🌷🌷مبحث ۱۳۸۱ اسفند ۱۴۰۲ شمسی
با نام و یاد خدا و عرض سلام💞
💞 استنادات حدیثی بیانات رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در دیدار شرکتکنندگان در مسابقات بینالمللی قرآن ۱۴۰۲/۱۲/۰۳ شمسی ( بخش ۲)
تعبیرات بلند امیرالمؤمنین(ع) درباره قرآن در نهج البلاغه
رَبیعُ القُلوب؛ زندهکننده دلها
شِفاءُ الصُّدور؛ نجاتدهنده از دلمردگی، افسردگی و عقبرفت
فیهِ عِلمَ ما یَأتی: برآورنده نیازهای همه بشر و همه آینده
دَواءَ دَائِکُم: دوای دردهای بزرگ جوامع بشری
نَظمَ ما بَینَکُم: نظام اجتماعی، ارتباطات بشری، ارتباطات جوامع، اینها همه در قرآن است
☝️اینها معارف قرآنی است.
این معارف را چه جوری به دست بیاوریم؟
💞 با انس با قرآن (۱)
🌺 با تدبر در قرآن (۲)
🔸با رجوع به آنانی که قرآن در خانه آنها نازل شده است، یعنی اهلبیت رسولالله(ع)
💖تلاوت شما یکی از گامهای مؤثر برای انس با قرآن و فهم معارف قرآن است
🦋ارزش والای تلاوت قرآن برای این است که:
🦋مخاطبِ شما را وادار به تدبر در آیات قرآن و مفاهیم قرآن میکند
☝️البته شرطش این است که این تلاوت به قصد نشان دادن قرآن باشد، نه نشان دادن خود
💐استنادات:
«وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِيثِ
وَ تَفَقَّهُوا فِيهِ فَإِنَّهُ رَبِيعُ الْقُلُوبِ
وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ
وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ
وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ
كَالْجَاهِلِ الْحَائِرِ الَّذِي لَا يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ
بَلِ الْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ
وَ الْحَسْرَةُ لَهُ أَلْزَمُ
وَ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَلْوَم».
(نهج البلاغة للصبحي صالح،خطبه ۱۱۰ ص: ۱۶۴)
و قرآن را بياموزيد، كه بهترين گفتار است،
و آن را نيك بفهميد كه بهار دلهاست. از نور آن شفا و بهبودى خواهيد كه شفاى سينه هاى بيمار است،
و قرآن را نيكو تلاوت كنيد كه سود بخشترين داستانهاست،
زيرا عالمى كه به غير علم خود عمل كند،
چونان جاهل سرگردانى است كه از بيمارى نادانى شفا نخواهد گرفت،
بلكه حجّت بر او قويتر و حسرت و اندوه بر او استوارتر
و در پيشگاه خدا سزاوارتر به نكوهش است.
(نهج البلاغه ترجمه دشتى، ص: ۲۱۱)
عنه(علی) عليه السلام ـ
في صِفَةِ القرآنِ ـ :
ألا إنّ فيهِ عِلمَ ما يَأتي ،
و الحَديثَ عنِ الماضي ،
و دَواءَ دائكُم ،
و نَظمَ ما بَينَكُم .
[نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۸]
امام على عليه السلام ـ
در وصف قرآن ـ فرمود :
بدانيد كه در آن علم آينده
و سخن از گذشته
و دواى درد شما
و باعث نظم و سامان دهى شما
هست.
💞حديث تشويق به تلاوت قرآن
(۱) عنه عليه السلام : مَن أنِسَ بِتِلاوَةِ القرآنِ لم تُوحِشهُ مُفارَقَةُ الإخوانِ .[غرر الحكم : ۸۷۹۰]
امام على عليه السلام : هر كه به تلاوت قرآن انس گيرد، جدايى برادران او را به تنهايى نيندازد.
(۲) أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
ﺁﻳﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﺍﻧﺪﻳﺸﻨﺪ [ ﺗﺎﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ﺑﻔﻬﻤﻨﺪ ] ﻳﺎ ﺑﺮ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻗﻔﻞ ﻫﺎﻳﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ؟(محمد ٢٤)
🌷سیروس کامران ماوردیانی گیلانی🌷
هدایت شده از همیاری و همسان گزینی
سلام
تفسیر قرآن مقام معظم رهبری بر مبنای (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن )
مباحث در قالب (سیر مفهومی )آن کتاب ارائه میشود؛ به این صورت که 30 آیه از قرآن در 30 روز ماه مبارک رمضان بیان می شود؛
✍جلسه اول👇
https://eitaa.com/fatemi222/12560
فرازی از تفسیر ایات جزء ( دوم) قران مجید
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌸🍃﷽🍃🌸
✍ دلدرد نگیریم؟!
