eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
639 دنبال‌کننده
191 عکس
33 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ داغ فرزند و داغ غارت اموال 🌸 امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: ✨ینَامُ الرَّجُلُ عَلَی الثُّکْلِ، وَ لَا یَنَامُ عَلَی الْحَرَبِ.✨ 🖌انسان داغدار، خواب و آسایش دارد اما کسی که مالش را ربوده‌اند خواب ندارد. 💎 قَالَ الرَّضِیُ: وَ مَعْنی ذلِکَ أَنَّهُ یُصْبَرُ عَلی قَتْلِ الْأوْلادِ، وَ لا یُصْبَرُ عَلی سَلَبِ الْأَمْوالِ. 🔸سیّد رضی رحمه الله در تفسیر این کلام شریف می‌گوید: مفهومش آن است که انسان ممکن است بر قتل فرزندان خود صبر کند اما در ربودن اموالش صبر نخواهد داشت. 🔰نهج‌البلاغه، حکمت ۳۰۷. ✍توضیح برای این سخن که به نظر می‌رسد به صورت ضرب المثلی عمومی درآمده دو تفسیر گفته شده است: ✅ نخست این که انسان وقتی گرفتار مصیبتی می‌شود، مثلاً عزیزی را از دست می‌دهد، یقین دارد که باز نمی گردد و به همین دلیل به تدریج آرامش خود را باز می‌یابد در حالی که وقتی مالش را به ناحق ببرند هر زمان در فکر است که از طریقی بتواند آن را بازگرداند به همین دلیل خواب و آرامش ندارد. ✅ در تفسیر دیگری گفته شده که این گفتار حکیمانه کنایه ای است از بسیاری از توده‌های مردم که دلبستگی آن‌ها به مال و ثروتشان حتی بیش از دلبستگی به فرزندان و عزیزانشان است و گاه حتی تا پای جان برای نگهداری اموالشان می‌ایستند و این ضرب المثل فارسی که می‌گویند: «مال است نه جان تا بتوان آسان داد»، شاهد بر آن است. ✅ گاه گفته شده است که از دست دادن عزیزان نه تنها سبب ذلت انسان نمی شود بلکه دوستان و علاقه‌مندان، چنین شخصی را عزیز می‌دارند و احترام می‌کنند تا مصیبت خود را فراموش کند ولی غارت اموال و ربودن آن به وسیله زورمندان غاصب نوعی ذلت برای انسان است از این رو انسان نمی تواند آن را تحمل کند. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
۲۵۶ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨صِحَّةُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ 💠تندرستى، از كمى حسادت است. ✍مى‌دانيم رابطه روح و جسم به قدرى زياد است كه هرگونه ناراحتى كه در روح ايجاد شود آثارى در جسم به جاى مى‌گذارد به‌گونه‌اى كه بسيارى از بيمارى‌هاى جسمانى هيچ عاملى جز ناراحتى روح ندارند؛ زخم معده به گفته پزشكان در بسيارى از موارد، ناشى از استرس‌ها و نگرانى‌هاست، بيمارى‌هاى مغز و اعصاب، سكته‌هاى قلبى و مغزى و دردهاى عضلانى در بسيارى از موارد از ناراحتى‌هاى روحى سرچشمه مى‌گيرند. حسد در ميان بيمارى‌هاى روحى يكى از بدترين آن‌هاست؛ حسد گاه چنان شخص حاسد را ناراحت مى‌كند كه نه روز استراحت دارد و نه شب و در آتشى كه خود در درون خود برافروخته مى‌سوزد و آثارش در بدن او روزبه روز نمايان‌تر مى‌شود. ✔️ حسد تمام مجارى حيات را مسموم مى‌كند. هرجا حسد پيدا شد كينه وتعصب در كنار آن خواهند بود.مى‌دانيم حسد عبارت از اين است كه انسان نمى‌تواند نعمت‌هايى را كه خدا به ديگران داده ببيند و تحمل كند و پيوسته زوال آن نعمت‌ها را آرزو مى‌كند، بنابراين او درواقع به حكمت خدا اعتراض دارد
