eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
648 دنبال‌کننده
193 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
"یاوران ولی عصر(عج) و دعا برای ایشان 🔹اللَّهُمَّ فَأَوْزِعْ لِوَلِیِّکَ شُکْرَ مَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیْهِ، وَ أَوْزِعْنَا مِثْلَهُ فِیهِ، وَ آتِهِ مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَاناً نَصِیراً، وَ افْتَحْ لَهُ فَتْحاً یَسِیراً، 🔸خدایا! سپاس گزاری از نعمت‌هایی که به ولیّ‌ات عنایت کردی، به او الهام فرما؛ 🔸و ما را نیز به سپاسگزاری نعمت وجود ولی الهام کن؛ و از سوی خویش، به حضرت او، فروانروایی و قدرت یاری دهنده عطا فرما؛ و باب فتح و پیروزی آسان را به رویش بگشا؛ 🔹 وَ أَعِنْهُ بِرُکْنِکَ الْأَعَزِّ، وَ اشْدُدْ أَزْرَهُ، وَ قَوِّ عَضُدَهُ، وَ رَاعِهِ بِعَیْنِکَ، وَ احْمِهِ بِحِفْظِکَ وَ انْصُرْهُ بِمَلَائِکَتِکَ، وَ امْدُدْهُ بِجُنْدِکَ الْأَغْلَبِ. و او را به نیرومندترین تکیه‌گاه خود یاری ده؛ پشتش را محکم و بازویش را قوی فرما؛ و به نظر عنایت و لطفت، او را در سایۀ مراقبت و نگهداری‌ات قرار ده؛ و به حفظت او را حمایت کن؛ به وسیله فرشتگانت او را یاری ده؛ و به نیرومندترین سپاهت، کمکش کن." https://eitaa.com/a_fatemi24/1406
"دستاوردها و نعمت های عصر ظهور 🔺وَ أَقِمْ بِهِ کِتَابَکَ وَ حُدُودَکَ وَ شَرَائِعَکَ وَ سُنَنَ رَسُولِکَ، صَلَوَاتُکَ اللَّهُمَّ عَلَیْهِ وَ آلِهِ، 🔺و به وسیلۀ او قرآن ات، حدود و قوانین ات و روش‌های رسول ات را به‌پا دار 🔺وَ أَحْیِ بِهِ مَا أَمَاتَهُ الظَّالِمُونَ مِنْ مَعَالِمِ دِینِکَ، 🔺. آنچه از نشانه‌های دینت را که ستمکاران از بین برده اند، به وجود امام زنده کن؛ 🔹 وَ اجْلُ بِهِ صَدَاءَ الْجَوْرِ عَنْ طَرِیقَتِکَ، وَ أَبِنْ بِهِ الضَّرَّاءَ مِنْ سَبِیلِکَ، وَ أَزِلْ بِهِ النَّاکِبِینَ عَنْ صِرَاطِکَ، وَ امْحَقْ بِهِ بُغَاةَ قَصْدِکَ عِوَجاً : 🔺و به وسیلۀ او زنگار ستم را از راهت پاک کن؛ و ناهمواری را از جادّه‌ات برطرف فرما؛ و منحرفین از راهت را از میان بردار؛ و آنان که قصد ایجاد کجی و اعوجاج در دینت را دارند، هلاک کن." https://eitaa.com/a_fatemi24/1406
"اطاعت از ولی عصر(عج) وَ أَلِنْ جَانِبَهُ لِأَوْلِیَائِکَ، وَ ابْسُطْ یَدَهُ عَلَی أَعْدَائِکَ، وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ، وَ رَحْمَتَهُ وَ تَعَطُّفَهُ وَ تَحَنُّنَهُ، وَ اجْعَلْنَا لَهُ سَامِعِینَ مُطِیعِینَ، وَ فِی رِضَاهُ سَاعِینَ، وَ إِلَی نُصْرَتِهِ وَ الْمُدَافَعَةِ عَنْهُ مُکْنِفِینَ، وَ إِلَیْکَ وَ إِلَی رَسُولِکَ صَلَوَاتُکَ اللَّهُمَّ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِذَلِکَ مُتَقَرِّبِینَ:  و دلش را نسبت به دوستانت نرم و دست قدرتش را برضد دشمنانت، گشوده ساز؛ و مهربانی و رحمت و عطوفت و دل سوزی‌اش را به ما ببخش؛ و ما را نسبت به او شنوا و فرمان‌بردار و در راه به دست آوردن خشنودی‌اش کوشا و در یاری و دفاع از او مددکار، قرار ده؛ تا به وسیلۀ این امور، به تو و به رسولت -که درودت بر او و آلش باد- تقرّب جوییم." https://eitaa.com/a_fatemi24/1406
