از اين کارها بپرهيز:
امام(عليه السلام) در اين کلام نورانى اش به پيامدها و آثار سوء سه رذيله اخلاقى در عباراتى کوتاه و فشرده اشاره فرموده است.
🔺نخست مى فرمايد: «هر کس طمع را پيشه کند خود را حقير ساخته است». (أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ). واژه «طمع» به معناى بيش از حق خود طالب بودن و گرفتن مواهب زندگى از دست ديگران است و تعبير به «استشعر» که به معناى پوشيدن لباس زيرين است اشاره به اين است که طمع را به خود چسبانده و از آن جدا نمى شود; بديهى است که افراد طماع براى رسيدن به مقصود خود بايد تن به هر ذلتى بدهند و دست سؤال به سوى هرکس دراز کنند و شخصيت خود را براى نيل به اهداف طمعکارانه خود بشکنند.
🔺در سخنان رسول خدا(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ لَهُ طَمَعٌ يَقُودُهُ إِلَى طَبَع». در حديث ديگرى از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) درباره خطر اين صفت مذموم مخصوصاً براى علما وارد شده است که فرمود: «إن الصّفاة الزّلال الذي لا تَثْبُتُ عَلَيْهِ أقْدامُ».
🔺و عجيب اين که هنگامى که طمع فزونى يابد کارهايى از انسان سر مى زند که کاملاً احمقانه است; شبيه آنچه درباره طماع معروف عرب به نام «اشعب» نقل شده که بسيارى از اوقات هنگامى که راه مى رفت دامن خود را به دست مى گرفت و آن را در برابر آسمان باز نگه مى داشت و مى گفت: شنيده ام بعضى از پرندگان در حال پرواز تخم مى گذارند شايد تخم آن پرنده در دامن من بيفتد. و يا نقل مى کنند هنگامى که گروهى از کودکان او را در کوچه و بازار آزار مى دادند براى پراکنده ساختن آنها گفت: شنيده ام در فلان خانه حلوا پخش مى کنند بچه ها به سوى آن خانه دويدند ناگهان ديدند خود اشعب نيز به سوى آن خانه مى دود گفتند: تو چرا؟ گفت: شايد حرف من درست باشد. اين داستان ها خواه واقعيت داشته باشد يا نه اشاره به کارهاى ننگ آورى است که انسان به جهت طمع انجام مى دهد. نقطه مقابل طمع قناعت است که سبب عزت آدمى مى شود همان گونه که اميرمؤمنان فرمود: «عَزَّ مَنْ قَنَعَ; آن کس که قناعت پيشه کند عزيز خواهد بود».( غررالحکم، ص 392، ح 9018)
و به گفته شاعر:
آز بگذار و پادشاهى کن * گردن بى طمع بلند بود!
🔺در دومين نکته مى فرمايد: «کسى که سفره دل خويش را (نزد اين و آن بدون هيچ فايده) باز کند (و مشکلات خود را فاش سازد) رضايت به ذلت خود داده است»; (وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ کَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ). روشن است هرگاه انسان نزد طبيب درد خود را بگويد و از وى راه درمان بطلبد يا پيش قاضى ظلمى را که بر او رفته بيان سازد و از او احقاق حق بخواهد يا نزد دوستش از گرفتارى خود براى گرفتن وام سخن بگويد کار خلافى نکرده و به دنبال مشکل گشايى بوده; اما طرح مشکلات نزد کسانى که هيچ گونه توانايى بر حل آن ندارند اثرى جز ذلت و سرافکندگى انسان نخواهد داشت. در اين گونه موارد بايد خويشتن دار بود و لب به شکايت نگشود.