👥 آدمها دو گروهند؛
1⃣ گروه اول علائقشون اینطوریه؛
☜خوب غذا بخورند 🍗🍕🎂
☜خوب بپوشند
☜پول داشته باشند و تفریحات آنچنانی داشته باشند
☜شغل خوب، شهرت و محبوبیت داشته باشند و همه به حرفشون گوش کنند
☝️اینا که تکمیل باشه از نظرشون همه چی درسته! 😇
به خاطر همین وقتی دعا میکنند فقط همینها رو میخوان(فقط #دنیا) 🌎
🔻بذارید با یه مثال بگم؛
🧒 بچه رو دیدید وقتی یه شکلاتی🍭 روی زمین میوفته و کثیف میشه لجبازی میکنه، گریه میکنه 😫 میگه؛ من همینو میخوام کاری ندارم تمیزه یا کثیفه و ضرر داره فقط میخوامش🍭😋
✅ بعضی از آدمها هم همینجوری هستن فکر و دیدگاهشون کوتاهه❗️
اصلا به #عاقبت کار فکر نمیکنند فقط هدفشون رسیدن به خواستههاشون هست، اصلا انگار نه انگار که باید به صلاح و #مصلحت کار فکر کنند و قبر و #قیامت هم در نظر بگیرند❗️🤦♀
🕋 ...فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاق (بقره/۲۰۰)
⚡️...بعضی مردم گویند: پروردگارا، ما را از نعمتهای دنیا بهرهمند سازو آنان را از نعمت آخرت نصیبی نیست.
👇👇
2⃣ ولی گروه دوم خیلی زرنگ ترند
از خداوند، حسنه میخوان هم در #دنيا و هم در #آخرت.
🕋 وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّار(بقره/۲۰۱)
⚡️بعضى از مردم مىگويند: پروردگارا! در دنيا به ما نيكى عطا كن و در آخرت نيز نيكى مرحمت فرما و مارا از عذاب آتش نگهدار.
🔚 یعنی از خدا خوبی و #خوشبختی مىخوان، ولى اينكه رشد و سعادت و صلاح کار در کجاست اونو به #عهده_خدا میذارند👌
👈یعنی شکلاتی🍭 رو میخوان آلوده نباشه که بعدش دلدرد نگیرن! 😁 ( دنیایی رو میخوان که تو قبر و #قیامت هم آسوده باشند)
✅ برای خدا تعیین تکلیف نکنیم که حتما به فلان خواستهمون برسیم❌
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است
🌷بر آستان حضرت دوست
🌹عریضه هرچه هســـت
🌹حاجت دل هـــــر چه،
🌷برایتان آرزوی اجابت دارم
🌹رمزهادر رمضانست
🌷خدا مى داند
🌹برترین ماه زمانست
🌷خدا مى داند
ماه رمضان ماه طاعات و عبادات است
💖 التماس دعای فرج ان شاءالله
🍃🌹🍃
@fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (دوم ) قران مجید
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌸🍃﷽🍃🌸
✍ تلخیِ روزگار
آدم میتونه با لیموترش،🍈 شربتِ شیرین درست کنه🥃😋
یعنی اینکه؛↶
😖 تلخیها و ناگواریهای زندگی رو میتونیم برای خودمون #شیرین کنیم! 😌
🔻برای از بین بردن این تلخیها، قرآن یک راهی جلوی پامون گذاشته؛
🕋 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ(بقره/۱۵۳)
⚡️اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از #صبر و #نماز كمك بگيريد، همانا خداوند با #صابران است.
👇👇
✅ قدرتِ #نماز رو، در رفع گرفتاری، دست کم نگیریم.
💯 خیلی از گرههای کورِ زندگی، با یک نمازِ خوب باز میشه.
پس بدون معطلی وضو بگیر،✌️ دو رکعت #نماز بخون. با خدا حرف بزن و دعا کن. 🤲
🔚 و همیشه به خاطر داشته باش که؛
#سختی و #آسانی با هم هستند.
