📌سیمای سوره ابراهیم
این سوره پنجاه و دو آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
،البتّه آیه های 28 و 29،در مورد کشته شدگان بدر،در مدینه نازل شده است.
🔸در این سوره مطالبی درباره ی #رسالت انبیا و موعظه ها وبشارت ها ودعاهای حضرت ابراهیم علیه السلام مطرح شده است.
به فرموده ی روایات تلاوت این سوره برکاتی دارد که از جمله ی آنها در امان بودن از بلا و فقر و جنون است.
🔹این سوره به دلیل بیان مطالبی درباره ی حضرت ابراهیم علیه السلام سوره«ابراهیم» نامیده شده و #مانند سوره های قبلش یونس،هود،یوسف با «الر» آغاز شده است.
✅اوّلین آیه ی این سوره ها درباره اوصاف قرآن است.
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند بخشنده ی مهربان
🔰الر کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ«1»
🔰الف،لام،را،(این)کتابی است که آن را به سوی تو نازل کردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی ها(ی شرک وجهل)به سوی نور(ایمان) خارج کنی.به سوی راه خداوند عزیز حمید.
✍️نکته ها:
🔹خارج کردن مردم از ظلمات به نور،در قرآن بارها تکرار شده است؛
🔸گاهی به ﷼خدانسبت داده شده. «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»[1]
🔹گاهی به پیامبران نسبت داده شده. «أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»[2]
🔸وگاهی به کتاب نسبت داده شده است. «کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ»
✍ #تشبیه کفر و تفرقه و جهل و شرک و شک به«ظلمات»بخاطر آن است که انسان در آن حالت ها #متحیّر است،مثل زمانی که در تاریکی به سر می برد.
✍نور وسیله بینایی،بیداری،حرکت ورشد است همانگونه که همه ی اینها در کتاب آسمانی و راه خدا موجود است. کِتابٌ ... إِلَی النُّورِ ... إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ
https://eitaa.com/fatemi52/114
#هدف نزول قرآن؛
✍نجات مردم از تاريكى ها به سوى نور
الر کِتاب انْزَلْنا ه إِلَیْكَ لِتخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلماتِ إِلَى النُّورِ بِِإذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزيزِ الْحَمیدِ .
👈الف. لام. را. این قرآن کتابی است که ما آن را به سوی تو فرستادیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریكیهای گمراهی بیرون آوری و به نور هدایت، به راه آن مقتدر شكستناپذیر ستوده روانه کنی.
🔴رفتارهاى تبلیغى:
1 . مخاطب را #اقناع کنید که تفكرات و مكتبهای دیگر، قابلیت رساندن انسان را به #نور ندارند.
2 . کاربرد رساندن به نور را با مثالهای روز )به ویژه در مسائل خانوادگی( ملموس کنید.
3 . برای مخاطب برنامه مشخص کنید که حداقل روزی نیم صفحه قرآن بخواند تا #نور قرآن را لمس کند.
🔵هدف نزول قرآن، اخراج #بشريت از ظلمت به سوى نور یكی از رسالت های مهم قرآن، اخراج بشریت و جامعه جهانی از ظلمت به سوی نور است.
1 . انسان موجودی است که باید #رشد کرده و به سوی نور حرکت نماید. ماندن در باتلاق ظلمتها باعث نابودی او خواهد شد.
2 . خروج از ظلمت نیازمند دو عنصر #معنوی،قران و پیامبر و امام است.بدون این دو عنصر #رشدی در کار نخواهد
بود.
✔️مصادیق #ظلمت:
🔹شامل ظلمت های فكری و اعتقادی چون کفر، شتر ، خرافات، انحراف، دین ستتیزی، دنیاگرایی،معیارهای غلط.
🔸ظلمت های اخلاقی، مانند: غرور، عجب، ترس، کینه، حسد و...
🔹ظلمت های علمی، مانند: جهل، غربزدگی، انسان محوری در مقابل خدامحوری و...
🔸ظلمت های عاطفی، مانند: ارتباط با نامحرم، همسر ستیزی و...
https://eitaa.com/fatemi52/115
پیام ها:
1-قرآن به تنهایی کافی نیست،برای هدایت مردم رهبر الهی نیز لازم است.
«کِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ»
2-فلسفه ی نزول کتاب های آسمانی و بعثت انبیا،نجات بشر از ظلمت هاست.