"تصویری از اوصاف منتظران و شیعیان حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی أَوْلِیَائِهِمُ الْمُعْتَرِفِینَ بِمَقَامِهِمُ، الْمُتَّبِعِینَ مَنْهَجَهُمُ، الْمُقْتَفِینَ آثَارَهُمُ، الْمُسْتَمْسِکِینَ بِعُرْوَتِهِمُ، الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلَایَتِهِمُ، الْمُؤْتَمِّینَ بِإِمَامَتِهِمُ، الْمُسَلِّمِینَ لِأَمْرِهِمُ، الْمُجْتَهِدِینَ فِی طَاعَتِهِمُ، الْمُنْتَظِرِینَ أَیَّامَهُمُ، الْمَادِّینَ إِلَیْهِمْ أَعْیُنَهُمُ، الصَّلَوَاتِ الْمُبَارَکَاتِ الزَّاکِیَاتِ النَّامِیَاتِ الْغَادِیَاتِ الرَّائِحَاتِ. خدایا! بر دوستان محمّد و آل محمّد درود فرست، دوستانی که به مقامشان اقرار دارند، پیرو راهشان هستند، دنباله‌رو آثارشان می‌باشند، چنگ‌زنندۀ به ریسمان محکم و استوارشان هستند، به ولایتشان تمسّک دارند، به امامتشان اقتدا می‌کنند، در برابر دستورات شان تسلیم‌اند، در فرمان‌برداری از آنان کوشایند، منتظر حکومت و قدرت پیروزی آنان‌اند، چشم دوختۀ به ایشان‌اند. درودهای مبارک، پاکیزه، فزایندۀ صبحگاهان و شامگاهان، بر آنان باد." https://eitaa.com/a_fatemi24/1406.
✋ابوبصیر از ابوجعفر [امام محمدباقر (ع)] که درود خدا بر او باد، نقل می‌کند که فرمود: 🔺قالَ رَسُولُ اللّه‏ (ص) ذاتَ یَوْمٍ وَ عِنْدَهُ جَماعَةٌ مِنْ أَصْحابِهِ: «أَللّهُمَّ لَقِّنِی إِخْوانِی» مَرَّتَیْنِ فَقالَ مَنْ حَوْلَهُ مِنْ أَصْحابِهِ: أَما نَحنُ إِخوانُکَ یا رَسُولَ‏اللّه‏؟ فَقالَ: لا، إِنَّکُمْ أَصْحابِی، وَ إِخوانِی قَوْمٌ فِی آخِرِ الزَّمانِ آمَنُوا وَ لَمْ‏یَرَوْنِی، لَقَدْ عَرَّفَنِیَهُمُ اللّه‏ُ بِأَسْمائِهِم وَ أَسْماءِ آبائِهِمْ وَ أَرْحامِ أُمَّهاتِهِمْ. لَأَحَدُهُمْ أَشَدُّ بَقِیَّةً عَلی دِینِهِ مِن خَرطِ القُتادِ فِی اللَّیلَةِ الظَلْماء. أَو کَالقابِضِ عَلی جَمْرِ الغَضاءِ أُولئِکَ مَصابِیحُ الدُّجی، یُنْجِیهُمُ اللّه‏ُ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ غَبراءٍ مُظْلَمَةٍ. 🔺روزی پیامبر خدا درود خدا بر او و خاندانش باد در حالی که عدّه‌ای از یارانش نزد او بودند، فرمود: خداوندا! برادران مرا به من بنما! ایشان سخن را دو مرتبه تکرار کردند. در این هنگام گروهی از یاران که گرد آن حضرت بودند، گفتند: ای پیامبر خدا! آیا ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه. شما یاران من هستید. برادران من قومی هستند [که] در آخرالزمان [خواهند آمد]. آنها به من ایمان می‌آورند، در حالی که مرا ندیده‌اند. خداوند آنها را با نام‌های پدرانشان شناسانده است، پیش از آنکه از پشت‌های پدران و رحم‌های مادرانشان خارج شوند. هر یک از آنها بر دین خود پایدار می‌ماند، در حالی‌که این عمل از دست کشیدن بر خارهای گون در شب تاریک و در دست گرفتن آتش برافروخته از درخت گز دشوارتر است. ایشان چون چراغی فروزان در دل تاریک شب می‌درخشند. خداوند آنها را از همه فتنه‌های تیره و تار در امان نگه می‌دارد. با توجه به این روایت، به خوبی می‌توان به مقام و جایگاه مؤمنان ثابت قدم در آخر الزمان پی برد. https://eitaa.com/fatemi222/2584