و اگر #صبر کنیم و به خدا #امیدوار باشیم دوباره زندگیمون شیرین میشه! 😍
🕋 فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (شرح/۵)
🕋 إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا (شرح/۶)
⚡️ به یقین با هر سختی، آسانی است.
⚡️ مسلّماً با هر سختی، آسانی است.
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است
🌷بر آستان حضرت دوست
🌹عریضه هرچه هســـت
🌹حاجت دل هـــــر چه،
🌷برایتان آرزوی اجابت دارم
🌹رمزهادر رمضانست
🌷خدا مى داند
🌹برترین ماه زمانست
🌷خدا مى داند
ماه رمضان ماه طاعات و عبادات است
💖 التماس دعای فرج ان شاءالله
🍃🌹🍃
@fatemi222
فرازی از تفسیر ایات جزء (دوم ) قران مجید
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌸🍃﷽🌸🍃
✍ مثبت فکر کن
آموختهام اون چیزی که اکثر انسانها شکست و بدشانسی مینامند،😓 #بدشانسی نیست بلکه؛↶
👈 #مشیتِ خداوند است برای دادنِ بهترینها❗️
👆این جمله رو همینطوری از خودم نگفتم، بلکه از آیه ۲۱۶ سوره بقره، به این نتیجه رسیدم❗️☺️ بخونید؛↶
👇👇
🕋..و عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ(بقره/۲۱۶)
⚡️چه بسا چیزی را دوست نداشته باشید و در آن #خیر شما باشد،
و چه بسا چیزی را دوست داشته باشید، حال آنکه #ضرر و شرّ شما در آن است و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانيد.
💯 هر کس با این طرزِ تفکر☝️ زندگی کنه دیگه هیچ سختیای اونو از پا درنمیاره و برای هر موفقیتی هم تا پای جان اقدام نمیکنه(خودشو نمیکُشه)
✅ خدا #صلاح ما رو میخواد، پس برای چیزهایی که نمیدونیم گِله نکنیم❌🤐
#مثبت فکر کنیم تا راحت زندگی کنیم👌
⚘⚘⚘⚘⚘⚘
🌹ماه رمضـــــــان رخصت دَق الباب است
🌷بر آستان حضرت دوست
🌹عریضه هرچه هســـت
🌹حاجت دل هـــــر چه،
🌷برایتان آرزوی اجابت دارم
🌹رمزهادر رمضانست
🌷خدا مى داند
🌹برترین ماه زمانست
🌷خدا مى داند
ماه رمضان ماه طاعات و عبادات است
💖 التماس دعای فرج ان شاءالله
🍃🌹🍃
@fatemi222
✔️تدیر در قرآن ازجزء یکم:
🔹روزه در قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/8035
🔹اندازه مهربونی
https://eitaa.com/fatemi222/8034
🔹ایجاد اختلاف
https://eitaa.com/fatemi222/8036
🔹پایه های سست
https://eitaa.com/fatemi222/12556
🔹راههای برگشت ناپذیر
https://eitaa.com/fatemi222/12557
🔹ختم کفار
https://eitaa.com/fatemi222/12558
🔹هفت عامل آمرزش گناه
https://eitaa.com/fatemi222/5277
✔️تدیر در قرآن ازجزء دوم:
🔸جلب رضایت خداوند یا مردم(اولویت کدومه)
https://eitaa.com/fatemi222/8037
🔸جذابیتِ حرفهای غیرمستقیم (خدا عاشق 4دسته هست)
https://eitaa.com/fatemi222/8038
🔸دل درد نگیریم
https://eitaa.com/fatemi222/12598
🔸تلخی روزگار
https://eitaa.com/fatemi222/12599
🔸مثبت فکر کن
https://eitaa.com/fatemi222/12600
✔️تدیر در قرآن ازجزء سوم:
🔹دوستی با دوستان خدا
https://eitaa.com/fatemi222/5324
🔹پاداش دنیایی انفاق
https://eitaa.com/fatemi222/5323
🔹دستگیره محکم
https://eitaa.com/fatemi222/12623
🔹حرمت نگهدار
https://eitaa.com/fatemi222/12622
🔹دیوانه و متهم هستند
https://eitaa.com/fatemi222/12620
✔️تدبر درقرآن ازجزء چهارم:
✔️تدبر درقرآن ازجزء پنجم:
🔹اولویتبندی در احسان
https://eitaa.com/fatemi222/5365
🔹بدیها از شماست
