eitaa logo
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه
101 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
77 ویدیو
341 فایل
کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
صدا ۰۴۶.m4a
12.56M
نهج البلاغه حکمت 283 - خطاهای عوام و کوتاهی های خواص وَ قَالَ عليه‌السلام جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ وَ عَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ و درود خدا بر او، فرمود: جاهلان شما پر تلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهى ورزند https://eitaa.com/aAm121 💐☘💐🍀💐☘💐🍀
نهج البلاغه حکمت 283 - خطاهای عوام و کوتاهی های خواص وَ قَالَ عليه‌السلام جَاهِلُكُمْ مُزْدَادٌ وَ عَالِمُكُمْ مُسَوِّفٌ و درود خدا بر او، فرمود: جاهلان شما پر تلاش، و آگاهان شما تن پرور و كوتاهى ورزند 💐☘💐🍀💐☘💐☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان قضاوت حضرت علی ع در ماجرای یک کودک که دو زن که هر یک می گفتند کودک از آن منست وگذشت حضرت علی ع ازخلافت تا کودک اسلام زنده بماند باسپاس ازا ستاد حجت الاسلام حاج آقامحمدسعید کرمی حفظه الله تعالی که این کلیپ زیبا را ارسال کرده اند وبا آرزوی طول جهت ایشان واستاد میثم شاعر بزرگ آیینی 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 284 - رفع بهانه جویی با دانش وَ قَالَ عليه‌السلام قَطَعَ اَلْعِلْمُ عُذْرَ اَلْمُتَعَلِّلِينَ و درود خدا بر او، فرمود: دانش، راه عذر تراشى را بهانه جويان بسته است 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
صدا ۰۴۷.m4a
9.5M
نهج البلاغه حکمت 284 - رفع بهانه جویی با دانش وَ قَالَ عليه‌السلام قَطَعَ اَلْعِلْمُ عُذْرَ اَلْمُتَعَلِّلِينَ و درود خدا بر او، فرمود: دانش، راه عذر تراشى را بهانه جويان بسته است 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹
نهج البلاغه حکمت 284 - رفع بهانه جویی با دانش وَ قَالَ عليه‌السلام قَطَعَ اَلْعِلْمُ عُذْرَ اَلْمُتَعَلِّلِينَ و درود خدا بر او، فرمود: دانش، راه عذر تراشى را بهانه جويان بسته است 🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀
نهج البلاغه حکمت 285 - ضرورت استفاده از فرصت ها وَ قَالَ عليه‌السلام كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ اَلْإِنْظَارَ وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ و درود خدا بر او، فرمود: آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى‌ورزند 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘
صدا ۰۲۶.m4a
14.35M
نهج البلاغه حکمت 285 - ضرورت استفاده از فرصت ها وَ قَالَ عليه‌السلام كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ اَلْإِنْظَارَ وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ و درود خدا بر او، فرمود: آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى‌ورزند توضیح از # خطیب_اصفهانی یکشنبه۱۴۰۲/۴/۴ 💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿
نهج البلاغه حکمت 285 - ضرورت استفاده از فرصت ها وَ قَالَ عليه‌السلام كُلُّ مُعَاجَلٍ يَسْأَلُ اَلْإِنْظَارَ وَ كُلُّ مُؤَجَّلٍ يَتَعَلَّلُ بِالتَّسْوِيفِ و درود خدا بر او، فرمود: آنان كه وقتشان پايان يافته خواستار مهلتند، و آنان كه مهلت دارند كوتاهى مى‌ورزند 🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺☘🌺
حکمت ۲۸۶ بعد ازحکمت۳۳۳ ترجمه شده است
نهج البلاغه حکمت 287 - مشكل درك قضا و قدر وَ سُئِلَ عَنِ اَلْقَدَرِ فَقَالَ طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلاَ تَسْلُكُوهُ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلاَ تَلِجُوهُ وَ سِرُّ اَللَّهِ فَلاَ تَتَكَلَّفُوهُ و درود خدا بر او، فرمود: (از قدر پرسيدند، پاسخ داد:) راهى است تاريك، آن را مى‌پماييد، و دريايى است ژرف، وارد آن نوشيد، و رازى است خدايى، خود را به زحمت نيندازيد 🌹🌹🌹🍀🍀🍀🌹🌹🌹🍀🍀🍀
صدا ۰۲۸.m4a
16.3M
نهج البلاغه حکمت 287 - مشكل درك قضا و قدر وَ سُئِلَ عَنِ اَلْقَدَرِ فَقَالَ طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلاَ تَسْلُكُوهُ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلاَ تَلِجُوهُ وَ سِرُّ اَللَّهِ فَلاَ تَتَكَلَّفُوهُ و درود خدا بر او، فرمود: (از قدر پرسيدند، پاسخ داد:) راهى است تاريك، آن را مى‌پماييد، و دريايى است ژرف، وارد آن نوشيد، و رازى است خدايى، خود را به زحمت نيندازيد 🌹🍀🌺🍀💐🍀🌷🍀
نهج البلاغه حکمت 287 - مشكل درك قضا و قدر وَ سُئِلَ عَنِ اَلْقَدَرِ فَقَالَ طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلاَ تَسْلُكُوهُ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلاَ تَلِجُوهُ وَ سِرُّ اَللَّهِ فَلاَ تَتَكَلَّفُوهُ و درود خدا بر او، فرمود: (از قدر پرسيدند، پاسخ داد:) راهى است تاريك، آن را مى‌پماييد، و دريايى است ژرف، وارد آن نوشيد، و رازى است خدايى، خود را به زحمت نيندازيد 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این کلیپ رو حتما ببینید و مبلغ غدیر باشید. سلام این قدر باید این فیلم دست به دست بشه که ان شاءالله امسال همه برای عیدغدیر آقاجانمون امیرالمومنین علیه السلام سنگ تموم بگذاریم 🌹🍀🌹🍀🌹🍀🌹🍀👌👌
باسلام التماس دعا ازهمه عزیزان همراه 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 288 - ارزش علم و عالم وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَرْذَلَ اَللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ اَلْعِلْمَ و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه خدا بخواهد بنده‌اى را خوار كند، دانش را از او دور سازد 🌺☘🌺☘🌺☘☘🌺☘☘🌺
صدا ۰۲۹.m4a
11.02M
نهج البلاغه حکمت 288 - ارزش علم و عالم وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَرْذَلَ اَللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ اَلْعِلْمَ و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه خدا بخواهد بنده‌اى را خوار كند، دانش را از او دور سازد 🌷💐🌷💐🌷💐🌷☘
نهج البلاغه حکمت 288 - ارزش علم و عالم وَ قَالَ عليه‌السلام إِذَا أَرْذَلَ اَللَّهُ عَبْداً حَظَرَ عَلَيْهِ اَلْعِلْمَ و درود خدا بر او، فرمود: هر گاه خدا بخواهد بنده‌اى را خوار كند، دانش را از او دور سازد 🌹🌹🍀🍀🌹🍀🍀🌹🌹🍀🍀🌹🍀
هدایت شده از افق حوزه
✍️ نامه آیت‌الله‌العظمی سیستانی به دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص آتش‌زدن قرآن کریم در سوئد ◻️دفتر آیت الله سیستانی با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، آتش‌زدن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و خواستار برداشتن گام‌های مؤثری برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه شد. متن نامه به شرح زیر است: جناب آقای آنتونیو گوترش، دبیر کل محترم سازمان ملل متحد با سلام و احترام و قدردانی رسانه ها گزارش دادند که شخصی در سوئد با هدف توهین به دین اسلام به یک نسخه از قرآن کریم متعرض شده و تعدادی از اوراق آن را سوزانده است. این رفتار ناپسند در سال های اخیر بارها در کشورهای مختلف رخ داده است، اما قابل توجه است که این بار با مجوز رسمی از پلیس سوئد و با ادعای احترام به آزادی بیان صورت گرفته است! با این حال، مسلم است که احترام به آزادی بیان، مجوز چنین اقدام شرم‌آور را که نشان دهنده حمله آشکار به مقدسات بیش از دو میلیارد مسلمان در جهان است و منجر به ایجاد فضایی مساعد برای گسترش افکار افراطی و اعمال نادرست می شود، توجیه نمی‌کند. مرجعیت عالی دینی ضمن محکومیت و نکوهش آنچه رخ داده است، از سازمان ملل متحد می‌خواهند که گام‌های موثری برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه بردارد و کشورها را به بازنگری در قوانینی که وقوع آنها را مجاز می‌داند، وادار کند و خواستار ایجاد ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان مختلف و رویکردهای فکری مبتنی بر توجه به حقوق و احترام متقابل برای همه هستند. دفتر آیت الله سیستانی – نجف اشرف ۱۰/۱۲/۱۴۴۴هـ - ۲۹/۶/۲۰۲۳ میلادی 📢کانال رسمی هفته‌نامه افق حوزه 🔰https://eitaa.com/joinchat/2004287493Cf5efeeb593
حکمت 289 - الگوی اخلاقی وَ قَالَ عليه‌السلام كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اَللَّهِ وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ اَلدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلاَ يَشْتَهِي مَا لاَ يَجِدُ وَ لاَ يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ اَلْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ اَلسَّائِلِينَ وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ اَلْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ واد لاَ يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً وَ كَانَ لاَ يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ اَلْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اِعْتِذَارَهُ وَ كَانَ لاَ يَشْكُو وَجَعاً إِلاَّ عِنْدَ بُرْئِهِ وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لاَ يَقُولُ مَا لاَ يَفْعَلُ وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى اَلْكَلاَمِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى اَلسُّكُوتِ وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى اَلْهَوَى فَيُخَالِفه فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ اَلْخَلاَئِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ اَلْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ اَلْكَثِيرِ 🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿
حکمت۲۸۹ بیان ویژگیهای والا به عنوان شرائط برادری با حضرت علی علیه السلام ۱-کوچک بودن دنیا درچشم او انگیزه ای بود که درچشم من بزرگ وباشخصیت بود ۲-ازسلطه شکم بارگی بیرون آمده بود ودراشتهای نایافتنی ها نبود واگر بدست می آورد زیاده خواه نبود ۳-دربیشترین زمان ها ساکت بود ولی به هنگام سخن بردیگر سخنوران برتری داشت وتشنگی پرسشگران را فرومی نشاند ۴-اوناتوان می نمود وگویا اورا به ضعف کشانده اند { ضعیفا ، مستضعفا} ولی آنگاه که زمان جدیت بود چونان شیر بیشه می خروشید ویا چون مار بیابانی به حرکت درمی آمد شیر_بیشه مار _بیابانی ۵_تادرنزد قاضی نمی رفت دلیلی مطرح نمی کرد : ازریشه ادلاء : فرستادن دلو وظرف آب وگاه به معنای اقامه دلیل است ۶-روش همیشگی او این بود: تا عذرکسی را نمی شنید اوراملامت نمی کرد ۷-سخنی ازدرد به میان نمی آورد مگر آنکه آن درد بهبودی یافته بود ۸-همیشه ازکارهای انجام شده سخن می گفت واز کارهای انجام نشده حرفی نمی زد ۹-اگر در کلام مغلوب می شد ودیگران بیش از او سخن می گفتند ولی در سکوت کسی براو پیروز نمی شد{سکوتش ازهمه بیشتر بود} ۱۰-برشنیدن حریص تر بود تا اینکه سخن بگوید ۱۱-اگر سر دوراهی قرار می گرفت ، نگاه می کرد هرکدام به هوای نفس نزدیک تراست آنرا مخالفت می کرد برشما باد به این :👇👇🌷🌷 خلق وخوهای {زیبا} پس همراه وملازم اینها باشید وتنافس کننده درین ارزش ها بوده وبا دیگر دررسیدن به این ارزش ها مسابقه بگذارید پس اگر توان این شرائط راندارید بدانید : گرفتن اندکی ازین ارزش ها بهتر است از رها ساختن بیشترین ها 💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐
صدا ۰۳۰.m4a
18.94M
👇👇🌹🌹 و درود خدا بر او، فرمود: در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود چون دنياى حرام در چشم او بى‌ارزش مى‌نمود و از شكم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى‌يافت آرزو نمى‌كرد، و آنچه را مى‌يافت زياده روى نداشت در بيشتر عمرش ساكت بود، امّا گاهى كه لب به سخن مى‌گشود بر ديگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش كنندگان را فرو می نشاند به ظاهر ناتوان و مستضعف مى‌نمود، امّا در برخورد جدّى چونان شير پيشه مى‌خروشيد، يا چون مار بيابانى به حركت در مى‌آمد تا پيش قاضى نمى‌رفت دليلى مطرح و كسى را كه عذرى داشت سرزنش نمى‌كرد، تا آن كه عذر او را مى‌شنيد از درد شكوه نمى‌كرد، مگر پس از تندرستى و بهبودى آنچه عمل مى‌كرد مى‌گفت، و بدانچه عمل نمى‌كرد چيزى نمى‌گفت اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى‌گرفتند در سكوت مغلوب نمى‌گرديد و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود اگر بر سر دو راهى دو كار قرار مى‌گرفت، مى‌انديشيد كه كدام يك با خواسته نفس نزديك‌تر است با آن مخالفت مى‌كرد پس بر شما باد روى آوردن به اينگونه از ارزش‌هاى اخلاقى، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش‌هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه است 🌹☘🌹🍀🌹🍀🌹🍀
