eitaa logo
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه
101 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
77 ویدیو
341 فایل
کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه حکمت ۱۰۴👇👇🌺🌺 يَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ عليه‌السلام قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ اَلسَّاعَةِ مِنَ اَللَّيْلِ فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لاَ يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلاَّ اُسْتُجِيبَ لَهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ وَ هِيَ اَلطُّنْبُورُ أَوْ صَاحِبَ كَوْبَةٍ اى نوف! همانا داوود پيامبر (كه درود خدا بر او باد) در چنين ساعتى از شب بر مى‌خاست، و مى‌گفت: «اين ساعتى است كه دعاى هر بنده‌اى به اجابت مى‌رسد، جز با باج گيران، جاسوسان، شبگردان و نيروهاى انتظامى حكومت ستمگر، يا نوازندۀ طنبور و طبل وَ هِيَ اَلطَّبْلُ وَ قَدْ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اَلْعَرْطَبَةَ اَلطَّبْلُ وَ اَلْكَوْبَةَ اَلطُّنْبُورُ
واکاوی واژگان : درحکمت ۱۰۴👇👇🌹🌹 الرَّامِق: بيدار. شِعاراً: لباس زيرين، منظور در اينجا، آهسته خواندن قرآن است، براى عبرت و پندگيرى و تفكر در دقائق آن وکنایه ازاینکه : دستورات قرآن رادر درون دل ، جان و روحشان جای داده اند دِثَاراً: لباس رو، يعنى ظاهر و آشكار دعا مى كنند. قَرَضُوا الدُّنيا: (پيوند با) دنيا را بريدند، (چنانكه قيچى پارچه را از هم مى درد). عَلى مِنْهاجِ الْمَسِيح: به روش زاهدانه حضرت مسيح. العَشّار: مأمور ماليات، كسى كه ده يك اموال را مى گيرد. الْعَرِيف: جاسوس، خبرچين. الشُرْطِى: منسوب به «شرطة»، اعوان و انصار حاكم، پليس.  راقِد: خوابيده رامِق: چشم باز قَرض: پاره كردن عَشّار: يك دهم گيرنده عَرِيف: سخن چين دولتى شُرطِىّ: مأمور دولت ظالم عرطبه : طنبور 《ساز》 کوبه : طبل 《دهل ، نقاره》 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۰۶.m4a
17.96M
نهج البلاغه حکمت 104 - ارزش زهد و سحرخيزى قسمت اول :👇👇🌹🌹 وَ عَنْ نَوْفٍ اَلْبِكَالِيِّ قَالَ رَأَيْتُ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عليه‌السلام ذَاتَ لَيْلَةٍ وَ قَدْ خَرَجَ مِنْ فِرَاشِهِ فَنَظَرَ فِي اَلنُّجُومِ فَقَالَ لِي يَا نَوْفُ أَ رَاقِدٌ أَنْتَ أَمْ رَامِقٌ فَقُلْتُ بَلْ رَامِقٌ قَالَ يَا نَوْفُ و درود خدا بر او، فرمود: (از نوف بكّالى نقل شده، كه در يكى از شب‌ها، امام على عليه السّلام را ديدم براى عبادت از بستر برخاست، نگاهى به ستارگان افكند، و به من فرمود: خوابى! يا بيدار؟ گفتم: بيدارم. فرمود: اى نوف طُوبَى لِلزَّاهِدِينَ فِي اَلدُّنْيَا اَلرَّاغِبِينَ فِي اَلْآخِرَةِ أُولَئِكَ قَوْمٌ اِتَّخَذُوا اَلْأَرْضَ بِسَاطاً وَ تُرَابَهَا فِرَاشاً وَ مَاءَهَا طِيباً وَ اَلْقُرْآنَ شِعَاراً وَ اَلدُّعَاءَ دِثَاراً ثُمَّ قَرَضُوا اَلدُّنْيَا قَرْضاً عَلَى مِنْهَاجِ اَلْمَسِيحِ خوشا به حال آنان كه از دنياى حرام چشم پوشيدند، و دل به آخرت بستند، آنان مردمى هستند كه زمين را تخت، خاك را بستر، آب را عطر، و قرآن را پوشش زيرين، و دعا را لباس روئين خود قرار دادند، و با روش عيساى مسيح با دنيا بر خورد كردند يَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ عليه‌السلام قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ اَلسَّاعَةِ مِنَ اَللَّيْلِ فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لاَ يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلاَّ اُسْتُجِيبَ لَهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ وَ هِيَ اَلطُّنْبُورُ أَوْ صَاحِبَ كَوْبَةٍ توضیح قسمت اول توسط : خطیب اصفهانی یکشنبه ۱۴۰۱/۹/۲۷ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
