eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
275 دنبال‌کننده
148 عکس
24 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح آن انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِۦ قَالُواْ رَبَّنَآ أَفرِغۡ عَلَينَا صَبرٗا وَثَبت أَقدَامَنَا وَٱنصرنَا عَلَى ٱلقومِ ٱلكَٰفِرِينَ و چون با جالوت و سپاهيانش روبرو شدند گفتند: پروردگارا صبرى به ما ده و قدمهايمان را استوار ساز و بر گروه كافران پيروزمان گردان
🌹کریمان در قرآن🌹 1⃣خدا 🌷 يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ ﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ! ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭﺕ ﻣﻐﺮﻭﺭ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ؟ (سوره انفطارآیه٦) 2⃣قرآن 🌷 إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ، ﻗﺮﺁﻧﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪ ﻭ ﺑﺎﺍﺭﺯﺵ (سوره واقعه آیه٧٧) 3⃣پیامبر 🌷 وَجَاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺪ ، (سوره دخان آیه١٧) 4⃣جبرئیل🌷 إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ،ﮔﻔﺘﺎﺭ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻱ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ، (سوره حاقه آیه٤٠)
🌸چهار وظایف رهبران‌و مبلغان🌸 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 1⃣پذیرفتن عذر مردم ومدارا کردن✴️ خُذِ الْعَفْوَ ﻋﻔﻮ ﻭ ﮔﺬﺷﺖ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻪ ﻛﻦ.(سوره اعراف آیه١٩٩) 2⃣امر به کار نیک و منطقی ✴️ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺩﻩ. (سوره اعراف آیه١٩٩) 3⃣گلاویز نشدن با جاهلان ✴️ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ ﻭ ﺍﺯ ﻧﺎﺩﺍﻧﺎﻥ ﺭﻭﻱ ﺑﮕﺮﺩﺍﻥ . (سوره عراف آیه١٩٩) 4⃣پناه بردن به خداازوسوسه های شیاطین✴️ وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﻭ ﺍﮔﺮ [ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﺍﻱ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ] ﺷﻴﻄﺎﻥ ، ﺗﻮ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم ﻭ ﺗﺮﻙِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﻭ ﻣﻠﺎﻃﻔﺖ ] ﺗﺤﺮﻳﻚ ﻛﻨﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﻨﺎﻩ ﺟﻮﻱ. (سوره اعراف آیه ٢٠٠) 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
الگو های قرآنی در جامعه امروزی ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ 1⃣ مبلغ ( پیامبر اسلام)❤️ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﻛﻦ ; ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﻫﻲ ﭘﻴﺎم ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻧﺮﺳﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ [ ﺁﺳﻴﺐ ﻭ ﮔﺰﻧﺪ ] ﻣﺮﺩم ﻧﮕﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ . (سوره مائده آیه٦٧) 2⃣ معلم (حضرت خضر) ❤️ قَالَ لَهُ مُوسَىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَىٰ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا ﻣﻮﺳﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ (خضر) ﮔﻔﺖ : ﺁﻳﺎ [ ﺍﺫﻥ ﻣﻰﺩﻫﻲ ﻛﻪ ] ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺁﻣﻮﺧﺘﻪ ﺍﻧﺪ ، ﻣﺎﻳﻪ ﺭﺷﺪﻱ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﻱ ؟ (سوره کهف آیه٦٦) 3⃣ پزشک (حضرت عیسی) ❤️ وَتُبْرِئُ الْأَكْمَهَ وَالْأَبْرَصَ بِإِذْنِي ﻭ(ای عیسی تو) ﻛﻮﺭ ﻣﺎﺩﺭ ﺯﺍﺩ ﻭ ﺷﺨﺺ ﭘﻴﺲ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺫﻥ ﻣﻦ (خدا) ﺷﻔﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻱ . (سوره مائده آیه۱۱۰) 4⃣ پلیس (طالوت فرمانده نظامی) ❤️ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ﺧﺪﺍ ﺍﻭ (طالوت) ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ ﻭﻱ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻱ ﺟﺴﻤﻰ ﻓﺰﻭﻧﻲ ﺩﺍﺩﻩ است. (سوره بقره آیه۲۴۷) 5⃣ قاضی (حضرت داود) ❤️ يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَىٰ فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ﺍﻱ ﺩﺍﻭﺩ ! ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ تﺟﺎﻧﺸﻴﻦ [ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﺧﻮﺩ ] ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ; ﭘﺲ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﺣﻖ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﻛﻦ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻮﺍﻱ ﻧﻔﺲ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻜﻦ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﻨﺤﺮﻑ ﻣﻰ کنند. (سوره ص آیه٢٦) ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