خطبه ۲۷ نهج البلاغه وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ (عَلَيْهِ‌السَّلامُ) از خطبه هاى آن حضرت است در نکوهش اصحاب از نرفتن به جهاد «اَمّا بَعْدُ»۱ پس از حمد خدا «فَاِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ،»۲ جهاد درى است از درهاى بهشت، «فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِ اَوْلِیائِهِ،»۳ که خداوند آن را به روى اولیاء خاصّ خود گشوده، «وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوی»۴ جهاد جامه پرهیزگارى «وَ دِرْعُ اللّهِ الْحَصینَةُ»۵ زره استوار «وَ جُنَّتُهُ الْوَثیقَةُ»۶ و سپر مطمئن خداست. «فَمَنْ تَرَکَهُ رَغْبَةً عَنْهُ اَلْبَسَهُ اللّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ»۷ هر کس آن را از باب بى اعتنایى ترک کند، خداوند بر او جامه ذلت بپوشاند، «وَ شَمْلَةَ الْبَلاءِ،»۸ و غرق بلا نماید، «وَ دُیِّثَ بِالصَّغارِ وَ الْقَماءَةِ»۹ و به ذلّت و خوارى و پستى گرفتار آید «وَ ضُرِبَ عَلى قَلْبِهِ بِالْإِسْهابِ،»۱۰ بر دلش پرده هاى بى عقلى زده شود، «وَ اُدیلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْییعِ الْجِهادِ»۱۱ و در برابر ضایع کردن جهادْ حق از او گرفته شود «وَ سیمَ الْخَسْفَ»۱۲ و محکوم به ذلت و خوارى «وَ مُنِعَ النِّصْفَ»۱۳ و محروم از انصاف گردد. «اَلَا وَ اِنِّى قَدْ دَعَوْتُکُمْ اِلى قِتالِ هؤُلاءِ الْقَوْمِ لَیْلاً وَ نَهاراً وَ سِراًّ وَ اِعْلاناً»۱۴ بدانید که من شب و روز و نهان و آشکار، شما را به جنگ این قوم دعوت کردم، «وَ قُلْتُ لَكُمُ»۱۵ به شما گفتم که «اغْزُوهُمْ قَبْلَ اَنْ یَغْزُوکُمْ،»۱۶ با اینان بجنگید پیش از اینکه با شما بجنگند، «فَوَاللّهِ ما غُزِیَ قَوْمٌ قَطُّ فى عُقْرِ دارِهِمْ اِلاّ ذَلُّوا.»۱۷ به خدا قسم هیچ ملّتى در خانه اش مورد حمله قرار نگرفت مگر اینکه ذلیل شد. «فَتَواکَلْتُمْ وَ تَخاذَلْتُمْ حَتّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغاراتُ،»۱۸ اما شما مسئولیت جهاد را به یکدیگر حواله کردید و به یارى یکدیگر برنخاستید تا دشمن از هر سو بر شما تاخت، «وَ مُلِکَتْ عَلَيْكُمُ الْأَوْطانُ»۱۹ و شهرها را از دست شما گرفت. «وَ هذا اَخُو غامِدٍ وَ قَدْ وَرَدَتْ خَیْلُهُ الْأَنْبارَ،»۲۰ این مرد غامدى است که لشکرش به انبار وارد شد، «وَ قَدْ قَتَلَ حَسّانَ بْنَ حَسّانَ الْبَکْرِیَّ»۲۱ حسّان بن حسّان بکرى را کشت، «وَ اَزالَ خَیْلَکُمْ عَنْ مَسالِحِها.»۲۲ و مرزبانان شما را از جاى خود راند. «وَ لَقَدْ بَلَغَنی اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْاَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْأُخْرَی‌ الْمُعاهَدَةِ»۲۳ به من خبر رسیده مهاجمى از آنان بر زن مسلمان و زنِ در پناه اسلام تاخته «فَیَنْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلْبَها وَ قَلائِدَها وَ رِعاثَها، »۲۴ و خلخال و دستنبد و گردنبند و گوشواره او را به یغما برده، «ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ اِلَّا بِاِلْإِسْتِرْجاعِ وَ الْإِسْتِرْحامِ»۲۵ و آن بینوا در برابر آن غارتگر جز کلمه استرجاع و طلب دلسوزى راهى نداشته، «ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرینَ،»۲۶ آن گاه این غارتگران باغنیمت بسیار بازگشته، «ما نالَ رَجُلاً مِنْهُمْ کَلْمٌ»۲۷ در حالى که یک نفر از آنها زخمى نشده «وَ لَا اُریقَ لَهُمْ دَمٌ.»