صدا ۰۰۷.m4a
17.08M
قسمت دوم درشرح حکمت۱۰۴ 👇👇🌹🌹 خطبه 160 《نهج البلاغه》 الگوگیری از پیامبران الهی وَ إِنْ شِئْتَ قُلْتُ فِي عِيسَى بْنِ مَرْيَمَ عليه‌السلام و اگر خواهى از عيسى بن مريم عليه السّلام بگويم فَلَقَدْ كَانَ يَتَوَسَّدُ اَلْحَجَرَ كه سنگ را بالش خود قرار مى‌داد وَ يَلْبَسُ اَلْخَشِنَ وَ يَأْكُلُ اَلْجَشِبَ لباس پشمى خشن به تن مى‌كرد، و نان خشك مى‌خورد وَ كَانَ إِدَامُهُ اَلْجُوعَ نان خورش او گرسنگى وَ سِرَاجُهُ بِاللَّيْلِ اَلْقَمَرَ و چراغش در شب ماه وَ ظِلاَلُهُ فِي اَلشِّتَاءِ مَشَارِقَ اَلْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا و پناهگاه زمستان او شرق و غرب زمين بود وَ فَاكِهَتُهُ وَ رَيْحَانُهُ مَا تُنْبِتُ اَلْأَرْضُ لِلْبَهَائِمِ ميوه و گل او سبزيجاتى بود كه زمين براى چهارپايان مى‌روياند وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ زَوْجَةٌ تَفْتِنُهُ وَ لاَ وَلَدٌ يَحْزُنُهُ وَ لاَ مَالٌ يَلْفِتُهُ زنى نداشت كه او را فريفتۀ خود سازد، فرزندى نداشت تا او را غمگين سازد، مالى نداشت تا او را سرگرم كند وَ لاَ طَمَعٌ يُذِلُّهُ و آز و طمعى نداشت تا او را خوار و ذليل نمايد دَابَّتُهُ رِجْلاَهُ وَ خَادِمُهُ يَدَاهُ مركب سوارى او دو پايش، و خدمتگزار وى، دستهايش بود توضیح از : خطیب اصفهانی دوشنبه۱۴۰۱/۹/۲۸ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
خطیب اصفهانی: قسمت دوم از حکمت ۱۰۴ توضیح عبارت : 《ثم قرضوا الدنیا قرضاً علی منهاج المسیح (ع)》👇👇🌹🌹
قسمت سوم از : شرح حکمت ۱۰۴👇👇🌹🌹 يَا نَوْفُ إِنَّ دَاوُدَ عليه‌السلام قَامَ فِي مِثْلِ هَذِهِ اَلسَّاعَةِ مِنَ اَللَّيْلِ فَقَالَ إِنَّهَا لَسَاعَةٌ لاَ يَدْعُو فِيهَا عَبْدٌ إِلاَّ اُسْتُجِيبَ لَهُ إِلاَّ أَنْ يَكُونَ عَشَّاراً أَوْ عَرِيفاً أَوْ شُرْطِيّاً أَوْ صَاحِبَ عَرْطَبَةٍ وَ هِيَ اَلطُّنْبُورُ أَوْ صَاحِبَ کوبه اى نوف! همانا داوود پيامبر (كه درود خدا بر او باد) در چنين ساعتى از شب بر مى‌خاست، و مى‌گفت: «اين ساعتى است كه دعاى هر بنده‌اى به اجابت مى‌رسد، جز با باج گيران، جاسوسان، شبگردان و نيروهاى انتظامى حكومت ستمگر، يا نوازندۀ طنبور و طبل وَ هِيَ اَلطَّبْلُ وَ قَدْ قِيلَ أَيْضاً إِنَّ اَلْعَرْطَبَةَ اَلطَّبْلُ وَ اَلْكَوْبَةَ اَلطُّنْبُورُ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
شرح وتوضیح حکمت ۱۰۴ وبررسی حدیث نوف بکالی درکتاب : درسنامه غنا وموسیقی از آثارفقه استدلالی مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی ازصفحه۳۴۶ تا صفحه۴۰۲ بیست ودوروایت《۲۲》 را که به آنها استناد شده برحرمت موسیقی فی الجمله یکایک رابررسی می کنند ودرمیان روایات ، روایت یازدهم روایت : نوف بکالی است که درصفحه۳۶۸ آمده وسند آنرا از کتاب خصال مرحوم صدوق نقل می کنند ومی گویند: همین روایت در《نهج البلاغه》بااندک تغبیری ذکر شده است. متن روایت از کتاب صدوق ره : قال (علی ع) یانوف ایاک ان تکون عشّاراً اوشاعراً اوشُرطیّاً اوعَریفاً