eitaa logo
زندگی آگاهانه
327 دنبال‌کننده
628 عکس
225 ویدیو
2 فایل
از کجا آمده ام #آمدنم_بهر_چه_بود به کجا میروم آخر... پست ها تولیدی است انتشار مطالب و کلیپ های صوتی و تصویری همراه با معرفی کانال مجاز است🌷🌷🌷 آیدی مدیر ↙️ @Marefat14 کانال عکس‌نوشت↙️ @salmaagraph
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معنای لقای الهی 🔸️معنای لقای الهی اختصاصی به بعد از مرگ ندارد ✅جریان لقای خدا كه بهترین هدف است، عبارت از آن است كه انسان ضمن اینكه پرده ‌دار است و پرده ‌دری نمی‌كند، پشت پرده را ببیند. 👈اگر معنای لقای خدا این است كه پرده‌ دری نكند و پرده ‌داری بكند لكن پشت پرده را هم ببیند، این نه بیراهه می‌رود و نه راه كسی را می ‌بندد، چون وقتی به لقای خدا بار یافت نه تنها می‌ داند كه خدا او را می ‌بیند، بلکه ✔اولاً او هم خدای خود را با چشم جان مشاهده می ‌كند ✔ثانیاً می ‌بیند كه خدای سبحان او را می ‌نگرد ✔ثالثاً می ‌بیند كه خدای سبحان قادر مطلق است، ✔رابعاً می ‌بیند كه خدای سبحان می‌تواند در عین حال پرده ‌دری بكند و آبروی او را بریزد ولی در عین حال در تمام حالات پرده ‌داری دارد و ستاری می‌كند 💬آیت‌الله جوادی آملی 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام به یک اعتبار میان انسان‌ها فرق می‌گذارد. ✅انسان های راقی، مترقی (متعالی): یعنی انسان‌هایی که از نظر فکری بالغ‌اند، منطقی هستند و به حد بلوغ منطقی رسیده‌اند می‌توانند تمام زندگی را بر پایه یک فکر منطقی بنا کنند 👈یعنی برای چنین انسان‌هایی اصل و اساس و مبنا و زیربنا فکر و منطق است و همه چیز دیگر بر اساس فکر بنا نهاده می‌شود و این فکر می‌تواند آنقدر استحکام داشته باشد که علل و شرایط مادی، قدرت این که آن را تغییر بدهد نداشته باشد. ✔در مقابل، انسان‌هایی هستند که اینها هم به یک معنا فکر و اندیشه دارند یعنی اعتقاد به یک سلسله مسائل دارند ولی انسان‌های غیر بالغ‌اند، انسان‌های منطقی نیستند، فکرها و اندیشه‌هایشان از عقل و آن نیروی مقدس فکری به اصطلاح قرآن سرچشمه نمی‌گیرد و به تعبیر فلاسفه اسلامی از وهم و خیال سرچشمه می‌گیرد، از شرایط محیط و از تقلیدها و تلقین‌ها سرچشمه می‌گیرد. 👈این گونه اعتقادها اعتقادهای بی‌ریشه است. این اعتقادهای بی‌ریشه تابع یک سلسله علل دیگر است. آن علل دگرگون می‌شود اعتقادش هم فورا دگرگون می‌شود. این جور اعتقادها روبنا هستند؛ یعنی اینها بر رو ساخته شده‌اند؛ آن زیربناها که تغییر می‌کند فورا اینها عوض می‌شود. ⏪ما دو نوع فکر داریم بلکه دو نوع انسان داریم. همه انسان‌ها را از یک نوع نباید به حساب آورد. اسلام می‌گوید انسان‌ها را باید به صورت انسان‌های فکری و منطقی درآورد. آن وقت است که می‌بینید فکر و علم و دانش و ایمان زیربنای اصلی قرار می‌گیرد و تمام جامعه بر اساس آن بنا می‌شود. 📚 استاد مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۸۴و۷۴ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢فطرت الهی انسان، پذیرای حق و حکمت است. 👈ولی گاهی در اثر عواملی، این طبیعت و سرشت، دگرگون و فاسد و از خیر و تقوا و موعظه رویگردان میشود. آن وقت است که حرف خوب هم در دل اثر نمیکند. زمین مساعد، سبب رویش بذر می شود. اما زمین خراب، حاصلی نمیدهد. 🔸️در رهنمودهای امام علی علیه السلام آمده است:« اگر حکمت را از اهلش دریغ کنی و به آنان نگویی، در حق آنان جفا کرده ای و اگر حکمت را برای نااهلش بیان کنی، به حکمت ظلم کرده ای». 🔺️حکمت، سخنان حق و صحیح و استوار است که با عقل همراه است و با دین، همسو. حکمت، دل را روشن و روح را بانشاط می سازد. اما کسی که طبیعت فاسد و زمینه ای نامناسب دارد، از این گوهر ارزشمند سود نمی برد. ✅حتی قرآن کریم هم که برترین کلام و هدایت کننده ترین رهنمودها را داراست، در دلهای فاسد که زمینه ی پذیرش ندارند، بی اثر است و به تعبیر قرآن، جز بر خسران و زیان آنان نمی افزاید. (اسراء،آیه ۸۲) 🔘در پی حکمت باشیم و داروی حکمت را بر دردهای درونی خویش بگذاریم، تا جهل و غفلت و غرور ما را درمان کند. 📚حکمت های نقوی(ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام هادی علیه السلام)، جواد محدثی 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰انسانِ حقیقی 🔘انسان حقیقی که خلیفةالله است، مسجود ملائکه است، همه چیز برای اوست و بالاخره دارنده همه کمالات انسانی است، انسانِ بعلاوه ایمان است نه انسانِ منهای ایمان. 👈 انسانِ منهای ایمان، کاستی ‏گرفته و ناقص است. چنین انسانی حریص است، خونریز است، بخیل و ممسک است، کافر است، از حیوان پست‏تر است. ✔در قرآن آیاتی آمده است که روشن می‌کند انسانِ ممدوح چه انسانی است و انسانِ مذموم چه انسانی است. ✅از این آیات استنباط می‌شود که انسانِ فاقد ایمان و جدا از خدا انسان واقعی نیست. انسان اگر به یگانه حقیقتی که با ایمان به او و یاد او آرام می‌گیرد بپیوندد، دارنده همه کمالات است و اگر از آن حقیقت یعنی خدا جدا بماند درختی را ماند که از ریشه خویشتن جدا شده است. 📚 استاد مطهری، انسان در قرآن، ص۱۶ 🆔️ @zendegi_filsofaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا