eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
640 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰بررسی میزان تأثیر آوای قرآن کریم بر کاهش سطح قبل وبعد از انجام اقدامات شخصی و درمانی : 🔰اضطراب پدیده شایع عصر ماست ،اما پیشینه ای به طول تمامی تاریخ دارد واز این رو ، همواره مورد توجه بوده است . قطعا اضطراب زیاد آثار و زیان های جدی بر جسم وروان وروابط اجتماعی می گذارد،ودر نتیجه ،کنترل ومهار آن همیشه توصیه شده است . در تحقیقات فراوان ، تأثیر انواع موسیقی ، برکاهش اضطراب ، مورد ارزیابی قرار گرفته است . یکی از اقسام موسیقی ، موسیقی ناشی از تلاوت قرآن کریم است ، این موسیقی عرفانی و دلپذیر، یکی از با شکوهترین ابعاد اعجاز بیانی قرآن مجید است . حتی گوش دادن به آوای قرآن نیز روی روح وروان انسان تأثیر فراوان گذاشته و باعث کم شدن اضطراب ودلهره می شود ،حتی گوش دادن به قرآن ویا خواندن قرآن نیز، باعث ازبین رفتن افسردگی می شود وبه انسان آرامش می دهد . 🔰در بخشهای داخلی وجراحی بیمارستان امام حسین وامام خمینی اصفهان برروی چند بیمار این آزمایش را انجام دادند که قبل از عمل مرض به آوای قرآن گوش داد ویا خود مرض قرآن خواند وهمین امر باعث شد از اضطراب بیمار کاسته شود وعمل با موفقبت بهتری انجام شود . در چند بیمارستان تهران نیز این کار را انجام دادند که تأثیر بسیار زیادی داشت. 🔰بیشتر دانشجویان ودانش آموزان قبل از امتحان برای کم شدن اضطراب خود آیِه الکرسی می خوانند شاید بعضی از آنها هم ندانند که این امر باعث کم شدن اضطراب می شود ولی با خواندن این آیات قرآن بهتر می توانند امتحان دهند واز اضطراب آنها کاسته می شود. 🔰راه نجات از احساس تنهایی ،نا امنی وپوچی و وانهادگی و..... در آمیختن معنویت و عقلانیت است که یک پای آن وحی وپای دیگر عقل است . 🔵حدیث درباره قرآن و آثارا آن 🔻پیامبر اکرم (ص) فرمود : من دو چیز را در میان شما باقی گذاشتم ، تا وقتی که به آن دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد : یکی قرآن ، دیگری خاندانم . 🔻رسول خدا (ص) فرمود : برتری قرآن بر سایر سخنها همانند برتری خدا بر مخلوقات اوست رسول اکرم (ص) فرمود : قرآن جز خدا بهترین و برتری چیزهاست ، کسی که احترام قرآن را نگه دارد به خدا احترام کرده است، و کسی که حرمت قرآن را نگه ندارد نسبت به خدا بی حرمتی کرده است،احترام به قرآن در پیشگاه الهی همانند احترام پدر به فرزند است.( عزیزان توجه داشته باشید احترام به قرآن این نیست که ماچش کنیم و یک گوشه بزاریم و خاک بخورد ، احترام و حرمت قرآن زمانی حفظ میشود که به احکام آن عمل شود ، خود قرآن میفرماید ما شفا و رحمتیم برای اهل عمل و خزلان و گرفتاری زیاد می کنیم برای کسانی که اهل عمل به قرآن نیستند 🔻 امام هشتم (ع) از امام کاظم (ع) نقل می کند که فرمود : مردی از امام صادق (ع) پرسید چگونه است که قرآن هر چه خوانده و منتشر می شود جز بر تازگی و طراوتش افزوده نمی شود ؟ امام صادق (ع) فرمود : زیرا خداوند آنرا برای زمان و مردم خاصی قرار نداده است ، بنابراین در هر عصری نو، پیش هر ملتی تا روز قیامت تازه و شاداب ایست . 🔻پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود : بر شما باد قرآن ، پس آنرا رهبر و پیشوای خود قرار دهید ، زیرا آن سخن پروردگار جهانیان است . از طرف اوست و بسوی او بر می گردد ، بنابراین به متشابهات آنها هم ایمان آورید و از ضرب المثلهای آن پند گیرید .