اوصاحب عَرطَبَه 《وهی الطنبور》اوصاحب کوبه وهوالطبل... راجع به سند روایت : می گویند : سند معتبری نیست 《تا از آن حرمت استفاده شود》 دلالت روایت را هم مخدوش می دانند به ص۳۶۹و۳۷۰ مراجعه شود 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از وارثون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. حضرت آیت الله شريعتمداری (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه): . خیلی به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) ستم شده. آدم توی مکه و مدینه که راه میره بیشتر احساس میکنه مظلومیت امیرالمؤمنین(ع)‌ رو. . همین الآن هم که ما شیعه مشرف میشیم زیارت کنیم چون میشناسند که ما ایرانی هستیم، با کمال خشونت با ما رفتار می‌کنند چون ميدونند که ما دوستدار امیرالمؤمنین(ع) هستیم. . . . @varesoon
صدا ۰۰۸.m4a
14.91M
قسمت سوم درشرح حکمت ۱۰۴👇👇🌹🌹 درکتاب : درسنامه غنا وموسیقی از آثارفقه استدلالی مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی ازصفحه۳۴۶ تا صفحه۴۰۲ بیست ودوروایت《۲۲》 را که به آنها استناد شده برحرمت موسیقی فی الجمله یکایک رابررسی می کنند ودرمیان روایات ، روایت یازدهم روایت : نوف بکالی است که درصفحه۳۶۸ آمده وسند آنرا از کتاب خصال مرحوم صدوق نقل می کنند ومی گویند: همین روایت در《نهج البلاغه》بااندک تغبیری ذکر شده است. متن روایت از کتاب صدوق ره : قال (علی ع) یانوف ایاک ان تکون عشّاراً اوشاعراً اوشُرطیّاً اوعَریفاً اوصاحب عَرطَبَه 《وهی الطنبور》اوصاحب کوبه وهوالطبل... راجع به سند روایت : می گویند : سند معتبری نیست 《تا از آن حرمت استفاده شود》 دلالت روایت را هم مخدوش می دانند به ص۳۶۹و۳۷۰ مراجعه شود توضیح از : خطیب اصفهانی سه شنبه ۱۴۰۱/۹/۲۹ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
نهج البلاغه حکمت 105 - احترام به حدود احكام الهى‏ وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ اَللَّهَ اِفْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلاَ تَتَكَلَّفُوهَا و درود خدا بر او، فرمود: همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد، و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در بارۀ آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد ☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘🌷☘
نهج البلاغه حکمت 105 - احترام به حدود احكام الهى‏ وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ اَللَّهَ اِفْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلاَ تَتَكَلَّفُوهَا و درود خدا بر او، فرمود: همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد، و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در بارۀ آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد 🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐
صدا ۰۰۹.m4a
17.02M
نهج البلاغه حکمت 105 - احترام به حدود احكام الهى‏ وَ قَالَ عليه‌السلام إِنَّ اَللَّهَ اِفْتَرَضَ عَلَيْكُمْ فَرَائِضَ فَلاَ تُضَيِّعُوهَا وَ حَدَّ لَكُمْ حُدُوداً فَلاَ تَعْتَدُوهَا وَ نَهَاكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ فَلاَ تَنْتَهِكُوهَا وَ سَكَتَ لَكُمْ عَنْ أَشْيَاءَ وَ لَمْ يَدَعْهَا نِسْيَاناً فَلاَ تَتَكَلَّفُوهَا و درود خدا بر او، فرمود: همانا خدا واجباتى را بر شما لازم شمرده، آنها را تباه نكنيد، و حدودى براى شما