289 _قسمت_دوم 👇👇💐💐 وَ قَالَ عليه‌السلام كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اَللَّهِ وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ اَلدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلاَ يَشْتَهِي مَا لاَ يَجِدُ وَ لاَ يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ اَلْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ اَلسَّائِلِينَ وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ اَلْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ واد لاَ يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً وَ كَانَ لاَ يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ اَلْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اِعْتِذَارَهُ وَ كَانَ لاَ يَشْكُو وَجَعاً إِلاَّ عِنْدَ بُرْئِهِ وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لاَ يَقُولُ مَا لاَ يَفْعَلُ وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى اَلْكَلاَمِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى اَلسُّكُوتِ وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى اَلْهَوَى فَيُخَالِفه فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ اَلْخَلاَئِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ اَلْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ اَلْكَثِيرِ 🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀🌺
صدا ۰۳۱.m4a
13.69M
289_قسمت_دوم 👇👇🌷🌷 وَ قَالَ عليه‌السلام كَانَ لِي فِيمَا مَضَى أَخٌ فِي اَللَّهِ وَ كَانَ يُعْظِمُهُ فِي عَيْنِي صِغَرُ اَلدُّنْيَا فِي عَيْنِهِ وَ كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ فَلاَ يَشْتَهِي مَا لاَ يَجِدُ وَ لاَ يُكْثِرُ إِذَا وَجَدَ وَ كَانَ أَكْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً فَإِنْ قَالَ بَذَّ اَلْقَائِلِينَ وَ نَقَعَ غَلِيلَ اَلسَّائِلِينَ وَ كَانَ ضَعِيفاً مُسْتَضْعَفاً فَإِنْ جَاءَ اَلْجِدُّ فَهُوَ لَيْثُ غَابٍ وَ صِلُّ واد لاَ يُدْلِي بِحُجَّةٍ حَتَّى يَأْتِيَ قَاضِياً وَ كَانَ لاَ يَلُومُ أَحَداً عَلَى مَا يَجِدُ اَلْعُذْرَ فِي مِثْلِهِ حَتَّى يَسْمَعَ اِعْتِذَارَهُ وَ كَانَ لاَ يَشْكُو وَجَعاً إِلاَّ عِنْدَ بُرْئِهِ وَ كَانَ يَقُولُ مَا يَفْعَلُ وَ لاَ يَقُولُ مَا لاَ يَفْعَلُ وَ كَانَ إِذَا غُلِبَ عَلَى اَلْكَلاَمِ لَمْ يُغْلَبْ عَلَى اَلسُّكُوتِ وَ كَانَ عَلَى مَا يَسْمَعُ أَحْرَصَ مِنْهُ عَلَى أَنْ يَتَكَلَّمَ وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ يَنْظُرُ أَيُّهُمَا أَقْرَبُ إِلَى اَلْهَوَى فَيُخَالِفه فَعَلَيْكُمْ بِهَذِهِ اَلْخَلاَئِقِ فَالْزَمُوهَا وَ تَنَافَسُوا فِيهَا فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِيعُوهَا فَاعْلَمُوا أَنَّ أَخْذَ اَلْقَلِيلِ خَيْرٌ مِنْ تَرْكِ اَلْكَثِيرِ 🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘
یک نکته وچند لغت : برادر حضرت چه کسی بوده ؟ برخی گویند ازباب تمثیل است وجهت بیان الگو واسوه انسان والا هست وبرخی گفته اند : شخص خاصی مانند : پیامبر اکرم ص ویا ابوذر ویا مقداد ویا عثمان بن مظعون بوده است بررسی مفاهیم : یُدلی : ازماده ادلاء است ،فرستادن دلو وظرف آب در چاه است وگاهی به معنای رشوه دادن وگاه به معنای اقامه دلیل نزد قاضی یعنی این برادر تابع قانون بود وخواستار ماورای آن نبود بَذَّ : غلبه وپیشی می گرفت نقع :سیراب کردن غلیل : تشنگی لیث : شیر غاب ، غابه : بیشه صل : ما ر واد : وادی ، بیابان 💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐🍀💐