🔰یثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَهِ وَ یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ وَ یَفْعَلُ اللّهُ ما یَشاءُ«27 ابراهیم » 🔰خداوند در زندگی دنیا و در آخرت،اهل ایمان را با کلام(و عقیده ی حقّ و)ثابت، پایدار قرار می دهد و خدا ستمگران را(به حال خود رها کرده،توفیقشان را گرفته) گمراه می کند و خداوند آنچه بخواهد(طبق عدل و حکمت خود)انجام می دهد. ✍️پیام ها: 1-بهره مندی از امدادهای الهی،وابسته به راهی است که انسان انتخاب می کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» 2-اگر یاری خداوند نباشد،انسان در برابر وسوسه ها و هوس ها و طاغوت ها از پا درمی آید و سقوط می کند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» 3-اهل ایمان از نظر منطق،محکم و استوارند و در برابر مکتب های مادّی می ایستند. «یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثّابِتِ فِی الْحَیاهِ الدُّنْیا» 4-انسان اگر ایمان آورد،خدا او را بیمه می کند و اگر به درخت خبیثه و مکتب باطل دل دهد،خدا او را رها می کند. یُثَبِّتُ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا ... یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ 5-پذیرش مکتب های باطل،ظلم به خود و مکتب است. «الظّالِمِینَ» 6-قهر الهی به راهی وابسته است که انسان انتخاب می کند. «یُضِلُّ اللّهُ الظّالِمِینَ»
🔰أ لَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ کُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ«28ابراهیم » 🔰آیا به کسانی که نعمت خداوند را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را به سرای هلاکت در آوردند ننگریستی؟ جَهَنَّمَ یَصْلَوْنَها وَ بِئْسَ الْقَرارُ«29» (آنان)به دوزخ درآیند که چه بد جایگاهی است. ✍️نکته ها: «بوار»به معنای بی رونقی و کساد شدیدی است که به هلاکت کشیده شود.[59] کفّار و مشرکان نعمت های بزرگ الهی را به کفر تبدیل کردند: الف:به جای نعمت توحید،شرک را برگزیدند. ب:نعمت فطرت پاک را رها کردند و به تقلید از نیاکان گمراه خود پرداختند. ج:خرافات را بر وحی الهی ترجیح دادند. د:در برابر نعمتِ رهبران آسمانی،ناسپاسی کردند و از طاغوت ها پیروی کردند. «بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ» در روایات بسیار می خوانیم:امامان شیعه علیهم السلام فرمودند: «نحن و الله نعمه الله التی انعم بها علی عباده» [60]به خدا سوگند نعمت هایی که تبدیل شدند،وجود ما بود.مردم ما را رها کردندو به سراغ رهبران دیگر رفتند. «بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللّهِ» مشابه این آیه در آیات دیگر نیز آمده است،مثلاً در آیه 41 قصص می فرماید: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَی النّارِ» و در آیه 98 سوره کهف می فرماید: «یَقْدُمُ قَوْمَهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ فَأَوْرَدَهُمُ النّارَ» ✍️پیام ها: 1-هرگونه تبدیل،تغییر و تحریف نعمت ها و آیات الهی کفر است. بَدَّلُوا ... کُفْراً 2-رهبران منحرف،مایه ی هلاکت و فساد جامعه می شوند و مردم را به جهنّم می فرستند. «وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ»