معيّن فرموده، امّا از آنها تجاوز نكنيد، و از چيزهايى نهى فرمود، حرمت آنها را نگاه داريد، و نسبت به چيزهايى سكوت فرمود نه از روى فراموشى، پس خود را در بارۀ آنها به رنج و زحمت دچار نسازيد توضیح از خطیب اصفهانی 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 106 - نکوهش ترجیح دادن دنیا بر دین وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يَتْرُكُ اَلنَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ و درود خدا بر او، فرمود: مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى‌گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 106 - نکوهش ترجیح دادن دنیا بر دین وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يَتْرُكُ اَلنَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ و درود خدا بر او، فرمود: مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى‌گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
صدا ۰۱۰.m4a
18.72M
نهج البلاغه حکمت 106 - نکوهش ترجیح دادن دنیا بر دین وَ قَالَ عليه‌السلام لاَ يَتْرُكُ اَلنَّاسُ شَيْئاً مِنْ أَمْرِ دِينِهِمْ لاِسْتِصْلاَحِ دُنْيَاهُمْ إِلاَّ فَتَحَ اَللَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ و درود خدا بر او، فرمود: مردم براى اصلاح دنيا چيزى از دين را ترك نمى‌گويند، جز آن كه خدا آنان را به چيزى زيانبارتر دچار خواهد ساخت توضیح از : خطیب اصفهانی روز پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۱ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از وارثون
جناب مستطاب عارف واصل «حاج آقا حسین قنبری قائم» به مهمانی ارباب بی‌کفنش شتافت ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ @varesoon
◾️انالله و انا الیه راجعون◾️ با نهایت تاثر و تالم ، روح ملکوتی عبد صالح خدا حاج حسین قنبری قائم (حاج آقا نباتی) به ملکوت اعلی پیوست. آن بزرگوار از اولیا الهی در شهر تهران بودند و سالها در محضر استادشان مرحوم علامه حافظیان خوشه چيني هاي معنوی نموده بودند... واجد کرامات و خوارق عادات بود واین همه علاوه بر ریاضات شرعی ناشی از شدت صفای درونی ایشان بود.در اثر رعایت تقوا و مجاهده مداوم بانفس و مراقبه ، عنایاتی به ایشان در زمینه درمان بیماری ها شده بود و محل رجوع مردم برای درمان بیماری ها و مشکلات بودند و عمر پر برکت خود را وقف گره گشایی از خلق کرده بودند... مجموعه معرفی اساتید اخلاق و عرفان ، این ضایعه را به به خانواده و علاقمندان ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت داریم. مراسم تشییع ایشان پنجشنبه اول دی ماه 1401 ساعت ده صبح از دارالشفا قائم (تجریش- سه راه نیاوران- جنب آتش نشانی خیابان شهید رمضانی- بن بست درالشفاء قائم) به سمت امامزاده صالح برگزار میگردد. @shia12t
صدا ۰۱۱.m4a
14.71M
نهج البلاغه حکمت 107 - علم بی فایده وَ قَالَ عليه‌السلام رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد توضیح از: خطیب اصفهانی جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۲ 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 107 - علم بی فایده وَ قَالَ عليه‌السلام رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد 🌹☘🌹☘🌹☘🌹☘🌹🌹☘🌹☘
