و ضروری است، در غذاهای روحی نیز لازم و ضروری است.
📜حضرت علی علیه السلام میفرماید:
چرا مردم اگر در شب تاریک آنها را بر سر سفره ای بنشانند، تا چراغ را روشن نکنند دست به غذا دراز نمیکنند و اما اگر بر سر سفره فکری بنشینند هیچ در اندیشه نمیشوند که چراغ عقل را روشن کنند تا با چشم بصیرت ببینند این غذای روحی که وارد روحشان میشود چه نوع غذایی است؟.
✅همان طوری که غذاهای جسمانی بعضی مقوّی و بعضی ضعف آور است، بعضی نشاط انگیز و بعضی سستی آور و بیحال کننده است، بعضی موجب
سلامت و بعضی مسموم کننده است، غذاهای فکری نیز همینطور است.
💻تعلیماتی که آدمی فرا میگیرد و کتابهایی که مطالعه میکند 📖و مقالاتی که میخواند 🗞و سخنرانیهایی که گوش میکند🎧 از لحاظ اثر همه یکسان نیستند؛ بعضیها راستی فکر و اراده را قوّت میبخشد و بعضی یأس و نومیدی میبخشد. بعضی از تعلیمات است که آدمی را به حیات و زندگی و نظام آفرینش خوشبین میکند. تعلیمات دینی اگر به صورت درستی آموخته شود ارزش حیات و زندگی و هدف آن را بالا میبرد و نظام آفرینش را محبوب و دوست داشتنی میکند، آدمی را به سرنوشت دیگران علاقه مند میسازد، و اما بعضی تعلیمات دیگر است که حیات و زندگی را در نظر انسان بیهوده و بی هدف و خلقت را عَبَث معرفی میکند، روحیه آدمی را نسبت به همه چیز و همه کس حتی نسبت به خودش بدبین مینماید. تعلیمات بسیاری از افرادی که خودشان روحیه ضددینی دارند همین اثر را دارد.
📚 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج ۱، ص۲۱۶_۲۱۵
#متن_نوشت
#علم_و_فکر
#غذای_روح
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🔰درد و رنج مقدس
💢در ادبیات ما گاهی میبینیم از درد و غم و سوز و گداز ستایش شده در مقابل بی دردی و لختی و افسردگی:
هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست
دل افسرده غیر از آب و گِل نیست
✅حقیقت همین است که آسایش ناشی از درک نکردن هرگز مطلوب یک انسان که واقعاً انسان باشد نیست. مثلاً بعضی افراد هرچند ذلیل و خوار و زبون باشند احساس رنج نمیکنند، فشار تملّق و چاپلوسی را احساس نمیکنند، سنگینی محکوم بودن را احساس نمیکنند، درد دیگران را احساس نمیکنند، شریک غم آنها نیستند. حالا آیا آن کسی که اینها را حس میکند حاضر است یک معامله بکند و آن حساسیت خود را با این آسایش و لختی این طرف معاوضه کند؟ البته نه. آن که این فشارها را حس نمیکند انسان نیست.
به قول سعدی:
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
🔘انسانِ کامل انساندوست است، در رنج و غم دیگران شریک است، میخواهد خودش را به هلاکت برساند به خاطر آنکه چرا مردم گمراه و بیچاره و بدبختند:
🔻فَلَعَلَّک باخِعٌ نَفْسَک عَلی آثارِهِمْ إِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا اَلْحَدِیثِ أَسَفاً(کهف/۶)
خطاب به رسول اکرم است، میفرماید: شاید تو از غصۀ اینکه اینها در گمراهی باقی بمانند میخواهی خودت را تلف کنی
🔶️حالا حساب بکنیم ببینیم خوب است انسان این امور را حس نکند و درک نکند تا در خوشی و آسایش باشد و یا آنکه خوب است حس کند و درک نماید و رنج ببرد. این درد و این رنج هزار بار بر آن آسایش ترجیح دارد. بعضی آرزوها هست که آرزوی مقدس است، بعضی از دردها و رنجها هم هست که محبوب و مقدس و قابل احترام است و انسانیت انسان وابسته به آنهاست. آن رنجی است که برای خلق خدا و به خاطر آنها باشد، رنجی است که از حساس بودن و درّاک بودن باشد.
🔷️درست است که خود آدم احمق آن منظرۀ زشت جهالت و لختی و بی حسی را درک نمیکند، ولی آن که از نعمت ضمیر درّاک و حساس برخوردار است خوب میفهمد که سوختن در آتشِ فهمیدن، هزار بار بر آسایش لختی و جهالت ترجیح دارد.