🔰و جَعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا عَنْ سَبِیلِهِ قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِیرَکُمْ إِلَی النّارِ«ابراهیم 30» 🔰(رهبران فاسد)برای خداوند شریک هایی قرار دادند تا مردم را از راه خدا گمراه نمایند.بگو:کامیاب شوید که قطعاً پایان کار شما آتش است. ✍️نکته ها: بعضی در آفرینش جهان،برای خداوند شریک قایل اند و بعضی در نعمت ها برای خدا شریک می پندارند.داشتنِ سلامتی و علم و قدرت و عزّت و مال را از هنر خود یا قدرت ها می شمارند،اما بسیار زود درمی یابند که به گمراهی رفتند. ✍️پیام ها: 1-از بدترین انواع کفران نعمت،شریک قرار دادن برای خدا و گمراه کردن مردماست. «وَ جَعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا» 2-گاهی سرچشمه ی شرک،طاغوت ها هستند. «وَ جَعَلُوا لِلّهِ أَنْداداً لِیُضِلُّوا» و گاهی جاذبه ی بت ها عامل انحرافند. «وَ اجْنُبْنِی وَ بَنِیَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنامَ رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیراً مِنَ النّاسِ»[61] 3-خداوند افرادی را به حال خود رها می کند. «قُلْ تَمَتَّعُوا» 4-کافران در دنیا کامیابند،ولی آخرت ندارند. «تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِیرَکُمْ إِلَی النّارِ» 5-هر رفاهی نشانه ی مهر نیست،شاید وسیله و مقدّمه ی قهر الهی باشد. «تَمَتَّعُوا»
🔻حفظ کردنِ خدا🔻 ✍ یکی از مفاهیمِ پر کاربرد در قرآن است. 👈 در اصل از ماده‌ی «وقایه» است. «وقایه»👈 به معنایِ حفظ کردن چیزی است از هر خطری که به آن صدمه بزند، و برایش مُضِرّ باشد (تفسیر المیزان). ↶ پس در اصل به معناىِ حفاظت، صیانت، نگهدارى و... است. ❌ در اکثر ترجمه‌های قرآن، معمولاً رو به پرهیزکاری ترجمه کردند، ولی معنای دقیقی برای نیست. مثلاً این آیه رو دقّت کنید:👇 🕋 اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹) اینجا اگر بخوایم فعل "تَتَّقُوا اللهَ" رو به پرهیزکاری ترجمه کنیم، ترجمه‌ی آیه این میشه: ☜ اگر از خدا پرهیز کنید.. بعضی قرآنها اینطوری ترجمه می‌کنند: ☜ اگر از خدا بترسید... ❌ نه ترس و نه پرهیزکاری، هیچکدوم معنایِ نیست. حالا بیاید آیه رو با همون کلمه‌ی حفاظت و صیانت ترجمه کنیم:👇 🕋 اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹) 💢 اگر خدا را [برای خود] حفظ کنید، او به شما قدرتِ تشخیصِ حق از باطل را عطا می‌کند. این به معنای آیه نزدیکتره. پیامبر اکرم به ابوذر غفاری فرمود: ⚡️ احْفَظِ اللهَ، یَحْفَظْکَ. 💢 خدا را حفظ کن، تا خدا تو را حفظ کند. (بحارالانوار، ج۷۴، ص۸۷) 😌 حفظ کردنِ خدا، یک هنر است. چطور وقتی با کسی دوست هستیم، تلاش می‌کنیم که او رو برای خودمون نگه داریم و با ندانم‌کاری او رو از دست ندیم... همینطور هم باید حواسمون باشه خدا رو برا خودمون نگه داریم.👌 ❌ نباید اجازه بدیم با ندانم‌کاری و حماقت، نظرش از ما برگرده و ما رو ترک کنه.. نباید بذاریم ما رو به خودمون واگذار کنه! ☝️ "اِتَّقُوا اللهَ" یعنی خدای خودت رو با عشق و اخلاص صیانت کن. حفظش کن. نگهش دار. ☝️ اگر بتونی رو برای خودت نگه داری، او هم تواناییِ شناختِ حق از باطل رو به تو عطا می‌کنه. 👈 یَجعَل لَکُم فُرقاناً. فُرقان☜ یعنی قدرتِ تمیز و تشخیص بین حق و باطل. ✔ یعنی اون کسی که رو داره، نورِ خِرَد رو داره. قدرتِ تشخیص داره. دیگه فریبِ هیچ دروغ و نیرنگی رو نمی‌خوره. ✔ کسی که رو داره، به آگاهی میرسه، به میرسه. چون رو در وجودِ خودش و با خودش همراه داره.😇 پس عزیزِ دلم!! ✅️ اگر رو داری، خوب حفظش کن و احترامش رو نگه دار. ❌ و اگر هنوز او رو نداری، چنان خودت رو براش جذاب و خواستنی کن، تا به سمتت بیاد و رفیق راهت بشه. اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. @talangoremazhabi