نهج البلاغه حکمت 107 - علم بی فایده وَ قَالَ عليه‌السلام رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ يَنْفَعُهُ و درود خدا بر او، فرمود: چه بسا دانشمندى كه جهلش او را از پاى در آورد و دانش او همراهش باشد امّا سودى به حال او نداشته باشد 💐💐☘☘💐☘💐💐☘💐☘💐☘
هدایت شده از المدرس الافضل
بشنو از مدرس ۶.mp3
8.4M
▪️ راز برتری زبان عربی در چیست؟ 🌀 صوتی شنیدنی و قدیمی از دهه پنجاه شمسی از استاد الاُدَبا؛ مرحوم علامه مدرس افغانی(ره) از شاگردان ادیب نیشابوریِ اول(ره) 🏷 هنگام تدریس کتاب مختصرالمعانی تالیف سعدالدین تفتازانی ‼️ این صوت را بشنوید و بالینک دانشنامه به اشتراک بگذارید ♻️ تهیه و تنظیم: کانال دانشنامه(ایتا) 🆔@daneshnameh1399
نهج البلاغه : حکمت های کوتاه کلمات قصار ، قسمت سوم نهج البلاغه https://eitaa.com/aAm121 لینک دعوت به گروه: حکمتها👆👆🌹🌹
نهج البلاغه حکمت 108 - شگفتى هاى روح آدمى قسمت اول : وَ قَالَ عليه‌السلام لَقَدْ عُلِّقَ بِنِيَاطِ هَذَا اَلْإِنْسَانِ بَضْعَةٌ هِيَ أَعْجَبُ مَا فِيهِ وَ ذَلِكَ اَلْقَلْبُ وَ ذَلِكَ أَنَّ لَهُ مَوَادَّ مِنَ اَلْحِكْمَةِ وَ أَضْدَاداً مِنْ خِلاَفِهَا و درود خدا بر او، فرمود: به رگ‌هاى درونى انسان پارۀ گوشتى آويخته كه شگرف‌ترين اعضاى درونى اوست، و آن قلب است، كه چيزهايى از حكمت، و چيزهايى متفاوت با آن، در او وجود دارد فَإِنْ سَنَحَ لَهُ اَلرَّجَاءُ أَذَلَّهُ اَلطَّمَعُ وَ إِنْ هَاجَ بِهِ اَلطَّمَعُ أَهْلَكَهُ اَلْحِرْصُ وَ إِنْ مَلَكَهُ اَلْيَأْسُ قَتَلَهُ اَلْأَسَفُ وَ إِنْ عَرَضَ لَهُ اَلْغَضَبُ اِشْتَدَّ بِهِ اَلْغَيْظُ وَ إِنْ أَسْعَدَهُ اَلرِّضَى نَسِيَ اَلتَّحَفُّظَ پس اگر در دل اميدى پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند، و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد، و اگر نوميدى بر آن چيره شود، تأسّف خوردن آن را از پاى در آورد، اگر خشمناك شود كينه‌توزى آن فزونى يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودى دست يابد، خويشتن دارى را از ياد برد وَ إِنْ غَالَهُ اَلْخَوْفُ شَغَلَهُ اَلْحَذَرُ وَ إِنِ اِتَّسَعَ لَهُ اَلْأَمْرُ اِسْتَلَبَتْهُ اَلْغِرَّةُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ اَلْغِنَى و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى‌نيازى آن را به سركشى كشاند 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
حکمت ۱۰۸ قسمت دوم :👇👇🌹🌹 وَ إِنْ غَالَهُ اَلْخَوْفُ شَغَلَهُ اَلْحَذَرُ وَ إِنِ اِتَّسَعَ لَهُ اَلْأَمْرُ اِسْتَلَبَتْهُ اَلْغِرَّةُ وَ إِنْ أَفَادَ مَالاً أَطْغَاهُ اَلْغِنَى و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد. و اگر به گشايشى برسد، دچار غفلت زدگى شود، و اگر مالى به دست آورد، بى‌نيازى آن را به سركشى كشاند وَ إِنْ أَصَابَتْهُ مُصِيبَةٌ فَضَحَهُ اَلْجَزَعُ وَ إِنْ عَضَّتْهُ اَلْفَاقَةُ شَغَلَهُ اَلْبَلاَءُ وَ إِنْ جَهَدَهُ اَلْجُوعُ قَعَدَ بِهِ اَلضَّعْفُ وَ إِنْ أَفْرَطَ بِهِ اَلشِّبَعُ كَظَّتْهُ اَلْبِطْنَةُ فَكُلُّ تَقْصِيرٍ بِهِ مُضِرٌّ وَ كُلُّ إِفْرَاطٍ لَهُ مُفْسِدٌ و اگر مصيبت ناگوارى به آن رسد، بى‌صبرى رسوايش كند، و اگر به تهيدستى مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد، و اگر گرسنگى بى‌تابش كند، ناتوانى آن را از پاى درآورد، و اگر زيادى سير شود، سيرى آن را زيان رساند، پس هر گونه كند روى براى آن زيانبار، و هر گونه تندروى براى آن فساد آفرين است 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