🌹اوصاف صالحان در قرآن 🌹 1⃣قیام به اطاعت خدا ✴️ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺩﺭﺳﺘﻜﺎﺭ [ ﻭ ﺭﻋﺎﻳﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺣﻖّ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﺮﺩم ] ﻫﺴﺘﻨﺪ. (سوره آل عمران آیه١١٣) 2⃣تلاوت کتاب آسمانی ✴️ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺳﺎﻋﺎﺗﻲ ﺍﺯ ﺷﺐ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻨﺪ. (سوره آل عمران آیه١١٣) 3⃣سجده کردن ✴️ وَهُمْ يَسْجُدُونَ ﻭ [ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ] ﺳﺠﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ . (سوره آل عمران آیه ١١٣) 4⃣ایمان به خدا و قیامت✴️ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻣﻰﺁﻭﺭﻧﺪ. (سوره آل عمران آیه ١١٤) 5⃣امر به معروف و نهی ازمنکر✴️ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻭ ﭘﺴﻨﺪﻳﺪﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﻨﺪ ، ﻭ ازﻛﺎﺭ ﻧﺎﭘﺴﻨﺪ ﻭ ﺯﺷﺖ ﺑﺎﺯﻣﻰﺩﺍﺭﻧﺪ. (سوره آل عمران آیه١١٤) 6⃣سبقت در کارهای خیر✴️ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَٰئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ ﻣﻰﺷﺘﺎﺑﻨﺪ ; ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺍﺯ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻧﻨﺪ . (سوره آل عمران آیه ١١٤) 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷
🌺منابع علم پیامبران درقرآن🌺 💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐 1⃣ وحی ✅ وَإِنَّهُ لَتَنزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ، ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. (سوره شعراء آیه١٩٢) (قرآن وحی الهی است که بر قلب پیامبر(ص)نازل شده) 2⃣علم غیب(چشم برزخی)✅ وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ ﻭ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍﻳﻲ ﻭ ﺭﺑﻮﺑﻴّﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﺍﺯ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺷﻮﺩ . (سوره انعام آیه٧٥) (ﺁﻧﻜﻪ ﺣﻖّ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺖ و به یقین رسید ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ «ﺩﻳﺪِ ﻣﻠﻜﻮﺗﻲ» (چشم برزخی) ﺑﻪ ﺍﻭ ﻣﻲ ﺑﺨﺸﺪ) 3⃣سیر و مشاهده آفاقی✅ سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺷﺒﻲ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﻣﺤﻤّﺪ (ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ وآله)ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺴﺠﺪﺍﻟﺤﺮﺍم ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﺍﻟﺎﻗﺼﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺶ ﺭﺍ ﺑﺮﻛﺖ ﺩﺍﺩﻳﻢ ، ﺳﻴﺮﺩﺍﺩ. (سوره اسراء آیه١) (خدا از طریق این سیر و سفر ملکوتی پیامبرخودرا آگاه می کند) 4⃣روح القدس(جبرئیل)✅ وَآتَيْنَا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ القُدُس ﻭ ﺑﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﺑﻦ ﻣﺮﻳﻢ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻭ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻧﻤﻮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻘﺪﺱ ﺗﻮﺍﻧﺎﻳﻲ ﺑﺨﺸﻴﺪﻳﻢ. ( سوره بقره آیه٨٧) (پیامبران بخشی از علم خود را از روح القدس می گرفتند) 💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐
قرآن این بزرگترین محور اتحاد مسلمین جهان و هدایت آور بشر قرنهاست که دستخوش غبار افکار و بر کنار از زندگی آدمیان مهجور مانده است. این امر تا بدانجا قلب بیمناک و مهربان پیامبر (صلی الله علیه وآله) را اندوهگین ساخته بود که داد سخن می گشاید و از مهجوریت قرآن به خدا شکایت می کند. «وَ قالَ الَّرسُولُ یا رَبِّ اِنَّ قَوْمی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» «در آن روز، رسول به شکوه از امّت در پیشگاه خدای متعال عرض کند: بارالها، امّت من این قرآن را متروک و رها کردند» تأسّف بیشتر آنجا رخ می نماید که به ما امر شده تا قرآن را با زندگی خود درآمیزیم و در مسائل و حوادث روز به آن رجوع کنیم. «اِذا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَن کِقِطَعِ الَّلیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ» «هنگامی که فتنه ها همانند پاره های شب تیره شما را فرا گیرد به قرآن چنگ زنید» ولی در حال حاضر قرآن برای قسم خوردن ـ آنهم به دروغ، مسافرت، سفره های عقد، قبرستانها و تجارت و تفاخر و تزئین و...ـ به کار میرود. قرآن برای معرفی خود کافی است و مانند خورشیدی می درخشد تا جایی که غیر مسلمانان تحت تأثیر آن قرار گرفته و به بزرگی و عظمتش معترف و آن را داروی شفا بخش و سعادت نامه بشر میدانند. ناپلئون بناپارت می گوید: «کجاست آن روزی که ما مجمع و هیأتی بزرگ از سیاستمداران و دانشمندان حقوق جهان تشکیل داده، قرآن، کلام الهی و متین ترین قوانین محمدی همان نسخه پرافتخار بشری را پیش رو گذاریم و از روی آن قوانین سعادت حقیقی بشر را تنظیم و تدوین کنیم» البته ذکر این نکته لازم است که اعتقاد بدون عمل به قرآن هیچ سودی نداشته، بلکه ادعایی بیش نخواهد بود. و اصولاً یکی از عوامل انحطاط مسلمانان جهان بی توجّهی به قرآن و عمل نکردن به دستورهای آن است. پرنس ژاپون بورگیز، مورّخ ایتالیایی می گوید: «ایرادی به آیین پاک اسلام نمی توان گرفت. هنگامی سعادت و نیکبختی، مسلمین را ترک کرد که بر روی قراءت و فهم قرآن در بستند و در نگاهداری و عمل به آن سستی ورزیدند». «رودویل» نویسنده انگلیسی می گوید: «اروپا باید فراموش نکند که مدیون قرآن محمدی است، زیرا قرآن بود که سبب طلوع آفتاب دانش در اروپا شد» . حال سزاست که ما نیز در زنده داشتن یاد قرآن گامی برداریم. از همین رو در این کتاب سعی شده است با ذکر داستانهایی واقعی، به اندکی از عظمت قرآن اشاره شود. امید که مقبول حقّ افتد و خوانندگان را مفید آید. در آخر بر خود لازم میدانم از استاد عزیزم حجة الاسلام و المسلمین جاسم محمودی زاده تشکر نمایم که برای این جانب زحمات زیادی متحمل شدند. https://eitaa.com/fatemi222/5305