🔻دوستانِ خداوند🔻 ✍ دوستانِ خداوند، خالی از و هستند، و به مقامِ و پذیرش رسیدند. 😌 اونها پیشاپیش، هر اتفاق و تقدیری رو پذیرفتند. و جریانِ هستی رو، با تمامِ فراز و فرودهاش تسلیم هستند: 🕋 أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس/۶۲) 💢 آگاه باشید! که دوستان و اولیای خدا، نه ترسی بر آنهاست، و نه اندوهگین می‌شوند. 😨😰 ترس، برای کسی است که نمی‌پذیره، و همیشه در فکرِ حفظِ خودش هست. 👈 امّا اون کسی که جان و مال و همه چیزش رو به فروخته، و تمامِ وجودش رو تسلیمِ کرده، دیگه از چی بترسه؟! ⁉️ 🤔 برای از دست دادن چه چیزی نگران باشه؟! ☝️ این یک درسِ بزرگ برای همه‌ی ماست. و ، یک بیماری نفسانی است که جلوی رشدِ آدم رو می‌گیره.😔💔 نشاطِ آدم رو میکُشه. سرزندگی و شادابی رو از آدم می‌گیره.😔 میاره‌. ❌ خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر بترسند، محفوظ می‌مونند. ابداً اینطور نیست. 👈 چون ذاتِ این دنیا، از ناامنی ساخته شده. هر لحظه، ممکنه یه اتّفاقی بیفته. 👈 توی این برای هیچ چیز، هیچ تضمینی وجود نداره. تار و پودِ دنیا اینطوری بافته شده. ☝️ تنها راهِ برخورداری از حقیقی، فهمیدنِ همین مساله، و پذیرفتنِ ناامنیِ دنیاست. ❌ معنای این جمله که اولیاء خداوند، هیچ ترس و اندوهی ندارند، این نیست که اونها دردسر و بلا و مصیبت نمی‌کشند، 👈 بلکه به معنای و پذیرشی است که در وجودشون معجزه میکنه، و اونها رو در امنیتی الهی فرو می‌برَه. اونها از اینه که آماده‌ی پذیرشِ هر اتفاقی هستند. و جریانِ حیات رو با تمامِ ماجراهاش پذیرفتند.😌 👈 چون خوب میدونند که هیچ کس با کشیدنِ حفاظ‌های ذهنیِ موهوم به دورِ خودش، محفوظ نمی‌مونه. 👈 چون جریانِ زنده‌ی هستی، کارِ خودش رو در هر وضعیت و موقعیتی به پیش می‌بره. ✔ تنها حفاظتِ واقعی، پناه خودِ است. ✔ و پناهِ خدا، پذیرفتنِ جریان زندگی است، نه فرار از اون. 😇😌 این تسلیم و پذیرش و رام بودن، حقیقی به ارمغان میاره، و ترس‌های روانی رو از وجودِ آدم می‌گیره. @talangoremazhabi
«سخَّر» در قرآن به دو معنا آمده است: 1. به معناى در خدمت منافع و مصالح بشر بودن، همان گونه كه مى‏گويد: خورشيد و ماه مسخّر انسان‏هاست؛ يعنى خدمات و منافع آنها در خدمت بشر است. 2. به اين معنا كه زمام اختيار چيزى در دست بشر باشد؛ همان طور كه در مورد تسخير كشتى‏ها و نهرها اشاره شده است. در اين آيات به جايگاه عظيم انسان اشاره شده است؛ يعنى نشان مى‏دهد كه انسان آن‏قدر بزرگ و باكرامت است كه خورشيد، ماه، دريا، نهر، كشتى و حتى شب و روز مسخّر اويند. در اين آيه، با بيان سه نوع آب، به چرخه‏ى گردش آب در طبيعت اشاره شده است: 1.آبى كه به وسيله‏ى باران از آسمان به زمين مى‏آيد و مايه‏ى آبيارى و حيات گياهان و سالم‏سازى محيط مى‏شود. 2.آب دريا كه تأمين كننده‏ى زندگى حيوانات دريايى و مسير عبور كشتى‏هاست. 3.آب نهرها كه وسيله‏ى آب‏رسانى و كامل كننده‏ى چرخه‏ى گردش آب است. 🔵نعمتهای غیر قابل شمارش نعمت‏هاى مادى و معنوى خدا، سراپاى انسان و محيط او را فرا گرفته است. در بدن انسان ميلياردها سلول وجود دارد كه هر كدام يك واحد فعّال بدن هستند و هزاران نوع گياه و حيوان و عناصر طبيعت در اختيار بشر هستند، كه نمى‏توانيم همه‏ى آنها را دقيقاً شناسايى و شماره‏گذارى كنيم و حتى از برخى از آنها آگاهى نداريم و از اين روست كه در اين آيه مى‏فرمايد: نعمت‏هاى الهى به شماره در نمى‏آيند. نعمتت بار خدايا ز عدد بيرون است شكر انعام تو هرگز نكند شكرگزار همچنین در اين آيه اشاره شده كه خدا بخشى از آنچه را كه مى‏خواهيد در اختيار شما نهاده است نه همه چيز را. گاهى انسان چيزى را مى‏خواهد كه به زيان اوست، ولى خود نمى‏داند و خداى حكيم و دانا، دعاى او را مستجاب نمى‏كند. البته همين بخش از نعمت‏ها كه در اختيار بشر قرار دارد، بى‏شمار است و انسان توانايى شمارش آنها را ندارد، چه رسد كه بخواهد شكر آنها را به جا آورد. امام خمينى رحمه الله میفرماید: پسرم! ما كه عاجز از شكر او و نعمت‏هاى بى‏منتهاى اوييم، پس چه بهتر كه از خدمت به بندگان او غفلت نكنيم كه خدمت به آنان، خدمت به حق است، چه كه همه از اويند.