https://eitaa.com/fatemi222/5366
🔹آتش حَسَد را جدّی بگیریم
https://eitaa.com/fatemi222/5367
🔹امانتداری
https://eitaa.com/fatemi222/5368
🔹راضی باشیم
https://eitaa.com/fatemi222/5369
✔️تدبر درقرآن از جزء ششم:
🔹افشاگری ظالم
https://eitaa.com/fatemi222/5387
🔸حسد و اولین خون
https://eitaa.com/fatemi222/5388
🔹ترس زیبا و زشت
https://eitaa.com/fatemi222/5389
🔸رابطه توکل و ایمان
https://eitaa.com/fatemi222/5390
🔹مومن وکینه
https://eitaa.com/fatemi222/5391
🔸پزشکی و قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/5392
🔹تمسخرشعاردینی
https://eitaa.com/fatemi222/5393
✔️تدبر درقرآن ازجزء هفتم:
🔸فحش دادن ممنوع
https://eitaa.com/fatemi222/5429
🔸تضرّع، راهِ نجات
https://eitaa.com/fatemi222/5430
🔸مراقبِ خودتان باشید
https://eitaa.com/fatemi222/5431
🔸نصیحت طلائیِ قرآن
https://eitaa.com/fatemi222/5432
🔸دنیا مثل شهر فرنگه
https://eitaa.com/fatemi222/5437
🔹خنده های مصنوعی
https://eitaa.com/fatemi222/12727
🔹با گنه کار همراهی نکن
https://eitaa.com/fatemi222/12728
🔹محکوم به جهل نیستیم
https://eitaa.com/fatemi222/12729
✔️تدبر درقرآن از جزء هشتم:
🔹حجاب یا برهنگی
https://eitaa.com/fatemi222/5456
🔹دست های خالی
https://eitaa.com/fatemi222/5457
🔹داستان برهنگی
https://eitaa.com/fatemi222/5458
🔹خالص برای خودش
https://eitaa.com/fatemi222/5459
🔹ایمان لازمه ولی
https://eitaa.com/fatemi222/5460
🔹لباس اشتغال
https://eitaa.com/fatemi5/1151
🔹سلامتی در قرآن
https://eitaa.com/fatemi5/1152
🔹دلهای معطر
https://eitaa.com/fatemi5/1153
✔️تدبر درقرآن ازجزء نهم:
🔸خوراکِ چرب و سگِ گرسنه(شيطان)
https://eitaa.com/fatemi222/5468
🔸تقوا، آژیرِ روح
https://eitaa.com/fatemi222/5469
🔸دستبرد در مالِ فقیر، ممنوع
https://eitaa.com/fatemi222/5470
🔸دوستان یادتون باشه،لطفاانصاف
https://eitaa.com/fatemi222/5471
🔸غفلت و پستتر از حیوانات
https://eitaa.com/fatemi222/5472
✔️تدبر درقرآن ازجزء دهم:
🔹تفرقه و اختلاف = پنچری
https://eitaa.com/fatemi222/5484
🔹سختیهای توأمان با لذت
https://eitaa.com/fatemi222/5485
🔹یا رفیق من لا رفیق له
https://eitaa.com/fatemi222/5486
✅معرفی کتاب
🔺گردآورنده اين كتاب ارزشمند سید رضی، ابو الحسن، محمد بن حسين موسوى است ( ۳۵۹- ۴۰۶ هجرى)، این کتاب شریف در سه بخش شامل خطبهها و نامهها و برخی از سخنان کوتاه و گهربار امیرالمؤمنین و امیر بیان علی بن ابی طالب (علیهالسلام) است که در موقعیتهای گوناگون بیان فرموده یا برای افراد مختلف نوشته است.
🔺کلام امیرالمؤمنین (علیهالسلام) دو خصوصیت ویژه دارد: اول، زیبایی و فصاحت و انسجام بینظیر که آن را «فوق کلام مخلوق و دون کلام خالق» قرار داده است. دوم، تأثیر و نفوذ شگفتانگیز آن؛ به طوری که نه تنها در آن زمان، که پس از چهارده قرن هنوز هم هر شنونده ای را تحت تأثیر قرار میدهد. نهج البلاغه کتابی است که بزرگترین فصحا و بلیغترین گویندگان در طول تاریخ افتخار خویش را در محضر نهج البلاغه بودن دانستهاند. نهج البلاغه کتابی نیست که تنها از حیث لفظ، اوج قلههای فصاحت را فتح کرده باشد؛ بلکه محتوا و مضمون این کتاب شریف نیز تالی و دنباله رو قرآن است.