لِتُخْرِجَ النّاسَ ...
از ظلمت جهل به نور علم،از ظلمت کفر به نور ایمان،از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا.
3-مایه ی تبلیغ و ارشاد باید قرآن باشد. کِتابٌ ... لِتُخْرِجَ
4-ظلمت ها بسیارند،امّا نور یکی است.حقّ یکی،ولی باطل زیاد است.
اَلظُّلُماتِ ... اَلنُّورِ (نور مفرد و ظلمات جمع آمده است.)
5-پیامبران وکتاب های آسمانی وسیله ی هدایتند،اصل هدایت با اذن خداست.
«بِإِذْنِ رَبِّهِمْ»
6-راه خدا،راه عزّت و سربلندی و کمال است. «إِلی صِراطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ»
🔴معناى #نور در آيه همان راه خدا ست، خدایی که قدرتی شك ناپذیر دارد و به خاطر نعمتها و مواهب و زیباییهایش ستوده میشود.
🔹در این آیه، نور به صورت مفرد و ظلمات به صورت جمع آمده است، تا نشان دهد که همه ی پاکیها و نیكیها، ایمان، عمل صالح، قرآن و دین که نورند، وحدت دارند و در اصل، پرتوی از نور توحید هستند و نور به راه راست هدایت میکندکه یكی بیشتر نیست.
🔸اما ظلمتهای گناه، ستم، شر و جهل، با ایجاد انحراف در بشریت، او را به سوی پراکندگی و بیراهه های متنوع که به گمراهی و تاریكی منتهی میشود، سوق میدهند.
وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاّ بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ فَیُضِلُّ اللّهُ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ«4»
هیچ پیامبری را نفرستادیم مگر به زبان قومش،تا(بتواند پیام خدا را)برای مردم بیان کند، پس خداوند هر که را بخواهد(و مستحقّ بداند)گمراه می کند وهر که را بخواهد (وشایسته بداند)هدایت می نماید،و اوست عزیز وحکیم.
نکته ها:
مراد از«لسان قوم»در این آیه،تنها لغت و زبانِ مردم نیست،زیرا گاهی ممکن است گوینده ای با زبان مردم سخن بگوید ولی مردم حرف او را درست نفهمند،بلکه مراد آسان و قابل فهم گفتن است،به گونه ای که مردم پیام الهی را بفهمند،چنانکه در آیات دیگر می فرماید: «یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ»[3]ما قرآن را به زبان تو آسان کردیم.حضرت موسی نیز از خداوند می خواهد که گره از زبانش گشوده شود تا مردم کلامش را بفهمند. «وَ احْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی»[4]
مقصود از گمراه کردن خداوند،محروم کردن افراد لجوج از لطف خود است،والا اگر خداوند بنای گمراه کردن مستقیم کسی را داشت،نه کتابی می فرستاد و نه پیامبری.در آیات دیگر می خوانیم که خداوند ظالمان و فاسقان و مسرفان را گمراه می کند،یعنی انسان با گناه و ظلم،زمینه ی محروم شدن از هدایت را در خود فراهم می کند.
بعضی از مفسران گفته اند:فاعل «یَشاءُ» مردم هستند نه خدا،یعنی خداوند گمراه می کند کسی را که خودش بخواهد گمراه شود و هدایت می کند کسی را که خودش بخواهد هدایت شود.نظیر آیه: کُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ ..[5] گروهی را در راهی که بروند کمک می کنیم.
تبلیغ پیامبر که با زبان قوم خود بوده با جهانی بودن دین منافاتی ندارد.زیرا محتوای پیام زبان خاصّی ندارد و با سفارش قرآن،باید گروهی با تفقه و هجرت مطالب دین را آموخته و به سایرین بیاموزند.
پیام ها:
1-پیامبران،با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبلیغ می کردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ»
2-خداوند با مردم اتمام حجّت می کند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ لِیُبَیِّنَ لَهُمْ»
3-رابطه ی رهبران دینی با مردم،عاطفی،صمیمی ومستقیم است. «بِلِسانِ قَوْمِهِ»
4-تبلیغ باید با شیوه ای ساده و صریح و روشن،و برای عموم قابل فهم باشد.
«بِلِسانِ قَوْمِهِ»
5-هدایت و ضلالت خداوند بر اساس حکمت است. فَیُضِلُّ ... وَ یَهْدِی ... وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