سید حسن نصرالله ای نخل رشید، پر ثمر خواهی شد ای مرد شهید، خوش‌سفر خواهی شد آیات خدا مرگ ندارد هرگز ای سورهٔ نصر، زنده‌تر خواهی شد جواد محمد زمانی
💢 تلاش معقول در کسب روزی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 خذْ مِنَ الدُّنْيَا مَا أَتَاكَ، وَ تَوَلَّ عَمَّا تَوَلَّى عَنْكَ؛ فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَفْعَلْ، فَأَجْمِلْ فِي الطَّلَبِ. 🔹 آنچه از دنيا پيش تو آيد برگير، و آنچه از تو روى بگرداند روى بگردان، اگر چنين نكردى در طلب روزى زياده روى مكن. 📚 حکمت 393 نهج البلاغه
📌نتيجه تخريب دين براى دنيا ▫️لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئـاً مِنْ أَمْرِ دِيـنِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ الـــــــــــــــلَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ . 🟠مردم براي اصلاح دنيـا چـيزي از ديـن را ترك نمي گويند،جز آنكـه خـدا آنان را به چيزي زيانبارتر دچار خواهـــــــــــد ســـــــــــاخت. ✍اشاره به این که در بسیارى از اوقات، دستورات دینى و منافع دنیوى در برابر هم قرار مى گیرند و رعایت هر یک سبب ضایع شدن دیگرى است. انسان هاى موحد و یکتاپرستان حقیقى که هیچ مؤثرى را در عالم جز به فرمان خدا نمى دانند به منافع دنیوى خویش پشت پا مى زنند و براى حفظ دین و ایمان و اطاعت فرمان هاى الهى مى کوشند، از این رو رحمت الهى شامل حالشان مى شود و بهتر از آن عایدشان مى گردد. به عکس آنها که دینشان را فداى دنیا و وظایف الهى خود را فداى منافع دنیوى مى کنند خداوند بدتر از آنچه را از آن بیم داشتند به سراغشان مى فرستد. 📘 @〰〰〰
 نهج‌البلاغه: خطبه 27 وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ از خطبه هاى آن حضرت است در نکوهش اصحاب از نرفتن به جهاد اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِاَوْلِيائِهِ، پس از حمد خدا، جهاد درى است از درهاى بهشت، که خداوند آن را به روى اولیاء خاصّ خود گشوده،   وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوى، وَ دِرْعُ اللّهِ الْحَصينَةُ، وَ جُنَّتُهُ الْوَثيقَةُ. جهاد جامه پرهیزگارى، زره استوار، و سپر مطمئن خداست. فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ اَلْبَسَهُ اللّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمْلَةَ الْبَلاءِ، هر کس آن را از باب بى اعتنایى ترک کند، خداوند بر او جامه ذلت بپوشاند، و غرق بلا نماید، وَ دُيِّثَ بِالصَّغارِ وَالْقَماءَةِ، وَ ضُرِبَ عَلى قَلْبِهِ بِالاِْسْهابِ، و به ذلّت و خوارى و پستى گرفتار آید، بر دلش پرده هاى بى عقلى زده شود، وَ اُديلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْييعِ الْجِهادِ، وَ سيمَ الْخَسْفَ، وَ مُنِعَ النِّصْفَ. و در برابر ضایع کردن جهادْ حق از او گرفته شود، و محکوم به ذلت و خوارى، و محروم از انصاف گردد. اَلا وَ اِنِّى قَدْ دَعَوْتُكُمْ اِلى قِتالِ هؤُلاءِ الْقَوْمِ لَيْلاً وَ نَهاراً، وَ سِراًّ وَ اِعْلاناً، بدانید که من شب و روز و نهان و آشکار، شما را به جنگ این قوم دعوت کردم،  وَ قُلْتُ لَكُمُ: اغْزُوهُمْ قَبْلَ اَنْ يَغْزُوكُمْ،  به شما گفتم که با اینان بجنگید پیش از اینکه با شما بجنگند،   فَوَاللّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فى عُقْرِ دارِهِمْ اِلاّ ذَلُّوا. به خدا قسم هیچ ملّتى در خانه اش مورد حمله قرار نگرفت مگر اینکه ذلیل شد.   