🔺سید رضی در مقدمه نهج البلاغه می نویسد: «امیرالمؤمنین (علیهالسلام) در موضوعات و ابواب مختلف کلماتی دارد و هرگاه انسان در یک موضوع کلمات آن حضرت را مطالعه می کند، شک نمیکند که این سخنان از کسی است که تمام عمر خویش را در همان رشته سپری کرده است؛ وقتی در باب زهد داد سخن می دهد، گویی هیچ بهرهای جز زهد و عبادت ندارد و گویی تمام عمر خویش را در گوشه خانهای یا در پای کوهی گذرانده که هیچ کس را جز خود ملاقات نکرده است».
https://eitaa.com/a_fatemi24
✅ارزش و اعتبار کتاب
پيامبر اسلام هنگام رحلت دو امانت گرانبها براى جهانيان به ودیعه نهاد كه عبارتند از قرآن و عترت طاهرين آن حضرت، در ميان عترت و اهل بیت پيامبر نيز امير المؤمنين على (عليهالسلام) از مقامى ويژه برخوردار است. آيۀ قرآن او را نفس پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) معرفى نموده و فضائل او به حدى است كه كسى را توان شمارش آن نيست.
https://eitaa.com/a_fatemi24
✅خصوصیات كلام امام علی
از جمله خصوصيات امير مؤمنان عليه السلام كه هيچ دوست و دشمنى آن را انكار نكرده فصاحت و بلاغت و سخنورى آن حضرت است، كلام امير المؤمنين عليه السلام دو خصوصيت ويژه دارد: اول: زيبايى و فصاحت و انسجام بىنظير آن كه آن را« فوق كلام مخلوق و دون كلام خالق» قرار داده است. دوم: تأثير و نفوذ شگفتانگيز آن به طورى كه نه تنها در آن زمان كه پس از ۱۴ قرن هنوز هم هر شنوندهاى را تحت تأثير قرار مىدهد.
در ارزش كتاب شريف نهج البلاغه هم همين بس كه آن را «أخ القرآن» و برادر كتاب خداوند دانستهاند. اگر قرآن در چندين مورد به مبارزه فرا خوانده كه اگر مىتوانيد براى آن مثل و مانندى بياوريد حقا نهج البلاغه هم با تمام وجود خود چنين دعوتى به مبارزه و همتا آورى نموده است، نهج البلاغه كتابى است كه بزرگترين فصحا و بليغترين گويندگان در طول تاريخ افتخار خويش را در محضر نهج البلاغه بودن دانستهاند. اما نهج البلاغه كتابى نيست كه تنها از حيث لفظ اوج قلههاى فصاحت را فتح كرده باشد، بلكه محتوا و مضمون اين كتاب شريف نيز تالى و دنبالهرو قرآن است.
https://eitaa.com/a_fatemi24
1️⃣👈 حکمت نهج البلاغه
✔️باب المختار من حِكَم أمير المؤمنين عليه السلام و يدخل في ذلك المختار من أجوبة مسائله و الكلام القصير الخارج في سائر أغراضه: قَالَ (علیه السلام): كُنْ فِي الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ، لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ.
↩️باب گزيده سخنان حكمت آميز و اندرزهاى امير المؤمنين عليه السلام و در اين گزيده است پاسخ پرسشهايى كه از آن حضرت شده و نيز سخنان كوتاه او در باره مطالبى كه منظور نظرش بوده است.
على (ع) فرمود: به هنگام بروز فتنه چون اشتر دو ساله باش كه نه پشتى استوار دارد كه بر آن سوار توان شد و نه پستانى شيرده، كه از آن شير توان دوشيد.
توضیح در پستهای بعدی
https://eitaa.com/a_fatemi24/652
بهترين روش در فتنه ها:
امام(عليه السلام) در اين حکمت پرمعنا مى فرمايد: «در فتنه ها همچون شتر کم سن و سال باش; نه پشت او قوى شده که سوارش شوند نه پستانى دارد که بدوشند»; (قَالَ(عليه السلام): کُنْ فِي الْفِتْنَةِ کَابْنِ اللَّبُونِ، لاَ ظَهْرٌ فَيُرْکَبَ، وَلاَ ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ)
براى روشن شدن محتواى این کلام بسیار پرمعنا لازم است قبلاً دو واژه «فتنه» و «ابن لبون» تفسیر شود:
فتنه، از ماده «فتن» (بر وزن متن) در اصل به معناى قرار دادن طلا در کوره است تا خالص از ناخالص جدا شود سپس به معناى هرگونه آزمایش و امتحان و بلا و عذاب و حتى شرک و بت پرستى و آشوب هاى اجتماعى آمده است و در اینجا منظور همان آشوب هاى اجتماعى است.
لبون، به شترى گفته مى شود که به جهت زائیدن مکرر پیوسته در پستانش شیر است (لبون به معناى شیر دار است از ماده لبن) و ابن لبون به بچه چنین شترى گفته مى شود که دو سال آن تمام شده و وارد سال سوم شده است; نه قوت و قدرت چندانى دارد که بتوان بر پشت او سوار شد و نه پستان پر شیرى (زیرا هم کم سن و سال است و هم نر) و به این ترتیب هیچ گونه استفاده اى از آن در آن سن و سال نمى توان کرد.
از اینجا روشن مى شود که هدف امام این است که انسان به هنگام شورش هاى اهل باطل و فتنه هاى ناشى از خصومت آنها با یکدیگر نباید آلت دست این و آن شود; باید خود را دور نگه دارد و به هیچ یک از دو طرف که هر دو اهل باطل اند کمک نکند.
در این گونه موارد معمولاً هر کدام از طرفین به سراغ افراد بانفوذ و باشخصیت مى آیند تا از نفوذ و قدرت آنها براى کوبیدن حریف استفاده کنند. در این هنگام باید این افراد بلکه تمام افراد، خواه ضعیف باشند یا قوى نهایت مراقبت را به خرج دهند که در دام فتنه گران و غوغاسالاران نیفتند مبادا دین و یا دنیاى آنها آسیب ببیند و همان گونه که در بالا آمد در بعضى از روایات جمله «ولا وَبَر فَیُسْلَب» نیز به آن افزوده شده است یعنى شتر دو ساله پشمى هم ندارد که آن را بچینند و از آن استفاده کنند.
نمونه این فتنه ها در صدر اسلام و قرون نخستین فراوان بود که امامان اهل بیت و یارانشان همواره از آن کناره گیرى مى کردند حتى داستان قیام ابو مسلم بر ضد بنى امیه گرچه در ظاهر براى کوبیدن باطلى بود ولى در باطن براى تبدیل باطلى به باطل دیگر و حکومت بنى عباس به جاى بنى امیه بود.
به همین دلیل هنگامى که ابو مسلم به وسیله نامه اى پیشنهاد حکومت و خلافت را به امام صادق(علیه السلام) کرد امام آن را نپذیرفت زیرا مى دانست در پشت پرده این قیام چه اشخاصى کمین کرده اند و به تعبیر دیگر امام مى دانست این یک فتنه است که دو گروه باطل به جان هم افتاده اند و نباید به هیچ کدام امتیازى داد.