🔺آن گاه امام(عليه السلام) در جمله سوم مى فرمايد: «کسى که زبانش را بر خود امير سازد شخصيت او تحقير مى شود»; (وَهَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ). منظور از امير شدن زبان آن است که از تحت کنترل عقل و فکر خارج شود و هرچه بر زبانش آمد بگويد. بديهى است سخنانى که از فکر و عقل و تقوا سرچشمه نمى گيرد در بسيارى از موارد خطرهايى ايجاد مى کند که انسان قادر بر جبران آن نيست و گاه اسباب رنجش افراد آبرومند و سبب ايجاد اختلاف در ميان مردم و کينه و دشمنى نسبت به گوينده و ديگران مى شود و چه زيبا مى گويد
شاعر عرب:
اِحْفَظْ لِسانَکَ اَيُّهَا الاْنْسانُ * لا يَلْدَغَنَّکَ إنَّهُ ثُعْبانٌ
کَمْ فِى الْمَقابِرِ مِنْ قَتيلِ لِسانِهِ *** کانَتْ تُهابُ لِقاءُهُ الاْقْرانُ
اى انسان زبان خود را حفظ کن ـ مراقب باش تو را نگزد که اژدهايى است.
🔺چه بسيارند کسانى که در گورستان ها خفته اند و کشته زبان خويشند ـ همان کسانى که همطرازان آنها از ملاقات با آنها وحشت داشتند.
در حديث ديگرى در سلسله همين کلمات قصار مى خوانيم: «مَنْ کَثُرَ کَلاَمُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ; کسى که زياد سخن گويد اشتباهات زيادى خواهد کرد».(حکمت 349.) و اين خطاى بسيار باعت تحقير و بى ارزش شدن او در نظرها مى شود. کوتاه سخن اين که انسان عاقل بايد زبانش را در اختيار عقلش قرار دهد نه اين که عقلش را در اختيار زبان که اولى مايه سعادت است و دومى اسباب حقارت.
🔺شايان توجه است صفات سه گانه نکوهيده اى را که امام در اين بيان کوتاه ذکر کرده (طمع، فاش کردن ناراحتى ها نزد هرکس و امير ساختن زبان بر خود) هرسه در اين جهت مشترکند که سبب ذلت و خوارى مى شوند و اين هماهنگى در اثر سبب شده است که امام(عليه السلام) هر سه را کنار هم قرار دهد.
https://eitaa.com/a_fatemi24
🔴علل پیروزى و شکست ملّتها
═════ ೋღ🕊ღೋ════
#نهج_البلاغه
💠اى مردم اگر دست از یارى حق بر نمى داشتید، و در خوار ساختن باطل سستى نمى کردید، هیچ گاه آنان که به پایه شما نیستند در نابودى شما طمع نمى کردند، و هیچ قدرتمندى بر شما پیروز نمى گشت، امّا چونان امّت بنى اسراییل در حیرت و سرگردانى فرو رفتید،
به جانم سوگند سرگردانى شما پس از من بیشتر خواهد شد. چرا که به حق پشت کردید، و با نزدیکان پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم بریده به بیگانه ها نزدیک شدید.
آگاه باشید اگر از امام خود پیروى مى کردید، شما را به راهى هدایت مى کرد که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم رفته بود، و از اندوه بیراهه رفتن در امان بودید، و بار سنگین مشکلات را از دوش خود بر مى داشتید.
📘 #خطبه ۱۶۶
═════ ೋღ🕊ღೋ════
🍃🌹🍃
@fatemi222
✳️راهبردهای رسیدن به افق های نهضت جهانی نهجالبلاغه خوانی⚡️
💟 شما هم با این 6 نکته آسان، می توانید نهج البلاغه خوان شوید:
1.ترجمه بخوانید.
2.ترجمه مرحوم دشتی آسان ترین ترجمه است.
3. باروزی 10 دقیقه شروع کنید.
4.ابتدا حکمت ها را دو مرتبه از اول به آخر بخوانید، سپس نامه ها را از آخر به اول و در نهایت، خطبه ها را هم از آخر به اول.
5.در دور اول نیازی به حفظ و یاداشت برداری نیست.
6 .ما تضمین می کنیم که در همان دور اول، حدود 70 درصد نهج البلاغه را به راحتی درک کنید. پس فعلا نیازی به شرح و تفسیر نیست.
✳️راهکار:
◀️برگزاری جلسات نهج البلاغه خوانی باافق تربیت:
🔺انسان نهج البلاغه ای
🔺خانواده نهج البلاغه ای
🔺جامعه نهج البلاغه ای
🔺تمدن نهج البلاغه ای
https://eitaa.com/a_fatemi24/652
✅ترجمه و شرح حکمت 3 نهج البلاغه: نکوهش بخل و ترس و فقر
وَ قَالَ (علیه السلام): الْبُخْلُ عَارٌ، وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ، وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ [حَاجَتِهِ] حُجَّتِهِ، وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ.
