eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔮 علیه السلام: بسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ 🌟؎•°‏اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِي إِلَيْكَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِينِ‏ 🤲پروردگارا درود فرست بر حضرت جعفر بن محمد امام صادق كه گنجينه علم تو و خواننده خلق با نور علم و حجت روشن بسوى حق است 🌟؎•°اللَّهُمَّ وَ كَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ كَلاَمِكَ وَ وَحْيِكَ وَ خَازِنَ عِلْمِكَ وَ لِسَانَ تَوْحِيدِكَ وَ وَلِيَّ أَمْرِكَ وَ مُسْتَحْفَظَ (مُسْتَحْفِظَ) دِينِكَ‏ 🤲پروردگارا چنانكه تو او را معدن اسرار كتاب وحى خود و مخزن علم و زبان گوياى به توحيد و معرفت و ولى امر خود و نگهبان دين خويش قرار دادى 🌟؎•°فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ 🤲پس درود فرست بر او بهترين درودى كه بر احدى از خاصان و حجتهاى خود فرستادى كه البته تو اى خدا در صفات و ذات پسنديده و بزرگوارى هدیه به لبخند عج ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧ : 🔻 يَعيشُ النّاسُ بِاِحْسانِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَعيشونَ بِاَعْمارِهِمْ وَ يَموتون بِذُنوبِهِمْ اَكْثَرَ مِمّا يَموتونَ بِآجالِهِمْ؛ 🔺مردم، بيشتر از آن كه با عمر خود زنده بمانند، با احسان و نيكوكارى خود زنده می مانند و بيشتر از آن كه با اجل خود بميرند، بر اثر گناهان خود مى ميرند. 📚 بحارالانوار ، ج ۵ ص ۱۴۰ 🏴شهادت امام صادق علیه السلام تسلیت باد https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔎 2⃣ 📖 آیۀ دوم سورۀ مبارکۀ حمد : «الرَّحْمنِِ الرَّحِیمِ» 🔖 در قسمت قبلی دربارۀ واژۀ «رحمت» صحبت شد. این نوبت در خصوص کلمۀ «رحیم» مطالبی بیان می شود. ◻️ کلمۀ «رحمان» و «رحیم» در ریشه مشترک‌اند و از رحمت مشتق شده‏اند، بین آن‌ها تفاوت‏هایی وجود دارد که مهم‌ترینِ آن‌ها عبارتند از : 1⃣ تفاوت اول واژۀ «الرَّحْمَْن» دومین کلمه‌ای است که پس از نام جلالۀ «الله» به خداوند اطلاق شده است و به‌نظر برخی محققان، «شبه عَلَم» است و نام خاص خداوند محسوب می‌شود؛ درحالی‌که «الرَّحِیم» چنین نیست و صفت خداوند است. در قرآن آمده است: ◻️ قُلِ ادْعُوا اللهَ أَوِ ادْعُوا الرَّحْمَْنِِ أَیّاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الْْأََسْمَاءُ الْحُسْنَی بگو الله را بخوانید یا رحمان را بخوانید. هرکدام را بخوانید نام‌های نیکو از آن اوست. ◻️ در این آیه، پس از واژۀ «الله» نام «الرَّحْمَْن» مطرح شده است، نه نام دیگری از اسمای الهی. احتمالاً با توجه به همین مطلب، یکی از علل تقدّم «الرَّحْمَْن» بر «الرَّحِیم» آن است که در واژۀ «الرَّحْمَْن» احتمال عَلَمیت وجود دارد، و نه وصفیت . به‌همین‌دلیل، برخی واژۀ «الرَّحْمَْن» را به‌لحاظ نحوی، عطف بیان دانسته و صفت نمی‌شمارند وآن‌را شبه‌صفتی می‌دانند که به‌ ‌نام «الله» عطف شده است و نیز به‌همین دلیل، نام‏گذاری با واژۀ «الرَّحْمَْن» را جایز نمی‌دانند. بنابراین اگر کسی بخواهد در نام‏گذاری از این اسم استفاده کند، توصیه می‌شود کلمۀ «الرَّحْمَْن» را