۲۸ و احدى از آنان به قتل نرسیده. «فَلَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما کانَ بِهِ مَلُوماً»۲۹ اگر بعد از این حادثه مسلمانى از غصه بمیرد جاى ملامت نیست، «بَلْ کانَ بِهِ عِنْدى جَدیراً.»۳۰ بلکه مرگ او در نظر مــن شــایستـه اســت. «فَيا عَجَباً عَجَباً! وَاللّهِ یُمیتُ الْقَلْبَ، وَ یَجْلِبُ الْهَمَّ اجْتِماعُ هؤُلاءِ الْقَوْمِ عَلى باطِلِهِمْ وَ تَفَرُّقُکُمْ عَنْ حَقِّکُمْ»۳۱ عجبا عجبا! به خدا سوگند که اجتماع اینان بر باطلشان، و پراکندگى شما از حقّتان دل را مى میراند، و باعث جلب غم و غصه است. «فَقُبْحاً لَكُمْ وَ تَرَحاً»۳۲ رویتان زشت و قلبتان غرق غم باد «حینَ صِرْتُمْ غَرَضاً یُرْمی»۳۳ که خود را هدف تیر دشمن قرار دادید، «یُغارُ عَلَيْكُمْ وَ لَا تُغیرُونَ،»۳۴ آنان شما را غارت کردند و شما چیزى به دست نیاوردید، «وَ تُغْزَوْنَ وَ لَا تَغْزُونَ»۳۵ جنگیدند ولى شما نجنگیدید، «وَ یُعْصَی اللّهُ وَ تَرْضَوْنَ.»۳۶ خدا را معصیت مى کنند و شما خشنودید. «فَاِذا اَمَرْتُکُمْ بِالسَّیْرِ اِلَيْهِمْ فى اَیّامِ الْحَرِّ»۳۷ در تابستان شما را دعوت به جهاد آنان مى کنم «قُلْتُمْ: هذِهِ حَمارَّةُ الْقَیْظِ»۳۸ گویید: هوا گرم است «اَمْهِلْنا یُسَبَّخْ عَنَّا الْحَرُّ»۳۹ مهلت ده تا گرما برود. «وَ اِذا اَمَرْتُکُمْ بِالسَّیْرِ اِلَيْهِم فِى الشِّتاءِ»۴۰ و در زمستان شما را مى خوانم «قُلْتُمْ: هذِهِ صَبارَّةُ الْقُرِّ»۴۱ گویید: هوا سرد است، «اَمْهِلْنا یَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ. »۴۲ مهلت ده تا سرما بنشیند. 👇👇
«كُلُّ هذا فِراراً مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ»۴۳ همه این بهانه ها براى فرار از گرما و سرماست. «فَاِذا کُنْتُمْ مِنَ الْحَرِّ وَ الْقُرِّ تَفِرُّونَ »۴۴ شما که از گرما و سرما مى گریزید «فَاَنْتُمْ وَاللّهِ مِنَ السَّیْفِ اَفَرُّ.»۴۵ پس به خدا سوگند از شمشیر گریزان تر خواهید بود. «يا اَشْباهَ الرِّجالِ وَ لَا رِجالَ،»۴۶ اى نامردان مردنما، «حُلُومُ الاْطْفالِ»۴۷ دارندگان رؤیاهاى کودکانه، «وَ عُقُولُ رَبّاتِ الْحِجالِ! »۴۸ و عقلهایى به اندازه عقل زنان حجله نشین، «لَوَدِدْتُ اَنِّى لَمْ اَرَکُمْ وَ لَمْ اَعْرِفْکُمْ.»۴۹ اى کاش شما را ندیده بودم و نمى شناختم. «مَعْرِفَةٌ وَاللّهِ جَرَّتْ نَدَماً وَ اَعْقَبَتْ سَدَماً»۵۰ به خدا قسم حاصل شناختن شما پشیمانى و غم و غصه است. «قاتَلَکُمُ اللّهُ،»۵۱ خدا شما را بکشد، «لَقَدْ مَلاَتُمْ قَلْبی قَیْحاً»۵۲ که دلم را پر از خون کردید «وَ شَحَنْتُمْ صَدْری غَیْظاً»۵۳ و سینه ام را مالامال خشم نمودید «وَ جَرَّعْتُمُونی نُغَبَ التَّهْمامِ اَنْفاساً،»۵۴ و پى در پى جرعه اندوه به کامم ریختید، «وَ اَفَسَدْتُمْ عَلَىَّ رَأْیی بِالْعِصْیانِ وَ الْخِذْلانِ»۵۵ و تدبیرم را به نافرمانى و ترک یارى تباه کردید «حَتّى لَقَدْ قالَتْ قُرَیْشٌ:ِ»۵۶ تا جایى که قریش گفت: «إِنَّ ابْنَ اَبی طالِب رَجُلٌ شُجاعٌ»۵۷ پسر ابوطالب شجاع است «وَ لكِنْ لَا عِلْمَ لَهُ بِالْحَرْبِ.»