eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 قربانی واجب و مستحب ✅ بر کسانی که مشغول اعمال هستند، واجب است تا در روز دهم ذی الحجه یا همان عید قربان، شتر، گاو، بز و یا گوسفندی را در منا ذبح کنند. ♻️ انجام قربانی برای کسانی که در حج نیستند ✨امام صادق علیه السّلام فرمود: 🔻در یوم النحر (یعنى روز عید قربان) هیچ عملى بهتر از آن نیست كه خونى به رسم قربانى ریخته شود یا در مسیر احسان به والدین یا خویشاوندى كه قطع رحم مى ‌كند، گامى برداشته شود و آن كه حاجی درباره آن خویشاوند، تفضّل بیشترى مبذول دارد و یا از قسمت مرغوب گوشت اطعام كند و پس از آن بقیّه همسایگان خود را از یتیمان گرفته تا مسكینان و بردگان را به استفاده از آن فراخواند و اسیران را تفقّد كند. 💢 قربانی در عید قربان 💫امّ سلمه نزد رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم آمد و گفت : یا رسول الله! فرا می‌رسد و من بهاى قربانى ندارم؛ پس آیا اجازه دارم قرض بگیرم و قربانى كنم؟ ✨ حضرت فرمود : قرض بگیر و قربانی كن؛ زیرا آن قرضی است ادا شدنى (یعنى این‌ را خداوند سبحان ادا مى ‌كند چون در جهت رضاى اوست). 🔻بنابراین بر دیگرانی که در نیستند، مستحب است در روز عید قربان یکی از این حیوانات را بنا بر سنت الهی قربانی نمایند؛ در این مورد لازم نیست که حتماً قربانی کننده قبلاً رفته و حاجی شده باشد. این عمل مانند نمازی که در این روز خوانده می شود یکی از اعمال بسیار سفارش شده است که عمل به آن احیای شعار الهی در جامعه است که یقیناً اگر مردم به آن اقبال کنند و نشانه های آن در همه جا جلوه گری کند، اسباب عنایت و ریزش رحمت الهی را در پی خواهد داشت که این وعده خداوند در قرآن کریم است : 📖 «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» 💫 امام باقر علیه السلام فرمودند: شیوه علی علیه السلام چنین بود : 🔻 كه روز عید قربان، غذایى نمى ‌خورد تا از گوشت قربانى خود غذائى تناول كند. ⚡️و نیز آن حضرت فرمودند: 🔻در روز‌ چیزى نخور مگر از گوشت قربانىِ خود و اگر قدرت تمكن مالى براى قربانى كردن ندارى در این صورت معذورى. 🔻از این روایات به دست می آید اگر برای انسان مقدور بود در روز عید، قربانی کرد اولین چیزی که در آن روز می خورد از گوشت همان قربانی باشد. https://www.yjc.ir/fa/news/622560 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 ، از دو قسمت «قربان» و «ی» تشکیل شده که ترجمه فارسی آن «نزدیک کننده» و «من» است. در فرهنگ دینی به هر چیزی که سبب قرب و نزدیکی انسان به خدا شود، واژه قربان بر آن اطلاق می گردد. ✨ در روایت می خوانیم: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِی‏»؛ نماز نزدیک کننده هر باتقوایی به خداوند متعال است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 🔻قربانی در عید قربان به آن حیوانی گفته می شود که برای قرب و نزدیکی به خداوند متعال ذبح یا نحر می شود. 📌 باید توجه داشت که خداوند متعال نیازی به گوشت این حیوانات ندارد؛ آن چه که در این جریان اثرگذار است و همان موجب قرب الی الله می شود تقوا، اطاعت پذیری و حرکت برای انجام دستور خداست که از این قربانی در جان قربانی کننده می ماند. ✨ خداوند متعال می فرماید: 📖 «لَن یَنَالَ اللَّهَ لحُومُهَا وَ لَا دِمَاؤُهَا وَ لَاكِن یَنَالُهُ التَّقْوَى‏ مِنكُمْ» (۳۷/حج)؛ هرگز گوشت ها و خون هایشان به خدا نمى‏ رسد؛ بلكه تقواى شما به او مى ‏رسد. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 کیفیت تقسیم قربانیائمه معصومین علیهم السلام قربانی را اینگونه تقسیم میکردند : ➖«وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام يَتَصَدَّقَانِ بِثُلُثٍ عَلَى جِيرَانِهِمْ وَ بِثُلُثٍ عَلَى السُّؤَّالِ وَ بِثُلُثٍ يُمْسِكَانِهِ لِأَهْلِ الْبَيْت». 1⃣ یک سوم قربانی را به همسایگان، 2⃣یک سوم آن را به نیازمندانی که درخواست داشتند می دادند 3⃣و یک سوم باقی مانده را برای خانواده خود نگه می داشتند. 🔻بنابراین اگر کسی علاقه مند بود تمام گوشت قربانی را برای خود نگه دارد، منعی نخواهد داشت.   حیواناتی مانند گوسفند و بز و گاو به صورت ذبح کشته می شوند ولی شتر به صورت نحر. 📚من لا يحضر ج‏۲،۱ ص۲۱۳،۵۰۸ تحریرالوسیلة ج ۲ ص ۲۵۹ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 اگر کسی می خواهد کند برای قربانی، باید یکی از این سه حیوان باشد. 🔻 ذبح کردن مرغ و خروس، قربانی به حساب نمی آید. پس آنچه شرع می گوید گوسفند، گاو و شتر است. 🔻البته لازم نیست گران قیمت و فربه باشد، اما فقط باید سالم باشد و هدف نیز قربت الی الله باشد. ✨در روایات داریم که نبی اکرم ﷺ ۱۲۰ شتر قربانی کرد. 🔻هدف از قربانی این است که انسان وابستگی به مال دنیا نداشته باشد، یعنی اظهار کند که من میتوانم از مالم در برابر فرمان خدا بگذرم، اظهار اینکه خدا مالک حقیقی است و من مالک نیستم، تسلیم خدا بودن، یعنی ارزشهای اخلاقی. حالا اگر در زمانی یک عده ای گرسنه هستند کسی هر روز اینکار را بکند و بدهد به فقرا، این خیلی خوب است. 🔺اما اگر کسی خدای نکرده بخواهد برای خودنمائی کند و این جنبه رذائل اخلاقی می شود و بد است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 آداب قربانی کردنوقتی قربانی ذبح می شود اولین دستور شرع این است که اگر چشم گرسنه ای و فقیری به قربانی افتاد حتماً به او گوشت بدهید. یعنی اگر ندهید ضررهای اخلاقی دارد و آثار وضعی دارد. یعنی باید به فقیری که می بیند حتماً گوشت بدهید. 🔻 نفس اینکه انسان به مردم چیزی بدهد، انسان دست و دل باز باشد و سخی باشد مطلوب شارع است و خدا این را دوست دارد. ✅ نکته دیگر اینکه، حیوانی که می شود، دستور شرع تقسیم بین دوستان و فقراست، یعنی یک قسمت به فقیر، یک قسمت هم برای تالیف قلوب دوستان و خویشاوندان برای همدلی. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ⁉️مالیدن خون قربانی مثلاً به پلاک ماشین و یا ... آیا اسلامی است؟ 💢 اگر کسی قربانی می کند و این خون را ببرد به جایی بمالد، اصلش برای دین یهود است. 🔻همین الان در بعضی از بت پرستی اینطور است که بچه انسان را برای بت ذبح می کند، جالب این است که بچه خودشان را نمی کنند. بچه ای را می دزدند و می آورند جلوی بت قربانی می کنند و همانجا دفنش می کنند و خونش به سر و گردن بت می مالند. 🔻اصل مالیدن خون برای آنها است و دین ما هیچ وقت چنین چیزی نگفته است، و هیچ فایده ای ندارد. 🔺اصل قربانی مستحب است ولی خونش را مالیدن نه، بلکه خون نجس است . 