eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
141 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ▪️کار و کوشش، قانون عام آفرینش برای شکوفایی اقتصادی و دست یابی به اهداف و آرزوهای بلند است. خداوند در این باره هیچ بخلی نورزیده است. هرکه این قانون را به درستی به کار گیرد، دنیای او رونق می گیرد و شکوفا می شود؛ 💢اگرچه بر آیینی جز آیین اسلام باشد. در مقابل، هرکه از این قانون مهم، غفلت کند و آن را نادیده انگارد و وانهد، دچار تنگنا، عقب ماندگی و تهی دستی خواهد شد؛ اگرچه مسلمانی شیعی و دارای مکتب «اِثنی عشری» باشد و گرچه شب و روز خویش را به دعا و توکل و عبادت سپری کند. 💢سخنان اهل بیت (علیه السلام) در بردارنده خیر دنیا و آخرت است آن بزرگواران با رهنمودهای گران بهایشان، هم شیوه های خوشبختی در دنیا را فرا راه پیروانشان قرار داده اند و هم شیوه های خوشبختی در آخرت را. آموزه های به جا مانده از هشتمین امام ما نیز، هم در بردارنده رهنمودهای سامان بخشی به دنیای انسان هاست و هم به خوشبختی آخرت توجه دارد. 💢 بر این اساس و به منظور آبادانی دنیای آدمیان، به اندیشه های اقتصادی (علیه السلام ) اشاره می شود. بررسی اندیشه های اقتصادی امام هشتم (علیه السلام )، آنگاه اهمیت بیشتری می یابد که تولید ملی و و تولید داخل سبب ارتقاء و استقلال کشور می شود. در این نوشتار به برخی ازاین اندیشه های ناب اشاره می کنیم. ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
زلال معرفت
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲#اندیسه_اقتصادی_امام_رضا علیه السلام ▪️کار و کوشش، قانون عام آفرینش برای شکوفایی اقتص
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۲ 1⃣-کار و تلاش 💢کار وکوشش، قانون عام آفرینش برای شکوفایی اقتصادی و دست یابی به اهداف و آرزوهای بلند است. خداوند در این باره هیچ بخلی نورزیده است. هر که این قانون را به درستی به کار گیرد، دنیای او رونق می گیرد و شکوفا می شود؛ اگرچه بر آیینی جز آیین اسلام باشد. ▪️در مقابل، هرکه از این قانون مهم، غفلت کند و آن را نادیده انگارد و وانهد، دچار تنگنا، عقب ماندگی و تهی دستی خواهد شد؛ اگرچه مسلمانی شیعی و دارای مکتب «اثنی عشری» باشد و گرچه شب و روز خویش را به دعا و توکل و عبادت سپری کند. 💢 (علیه السلام ) به خوبی از این قانون آگاه بود، چنان که سامان بخشیدن به دنیای انسان ها را در گرو پای بندی به این قانون می دانست. در نتیجه، آنها را به کار و کوشش فرا می خواند. احمد بن ابی نصر بَزّنطی می گوید: 🔺 «به امام رضا(علیه السلام ) گفتم: کوفه به من نمی سازد و زندگی در آن همراه با مضیقه است. زندگی ما در بغداد بود و درآنجا در روزی برمردم گشاده است. ▫️حضرت فرمود: «اگر می خواهی بیرون بروی برو؛ چرا که امسال، سال آشفته ای است و مردمان را چاره ای جز طلب روزی و کوشش برای به دست آوردن معیشت خوب نیست. پس طلب و کوشش را برای به دست آوردن امکانات زندگی از دست مده».[محمدرضا محمود و محمد حکیمی، الحیاة، ج 6، ص 468] 💢از دیدگاه امام رضا (علیه السلام )، ارزش معنوی کار چنان است که مقام کارگر را فراتر از مقام مجاهدین فی سیبل الله (جهادگران در راه خدا) می داند و می فرماید: «ان الذی یطلب من فضل یکف به عیاله اعظم اجراً من المجاهد فی سبیل الله؛ آن که با کار و کوشش، در جست و جوی مواهب زندگی برای تأمین خانواده خویش است، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد».[حسن بن علی بن شعبه حرانی، تحف العقول، ص 808] ▫️«تنها تن آدمی نیست که به کار نیاز دارد، بلکه رشد روح او وقوای معنوی و فکر و فرهنگ و تربیت او نیز بستگی به کار دارد و بی کاری، بر معنویت آدمی نیز آثاری زیان بار می گذارد. 💢 اگر آدمی، هر چه را که نیاز دارد،دراختیار داشت و طبیعت، آماده و ساخته پرداخته به او می داد و در نتیجه، اوقات خود را پیوسته به بی کاری و فراغت می گذراند، به فساد و تباهی کشیده می شد و ناگزیر نیرو و انرژی خود را در راه هایی صرف می کرد که به نابودی خود هم نوعانش می انجامید».[ محمد حکیمی، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی، صص 224 و 225] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
زلال معرفت
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲#اندیشه_اقتصادی_امام_رضا علیه السلام ۲ 1⃣-کار و تلاش 💢کار وکوشش، قانون عام آفرینش بر
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام۳ 2⃣-پرهیز از اسراف ▪️اسراف، سرگرانی با خداوند و نعمت های اوست. آن که در به دست آوردن حتی لقمه ای نان، «ابر و باد و مه خورشید و فلک» و ده ها عامل پیدا و پنهان دیگر را مؤثر می داند، هرگز اسراف نمی کند. در حقیقت، اسراف، پشت پا زدن بی توجهی و بی حرمتی به همه عوامل یاد شده است. 💢هرگز شکوفایی و رونق اقتصادی، با اسراف و هدر دادن بیهوده اموال امکان پذیر نیست، و هرگز شخص و ملت اسرافکار، به رشد اقتصادی نخواهد رسید. از این رو، اسراف، آفت کار نیز به شمار می آید، ▪️ زیرا آن که هم کار می کند و هم اسراف، مانند آن است که در صندوقی که ته ندارد، پول می ریزد و بدیهی است ثروتی برای اندوخته نخواهد شد و پیشرفتی نخواهد کرد. اسراف، عامل اصلی فقر و تهی دستی نیز به شمار می رود. 💢 از دیدگاه عرفانی، نعمت های پروردگار ادراک و شعور دارند و آنگاه که بی توجهی فرد را به خود حس کنند، رخت بر می بندند و فرد را از نعمت ها محروم می کنند. در مقابل، اگر از انسان توجه، احترام و ارزش ببینند، نه تنها مهمان سفره زندگی او خواهند شد، بلکه نعمت های دیگر را نیز به سوی خویش فرامی خوانند. در نتیجه، نعمتی برنعمت شخص افزوده می شود. ▪️با توجه به آنچه گفته شد، (علیه السلام ) تباه سازی اموال را پدیده ای ناپسند می داند، دوستنان و پیروان خویش را از این پدیده نامبارک باز می دارد و می فرماید: «ان الله یبغض... اضاغة المال؛ خداوند، تباه سازی اموال را دشمن می دارد.»[تحف العقول، ص 804] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲#اندیشه_اقتصادی_امام_رضا علیه السلام۳ 2⃣-پرهیز از اسراف ▪️اسراف، سرگرانی با خداوند و
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام۴ 💢«گفتنی است تباه کردن اموال و تضییع آنها که در این روایت آمده، مفهوم گسترده ای دارد و هر نوع تباهی و نابودی و فساد در اموال را شامل می گردد. تباهی و تضییع، ممکن است براثر علت هایی چند پدید آید که از جمله آنها عبارتند از: ▪️ اسراف کاری و مصرف بیش از اندازه، بی اطلاعی و نبود تخصص و مهارت در مدیریت های مالی، کوتاهی و سهل انگاری در به کارگیری اموال و مانند آنها که موجب می شوند تا سرمایه زندگی تباه شود و موجب فقر و تهی دستی گردد و حتی سیر و حرکت معنوی انسان نیز دست خوش تزلزل شود. 💢با توجه به کلیت سخن (علیه السلام ) اگر در امور اقتصادی و مسائل مالی، برنامه ریزی درست و حساب شده ای انجام نگیرد، تضییع مال خواهد بود و اگر در داد و ستدها نیز دقت لازم به کار نرود و غبن صورت گیرد، اموال، تباه خواهد شد.»[معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی(ع)، صص 143 و 144] 💢 از این رو، امام رضا (علیه السلام ) هدر دادن و تباه ساختن اموال را، مصداقی از فساد دانسته و فرموده است: «من الفساد قطع الدرهم و الدینار و طرح النوی؛ تکه تکه کردن درهم و دینار (یا هر پولی دیگر) و دورافکندن هسته خرما(که ممکن است بذر نخلی در آینده شود)، از جمله کارهای فاسد ونادرست است».[شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 167] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