۵۸ ولى دانش جنگیدن ندارد. «لِلّهِ اَبُوهُمْ!»۵۹ خدا پدرانشان را جزا دهد، «وَ هَلْ اَحَدٌ مِنْهُمْ اَشَدُّ لَها مِراساً»۶۰ آیا هیچ کدام آنان کوشش و تجربه مرا در جنگ داشته؟ «، وَ اَقْدَمُ فيها مَقاماً مِنِّى؟»۶۱ و پیشقدمیش از من بیشتر بوده؟ «لَقَدْ نَهَضْتُ فيها وَ ما بَلَغْتُ الْعِشْرینَ، »۶۲ هنوز به سن بیست سالگى نرسیده بودم که آماده جنگ شدم، «وَ ها اَنَا ذا قَدْ ذَرَّفْتُ عَلَى السِّتِّینَ،»۶۳ اکنون عمرم از شصت گذشته، «وَلكِنْ لَا رَأْیَ لِمَنْ لَا یُطاعُ.»۶۴ ولى براى کسى که اطاعت نشود تدبیرى نیست. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
امام، اين خطبه را زمانى ايراد فرمود كه خبر حمله لشكر معاويه به شهر (مرزى) انبار به آن حضرت رسيد، ولى مردم براى جهاد حركت نكردند. امام عليه السّلام اين خطبه را ايراد فرمود، فضيلت جهاد را در آن برمى شمرد و مردم را به قيام (در برابر غارتگران شام) تشويق مى كند، و نيز آگاهى خود را به فنون و مديريت جنگ بيان مى دارد و مسئوليت را متوجه مردمى مى سازد كه از وى اطاعت نكردند. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
به على عليه السّلام خبر دادند كه گروهى از لشكر معاويه، به شهر انبار (يكى از شهرهاى مرزى عراق) وارد شده اند و فرماندار آن حضرت را -كه حسان بن حسان نام داشت- كشته اند. امام عليه السّلام خشمگين شد و حركت كرد به گونه اى كه عبايش به روى زمين كشيده مى شد تا به نخيله (لشكرگاهى در نزديكى كوفه) رسيد و مردم به دنبال حضرتش حركت كردند. امام عليه السّلام روى بلندى قرار گرفت و حمد و ثناى الهى را به جاى آورد و درود بر پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرستاد و سپس اين خطبه را ايراد كرد. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🔹 اين خطبه را در نخيله و در زمانى ايراد فرمود كه به آن حضرت خبر دادند كه سفيان بن عوف غامدى- كه در متن خطبه، از او، به «اخو غامد» تعبير شده- به مرزهاى عراق حمله كرد و نماينده على عليه السّلام، حسان بن حسان، و گروه ديگرى را به شهادت رساند و اموال زيادى را غارت و خانه هاى بسيارى را ويران كرد و بدون اين كه مقاومت مهمّى در برابر او بشود، به شام برگشت. سفيان بن عوف، مى گويد معاويه مرا احضار كرد و گفت: «تو را با لشكر انبوهى به جانب فرات مى فرستم. هنگامى كه به سرزمين هيت (شهرى است در كنار فرات بالاتر از انبار) رسيدى، اگر لشكرى يافتى، به آنها حمله كن و الّا شهر انبار را مورد هجوم قرار بده! 🔹اگر در آنجا سپاهى نبود، به مدائن هجوم ببر! سپس به شام برگرد. 🔹زنهار! به كوفه نزديك مشو! و بدان كه حمله به انبار و مدائن، حمله به كوفه است، زيرا، اين كار، قلب عراقيان را مى لرزاند و دوستان ما را خوشحال مى كند. 🔹در اين سفر، به هر كس برخوردى كه حكومت مرا قبول نداشت، بكش! و همه قريه هايى را كه سر راه تو قرار دارد، ويران ساز و اموال آنان را غارت كن، زيرا، غارت اموال مانند كشتن افراد، براى مخالفان ما، دردناك است.» 