🔰جلسه نوزدهم (آیه 32 تا 34) 🔰نعمتها و داشته های غیر قابل شمارش 🔰اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهارَ . 🔰چگونه خدا همتايانى داشته باشد، در حالى‏كه اوست كه آسمان‏ها و زمين را پديد آورده و از آسمان آبى فروفرستاده و به وسيله آن از ميوه‏ها براى شما روزى برآورده و كشتى‏ها را براى شما مسخّر ساخته تا به فرمان او در دريا روان شوند، و جويبارها را براى شما رام كرده است. 🔰و سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دائِبَيْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ و خورشيد و ماه را كه پيوسته در حركتند، براى شما رام ساخته و شب و روز را براى شما مسخّر كرده است. 🔰و آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ و از هرآنچه درخواست كرده‏ايد به شما داده است. و اگر نعمت‏هاى خدا را شماره كنيد، نمى‏توانيد آنها را به شمار آوريد. بى‏ترديد، انسان به خود بسيار ستم مى‏كند و خويشتن را به هلاكت مى‏افكند، چرا كه در برابر نعمت‏هاى خدا بسيار ناسپاس است. ⭕️رفتارهای تبلیغی: 1. یکی از راههای آرام سازی، توجه به داشته ها است، مردم را به نعمتها و داشته هایشان توجه دهید. 2. تاکید کنید با وجود ویروس کرونا (که حاصل گناهان انسان است) نعمتها و خوبی های زیادی وجود دارد. 3. منابع طبیعی سرشار ایران را نام برده و این نکته را بگویید که «عوامل توليد در اختيار انسان است. (آب، خاك و نور خورشيد ...) اگر نارسايى و كمبودى وجود دارد به خاطر مديريّت غلط و توزيع نامطلوب است‏. در نهایت ضرورت تولید را گفته و مردم را تشویق به تولید کنید. (تولید خانگی و صنعتی) خداوند در آيه‏ى قبل به نماز و انفاق سفارش كرد. در اين آيه مى‏فرمايد: همه چيز را خدا به شما داده است، چرا در انفاق سستى مى‏كنيد؟ ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى‏ همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى‏ از طرفی، در این آیات به چند مسئله خداشناسی اشاره‌شده است. خدایی که خالق آسمان‌ها و زمین است. بارش باران از آسمان و رزق دادن به انسان‌ها. (رزق دست خداست ولی توسط باران و کشاورزی و باغات رزق انسان می‌رسد.) تسخیر دریاها و کشتی‌ها. تسخیر نهرها. تسخیر خورشید و ماه و روز و شب. معمولاً انسان همیشه در حال درخواست از خداوند تبارک و تعالی هستند چون انسان موجودی نیازمند هست و دنبال رفع نیازهای خود می‌باشد همیشه فطرتاً و عقلاً و بر اساس تکوین و تشریع در خانه‌ی خدا برای حل مشکلاتش می‌رود و خداوند تبارک و تعالی تمام نیازهای او را پاسخ می‌دهد ولی نکته‌ای که وجود دارد این است که آن خواسته اگر نعمت باشد خدا به او خواهد داد و آن قدر نعمت‌های خدا زیاد است که از حد شمارش بشر بیرون است. با وجود این‌همه نعمت انسان هم ستم‌پیشه است و هم ناسپاس. یادآوری داشته ها يادآورى نشانه‏هاى خدا در پهنه‏ى هستى، همراه با بيان نعمت‏هاى او، عشق به خدا را در دل‏ها زنده مى‏كند و انسان را به تعظيم در برابر عظمت و لطف پروردگار وا مى‏دارد؛ زيرا انسان فطرتاً نسبت به كسى كه به او كمك و لطف كند عشق و علاقه پيدا مى‏كند. https://eitaa.com/fatemi52/282