عظمت قرآن علّامه مجلسی(ره) نقل می کند که ابن أبی العوجاء که یکی از مادّیین بود، با سه نفر از همفکران خود قرار گذاشتند که با قرآن مبارزه نمایند. هر یک متعهّد شدند که بخشی از قرآن را به عهده بگیرند و همانند آن سوره هایی بیاورند. قرار آنها تا یک سال بود. پس از پایان مدّت تعیین شده در مکّه به گرد هم به طور سرّی جمع شدند و یکی از آنها گفت: من چون به این آیه رسیدم از معارضه بازماندم: «وَ قیلَ یا اَرْضُ ابْلَعی مائَکِ وَ یا سَماءُ اَقْلِعی وَغِیضَ الماء» «و به زمین گفته شد که آب را فرو بر، و به آسمان امر شد که باران را قطع کن، آب بی درنگ خشک شد» . دیگری گفت: من چون به این آیه رسیدم دست از معارضه برداشتم: «فَلَمّا اسْتَیْئَسُوا مِنْهُ خَلَصُوا نَجِیّاً» «پس چون برادران یوسف از اجابت خواهش خویش مأیوس شدند در خلوت، راز خود به میان آوردند» . در همین حال امام صادق (علیه السلام) آنها را دید و این آیه را تلاوت نمود: «قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ اْلاِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلی اَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هَذا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ...» «بگو اگر جنّ و انس گرد آیند تا مثل این قرآن بیاورند هیچگاه نخواهند آورد...» https://eitaa.com/fatemi222/5305
✋فضیلت آموختن قرآن شیخ طبرسی در تفسیر «مجمع البیان» خبری را چنین نقل کرده است که: زمانی پیغمبر (صلی الله علیه وآله) می خواست سپاهی را برای جنگ مأموریت دهد. برای تعیین سپهدار یکایک ایشان را پیش خود می خواند و از هر کدام می پرسید از قرآن چه مقدار آموخته اید؟ نوبت به جوانی رسید که سنّش از همه کمتر بود. فرمود: از قرآن چقدر آموخته ای؟ عرض کرد: فلان و فلان سوره و سوره بقره را. فرمان داد حرکت کنید که این جوان امیر شماست. عرض کردند: این جوان از همه ما کوچکتر است! در جواب فرمود: ولی به همراه او سوره بقره است. (او صاحب این امتیاز است.) https://eitaa.com/fatemi222/5305
✋اثر قرآن بر زنی از اهالی یوگسلاوی سید قطب در تفسیر خود می نویسد: زمانی ما شش نفر مسلمان با یک کشتی مصری اقیانوس اطلس را به سوی نیویورک می پیمودیم. مسافران کشتی 120 مرد و زن بود و جز ما کسی در میان مسافران مسلمان نبود. در روز جمعه به این فکر افتادیم که نماز جمعه را در قلب اقیانوس و بر روی کشتی انجام دهیم و علاوه بر اقامه فریضه مذهبی یک حماسه اسلامی در مقابل یک مبشّر مسیحی که در داخل کشتی نیز دست از برنامه تبلیغی خود بر نمیداشت بیافرینیم، بخصوص که او حتّی مایل بود ما را هم به مسیحیّت دعوت کند. ناخدای کشتی که یک نفر انگلیسی بود موافقت کرد و به کارکنان کشتی نیز که همه از مسلمانان آفریقا بودند اجازه داده شد که با ما نماز بخوانند و آنها از این موضوع بسیار خوشحال شدند. زیرا این نخستین باری بود که نماز جمعه بر روی کشتی انجام میگرفت. من به خواندن خطبه نماز جمعه پرداختم و جالب توجّه اینکه مسافران غیر مسلمان اطراف ما حلقه زده بودند و با دقّت به انجام این فریضه اسلامی نگاه می کردند. پس از پایان نماز گروه زیادی از آنها نزد ما آمدند و این موفقیّت را به ما تبریک گفتند، ولی در میان این گروه خانمی بود که بعدها فهمیدم یک مسیحی یوگسلاوی است که از جهنّم «تیتو» و کمونیسم او، فرار کرده است. او فوق العاده تحت تأثیر نماز ما قرار گرفته بود به حدّی که اشک از چشمانش سرازیر بود و قادر به کنترل خویشتن نبود. به زبان انگلیسی ساده و آمیخته با تأثیر شدید و خضوع و خشوع خاصّی سخن میگفت... به او گفتیم که ما با لغت عربی صحبت می کردیم. ولی او گفت: هر چند یک کلمه از مطالب شما را نفهمیدم امّا بوضوح دیدم که این کلمات آهنگ عجیبی داشت. امّا از این مهمتر مطلبی که نظر مرا فوق العاده به خود جلب کرد این بود که در لا به لای خطبه شما جمله هایی وجود داشت که از بقیه ممتاز بود. آنها دارای آهنگ فوق العاده مؤثر و عمیقی بودند. آنچنان که لرزه براندام من می انداخت. یقیناً این جمله ها مطالب دیگری بودند. فکر می کنم شما به هنگامی که این جمله ها را ادا می کردید وجودتان از روح القدس جان می گرفت! من کمی فکر کردم و متوجّه شدم این جمله ها همان آیاتی از قرآن بود که من در اثنای خطبه و در نماز آنها را می خواندم. این موضوع ما را تکان داد و متوجّه این نکته ساخت که آهنگ مخصوص قرآن آنچنان مؤثر است که حتی بانویی را که یک کلمه از مفهوم آن را نمی فهمد تحت تأثیر شدید خود قرار می دهد. https://eitaa.com/fatemi222/5305