🔹سفيان، اين دستور را اجرا كرد، هنگامى كه به شهر انبار رسيد، حسان بن حسان بكرى، با گروهى به مقابله او برخاست و در آغاز، حمله شاميان را دفع كرد، ولى چون لشكر شام، بسيار زياد بود و حسان ديد قدرت در هم شكستن آنها را ندارد، آماده پيكار تا مرز شهادت شد. 🔹 از اسب پياده شد و آيه 23 سوره احزاب را خواند كه مضمونش اين است: «بعضى از مؤمنان راستين، شربت شهادت نوشيدند و بعضى منتظرند، مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ». 🔹سپس گفت: «آن كس كه خود را آماده شهادت نكرده، در هنگامى كه ما به مبارزه مشغوليم و دشمن نمى تواند فراريان را تعقيب كند، از شهر بيرون رود و آنها كه آماده شهادت اند، با ما بمانند. 🔹گروه زيادى رفتند، او، با سى مرد پياده، به مبارزه برخاست، تا همگى به افتخار شهادت نائل شدند. 🔹اين حادثه تكان دهنده، قلب امام عليه السّلام را سخت آزرده ساخت و خطبه بالا را كه بيانگر سوز درونى مولا و خشم فراوان او از كوتاهى مردم در امر جهاد با دشمنان اسلام است، بيان فرمود 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه https://eitaa.com/a_fatemi24/1414 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
خطبه ۲۸ نهج البلاغه🫣 از سخنان حضرت علی علیه‌السلام است که در آن به مسائل اجتماعی، اخلاقی و تربیتی پرداخته شده است. این خطبه شامل نکات مهمی درباره رفتارهای انسانی، جامعه و عدالت اجتماعی است. به طور خاص، در این خطبه به موارد زیر اشاره شده است: 1. تقوا: حضرت علی علیه‌السلام در این خطبه به اهمیت تقوا و پرهیزگاری اشاره کرده و از مردم می‌خواهد که همیشه خدا را مدنظر داشته باشند و از گناهان دوری کنند. 2. عدل و انصاف: ایشان بر اهمیت عدالت و انصاف در جامعه تأکید کرده و می‌گوید که مردم باید در برخورد با یکدیگر، عدالت را رعایت کنند و از ظلم و بی‌انصافی دوری کنند. 3. حقوق مردم: حضرت علی علیه‌السلام در این خطبه به حقوق مردم اشاره کرده و از مسئولین و حاکمان می‌خواهد که حقوق مردم را رعایت کنند و در خدمت مردم باشند. 4. اخلاق و رفتارهای نیکو: ایشان به اهمیت اخلاق و رفتارهای نیکو در جامعه پرداخته و از مردم می‌خواهد که در برخورد با یکدیگر، اخلاقیات را رعایت کنند و از بدی‌ها و ناپسندی‌ها دوری کنند. این خطبه، مانند بسیاری از خطبه‌های نهج البلاغه، حاوی نکات عمیق و آموزنده‌ای است که می‌تواند در زندگی فردی و اجتماعی ما الهام‌بخش باشد. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🔸 امیرالمؤمنین عـلـے عليه‌السلامـ يأتي على النّاسِ زمانٌ عَضوضٌ، يَعَـضُّ المُوسِرُ فيهِ على ما في يَدَيهِ و لَم يُؤمَـرْ بذلكَ. قـالَ اللّهُ سبحانَـهُ: «و لا تَنْسَـوُا الفَضْلَ بَينَكُم» (بقره، ۲۳۷) روزگارى بس دشوار و سختگير بر مردم مى‌آيد كه در آن توانگر، آنچه را در دست دارد سخت نگاه دارد، حال آن كه به چنين كارى فرمان داده نشده است. (بلكه) خداوند سبحان فرموده است: «بخششِ ميان خود را فراموش مكنيد». 🌻 📚 نهج البلاغة، حكمت ۴۶۸ 🍃🌹🍃 @fatemi222