فَتَواكَلْتُمْ وَ تَخاذَلْتُمْ حَتّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغاراتُ،  اما شما مسئولیت جهاد را به یکدیگر حواله کردید و به یارى یکدیگر برنخاستیدتا دشمن از هر سو بر شما تاخت، وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الاَْوْطانُ. وَ هذا اَخُو غامِد وَ قَدْ وَرَدَتْ خَيْلُهُ الاَْنْبارَ،   و شهرها را از دست شما گرفت. این مرد غامدى است که لشکرش به انبار وارد شد،  وَ قَدْ قَتَلَ حَسّانَ بْنَ حَسّانَ الْبَكْرِىَّ، وَ اَزالَ خَيْلَكُمْ عَنْ مَسالِحِها.  حسّان بن حسّان بکرى را کشت، و مرزبانان شما را از جاى خود راند. وَ لَقَدْ بَلَغَنى اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْاَةِ الْمُسْلِمَةِوَ الاُْخْرَى الْمُعاهَدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلْبَها وَ قَلائِدَها وَ رِعاثَها،   به من خبر رسیده مهاجمى از آنان بر زنمسلمان و زنِ در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردنبند و گوشواره او را به یغما برده،  ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ اِلاّ بِاِلاْسْتِرْجاعِ وَ الاِْسْتِرْحامِ و آن بینوا در برابر آن غارتگر جز کلمه استرجاع و طلب دلسوزى راهى نداشته، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرينَ، ما نالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كَلْمٌ، وَلااُريقَ لَهُمْ دَمٌ.  آن گاه این غارتگران باغنیمت بسیار بازگشته، در حالى که یک نفر از آنها زخمى نشده. و احدى از آنان به قتل نرسیده. فَلَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما كانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ كانَبِهِ عِنْدى جَديراً. اگر بعد از این حادثه مسلمانى از غصه بمیرد جاى ملامت نیست، بلکه مرگ او در نظرمــن شــایستـه اســت. فَيا عَجَباً عَجَباً! وَاللّهِ يُميتُ الْقَلْبَ، وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ اجْتِماعُ هؤُلاءِ الْقَوْمِ عَلى باطِلِهِمْ، وَ تَفَرُّقُكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ. عجبا عجبا! به خدا سوگند که اجتماع اینان بر باطلشان، و پراکندگى شما از حقّتان دل را مى میراند، و باعث جلب غم و غصه است.  فَقُبْحاً لَكُمْ وَ تَرَحاً حينَ صِرْتُمْ غَرَضاً يُرْمى، يُغارُ عَلَيْكُمْ وَ لاتُغيرُونَ، رویتان زشت و قلبتان غرق غم بادکه خود را هدف تیر دشمن قرار دادید، آنان شما را غارت کردند و شما چیزى به دست نیاوردید، وَ تُغْزَوْنَ وَلا تَغْزُونَ، وَ يُعْصَى اللّهُ وَ تَرْضَوْنَ.  جنگیدند ولى شما نجنگیدید، خدا را معصیت مى کنند و شما خشنودید.  فَاِذا اَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِاِلَيْهِمْ فى اَيّامِ الْحَرِّ قُلْتُمْ: هذِهِ حَمارَّةُ الْقَيْظِ، اَمْهِلْنا يُسَبَّخْ عَنَّاالْحَرُّ.  در تابستان شما رادعوت به جهاد آنان مى کنم گویید: هوا گرم است، مهلت ده تا گرمابرود.  وَ اِذا اَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ اِلَيْهِم فِى الشِّتاءِ قُلْتُمْ: هذِهِ صَبارَّةُ الْقُرِّ،اَمْهِلْنا يَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ.  و در زمستان شما را مى خوانم گویید: هوا سرد است، مهلت ده تا سرما بنشیند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ کیفر کتمان حقیقت 💎 وَ قالَ علیه السلام: لِأَنَسِ بْنِ مالِکٍ، وَ قَدْ کانَ بَعَثَهُ إِلی طَلْحَةَ وَ الزُّبَیْرِ لَمّا جاءَ إِلَی الْبَصْرَةِ یُذَکِّرُهُما شَیْئاً مِمّا سَمِعَهُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله فی مَعناهُما، فَلَوی عَنْ ذلِکَ، فَرَجَعَ إِلَیْهِ، فَقَالَ: إِنِّی أُنْسِیتُ ذلِکَ الْأَمْرَ. 🌸 فَقَالَ علیه السلام: ✨إِنْ کُنْتَ کَاذِباً فَضَرَبَکَ اللّهُ بِهَا بَیْضَاءَ لَامِعَةً لَا تُوَارِیهَا الْعِمَامَةُ.✨ 🖌 هنگامی که امام علیه السلام وارد بصره شد انس بن مالک را خواست تا نزد طلحه و زبیر برود و آنچه را از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره آن‌ها شنیده بود (منظور پیشگویی پیغمبر صلی الله علیه و آله درباره ظلم آن‌ها نسبت به علی علیه السلام است) به آن‌ها یادآوری کند (تا از مخالفت خود با علی علیه السلام خودداری کنند). انس از این مأموریت سرپیچی کرد و به نزد امام علیه السلام برگشت و گفت: من آن را فراموش کرده ام. 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🖌اگر دروغ می‌گویی خدا تو را به سفیدی آشکاری (پیسی) مبتلا کند آن گونه که حتی عمامه نتواند آن را بپوشاند. 💎 قالَ الرَّضِیُ: یَعْنِی الْبَرَصَ، فَأَصابَ أَنَساً هذَا الدّاءَ فیما بَعْدُ فی وَجْهِهِ، فَکانَ لا یُری إلّا مُبَرْقَعاً. 🔸 سیّد رضی می‌گوید: منظور امام علیه السلام بیماری برص است و چیزی نگذشت که لکه‌های سفید برص در سر و صورت او نمایان گشت و از آن پس هیچ کس او را بی نقاب نمی دید. 🔰نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱۱. 🍃🌹🍃 @fatemi222
معرفی خطبه های مهم نهج البلاغه دارای چند بخش است که بخش اول آن دارای 241 خطبه و مربوط به موضوعات عمومی مانند: خداشناسی، شناخت جهان، پیدایش عالم. طبیعت انسان، امت ها و حکومت های نیکوکار و ستمکار است. اما باید بدانیم که مقصود امام علی (علیه السلام) تشریح گیاهان و جانوران و تدریس آناتومی و زندگی آنان نبوده است. بلکه هدف ایشان تبیین و آموزش خداشناسی و حکمت های خدا در خلقت دنیا بود. چند خطبه از سخنان امام توسط سید رضی نام گذاری گردیده است. این خطبه‌ها عبارت است از: شقشقیه (شماره ۳)، غراء (شماره ۸۳)، اشباح (شماره ۹۱) و قاصعه (شماره ۹۲) که از مهم‌ترین آنان می توان به شقشقیه، غراء و متقین اشاره کرد. خطبه های نهج البلاغه نهج البلاغه مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های امام علی (ع) است که به قلم سید رضی جمع‌آوری شده است. این کتاب به دلیل محتوای عمیق و فصاحت بی‌نظیر، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات اسلامی دارد و به عنوان منبعی ارزشمند برای فهم بهتر تعالیم اسلام و شخصیت امام علی (ع) شناخته می‌شود. خطبه‌های نهج البلاغه شامل موضوعات مختلفی از جمله توحید، عدالت، حکومت، اخلاق