و فرمود (ع): بخل، ننگ است و ترس، نقص است و تنگدستى، زبان زيرك را از بيان حجتش بر بندد و بينوا در شهر خود غريب است.
https://eitaa.com/a_fatemi24/652
حکمت دوم
https://eitaa.com/Nahj_Al_balaghah3/753
ترجمه و شرح حکمت 3 نهج البلاغه: نکوهش بخل و ترس و فقر
https://eitaa.com/Nahj_Al_balaghah3/758
دو دليل نادانى⁉️
#نهج_البلاغه
📿مِنَ الْخُرْقِ الْمُعَاجَلَةُ قَبْلَ الاِْمْكَانِ، وَ الاَْنَاةُ بَعْدَ الْفُرْصَةِ
🟤عجله كردن پيش از فراهم شدن امكانات، و از دست دادن امكانات و سستى نمودن پس از فرصت، از حماقت و نادانى است.
✍️ امام عليه السلام دو چيز را در اين جا نشانه حماقت و نادانى مى شمرد: نخست تعجيل كردن قبل از فراهم شدن امكانات است مثل اين كه كسى در فصل غوره كردن درختان انگور اصرار بر چيدن انگور داشته باشد كه نشانه نادانى است و ديگر اين كه وقتى فرصت ها فراهم مى شود سستى كند و به اصطلاح اين دست و آن دست نمايد تا فرصت از دست برود; فرصتى كه شايد هرگز بازنگردد اين هم نشانه بى خبرى و نادانى است. عاقل و دانا كسى است كه صبر كند و در انتظار فرصت باشد و هنگامى كه فرصت فراهم شد بدون فوت وقت دست به كار شود و به مقصود خود برسد. اين كار نشانه مديريت صحيح است.
📘#حکمت_363
https://eitaa.com/a_fatemi24/760
16.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☄کفّاره گناهان بزرگ
#نهج_البلاغه
▫️مِنْ كَفَّارَاتِ الذُّنُوبِ الْعِظَامِ إِغَاثَةُ الْمَلْهُوفِ وَ التَّنْفِیسُ عَنِ الْمَكْرُوبِ
💠از جمله کفاره هاى گناهان بزرگ، به فریاد بیچاره و مظلوم رسیدن و تسلّى دادن به افراد غمگین است
📘#حکمت_24
🎤آیت الله العظمی جوادی #آملی
🌻کانال نهجالبلاغه🌻
https://eitaa.com/a_fatemi24
#نهج_البلاغه
▫️وَمَنْ سَلَّ سَيْفَ الْبَغْيِ قُتِلَ بِهِ
🟠آنكس كه تيغ ستم بركشد (سرانجام) با همان تيغ كشته مى شود»؛
✍ در طول تاريخ بسيار ديده شده كه ظالمان با همان روش كه ديگران را مى كشتند كشته شده اند.
📘#حکمت_349
https://eitaa.com/a_fatemi24
#علي_تنهاست_و_نهج_البلاغه_مظلوم_است
حکمت 4 :
ارزش هاى اخلاقى و ضد ارزش ها(اخلاقى ، تربيتى)
وَ قَالَ [عليه السلام] الْعَجْزُ آفَةٌ وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ وَ نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى .
و درود خدا بر او ، فرمود : ناتوانى ، آفت و شكيبايى ، شجاعت و زُهد ، ثروت و پرهيزكارى ، سپرِ نگه دارنده است : و چه همنشين خوبى است راضى بودن و خرسندى.
🌺☘🌺☘🌺☘🌺
☘🌺☘🌺☘🌺☘
سلام صبح شما و خانواده ي مكرمتان به خير و شادي
خداي قادر به شما ،توان،شكيبايي،بي رغبتي به دنيا و پرهيزگاري و رضايت به رضاي الهي را اعطا فرمايد.