✋قرآن و دوستداراو یکی از نویسندگان معاصر می نویسد: بابا کاظم (یکی از یاران صدیق نوّاب صفوی) اهل اراک، انسانی متدیّن به حقایق، و عامل به دستورهای حضرت حق بود و تنها چیزی که آن مرد با صفا را رنج می داد بی سوادی بود; بخصوص وقتی سخن قرآن به میان می آمد به موجب اینکه سواد خواندن و نوشتن نداشت، سخت رنجیده خاطر می شد. او با تمام وجود عاشق قرآن بود و میل داشت مانند کسانی که می توانند قرآن بخوانند، قرآن بخواند. او نمی توانست قرآن بخواند ولی به آنچه از قرآن به وسیله علمای ربّانی شنیده بود به طَبَق آراسته بود. رفتار و اخلاقش قرآن بود و حلال و حرام را مخصوصاً در کسب و کار و خوراک رعایت می کرد. شبی در عالم رؤیا به حضور یکی از معصومین (گویا حضرت پیامبر«ص») مشرف می شود. حضرت به او می فرماید: بابا، قرآن بخوان. عرض می کند نمی توانم. حضرت می فرماید: می توانی! او در محضر رهبر اسلام چند آیه ای تلاوت می کند و از شدّت شوق از خواب بیدار شده، حسّ می کند تمام قرآن بر قلب او تجلّی کرده و نقش بسته است. فردای آن شب به محضر نوّاب صفوی رسیده، داستان رؤیای صادق خود را بیان می کند. ایشان از او امتحان به عمل می آورد و می بیند عین حقیقت است. بابا نه تنها قرآن را از حفظ می خواند، بلکه با حسّ سر انگشت خود آیات قرآن را از سایر جملات عربی تشخیص می دهد و همچنین با فلان آیه در چه جزء یا چه سوره ای است. گاهی صفحه ای از مفاتیح را جلوِ او می گذاشتند و از او می پرسیدند: این قسمت در کجای قرآن است؟ انگشت روی کلمات می گذاشت و می گفت: این قرآن نیست! گاهی از او می پرسیدند فلان آیه در کجاست؟ قرآن را باز می کرد و با انگشت خود آیه را پیدا کرده، نشان می داد. https://eitaa.com/fatemi222/5305
انقلابی درونی با یک آیه علامه مجلسی (ره) می نویسید: وقتی آیه: «وَ اَنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ اَجْمَعینَ لَها سَبْعَةُ اَبْواب لِکُلِّ باب مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ» «بدرستی جهنّم وعده گاه گمراهان است. برای آن است هفت در برای هر در از آن گمراهان، جزئی تقسیم شده است» نازل شد. رسول خدا (صلی الله علیه وآله)گریه شدیدی کرد. صحابه هم از گریه آن حضرت گریه کردند، بدون اینکه بدانند جبرئیل چه آورده و رمز گریه پیغمبر چیست. کسی هم توانایی سخن گفتن با آن حضرت را نداشت و از عادات پیامبر (صلی الله علیه وآله) این بود که هر زمان فاطمه را می دید مسرور می گردید. از همین رو سلمان رهسپار خانه فاطمه (س) شد. وقتی وارد گردید، دید مقداری جو پیش روی فاطمه (س) است و مشغول آرد کردن آن می باشد و این آیه را می خواند: «وَ ما عِنْدَ اللهِ خَیْرٌ وَ اَبْقی» «آن چیزی که نزد خداست بهتر و پاینده تر می باشد» سلمان موضوع گریه پیامبر (صلی الله علیه وآله) را به فاطمه (س) خبر داد و ایشان برخاست و لباس پوشید و به عزم دیدار پیامبر (صلی الله علیه وآله) بیرون آمد... فاطمه (س) به پدر عرض کرد: ای پدر، فدایت شوم! چه چیز شما را گریانیده است؟ پیامبر (صلی الله علیه وآله) آن دو آیه را بر او خواند. فاطمه (س) از شدّت اندوه به صورت در افتاد و صدای ناله اش بلند شد که وای، وای بر آن کسی که داخل آتش گردد. در این حال سلمان نیز گفت: ای کاش برای اهلم گوسفندی بودم و آنان گوشت مرا خورده، پوست مرا پاره می کردند و من هرگز اسم آتش را نمی شنیدم. ابوذر گفت: ای کاش مادرم نازا بود و مرا نمی زایید و من هرگز اسم آتش را نمی شنیدم. مقداد گفت: ای کاش پرنده ای بودم که در بیابانهای دور دست به سر می بردم و حساب و کیفری نداشتم و ذکر آتش را نمی شنیدم. علی (علیه السلام) می فرمود: ای کاش درندگان گوشت مرا پاره پاره کرده و ای کاش از مادر متولد نشده بودم و نام آتش را نمی شنیدم. سپس دست روی سر گذاشت و شروع به گریه کرد و می گفت: آه، از دوری راه و کمی توشه در سفر قیامت. گناهکاران به سوی آتش می روند و بسرعت داخل دوزخ می شوند... https://eitaa.com/fatemi222/5305
پناهنده به قرآن https://eitaa.com/a_fatemi24/727 عظمت قرآن https://eitaa.com/a_fatemi24/728 فضیلت آموختن قرآن https://eitaa.com/a_fatemi24/729 اثر قرآن بر زنی از اهالی یوگسلاوی https://eitaa.com/a_fatemi24/730 قرآن و دوستداراو https://eitaa.com/a_fatemi24/731 انقلابی درونی با یک آیه https://eitaa.com/a_fatemi24/732