توضیح در پستهای بعدی
https://eitaa.com/a_fatemi24/652
همان گونه که در سند این حکمت اشاره شد این کلام امیرمؤمنان على(علیه السلام) بخشى از وصیت طولانى است که امام امیر مؤمنان على(علیه السلام) به فرزند گرامى اش امام حسن مجتبى(علیه السلام) فرموده است که قسمتى از آغاز آن را براى مزید فایده در اینجا مى آوریم. فرمود:
«کَیْفَ وَأَنِّى بِکَ یَا بُنَیَّ إِذَا صِرْتَ فِی قَوْم صَبِیُّهُمْ غَاو وَشَابُّهُمْ فَاتِکٌ وَشَیْخُهُمْ لاَ یَأْمُرُ بِمَعْرُوف وَلاَ یَنْهَى عَنْ مُنْکَر وَعَالِمُهُمْ خَبٌّ مَوَّاهٌ مُسْتَحْوِذٌ عَلَیْهِ هَوَاهُ مُتَمَسِّکٌ بِعَاجِلِ دُنْیَاهُ أَشَدُّهُمْ عَلَیْکَ إِقْبَالًا یَرْصُدُکَ بِالْغَوَائِلِ وَیَطْلُبُ الْحِیلَةَ بِالتَّمَنِّی وَیَطْلُبُ الدُّنْیَا بِالاِْجْتِهَادِ خَوْفُهُمْ آجِلٌ وَرَجَاؤُهُمْ عَاجِلٌ لاَ یَهَابُونَ إِلاَّ مَنْ یَخَافُونَ لِسَانَهُ وَلاَ یُکْرِمُونَ إِلاَّ مَنْ یَرْجُونَ نَوَالَهُ دِینُهُمُ الرِّبَا کُلُّ حَقّ عِنْدَهُمْ مَهْجُورٌ یُحِبُّونَ مَنْ غَشَّهُمْ وَیَمَلُّونَ مَنْ دَاهَنَهُمْ قُلُوبُهُمْ خَاوِیَةٌ لاَ یَسْمَعُونَ دُعَاءً وَلاَ یُجِیبُونَ سَائِلاً قَدِ اسْتَوْلَتْ عَلَیْهِمْ سَکْرَةُ الْغَفْلَةِ إِنْ تَرَکْتَهُمْ لَمْ یَتْرُکُوکَ وَإِنْ تَابَعْتَهُمْ اغْتَالُوکَ إِخْوَانُ الظَّاهِرِ وَأَعْدَاءُ السَّرَائِرِ یَتَصَاحَبُونَ عَلَى غَیْرِ تَقْوَى فَإِذَا افْتَرَقُوا ذَمَّ بَعْضُهُمْ بَعْضاً تَمُوتُ فِیهِمُ السُّنَنُ وَتَحْیَا فِیهِمُ الْبِدَعُ فَأَحْمَقُ النَّاسِ مَنْ أَسِفَ عَلَى فَقْدِهِمْ أَوْ سُرَّ بِکَثْرَتِهِمْ فَکُنْ عِنْدَ ذَلِکَ یَا بُنَیَّ کَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَلاَ وَبَرٌ فَیُسْلَبَ وَلاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَب;
فرزندم چگونه خواهى بود هنگامى که در میان قومى گرفتار شوى که کودک آنها گمراه و جوانشان هواپرست و پیرانشان امر به معروف و نهى از منکر نمى کنند، عالم آنها حیله گر فریبکارى است که هواى نفس بر او چیره شده و به دنیاى زودگذر چسبیده و از همه بیشتر (ظاهرا) به تو روى مى آورد و در انتظار حوادث دردناکى براى توست و با آرزوها چاره جویى مى کند و دنیا را با تمام قدرت مى طلبد.
(مردم آن زمان) ترسشان از نظر دور و امیدشان نزدیک است (به عذاب هاى آخرت بى اعتنا و به مواهب دنیا شدیداً علاقه مند هستند) تنها از کسى حساب مى برند که از زبانش مى ترسند و اکرام نمى کنند مگر کسى را که امید بخششى از او دارند.
دینشان ربا و هر حقى نزد آنها به فراموشى سپرده شده، افراد فریبکار را دوست دارند و سراغ کسانى مى روند که از همه بیشتر چاپلوسى کنند.دل هاى آنها خالى (از یاد خدا) است، سخن حقى را نمى شنوند و به درخواست سائلى پاسخ نمى گویند، مستى غفلت بر آنها غالب شده، اگر آنها را رها کنى دست از تو بر نمى دارند و اگر از آنها پیروى کنى فریبت مى دهند، در ظاهر برادرند و در باطن دشمن، رفاقت آنها با یکدیگر بر اساس بى تقوایى است و هنگامى که از هم جدا شوند یکدیگر را نکوهش مى کنند، سنت هاى الهى در میان آنها مى میرد و بدعت ها زنده مى شود نادان ترین مردان کسى است که از فقدان آنها متاثر شود یا از کثرت آنها خوشحال. فرزندم در چنین شرایطى که (آتش فتنه ها شعله ور است) همچون شتر کم سن و سال باش نه پشتى دارد که سوار شوند و نه پشمى که بچینند و نه پستانى که بدوشند...(حار الانوار، ج 74، ص 234، ح 3.)
https://eitaa.com/a_fatemi24/652