زلال معرفت
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲#اندیشه_اقتصادی_امام_رضا علیه السلام۴ 💢«گفتنی است تباه کردن اموال و تضییع آنها که در
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۵ 3⃣میانه روی در مصرف 💢از فضیلت های مهم اخلاقی، میانه روی در همه کارها به ویژه میانه روی در مصرف است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و اقصد فی مشیک؛ در رفتارت میانه رو باش!» (اسراء: 29) همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: 📖 «و الذین إذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قوامًا و آنان که چون انفاق می کنند، اسراف نمی ورزند و خست نمی کنند، بلکه میان این دو، راه اعتدال و میانه را برمی گزینند». (فرقان:67) ▫️در اهمیت میانه روی و ناروا بودن افراط و تفریط همین بس که افراط و تفریط، از نشانه های نادانی شمرده شده و حضرت علی(علیه السلام ) فرموده است: «لاتری الجاهل اماّ مفرطاً او مفرطاً؛ نادان را نبینی جز آنکه یا افراط می کند یا تفریط.»[نهج البلاغه، حکمت 70]  💢شیخ محمود شبستری در این باره زیبا سروده است: همه اخلاق نیکودر میانه است که ازافراط و تفریطش کرانه است ➖میانه چون صراط مستقیم است زهر دو جانبش جحیم است 📌از دیدگاه امام هشتم (علیه السلام ) هم کسی که در مصرف، به خود و خانواده خود سخت می گیرد و در مصرف، خست می ورزد، از جاده مستقیم بیرون است و هم آن که اسراف کرده و زیاده روی می کند. 💢 امام رضا (علیه السلام )، هر دو شیوه را ناپسند می شمارد. یکی از یاران امام هشتم (ع) می گوید: از (علیه السلام ) درباره چگونگی تأمین مخارج خانواده جویا شدم. فرمود: «مخارج خانواده، حد وسط است میان دو روش ناپسند.» گفتم: «فدایت شوم، به خدا سوگند! نمی دانم این دو روش چیست؟ ▫️فرمود: «دو روش ناپسند، اسراف و خست است. آیا نمی دانی که خداوند بزرگ، اسراف (زیاده روی) و اقتار (خست گیری) را ناخوشایند می دارد و در قرآن می فرماید:«آنان که هرگاه چیزی ببخشند، نه زیاده روی می کنند و نه خست می ورزند و میانگین این دو را در حد قوام برمی گزینند».[شیخ عباس قمی، سفینة البحار، ج 2، ص 622.] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۰۰۱.m4a
23.25M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎧🎼 در فرهنگ عاشورایی ▼موضوع این جلسه 🔖 تمدن عاشوارایی 8⃣4⃣ 🎤 آقای دکتر قریبی 🚩 علیه السلام تسلیت ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
زلال معرفت
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲#اندیشه_اقتصادی_امام_رضا علیه السلام ۵ 3⃣میانه روی در مصرف 💢از فضیلت های مهم اخلاقی،