🌷🌷مبحث ۱۳۸۱ اسفند ۱۴۰۲ شمسی با نام و یاد خدا و عرض سلام💞 💞 استنادات حدیثی بیانات رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ شمسی ( بخش ۲) تعبیرات بلند امیرالمؤمنین(ع) درباره قرآن در نهج البلاغه رَبیعُ القُلوب؛ زنده‌کننده دلها شِفاءُ الصُّدور؛ نجات‌دهنده از دل‌مردگی، افسردگی و عقب‌رفت فیهِ عِلمَ ما یَأتی: برآورنده‌ نیازهای همه‌ بشر و همه‌ آینده دَواءَ دَائِکُم‌: دوای دردهای بزرگ جوامع بشری نَظمَ ما بَینَکُم‌: نظام اجتماعی، ارتباطات بشری، ارتباطات جوامع، اینها همه در قرآن است ☝️اینها معارف قرآنی است. این معارف را چه جوری به دست بیاوریم؟ 💞 با انس با قرآن (۱) 🌺 با تدبر در قرآن (۲) 🔸با رجوع به آنانی که قرآن در خانه آنها نازل شده است، یعنی اهل‌بیت رسول‌الله(ع) 💖تلاوت شما یکی از گامهای مؤثر برای انس با قرآن و فهم معارف قرآن است 🦋ارزش والای تلاوت قرآن برای این است که: 🦋مخاطبِ شما را وادار به تدبر در آیات قرآن و مفاهیم قرآن میکند ☝️البته شرطش این است که این تلاوت به قصد نشان دادن قرآن باشد، نه نشان دادن خود 💐استنادات: «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ‏ وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ‏ وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ‏ وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ‏ بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ‏ وَ الْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ‏ وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم‏». (نهج البلاغة للصبحي صالح،خطبه ۱۱۰ ص: ۱۶۴) و قرآن را بياموزيد، كه بهترين گفتار است، و آن را نيك بفهميد كه بهار دل‏هاست. از نور آن شفا و بهبودى خواهيد كه شفاى سينه ‏هاى بيمار است، و قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سود بخش‏ترين داستان‏هاست، زيرا عالمى كه به غير علم خود عمل كند، چونان جاهل سرگردانى است كه از بيمارى نادانى شفا نخواهد گرفت، بلكه حجّت بر او قويتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر و در پيشگاه خدا سزاوارتر به نكوهش است. (نهج البلاغه ترجمه دشتى، ص: ۲۱۱) عنه(علی) عليه السلام ـ في صِفَةِ القرآنِ ـ : ألا إنّ فيهِ عِلمَ ما يَأتي ، و الحَديثَ عنِ الماضي ، و دَواءَ دائكُم ، و نَظمَ ما بَينَكُم . [نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۸] امام على عليه السلام ـ در وصف قرآن ـ فرمود : بدانيد كه در آن علم آينده و سخن از گذشته و دواى درد شما و باعث نظم و سامان دهى شما هست. 💞حديث تشويق به تلاوت قرآن (۱) عنه عليه السلام : مَن أنِسَ بِتِلاوَةِ القرآنِ لم تُوحِشهُ مُفارَقَةُ الإخوانِ .[غرر الحكم : ۸۷۹۰] امام على عليه السلام : هر كه به تلاوت قرآن انس گيرد، جدايى برادران او را به تنهايى نيندازد. (۲) أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ [ ﺗﺎﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ] ﻳﺎ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻗﻔﻞ ﻫﺎﻳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ؟(محمد ٢٤) 🌷سیروس کامران ماوردیانی گیلانی🌷
سلام تفسیر قرآن مقام معظم رهبری بر مبنای (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ) مباحث در قالب (سیر مفهومی )آن کتاب ارائه میشود؛ به این صورت که 30 آیه از قرآن در 30 روز ماه مبارک رمضان بیان می شود؛ ✍جلسه اول👇 https://eitaa.com/fatemi222/12560
فرازی از تفسیر ایات جزء ( دوم) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ دل‌درد نگیریم؟! 👥 آدم‌ها دو گروهند؛ 1⃣ گروه اول علائقشون اینطوریه؛ ☜خوب ‌غذا بخورند 🍗🍕🎂 ☜خوب بپوشند ☜پول داشته باشند و تفریحات آنچنانی داشته باشند ☜شغل خوب، شهرت و محبوبیت داشته باشند و همه به حرفشون گوش کنند ☝️اینا که تکمیل باشه از نظرشون همه چی درسته! 😇 به خاطر همین وقتی دعا میکنند فقط همین‌ها رو میخوان(فقط ) 🌎 🔻بذارید با یه مثال بگم؛ 🧒 بچه رو دیدید وقتی یه شکلاتی🍭 روی زمین میوفته و کثیف میشه لجبازی میکنه، گریه میکنه 😫 میگه؛ من همینو میخوام کاری ندارم تمیزه یا کثیفه و ضرر داره فقط میخوامش🍭😋 ✅ بعضی از آدم‌ها هم همینجوری هستن فکر و دیدگاهشون کوتاهه❗️ اصلا به کار فکر نمیکنند فقط هدفشون رسیدن به خواسته‌هاشون هست، اصلا انگار نه انگار که باید به صلاح و کار فکر کنند و قبر و هم در نظر بگیرند❗️🤦‍♀ 🕋 ...فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاق (بقره/۲۰۰) ⚡️...بعضی مردم گویند: پروردگارا، ما را از نعمتهای دنیا بهره‌مند سازو آنان را از نعمت آخرت نصیبی نیست. 👇👇 2⃣ ولی گروه دوم خیلی زرنگ‌ ترند از خداوند، حسنه میخوان هم در و هم در . 🕋 وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار(بقره/۲۰۱) ⚡️بعضى از مردم مى‌گويند: پروردگارا! در دنيا به ما نيكى عطا كن و در آخرت نيز نيكى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار. 🔚 یعنی از خدا خوبی‌ و مى‌خوان، ولى اينكه رشد و سعادت و صلاح کار در کجاست اونو به میذارند👌 👈یعنی شکلاتی🍭 رو میخوان آلوده نباشه که بعدش دل‌درد نگیرن! 😁 ( دنیایی رو میخوان که تو قبر و هم آسوده باشند) ✅ برای خدا تعیین تکلیف نکنیم که حتما به فلان خواسته‌مون برسیم❌ ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است 🌷بر آستان حضرت دوست 🌹عریضه هرچه هســـت 🌹حاجت دل هـــــر چه، 🌷برایتان آرزوی اجابت دارم       🌹رمزهادر رمضانست 🌷خدا مى‏ داند 🌹برترین ماه  زمانست 🌷خدا مى ‏داند ماه رمضان ماه طاعات و عبادات  است 💖 التماس دعای فرج ان شاءالله 🍃🌹🍃 @fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (دوم ) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌸🍃﷽🍃🌸 ✍ تلخیِ روزگار آدم میتونه با لیموترش،🍈 شربتِ شیرین درست کنه🥃😋 یعنی اینکه؛↶ 😖 تلخی‌ها و ناگواری‌های زندگی رو میتونیم برای خودمون کنیم! 