با تشكر فراوان
التماس دعا
*يقينا انتشار معارف اهل بيت (عليهم السلام)براي شما ، گذشتگان و آيندگانتان اجر و پاداش معنوي خواهد داشت پس در انتشار اين گنجينه ي معنوي كوشا باشيد.
🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🍃🌹🍃
@fatemi222
هدایت شده از منبرک فاطمی
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤲🏻دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان🤲🏻
🌹اللهمّ وفّر حظّی فیهِ من النّوافِلِ واکْرِمْنی فیهِ
بإحْضارِ المَسائِلِ وقَرّبِ فیهِ وسیلتی الیکَ
من بینِ الوسائل یا من لا یَشْغَلُهُ الحاحُ المُلِحّین.
🌹خدایا زیاد کن بهره مرا در آن از اقدام به مستحبات و گرامى دار در آن به حاضر کردن یا داشتن مسائل و نزدیک فرما در آن وسیله ام به سویت از میـان وسیله ها اى آنکه سرگرمش نکند اصرار و سماجت اصرار کنندگان.
✾•┈┈••✦❀✦••┈┈•✾
🌹پنج نکته در باره مستحبات
💐اهمیت مستحبات در بین احکام.
🌺مستحبات باعث جبران نواقص واجبات.
💐مستحبات باعث خشوع بیشتر در واجبات است.
🌺اصل واجبات هست وبعد مستحبات.
💐مستحبات مورد تأکید کدامها هستند
#حجت_الاسلام_فاطمی
#شرح_دعای_روز_بیست وهشتم
🍃🌹🍃
@fatemi222
حکمت ۱ فتنه
https://eitaa.com/a_fatemi24/745
حکمت ۲ طمع
https://eitaa.com/a_fatemi24/753
حکمت ۳
https://eitaa.com/a_fatemi24/758
حکمت 4
https://eitaa.com/a_fatemi24/763
7حکمت_هفتم ايثار اقتصادى و آخرت گرايى
https://eitaa.com/fatemi222/5434
8حکمتشگفتى هاى تن آدمى
https://eitaa.com/fatemi222/5454
9حکمت
https://eitaa.com/fatemi222/5467
10حکمت
https://eitaa.com/fatemi222/5482
11حکمت؛شکر قدرت
https://eitaa.com/fatemi222/5530
13حکمت ( تداوم نعمت)
https://eitaa.com/fatemi222/5569
14حکمت برخورد با خویشاوندان
https://eitaa.com/fatemi222/5585
حکمت ۱۴ برخورد با خویشاوندان
https://eitaa.com/fatemi222/5585
حکمت ۲۲ گرفتن حق
https://eitaa.com/fatemi222/5749
حکمت 24
https://eitaa.com/fatemi222/5780
حکمت25
https://eitaa.com/fatemi222/5808
26حکمت بیست و ششم
https://eitaa.com/fatemi222/5824
حکمت 27
https://eitaa.com/fatemi222/5835
28حکمت بیست و هشتم
https://eitaa.com/fatemi222/5845
حکت 29
https://eitaa.com/fatemi222/5875
حکت30
https://eitaa.com/fatemi222/5899
حکمت ۷۳
https://eitaa.com/fatemi222/13111
حکمت ۸۱
https://eitaa.com/fatemi222/8600
حکمت ۱۵۴
https://eitaa.com/fatemi222/10735
حکمت ٣٧٤
https://eitaa.com/fatemi222/7627
📚حکمت ۳۹۹
https://eitaa.com/fatemi222/9173
📚حکمت 438،
https://eitaa.com/fatemi222/6845
❀•🌺•﷽•🌺•༻⃘⃕❀༅
❀نهجالبلاغه در آینه تصویر❀
🌱اَلْحَمْـدُ للهِ الَّـذِی
لَا یَبْلُـغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ،...🌱
┄═❁✦❀🌹❀✦❁═┄
💠سپاس خداوندی را که سخنوران از ستودن او عاجزند، و حسابگران از شمارش نعمتهای او ناتوان، و تلاشگران از ادای حق او درماندهاند.
📚 نهجالبلاغه، فرازی از خطبه ۱ (بند۱)
#نهج_البلاغه
🍃🌹🍃
@fatemi222