بدون الف و لام (رحمان) به‌کار ببرد یا از ترکیب «عبد الرَّحْمَْن» استفاده کند. در قرآن کریم نیز واژۀ «الرَّحْمَْن» مختص خداوند است؛ اما «الرَّحیم» بر غیرخداوند هم اطلاق شده است؛ مانند آیۀ شریفۀ زیر که در آن، رسول خدا(ص) با صفت «الرَّحیم» خوانده شده است: لَقَدْ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیکُمْ بِالْمُؤْمِنِینَ رَءُوفٌ رَحِیمٌ ◻️به‌یقین، پیامبری از خودتان به‌سوی شما آمد که رنج‏های شما بر او سخت است.[او] بر [هدایت] شما حریص است و بر مؤمنان، دلسوز مهربان است. ۲. تفاوت دوم عده‏‌ای معتقدند رحمتِ برخاسته از واژۀ «الرَّحْمَْن» وسیع‌تر از «الرَّحیم» است. در توجیه این مطلب دو دلیل بیان شده است: اول آنکه لفظ رحمان از لفظ رحیم بزرگ‌تر است؛ یعنی حروف بیشتری دارد و ازاین‌رو معنای آن نیز گسترده‌تر است. دومین دلیلی که در توجیه تفاوت وسعت رحمت در این دو واژه مطرح شده است، قاعده‏ای است که در کلام عرب شایع و معمول است و عبارت است از «حَذْفُ المُتَعَلّقِ یُفیدُ العُمُومَ»؛ یعنی حذف متعلّقِ فعلی یا صفتی در جمله، گستردگی و عمومیتی را برای آن فعل یا صفت در کلام ایجاد می‌کند. برای نمونه، جملۀ «عَلیٌّ عالِمٌ بِالنَّحْو» (علی عالم علم نحو است)، نشان می‌دهد که تخصّص علی در علم نحو (دستور زبان) است، اما اگر گفته شود: «عَلیٌّ عالِمٌ» (علی عالِم است)، علمِ علی جایگاهی عام دارد و حوزۀ گسترده‏ای از همۀ علوم را در برمی‌گیرد. در قرآن نیز برای کلمۀ «الرَّحْمَْن» متعلّقی ذکر نشده و گفته نشده است که خداوند برای چه کسی و چه گروهی «الرَّحْمَْن» است؛ اما دربارۀ کلمۀ «الرَّحِیم» چنین تخصیصی دیده می‌شود: (وَ کَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً) (و به مؤمنان مهربان است). در این آیه، رحیمیت خداوند همگانی نیست و فقط به مؤمنان اختصاص پیدا کرده است. بندگان صالح و مؤمن و متقیِ خداوند بر سر این فیضِ خاص میهمان می‌شوند و نامحرمانِ مدّعی از این سفره دور می‌گردند. این تفاوت در تعبیر دلیلی است بر اینکه حوزۀ رحمتِ رحیمیۀ خداوند محدود است، اما رحمتِ رحمانیه، گسترده و نامحدود. به‌عبارتی، واژۀ «الرَّحْمَْن» رمز و نمادی از رحمت واسعه و گستردۀ الهی است؛ همانی‌که خداوند می‌فرماید: (وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ) (و رحمت من همه چیز را فرا گرفته است). ✨ امام‌صادق علیه السلام در حدیث زیبایی می‌فرماید : ◻️ «الرَّحْمَْنُ اِسْمٌ خاصٌّ بِصِفَۀٍ عامَّۀٍ وَ الرَّحِیمُ اِسْمٌ عامٌ بِصِفَۀٍ خاصَّۀٍ» . «الرَّحْمَْن» اسمی خاص [از خداوند] است که دامنۀ شمول عام دارد و «الرَّحِیم» اسم عامی [از خداوند] است که دامنۀ شمول آن خاص است. ◻️ قصۀ رحمت رحمانیۀ الهی، همان خوان گسترده‏ای است که دوست و دشمن از آن روزی می‌خورند. ◻️ نعمت‏‌های گستردۀ الهی مانند آب، هوا، نور خورشید، ماه و... که در سورۀ مبارکۀ «الرَّحْمَْن» نیز به آن‏ها اشاره شده است، مصادیقی از این رحمت‌اند. ادامه دارد...... https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 🔻 زید بن صوحان از وجود مبارک امیرالمؤمنین علیه‌السلام پرسید: ⁉️ کدام ذلت انسان را ذلیل‌تر و خوارتر می‌کند؟ حضرت در پاسخ فرمود: 🏷 «الْحِرْصُ عَلَی الدُّنْیَا» حرص به دنیا. 🔺اگرچه حریص با حرص‌ورزی خود، زیاده‌خواهی می‌کند، در واقع فقر نفس، ذلت و تهی‌شدن از هویت و آزادگی خود را فراهم می‌آورد. 🔖در روایتی دیگر آمده است: 🏷 «أَکْثَرُ مَصَارِعِ الْعُقُولِ تَحْتَ بُرُوقِ الْمَطَامِعِ». بیشترین قربانگاه‌های عقول، زیر برق طمع‌هاست. 🔺بر مبنای این فرموده، گاه حتی طمع، عاقلان را از عزت به ذلت کشانده و آنان را بر زمین می‌کوبد. درحقیقت، انسان طماع اسیر ذلت است و هرگز طعم عزت را نمی چشد. https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧ 📽 🔖 وعده‌ی رهبری در حال محقق شدن است، مانند کشتی تایتانیک غرق خواهد شد! ◽️بزودى بازخواست ستمكار 🔺سينتقم الله ممن ظَلم، ◽️زود باشد كه خداوند از كسى كه ظلم كرده است انتقام بكشد. 📔 https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧ 🔖 توبه‌نامه تکان‌دهنده شهید ۱۳ ساله 👇👇👇👇 https://b2n.ir/060488 ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅
هدایت شده از زلال معرفت
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📜متن توبه نامه شهید ۱۳ ساله علیرضا محمودی 💢 پناه می‌برم از این که... 🔺از این که حسد کردم... 🔺از این که تظاهر به مطلبی کردم که اصلاً نمی‌دانستم. 🔺از این که زیبایی قلمم را به رخ کسی کشیدم. 🔺از این که در غذا خوردن به یاد فقیران نبودم. 🔺از این که مرگ را فراموش کردم. 🔺از این که در راهت سستی و تنبلی کردم. 🔺از این که عفت زبانم را به لغات بیهوده آلودم. 🔺از این که در سطح پایین ترین افراد جامعه زندگی نکردم. 🔺 از این که منتظر بودم تا دیگران به من سلام کنند. 🔺از این که شب برای نماز شب بیدار نشدم. 🔺از این که دیگران را به کسی خنداندم، غافل از این که خود خنده‌دارتر از همه هستم. 🔺از این که لحظه‌ای به ابدی بودن دنیا و تجملاتش فکر کردم. 🔺از این که در مقابل متکبرها، متکبرترین و در مقابل اشخاص متواضع، متواضع‌تر نبودم. 🔺 از این که شکمم سیر بود و یاد گرسنگان نبودم. 🔺از این که زبانم گفت بفرمایید ولی دلم گفت نفرمایید. 🔺از این که نشان دادم کاره‌ای هستم، خدا کند که پست و مقام پستمان نکند. 🔺از این که ایمانم به بنده‌ات بیشتر از ایمانم به تو بود. 🔺از این که منتظر تعریف و تمجید دیگران بودم، غافل از این که تو بهتر از دیگران می‌نویسی و با حافظه تری. 🔺از این که در سخن گفتن و راه رفتن ادای دیگران را درآوردم. 🔺از این که پولی بخشیدم و دلم خواست از من تشکر کنند. 🔺از این که از گفتن مطالب غیر لازم خودداری نکردم و پرحرفی کردم. 🔺از این که کاری را که باید فی سبیل‌الله می کردم نفع شخصی مصلحت یا رضایت دیگران را نیز در نظر داشتم. 🔺از این که نماز را بی‌معنی خواندم و حواسم جای دیگری بود، در نتیجه دچار شک در نماز شدم. 🔺از این که بی‌دلیل خندیدم و کمتر سعی کردم جدی باشم و یا هر کسی را مسخره کردم. 🔺 از این که "خدا می‌بیند" را در همه کارهایم دخالت ندادم. 🔺از این که کسی صدایم زد اما من خودم را از روی ترس و یا جهل، یا حسد و یا ... به نشنیدن زدم. از ............ و .............. ❤️ https://eitaa.com/joinchat/940769314Cc4462fb5bb ┅═✧❁🔆❁✧═┅