😌 🔻برای از بین بردن این تلخی‌ها، قرآن یک راهی جلوی پامون گذاشته؛ 🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ‌(بقره/۱۵۳) ⚡️اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از و كمك بگيريد، همانا خداوند با است. 👇👇 ✅ قدرتِ رو، در رفع گرفتاری، دست کم نگیریم. 💯 خیلی از گره‌های کورِ زندگی، با یک نمازِ خوب باز میشه. پس بدون معطلی وضو بگیر،✌️ دو رکعت بخون. با خدا حرف بزن و دعا کن. 🤲 🔚 و همیشه به خاطر داشته باش که؛ و با هم هستند. و اگر کنیم و به خدا باشیم دوباره زندگیمون شیرین میشه! 😍 🕋 فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (شرح/۵) 🕋 إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (شرح/۶) ⚡️ به یقین با هر سختی، آسانی است. ⚡️ مسلّماً با هر سختی، آسانی است. ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است 🌷بر آستان حضرت دوست 🌹عریضه هرچه هســـت 🌹حاجت دل هـــــر چه، 🌷برایتان آرزوی اجابت دارم       🌹رمزهادر رمضانست 🌷خدا مى‏ داند 🌹برترین ماه  زمانست 🌷خدا مى ‏داند ماه رمضان ماه طاعات و عبادات  است 💖 التماس دعای فرج ان شاءالله 🍃🌹🍃 @fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (دوم ) قران مجید ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌸🍃﷽🌸🍃 ✍ مثبت فکر کن آموخته‌ام اون چیزی که اکثر انسان‌ها شکست و بدشانسی می‌نامند،😓 نیست بلکه؛↶ 👈 خداوند است برای دادنِ بهترین‌ها❗️ 👆این جمله رو همینطوری از خودم نگفتم، بلکه از آیه ۲۱۶ سوره بقره، به این نتیجه‌ رسیدم❗️☺️ بخونید؛↶ 👇👇 🕋..و عَسى‌ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‌ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ‌(بقره/۲۱۶) ⚡️چه بسا چیزی را دوست نداشته باشید و در آن شما باشد، و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه و شرّ شما در آن است و خداوند (صلاح شما را) مى‌داند و شما نمى‌دانيد. 💯 هر کس با این طرزِ تفکر☝️ زندگی کنه دیگه هیچ سختی‌ای اونو از پا درنمیاره و برای هر موفقیتی هم تا پای جان اقدام نمیکنه(خودشو نمی‌کُشه) ✅ خدا ما رو میخواد، پس برای چیزهایی که نمیدونیم گِله نکنیم❌🤐 فکر کنیم تا راحت زندگی کنیم👌 ⚘⚘⚘⚘⚘⚘ 🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است 🌷بر آستان حضرت دوست 🌹عریضه هرچه هســـت 🌹حاجت دل هـــــر چه، 🌷برایتان آرزوی اجابت دارم       🌹رمزهادر رمضانست 🌷خدا مى‏ داند 🌹برترین ماه  زمانست 🌷خدا مى ‏داند ماه رمضان ماه طاعات و عبادات  است 💖 التماس دعای فرج ان شاءالله 🍃🌹🍃 @fatemi222
✔️تدیر در قرآن ازجزء یکم: 🔹روزه در قرآن https://eitaa.com/fatemi222/8035 🔹اندازه مهربونی https://eitaa.com/fatemi222/8034 🔹ایجاد اختلاف https://eitaa.com/fatemi222/8036 🔹پایه های سست https://eitaa.com/fatemi222/12556 🔹راههای برگشت ناپذیر https://eitaa.com/fatemi222/12557 🔹ختم کفار https://eitaa.com/fatemi222/12558 🔹هفت عامل آمرزش گناه https://eitaa.com/fatemi222/5277 ✔️تدیر در قرآن ازجزء دوم: 🔸جلب رضایت خداوند یا مردم(اولویت کدومه) https://eitaa.com/fatemi222/8037 🔸جذابیتِ حرف‌های غیر‌مستقیم (خدا عاشق 4دسته هست) https://eitaa.com/fatemi222/8038 🔸دل درد نگیریم https://eitaa.com/fatemi222/12598 🔸تلخی روزگار https://eitaa.com/fatemi222/12599 🔸مثبت فکر کن https://eitaa.com/fatemi222/12600 ✔️تدیر در قرآن ازجزء سوم: 🔹دوستی با دوستان خدا https://eitaa.com/fatemi222/5324 🔹پاداش دنیایی انفاق https://eitaa.com/fatemi222/5323 🔹دستگیره محکم https://eitaa.com/fatemi222/12623 🔹حرمت نگهدار https://eitaa.com/fatemi222/12622 🔹دیوانه و متهم هستند https://eitaa.com/fatemi222/12620 ✔️تدبر درقرآن ازجزء چهارم: ✔️تدبر درقرآن ازجزء پنجم: 🔹اولویت‌بندی در احسان https://eitaa.com/fatemi222/5365 🔹بدی‌ها از شماست https://eitaa.com/fatemi222/5366 🔹آتش حَسَد را جدّی بگیریم https://eitaa.com/fatemi222/5367 🔹امانتداری https://eitaa.com/fatemi222/5368 🔹راضی باشیم https://eitaa.com/fatemi222/5369 ✔️تدبر درقرآن از جزء ششم: 🔹افشاگری ظالم https://eitaa.com/fatemi222/5387 🔸حسد و اولین خون https://eitaa.com/fatemi222/5388 🔹ترس زیبا و زشت https://eitaa.com/fatemi222/5389 🔸رابطه توکل و ایمان https://eitaa.com/fatemi222/5390 🔹مومن و‌کینه https://eitaa.com/fatemi222/5391 🔸پزشکی و قرآن https://eitaa.com/fatemi222/5392 🔹تمسخرشعاردینی https://eitaa.com/fatemi222/5393 ✔️تدبر درقرآن ازجزء هفتم: 🔸فحش دادن ممنوع https://eitaa.com/fatemi222/5429 🔸تضرّع، راهِ نجات https://eitaa.com/fatemi222/5430 🔸مراقبِ خودتان باشید https://eitaa.com/fatemi222/5431 🔸نصیحت طلائیِ قرآن https://eitaa.com/fatemi222/5432 🔸دنیا مثل شهر فرنگه https://eitaa.com/fatemi222/5437 🔹خنده های مصنوعی https://eitaa.com/fatemi222/12727 🔹با گنه کار همراهی نکن https://eitaa.com/fatemi222/12728 🔹محکوم به جهل نیستیم https://eitaa.com/fatemi222/12729 ✔️تدبر درقرآن از جزء هشتم: 🔹حجاب یا برهنگی https://eitaa.com/fatemi222/5456 🔹دست های خالی https://eitaa.com/fatemi222/5457 🔹داستان برهنگی https://eitaa.com/fatemi222/5458 🔹خالص برای خودش https://eitaa.com/fatemi222/5459 🔹ایمان لازمه ولی https://eitaa.com/fatemi222/5460 🔹لباس اشتغال https://eitaa.com/fatemi5/1151 🔹سلامتی در قرآن https://eitaa.com/fatemi5/1152 🔹دلهای معطر https://eitaa.com/fatemi5/1153 ✔️تدبر درقرآن ازجزء نهم: 🔸خوراکِ چرب و سگِ گرسنه(شيطان) https://eitaa.com/fatemi222/5468 🔸تقوا، آژیرِ روح https://eitaa.com/fatemi222/5469 🔸دستبرد در مالِ فقیر، ممنوع https://eitaa.com/fatemi222/5470 🔸دوستان یادتون باشه،لطفاانصاف https://eitaa.com/fatemi222/5471 🔸غفلت و پست‌تر از حیوانات https://eitaa.com/fatemi222/5472 ✔️تدبر درقرآن ازجزء دهم: 🔹تفرقه و اختلاف = پنچری https://eitaa.com/fatemi222/5484 🔹سختی‌های توأمان با لذت https://eitaa.com/fatemi222/5485 🔹یا رفیق من لا رفیق له https://eitaa.com/fatemi222/5486
✅معرفی کتاب 🔺گردآورنده اين كتاب ارزشمند سید رضی، ابو الحسن، محمد بن حسين موسوى است ( ۳۵۹- ۴۰۶ هجرى)، این کتاب شریف در سه بخش شامل خطبه‌ها و نامه‌ها و برخی از سخنان کوتاه و گهربار امیرالمؤمنین و امیر بیان علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) است که در موقعیتهای گوناگون بیان فرموده یا برای افراد مختلف نوشته است. 🔺کلام امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) دو خصوصیت ویژه دارد: اول، زیبایی و فصاحت و انسجام بی‌نظیر که آن را «فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق» قرار داده است. دوم، تأثیر و نفوذ شگفت‌انگیز آن؛ به طوری که نه تنها در آن زمان، که پس از چهارده قرن هنوز هم هر شنونده ای را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نهج البلاغه کتابی است که بزرگ‌ترین فصحا و بلیغ‌ترین گویندگان در طول تاریخ افتخار خویش را در محضر نهج البلاغه بودن دانسته‌اند. نهج البلاغه کتابی نیست که تنها از حیث لفظ، اوج قله‌های فصاحت را فتح کرده باشد؛ بلکه محتوا و مضمون این کتاب شریف نیز تالی و دنباله رو قرآن است. 🔺سید رضی در مقدمه نهج البلاغه می نویسد: «امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در موضوعات و ابواب مختلف کلماتی دارد و هرگاه انسان در یک موضوع کلمات آن حضرت را مطالعه می کند، شک نمی‌کند که این سخنان از کسی است که تمام عمر خویش را در همان رشته سپری کرده است؛ وقتی در باب زهد داد سخن می دهد، گویی هیچ بهره‌ای جز زهد و عبادت ندارد و گویی تمام عمر خویش را در گوشه خانه‌ای یا در پای کوهی گذرانده که هیچ کس را جز خود ملاقات نکرده است». https://eitaa.com/a_fatemi24
✅ارزش و اعتبار کتاب پيامبر اسلام هنگام رحلت دو امانت گرانبها براى جهانيان به ودیعه نهاد كه عبارتند از قرآن و عترت طاهرين آن حضرت، در ميان عترت و اهل بیت پيامبر نيز امير المؤمنين على (عليه‌السلام) از مقامى ويژه برخوردار است. آيۀ قرآن او را نفس پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) معرفى نموده و فضائل او به حدى است كه كسى را توان شمارش آن نيست. https://eitaa.com/a_fatemi24
✅خصوصیات كلام امام علی از جمله خصوصيات امير مؤمنان عليه السلام كه هيچ دوست و دشمنى آن را انكار نكرده فصاحت و بلاغت و سخنورى آن حضرت است، كلام امير المؤمنين عليه السلام دو خصوصيت ويژه دارد: اول: زيبايى و فصاحت و انسجام بى‌نظير آن كه آن را« فوق كلام مخلوق و دون كلام خالق» قرار داده است. دوم: تأثير و نفوذ شگفت‌انگيز آن به طورى كه نه تنها در آن زمان كه پس از ۱۴ قرن هنوز هم هر شنونده‌اى را تحت تأثير قرار مى‌دهد. در ارزش كتاب شريف نهج البلاغه هم همين بس كه آن را «أخ القرآن» و برادر كتاب خداوند دانسته‌اند. اگر قرآن در چندين مورد به مبارزه فرا خوانده كه اگر مى‌توانيد براى آن مثل و مانندى بياوريد حقا نهج البلاغه هم با تمام وجود خود چنين دعوتى به مبارزه و همتا آورى نموده است، نهج البلاغه كتابى است كه بزرگترين فصحا و بليغ‌ترين گويندگان در طول تاريخ افتخار خويش را در محضر نهج البلاغه بودن دانسته‌اند. اما نهج البلاغه كتابى نيست كه تنها از حيث لفظ اوج قله‌هاى فصاحت را فتح كرده باشد، بلكه محتوا و مضمون اين كتاب شريف نيز تالى و دنباله‌رو قرآن است. https://eitaa.com/a_fatemi24
1️⃣👈 حکمت نهج البلاغه ✔️باب المختار من حِكَم أمير المؤمنين عليه السلام و يدخل في ذلك المختار من أجوبة مسائله و الكلام القصير الخارج في سائر أغراضه: قَالَ (علیه السلام): كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ، لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ. ↩️باب گزيده سخنان حكمت آميز و اندرزهاى امير المؤمنين عليه السلام و در اين گزيده است پاسخ پرسشهايى كه از آن حضرت شده و نيز سخنان كوتاه او در باره مطالبى كه منظور نظرش بوده است. على (ع) فرمود: به هنگام بروز فتنه چون اشتر دو ساله باش كه نه پشتى استوار دارد كه بر آن سوار توان شد و نه پستانى شيرده، كه از آن شير توان دوشيد. توضیح در پست‌های بعدی https://eitaa.com/a_fatemi24/652