📖 قرآن می فرماید" الرجز فاهجر" از پلیدی دوری کنید. و خون نجس است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 ریختن خون برای دفع بلا و سلامتی و ... چه ؟ قربانی برای سلامتی و برای دین است. در دین ما این نیست که قربانی کنید برای سلامتی، بلکه قربانی فقط برای قرب الی الله است و این مباحث که دفع بلا و سلامتی از ادیان دیگر است. https://b2n.ir/727357 ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻تفاوت انفاق و صدقه در چیست؟ ➰ تفاوت این دو لفظ را می توان از چند جنبه مورد بحث قرار داد :  💢 بررسی لغوی صدقه و انفاق : ✍راغب در مفردات مى نويسد : 1⃣🔮 صدقه 🔸 الصَّدَقَةُ : ما يُخرجُهَ الإنسانُ من مالِه على وجه القُربَه ، كالزّكاهِ ، لكنِ الصَّدَقَه في الأصلِ تُقال للمتطوّع به ، و الزّكاه للواجب ، و قد يسمّى الواجب صدقه إذا تحرّى صاحبها الصّدق في فعله . ترجمه 👈 صدقه آن چیزی است از اموال انسان است که به قصد قربه الی الله ، انسان آن را از مالش جدا کرده و در راه خدا می پردازد. مانند 🔹لفظ صدقه معمولاً برای عملی بکار میرود که انسان از روی رغبت و میل شخص خود انجام می دهد ، اما لفظ زکات برای امری است که بر انسان  واجب شمرده شده به کار  میرود ، و لذا گاهی امر واجب ، صدقه  نامیده  میشود .    🔸صدقه بدان دلیل نامیده شده که دلیل صدق عامل بر فعلش می باشد . 📖 خداوند می فرماید :👇 خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً (توبه ۱۰۳) « از اموال آنان صدقه(زکات) را بگیر » و همچنین فرموده : إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ(توبه ۶۰) « همانا صدقات(زکات)برای مستمندان است .    ✍ در مجمع البحرین ذیل لغت صدقه آمده است : 🔸(صدقه) چيزى است كه انسان از مال خود قربة الى اللّه ميدهد. و آن اعمّ از زكوة است. صدقه به واجب و مستحب هردو گفته ميشود، ولى فقط اسم واجب است «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً ...» 2⃣🔮 انفاق 🔸 در لغت : در مجمع ذيل آيه نَفَقاً فِي الْأَرْضِ (انعام: ۳۵) فرموده : 🔸اصل نفق بمعنى خروج است . و در ذيل آيه ۳ بقره فرموده : انفاق اخراج مال است « انفق ماله » مال خويش را از ملكش خارج كرد ... را از آن جهت انفاق گويند كه شخص مال را بدان وسيله از دستش خارج ميكند و يا فانى مى‏نمايد . 🔹« وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ » (بقره ۲۷۳) آنچه از مال در راه خدا خرج ميكنيد خدا به آن دانا است‏ .   🔸 اکنون می توان نسبت میان و صدقه و انفاق را عموم و خصوص مطلق دانست . در این حالت زکات نسبت به صدقه خاص ، و صدقه نسبت به انفاق خاص  ، و انفاق نسبت به زکات و صدقه عام خواهد بود .  🔹در نهایت نسبت زکات و صدقه و انفاق چنین خواهند بود : هر زکاتی صدقه ، و هر صدقه ای نیز انفاق است . https://b2n.ir/231442 ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✨ «عن شریح بن هانی عن علی علیه السلام أنه قال : ✨ لو علم الناس ما فی الأضحیة لاستدانوا وضحوا انه لیغفر لصاحب الأضحیة عند أول قطرة تقطر من دمها؛ ✨حضرت علی علیه السلام فرمود : اگر مردم می دانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی می کردند. ✨اولین قطره ای که از خون بر زمین ریخته می شود، گناهان صاحب آن قربانی آمرزیده می شود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