📚 استاد مطهری، حکمتها و اندرزها، ج ۱، ص۲۳۸_۲۳۶
#متن_نوشت
#درد_مقدس
#درّاک_بودن
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
🔻قرآن کریم چند خصلت برای منافقین ذکر کرده است:
1️⃣منافقین مردمان متظاهری هستند؛ که تظاهر اصولًا از مشخصات منافق است به طوری که منافق از مؤمن بیشتر اظهار ایمان میکند.
2️⃣آنان نیرنگبازند، حقّهباز و فریبکارند، که باز این خصلت از صفات ویژه آنان است.
3️⃣اینان مبتلا به یک بیماری روانی و روحی هستند که میخواهند با اینگونه اعمال آن عقدههای درونی را شفا بدهند و حال اینکه برعکس بر عقدههای دلشان و بیماری روحشان دائماً افزوده میشود.
4️⃣امر چنان بر آنان مشتبه شده است که حتی خودشان هم خیال میکنند که کارهایشان در راه اصلاح جامعه است؛ یعنی بر تباهکاری و اخلالگری خودشان لباس اصلاح پوشاندهاند و خودشان هم باور کردهاند.
5️⃣اینان خودْ مردم سفیه و احمقی هستند و دیگران را سفیه میپندارند.
6️⃣دوچهره هستند و یکی از مظاهر دوچهرگیشان این است که در این مجلس به گونهای سخن میگویند و وقتی به مجلس دیگر میروند درست ضد آن را بر زبان میرانند
📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج ۲، ص ۹۲_۹۱
#متن_نوشت
#ویژگی_های_منافق
🆔️ @zendegi_filsofaneh
به کسانی که دوستشان دارید❤
یاد امام زمان هدیه دهید🎁
#عکس_نوشت
🍁@zendegi_filsofaneh🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻بشتاب ای منجی عالم🍁
🍁 بشتاب ای روح عدالت🌻
🌻بشتاب ای نور الهی🍁
🍁به جهان کفر و ضلالت🌻
#پادکست_اکولایزر
🆔️ @zendegi_filsofaneh
💢عالی ترین درجه وجودی انسان
وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ(بقره/۸۷)
به حضرت عیسی غیر از علم و حکمت، روح القُدُس داده شد. روح القدس یعنی روحی که مقدس و پاک است. حال جبرئیل می تواند مصداقی از روح القدس باشد چنانکه انسان کامل هم مصداق آن است
🔘بحث از روح القُدُس: انسان بیش از یک روح ندارد و هر چه در انسان است به منزله قوای این روح است. اما این روح درجاتی دارد که می تواند طی کند.
🔺۱. گاهی این روح در حد نفس نباتی است و تنها به فکر رشد کردن یعنی خوردن و پوشیدن است مانند کودکان نوزاد که میشود نبات و گیاه بالفعل و حیوان بالقوه.
🔺۲. اگر از این مرحله گذشت و مسایل عاطفی و اجتماعی و خدمات به دیگران برایش مطرح شد میشود حیوان بالفعل و انسان بالقوه.
🔺۳. اگر از این مرحله هم گذشت و برایش مسایل عقلی، معارف الهی، ایثار و گذشت و عدل مطرح شد آنگاه وارد حوزه انسانیت شده است. برای این انسان دیگر فرقی نیست و همه را انسان گویند و این تا مرز رسیدن به اوصاف الهی، هیچ مرزی ندارد و انسان می تواند مرتبا در انسانیت، بالاتر رود.
✔این درجات را با نام ارواح گوناگون می نامند و آن درجه عالی را روح القدس گویند نه اینکه این یک روح جداگانه ای از روح انسانی باشد که گاهی بر انسان نازل شود بلکه انسان خودش می تواند با آن روح مقدس مرتبط شود و حتی از جبرییل هم بگذرد. اینها درجات وجودی انسان است نه اینکه انسان دارای چند روح جداگانه باشد لذا خداوند به حضرت عیسی، روحی داده بود که مقدس و مبرای از هر نقص و گناه و فراموشی و خطا و جهل بود.
📚تفسیر علامه جوادی آملی
#متن_نوشت
#درجات_وجودی_انسان
#روح_القُدُس
🆔️ @zendegi_filsofaneh
🤲خدایا ! بیامرز برایم گناهانی که بلا را نازل می کند
#عکس_نوشت
#فرازی_از_دعای_کمیل
🆔️ @zendegi_filsofaneh