بهترين روش در فتنه ها: امام(عليه السلام) در اين حکمت پرمعنا مى فرمايد: «در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند»; (قَالَ(عليه السلام): کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ) براى روشن شدن محتواى این کلام بسیار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسیر شود: فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است. لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد. از اینجا روشن مى شود که هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود; باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند. در این گونه موارد معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ افراد بانفوذ و باشخصیت مى آیند تا از نفوذ و قدرت آنها براى کوبیدن حریف استفاده کنند. در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوى نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام فتنه گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیاى آنها آسیب ببیند و همان گونه که در بالا آمد در بعضى از روایات جمله «ولا وَبَر فَیُسْلَب» نیز به آن افزوده شده است یعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد که آن را بچینند و از آن استفاده کنند. نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیرى مى کردند حتى داستان قیام ابو مسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود. به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق(علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد. توضیح در پست‌های بعدی https://eitaa.com/a_fatemi24/652
همان گونه که در سند این حکمت اشاره شد این کلام امیرمؤمنان على(علیه السلام) بخشى از وصیت طولانى است که امام امیر مؤمنان على(علیه السلام) به فرزند گرامى اش امام حسن مجتبى(علیه السلام) فرموده است که قسمتى از آغاز آن را براى مزید فایده در اینجا مى آوریم. فرمود: «کَیْفَ وَأَنِّى بِکَ یَا بُنَیَّ إِذَا صِرْتَ فِی قَوْم صَبِیُّهُمْ غَاو وَشَابُّهُمْ فَاتِکٌ وَشَیْخُهُمْ لاَ یَأْمُرُ بِمَعْرُوف وَلاَ یَنْهَى عَنْ مُنْکَر وَعَالِمُهُمْ خَبٌّ مَوَّاهٌ مُسْتَحْوِذٌ عَلَیْهِ هَوَاهُ مُتَمَسِّکٌ بِعَاجِلِ دُنْیَاهُ أَشَدُّهُمْ عَلَیْکَ إِقْبَالًا یَرْصُدُکَ بِالْغَوَائِلِ وَیَطْلُبُ الْحِیلَةَ بِالتَّمَنِّی وَیَطْلُبُ الدُّنْیَا بِالاِْجْتِهَادِ خَوْفُهُمْ آجِلٌ وَرَجَاؤُهُمْ عَاجِلٌ لاَ یَهَابُونَ إِلاَّ مَنْ یَخَافُونَ لِسَانَهُ وَلاَ یُکْرِمُونَ إِلاَّ مَنْ یَرْجُونَ نَوَالَهُ دِینُهُمُ الرِّبَا کُلُّ حَقّ عِنْدَهُمْ مَهْجُورٌ یُحِبُّونَ مَنْ غَشَّهُمْ وَیَمَلُّونَ مَنْ دَاهَنَهُمْ قُلُوبُهُمْ خَاوِیَةٌ لاَ یَسْمَعُونَ دُعَاءً وَلاَ یُجِیبُونَ سَائِلاً قَدِ اسْتَوْلَتْ عَلَیْهِمْ سَکْرَةُ الْغَفْلَةِ إِنْ تَرَکْتَهُمْ لَمْ یَتْرُکُوکَ وَإِنْ تَابَعْتَهُمْ اغْتَالُوکَ إِخْوَانُ الظَّاهِرِ وَأَعْدَاءُ السَّرَائِرِ یَتَصَاحَبُونَ عَلَى غَیْرِ تَقْوَى فَإِذَا افْتَرَقُوا ذَمَّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً تَمُوتُ فِیهِمُ السُّنَنُ وَتَحْیَا فِیهِمُ الْبِدَعُ فَأَحْمَقُ النَّاسِ مَنْ أَسِفَ عَلَى فَقْدِهِمْ أَوْ سُرَّ بِکَثْرَتِهِمْ فَکُنْ عِنْدَ ذَلِکَ یَا بُنَیَّ کَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَلاَ وَبَرٌ فَیُسْلَبَ وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَب; فرزندم چگونه خواهى بود هنگامى که در میان قومى گرفتار شوى که کودک آنها گمراه و جوانشان هواپرست و پیرانشان امر به معروف و نهى از منکر نمى کنند، عالم آنها حیله گر فریبکارى است که هواى نفس بر او چیره شده و به دنیاى زودگذر چسبیده و از همه بیشتر (ظاهرا) به تو روى مى آورد و در انتظار حوادث دردناکى براى توست و با آرزوها چاره جویى مى کند و دنیا را با تمام قدرت مى طلبد. (مردم آن زمان) ترسشان از نظر دور و امیدشان نزدیک است (به عذاب هاى آخرت بى اعتنا و به مواهب دنیا شدیداً علاقه مند هستند) تنها از کسى حساب مى برند که از زبانش مى ترسند و اکرام نمى کنند مگر کسى را که امید بخششى از او دارند. دینشان ربا و هر حقى نزد آنها به فراموشى سپرده شده، افراد فریبکار را دوست دارند و سراغ کسانى مى روند که از همه بیشتر چاپلوسى کنند.دل هاى آنها خالى (از یاد خدا) است، سخن حقى را نمى شنوند و به درخواست سائلى پاسخ نمى گویند، مستى غفلت بر آنها غالب شده، اگر آنها را رها کنى دست از تو بر نمى دارند و اگر از آنها پیروى کنى فریبت مى دهند، در ظاهر برادرند و در باطن دشمن، رفاقت آنها با یکدیگر بر اساس بى تقوایى است و هنگامى که از هم جدا شوند یکدیگر را نکوهش مى کنند، سنت هاى الهى در میان آنها مى میرد و بدعت ها زنده مى شود نادان ترین مردان کسى است که از فقدان آنها متاثر شود یا از کثرت آنها خوشحال. فرزندم در چنین شرایطى که (آتش فتنه ها شعله ور است) همچون شتر کم سن و سال باش نه پشتى دارد که سوار شوند و نه پشمى که بچینند و نه پستانى که بدوشند...(حار الانوار، ج 74، ص 234، ح 3.) https://eitaa.com/a_fatemi24/652