و زهد می‌باشد. هر یک از این خطبه‌ها با زیبایی و دقتی بی‌نظیر نگارش شده و می‌تواند منبع الهامی برای جوانان و بزرگسالان در جهت رشد و توسعه معنوی باشد. نهج البلاغه چند خطبه دارد نهج البلاغه شامل ۲۳۹ خطبه است که هر یک از آن‌ها به موضوعات مهم دینی، اجتماعی و سیاسی پرداخته‌اند. این خطبه‌ها که توسط امام علی (ع) در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف بیان شده‌اند، نمایانگر حکمت و دانش بی‌پایان ایشان هستند. این تعداد خطبه‌ها به‌طور دقیق در نسخه‌های مختلف نهج البلاغه ممکن است متفاوت باشد، اما همه آن‌ها به نوبه خود گنجینه‌ای از معارف و آموزه‌های اسلامی را در بر دارند که می‌توانند راهنمایی ارزشمند برای پیروان اسلام و علاقه‌مندان به معارف اهل بیت باشند. https://eitaa.com/a_fatemi24
مهم‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه خطبه شقشقیه یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به مسائل خلافت و ناملایمات پس از پیامبر اسلام (ص) پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل محتوای تاریخی و نقدهای دقیق سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خطبه قاصعه نیز از جمله خطبه‌های مهم نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به تبیین موضوعاتی همچون توحید، بندگی و ارزش‌های اخلاقی پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل عمق معنایی و تبیین اصول اساسی دین اسلام بسیار برجسته است. زیباترین خطبه نهج البلاغه خطبه همام که به خطبه متقین نیز مشهور است، یکی از زیباترین خطبه‌های نهج البلاغه است. در این خطبه، امام علی (ع) به ویژگی‌های پرهیزگاران و صفات آنان پرداخته و تصویر زیبایی از یک زندگی معنوی و اخلاقی را به تصویر می‌کشد. خطبه اشباح نیز از جمله خطبه‌های زیبا و شاعرانه نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به موضوع آفرینش و عظمت خداوند پرداخته‌اند. این خطبه با استفاده از تمثیلات زیبا و تصاویر هنری، عظمت و جلال الهی را به تصویر می‌کشد. خطبه نهج البلاغه خطبه‌های نهج البلاغه به دلیل عمق معنایی و زبانی، یکی از منابع اصلی برای مطالعه و تحقیق در زمینه معارف اسلامی و ادبیات عربی محسوب می‌شوند. این خطبه‌ها که به زبان عربی فصیح نگارش شده‌اند، نمونه‌ای بارز از بلاغت و فصاحت امام علی (ع) هستند. مطالعه این خطبه‌ها می‌تواند به درک بهتر از مفاهیم دینی، اجتماعی و اخلاقی کمک کند و به عنوان منبعی ارزشمند برای تدریس و پژوهش در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. بهترین حکمت‌های نهج البلاغه حکمت‌های نهج البلاغه که شامل نکات کوتاه و عمیق از سخنان امام علی (ع) است، به‌عنوان یکی از بخش‌های ارزشمند این کتاب شناخته می‌شود. این حکمت‌ها با موضوعات مختلفی از جمله اخلاق، توحید، عدالت و معرفت الهی سروکار دارند و می‌توانند منبع الهام و راهنمایی برای زندگی بهتر باشند. یکی از بهترین حکمت‌های نهج البلاغه، حکمت ۴۷ است که به موضوع صبر و شکیبایی در برابر سختی‌ها می‌پردازد. این حکمت نشان‌دهنده عمق دانش و بینش امام علی (ع) در مواجهه با چالش‌های زندگی است. https://eitaa.com/a_fatemi24