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۶ ▪️«از دیدگاه (علیه السلام )، تصرفات شخص در اموال خویش، محدود است؛ یعنی این گونه نیست که حال که اموال انسان ملک اوست و به وی تعلق دارد، بتواند در آنها هرگونه که خواست، تصرف کند، بلکه تصرف اوباید در حد میانه و متعادل و به دور از اسراف و خست باشد. 💢او هم اجازه ندارد که خست ورزد و در مصرف بر خود سخت گیرد و هم مجاز نیست که اموال خویش را ریخت و پاش نماید. امام رضا (علیه السلام ) در پایان سخن خویش به کلام خداوند استدلال فرمود که در آن واژه «قوام» آمده است. ▪️مقصود از قوام؛ یعنی آن استواری و اقتصادی که موجب سامان یافتن زندگی همه افراد می شود که در آن، نه کسی محروم ماند و نه کسی بی حساب برخوردار گردد. روشن است که هر چیز آنگاه می تواند عامل «قوام» باشد و زمینه استواری چیز دیگری را فراهم آورد که در موضع مناسب خود قرار گیرد و موضع مناسب، همان حد میانه و دور بودن از اسراف و خست است. 💢 اسراف و اقتار (خست) که دو سوی حد میانه است، ضد قوامیت مال است؛ یعنی مایه قوام و سامان یابی فرد و جامعه نیست، بلکه همین مال که عامل بقا و قوام است، در حال افراط و تفریط، عامل تباهی و هلاکت فرد و جامعه خواهد بود. بقاء و دوام و قوامیت، در حد میانه و اعتدال است».[معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی(ع)، صص 83. 88 و91.] ➖گشته است در میانه روی، عمر ما تمام ما از پل صراط همین جا گذشته ایم. صائب ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زلال معرفت
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲#اندیشه_اقتصادی_امام_رضا علیه السلام ۶ ▪️«از دیدگاه #امام_رضا (علیه السلام )، تصرفات
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۷ 4⃣-(علیه السلام ) و هشدار درباره فقر 💢هيچ يک از اهل بيت(علیه السلام ) پيروانشان را به فقر و تهي دستي فرا نخواندند؛ چرا که فقر، به طور طبيعي مي تواند سرچشمه بسياري از غصه ها، لغزش ها و تبه کاري ها باشد. «بررسي مشکلات اجتماعي و سبب جويي نابساماني ها روشن مي سازد که فقر، اساس بسياري از مشکلات اجتماعي و نابساماني هاي زندگي فردي و خانوادگي و اجتماعي است. ▪️ترديد نيست که انسان در اين زندگي، در کالبدي جاي دارد که از مواد طبيعي تشکيل يافته است و با اشيايي سر و کار دارد و در فضايي زندگي مي کند که به وسايل و کالاهاي مادي نيازمند است. 🔺 غذا، لباس، مسکن، نظافت و بهداشت، همه در طبيعت اين زندگي و لازمه تداوم حيات انساني است و نبود يا کمبود هر يک از اين امور، ناتواني، بيماري و فرسايش و پيري زودرس را در پي خواهد داشت»[محمد حکیمی، فرازهایی از سخنان امام رضا(ع)، ج 1، ص 68]. 💢بر همين اساس است که امام رضا(علیه السلام ) فرمود: «اَلْمَسْکنَةُ مِفْتاحُ الْبُؤس؛ بينوايي و فقر، کليد بدبختي و بيچارگي است. »[بحارالانوار، ج 75، ص 260] آن حضرت در سخني ديگر به نقش معيشت کافي در آرامش روحي و رواني انسان اين گونه اشاره مي فرمايد: ▪️«اِنَّ الْاِنْسانِ اِذا ادَّخَرَ طَعامَ سَنَتِهِ، خَفَّ ظَهْرُهُ وَ اسْتَراحَ؛ چون آدمي خوراک سال خويش را ذخيره کند، بارش سبک مي شود و آرامش مي يابد.»[الحیاة، ج 6، ص 180] و باز از آن حضرت روايت شده است: «اِعْمَلْ لِدُنْياک کاَنَّک تَعيشُ آبداً؛ براي دنيايت چنان عمل کن که گويا براي هميشه زنده اي.»[شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج 17، ص 76] 💢شهيد مطهري نيز در اين باره مي گويد: «پيغمبر اسلام، با هر نوع گداصفتي و کلاشي سخت مبارزه کرده است. » پيغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «در کار دنياي خودتان مصلح باشيد!»؛ مصلح باشيد، غير از اين است که پول پرست باشيد؛ يعني کار صحيح و درست بکنيد و دنياي خودتان را به سامان بياوريد و البته نسبت به آخرتتان نيز آني غفلت نکنيد»[14شهید مطهری، پانزده گفتار، صص 25 و 26]. ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا