eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
333 دنبال‌کننده
172 عکس
29 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح آن انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹امام علی (علیه‌السلام) فرمودند : ♦️سرمايه اى از عقل سودمندتر نيست ، و هيچ تنهايى ترسناك تر از خودبينى ، و عقلى چون دورانديشى ، و هيچ بزرگوارى چون تقوى ، و همنشينى چون اخلاقى خوش ، و ميراثى چون ادب ، و رهبرى چون توفيق الهى ، ♦️و تجارتى چون عمل صالح ، و سودى چون پاداش الهى ، و هيچ پارسايى چون پرهيز از شُبهات ، و زُهدى همچون بى‌اعتنايى بدنياى‌حرام ، و دانشى چون انديشيدن ، و عبادتى چون انجام واجبات ، و ايمانى چون حياء و صبر . و خويشاوندى چون فروتنى ، و شرافتى چون دانش ، و عزّتى چون بردبارى ، و پشتيبانى مطمئن تر از مشورت كردن نيست. " 📚133 نهج البلاغه 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
❇️ همه چیز دنیا در حال دگرگونی است 🌸امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: ✨ما قَالَ النَّاسُ لِشَیْءٍ «طُوبَی لَهُ» إِلَّا وَ قَدْ خَبَأَ لَهُ الدَّهْرُ یَوْمَ سُوءٍ.✨ 🖌هرگز مردم به چیزی نگفتند: «خوشا به حال آن»؛ جز این که روزگار روز بدی را برای او پنهان (و فراهم) کرد. 🔰 نهج‌البلاغه، حکمت ۲۸۶. ✍️توضیح ✅ معادل «طُوبی لَه» در فارسی «خوشا به حال او»ست، «طُوبی» مؤنث «أطْیَب» به معنای بهتر و پاکیزه تر است. 🔻برای این جمله کوتاه و پرمعنا دو تفسیر وجود دارد: ✅ نخست این که چون مردم چیزی را بستایند، حسودان، حسادتشان تحریک می‌شود و در زوال آن کوشش می‌کنند به همین دلیل جمعی معتقدند باید نعمت‌های چشمگیر را از نظر حسودان مخفی داشت که در مقام دشمنی با آن برنیایند. درست است که باید انسان به مقتضای «وَ أَمّا بِنِعْمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّثْ» نعمت‌های الهی را آشکار سازد ولی در برابر حسودان، استثنایی وجود دارد به همین دلیل حضرت یعقوب علیه السلام به فرزندش یوسف علیه السلام سفارش کرد که خواب خود را که نشانه اوج عظمت او در آینده است از برادران حسود پنهان کند. ✅ تفسیر دیگر این که همه چیز دنیا در حال دگرگونی و زوال است امروز ممکن است همه درباره شخص معینی تعریف و تمجید کنند و نعمت‌های الهی را برای او کامل بدانند و بگویند: خوشا به حال او که مشمول چنین نعمت‌هایی است اما چیزی نمی گذرد که دگرگونی‌های طبیعت دنیا، دامان او را می‌گیرد، ثروت از میان می‌رود، قدرت رو به افول می‌گذارد و جوانی و سلامت به پیری و بیماری منتهی می‌شود و این جاست که ستایش کنندگان سابق انگشت حیرت به دندان می‌گزند. 👈 نمونه این مطلب همان است که در داستان قارون، اواخر سوره «قصص» در قرآن مجید آمده است. قرآن می‌گوید: 💎 «فَخَرَجَ عَلی قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ قالَ الَّذِینَ یُرِیدُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا یا لَیْتَ لَنا مِثْلَ ما أُوتِیَ قارُونُ إِنَّهُ لَذُو حَظٍّ عَظِیمٍ» 🔸 (روزی قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آن‌ها که خواهان زندگی دنیا بودند گفتند: «ای کاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم به راستی که او بهره عظیمی دارد. (۱) 🔻 اما هنگامی که عذاب الهی آن مغرورِ خودخواهِ خودبرتربین را فرا گرفت و قصرهایش در درون خاک مدفون شدند، آن‌ها که دیروز آرزوی زندگی او را می‌کردند به کلی دگرگون شدند و به فرموده قرآن: 💎 «وَ أَصْبَحَ الَّذِینَ تَمَنَّوْا مَکانَهُ بِالْأَمْسِ یَقُولُونَ وَیْکَأَنَّ اللّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ یَقْدِرُ لَوْ لا أَنْ مَنَّ اللّهُ عَلَیْنا لَخَسَفَ بِنا وَیْکَأَنَّهُ لا یُفْلِحُ الْکافِرُونَ» 🔸 و آن‌ها که دیروز آرزو می‌کردند به جای او باشند (هنگامی که این صحنه را دیدند) گفتند: «وای بر ما! گویا خدا روزی را بر هرکس از بندگانش بخواهد گسترش می‌دهد یا تنگ می‌گیرد! اگر خدا بر ما منت ننهاده بود ما را نیز به قعر زمین فرو می‌برد! ای وای گویی کافران هرگز رستگار نمی شوند. (۲) 🔰(۱) قصص، آیه ۷۹. 🔰(۲) همان، آیه ۸۲. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز نود وششم ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به جرير بن عبدالله بجلی، فرستاده امام به سوی معاویه، در سال ٣٦ هجری 🔹وادار ساختن معاويه به بيعت 🔻پس از نام خدا و درود، هنگامی كه نامه ام به دستت رسيد، معاويه را به يكسره كردن كار وادار و با او برخوردی قاطع داشته باش، سپس او را آزاد بگذار در پذيرفتن جنگی كه مردم را از خانه بيرون می ريزد، يا تسليم شدنی خواركننده، پس اگر جنگ را برگزيد، امان نامه او را بر زمين كوب و اگر صلح خواست از او بيعت بگير، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : یکی از پاسخ های امام (علیه السلام) در اواخر جنگ صفین در سال ٣٨ هجری به معاويه است. 🔹افشای چهره نفاق معاويه و مشروعيّت بيعت 🔻پس از نام خدا و درود، نامه پندآميز تو به دستم رسيد كه دارای جملات به هم پيوسته و زينت داده شده كه با گمراهی خود آن را آراسته و با بدانديشی خاص امضاء كرده بودی، نامه مردی كه نه خود آگاهی لازم دارد تا رهنمونش باشد و نه رهبری دارد كه هدايتش كند، تنها دعوت هوسهای خويش را پاسخ گفته و گمراهی عنان او را گرفته و او اطاعت می كند، كه سخن بی ربط می گويد و در گمراهی سرگردان است. (از همين نامه است) همانا بيعت برای امام يك بار بيش نيست و تجديد نظر در آن ميسر نخواهد بود و كسی اختيار از سرگرفتن آن را ندارد، آن كس كه از اين بيعت عمومی سر باز زند، طعنه زن و عيب جو خوانده می شود و آن كس كه نسبت به آن دودل باشد منافق است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه امام به معاویه، که پس از جنگ جمل در سال ٣٦ هجری، توسط جریربن عبدلله فرستاده شده 🔹علل مشروعيت حكومت امام (علیه السلام ) 🔻همانا كسانی با من بيعت كرده اند كه با ابابكر و عمر و عثمان با همان شرايط بيعت نمودند، پس آنكه در بيعت حضور داشت نمی تواند خليفه ای ديگر برگزيند و آنكه غايب است نمی تواند بيعت مردم را نپذيرد و همانا شورای مسلمين از آن مهاجرين و انصار است، پس اگر بر امامت كسی گرد آمدند و او را امام خود خواندند، خشنودی خدا هم در آن است. حال اگر كسی كار آنان را نكوهش كند يا بدعتی پديد آورد، او را به جايگاه بيعت قانونی باز می گردانند، اگر سر باز زد با او پيكار می كنند زيرا كه به راه مسلمانان درنيامده، خدا هم او را در گمراهيش وامی گذارد. به جانم سوگند، ای معاويه اگر دور از هوای نفس، به ديده عقل بنگری خواهی ديد كه من نسبت به خون عثمان پاك ترين افرادم و می دانی كه من از آن دور بوده ام، جز اينكه از راه خيانت مرا متّهم كنی و حق آشكار را بپوشانی، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به اشعث بن قیس، فرماندار آذربایجان، این نامه پس از جنگ جمل در شعبان سال ٣٦ هجری در شهر کوفه نوشته شد. 🔹هشدار از استفاده ناروای بيت المال 🔻همانا پست فرمانداری برای تو وسيله آب و نان نخواهد بود، بلكه امانتی است در گردن تو. بايد از فرمانده و امامت اطاعت كنی؛ تو حق نداری نسبت به رعيت استبداد ورزی و بدون دستور به كار مهمی اقدام نمایی، در دست تو اموالی از ثروتهای خدای بزرگ و عزيز است و تو خزانه دار آنی تا به من بسپاری ، اميدوارم برای تو بدترين زمامدار نباشم، با درود. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به يكی از فرماندهان نظامی در سال ٣٦ هجری، برخی نوشته اند به عثمان بن حنیف فرماندار بصره نوشته شد. 🔹روش گزينش نيروهای عمل كننده 🔻اگر دشمنان اسلام به سايه اطاعت باز گردند پس همان است كه دوست داريم و اگر كارشان به جدایی و نافرمانی كشيد با كمك فرمانبرداران با مخالفان نبرد كن و از آنان كه فرمان می برند برای سركوب آنها كه از ياری تو سر باز می زنند مدد گير، زيرا آن كس كه از جنگ كراهت دارد بهتر است كه شركت نداشته باشد و شركت نكردنش از ياری دادن اجباری بهتر است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🌷 علی علیه السلام : 🌼 و من كتاب له (عليه السلام) أَمَّا بَعْدُ فَقَدْ بَلَغَنِي أَنَّ رِجَالًا مِمَّنْ قِبَلَكَ يَتَسَلَّلُونَ إِلَي مُعَاوِيَةَ فَلَا تَأْسَفْ عَلَي مَا يَفُوتُكَ مِنْ عَدَدِهِمْ وَ يَذْهَبُ عَنْكَ مِنْ مَدَدِهِمْ فَكَفَي لَهُمْ غَيّاً وَ لَكَ مِنْهُمْ شَافِياً فِرَارُهُمْ مِنَ الْهُدَي وَ الْحَقِّ وَ إِيضَاعُهُمْ إِلَي الْعَمَي وَ الْجَهْلِ 🍁 روش برخورد با پدیده فرار : پس از یاد خدا و درود! به من خبر رسیده كه گروهی از مردم مدینه به سوی معاویه گریختند، مبادا برای از دست دادن آنان، و قطع شدن كمك و یاریشان افسوس بخوری! كه این فرار برای گمراهیشان، و نجات تو از رنج آنان كافی است، آنان از حق و هدایت گریختند، و به سوی كوردلی و جهالت شتافتند. 🕊 ای شویم 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🌹 ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز نود وهفتم ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به امام (علیه السلام) خبر دادند که شريح بن حارث، قاضی امام، خانه ای به ٨٠ دینار خریده او را احضار کرده، فرمود: 1⃣ برخورد قاطعانه باخيانت كارگزاران 🔻به من خبر دادند كه خانه ای به هشتاد دينار خريده ای و سندی برای آن نوشته ای و گواهانی آن را امضا كرده اند.(شريح گفت: آری ای اميرمؤمنان. امام (علیه السلام ) نگاه خشم آلودی به او كرد و فرمود) ای شريح! به زودی كسی به سراغت می آيد كه به نوشته ات نگاه نمی كند و از گواهانت نمی پرسد، تا تو را از آن خانه بيرون كرده و تنها به قبر بسپارد. ای شريح! انديشه كن كه آن خانه را با مال ديگران يا با پول حرام نخريده باشی، كه آنگاه خانه دنيا و آخرت را از دست داده ای. اما اگر هنگام خريد خانه نزد من آمده بودی، برای تو سندی می نوشتم كه ديگر برای خريد آن به درهمی يا بيشتر رغبت نمی كردی و آن سند را چنين می نوشتم: 2⃣ هشدار از بی اعتباری دنيای حرام 🔻اين خانه ای است كه بنده ای خوارشده و مرده ای آماده كوچ كردن آن را خريده، خانه ای از سرای غرور، كه در محله نابودشوندگان و كوچه هلاك شدگان قرار دارد، اين خانه به چهار جهت منتهی می گردد. يك سوی آن به آفتها و بلاها، سوی دوّم آن به مصيبتها و سوی سوّم به هوا و هوسهای سست كننده و سوی چهارم آن به شيطان گمراه كننده ختم می شود و در خانه به روی شيطان گشوده است. اين خانه را فريب خورده آزمند، از كسی كه خود به زودی از جهان رخت برمی بندد، به مبلغی كه او را از عزّت و قناعت خارج و به خواری و دنياپرستی كشانده، خريداری نموده است. هرگونه نقصی در اين معامله باشد، بر عهده پروردگاری است كه اجساد پادشاهان را پوسانده و جان جباران را گرفته و سلطنت فرعونها چون (كسری) و (قيصر) و (تبع) و (حمير) را نابود كرده است. 3⃣ عبرت از گذشتگان 🔻و آنان كه مال فراوان گرد آوردند و بر آن افزودند و آنان كه قصرها ساختند و محكم كاری كردند، طلاكاری نمودند و زينت دادند فراوان اندوختند و نگهداری كردند و به گمان خود برای فرزندان خود گذاشتند، اما همگی آنان به پای حسابرسی الهی و جايگاه پاداش و كيفر رانده می شوند، آنگاه كه فرمان داوری و قضاوت نهایی صادر شود (پس تبهكاران زيان خواهند ديد.) به اين واقعيتها عقل گواهی می دهد هرگاه كه از اسارت هوای نفس نجات يافته و از دنياپرستی به سلامت بگذرد. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز نود و هشتم ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به مردم كوفه پس از پیروزی بر شورشیان بصره در ماه رجب سال ٣٦ هجری، که کوفیان نقش تعیین کننده داشتند. 🔹تشكر از مجاهدان از جنگ برگشته 🔻خداوند شما مردم كوفه را از سوی اهل بيت پيامبر (صلی الله علیه و آله سلم) پاداش نيكو دهد، بهترين پاداشی كه به بندگان فرمانبردار و سپاسگزاران نعمتش عطا می فرمايد، زيرا شما دعوت ما را شنيديد و اطاعت كرديد، به جنگ فرا خوانده شديد و بسيج گرديديد. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به مردم كوفه به هنگام حرکت از مدینه به طرف بصره، در سال ٣٦ هجری 🔹افشای سران ناكثين 🔻از بنده خدا، علی اميرمؤٔمنان، به مردم كوفه كه در ميان انصار پايه ای ارزشمند و در عرب مقامی والا دارند. پس از ستايش پروردگار، همانا شما را از كار عثمان چنان آگاهی دهم كه شنيدن آن چونان ديدن باشد. مردم بر عثمان عيب گرفتند و من تنها كسی از مهاجران بودم كه او را به جلب رضايت مردم واداشته و كمتر به سرزنش او زبان گشودم، اما طلحه و زبير آسان ترين كارشان آن بود كه بر او یورش برند و او را برنجانند و ناتوانش سازند، عايشه نيز ناگهان بر او خشم گرفت، عدّه ای به تنگ آمده او را كشتند، آنگاه مردم بدون اكراه و اجبار با من بيعت كردند. آگاه باشيد، مدينه مردم را يكپارچه بيرون رانده و مردم نيز برای سركوبی آشوب از اوفاصله گرفتند، ديگ حوادث آشوب به جوش آمده و فتنه ها بر پايه های خود ايستاد، پس به سوی فرمانده خود بشتابيد و در جهاد با دشمن بر يكديگر پيشی گيريد به خواست خدای عزيز و بزرگ. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز. سهم روز صدم ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : درباره حَكمين دو داور عراق و شام و نکوهش کوفیان فرمود: 1⃣ وصف شاميان 🔻شاميان درشت خويانی پست، بردگانی فرومايه اند كه از هر گوشه ای گرد آمده و از گروههای مختلفی تركيب يافته اند، مردمی كه سزاوار بودند احكام دين را بياموزند و تربيت شوند و دانش فرا گيرند و كارآزموده شوند و سرپرست داشته باشند و دستشان گيرند و آنها را به كار مفيد وادارند. آنان نه از مهاجرانند و نه از انصار و نه آنان كه خانه و زندگی خود را برای مهاجران آماده كرده و از جان و دل ايمان آوردند. 2⃣ نكوهش از انتخاب حكم 🔻 آگاه باشيد كه شاميان در انتخاب حكم، نزديك ترين فردی را كه دوست داشتند برگزيدند و شما فردی را كه از همه به ناخشنودی نزديكتر بود انتخاب كرديد، همانا سر و كار شما با عبدالله پسر قيس است كه می گفت: "جنگ فتنه است بند كمانها را ببريد و شمشيرها را در نيام كشيد". اگر راست می گفت پس چرا بدون اجبار در جنگ شركت كرد؟ و اگر دروغ می گفت پس متّهم است. برای داوری عبدالله ابن عباس را رو در روی عمروعاص قرار دهيد و از فرصت مناسب استفاده كنيد و مرزهای دوردست كشور اسلامی را در دست خود نگهداريد، آيا نمی بينيد كه شهرهای شما ميدان نبرد شده؟ و خانه های شما هدف تيرهای دشمنان قرار گرفته است. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 📜 : در كار خير شتاب كنيد 🔹سفارش به نيكوكاری 🔻پس عمل نيكو انجام دهيد حال كه زنده و برقراريد، پرونده ها گشوده، راه توبه آماده و خدا فراریان را فرا می خواند و بدكاران اميدِ بازگشت دارند عمل كنيد پيش از آنكه چراغ عمل خاموش و فرصت پايان يافته و اجل فرا رسيده و در توبه بسته و فرشتگان به آسمان پرواز كنند. پس هر كسی با تلاش خود برای خود از روزگار زندگانی برای ايام پس از مرگ، از دنيای فناپذير برای جهان پايدار و از گذرگاه دنيا برای زندگی جاودانه آخرت توشه برگيرد، انسان بايد از خدا بترسد زيرا تا لحظه مرگ فرصت داده شده و مهلت عمل نيكو دارد، انسان بايد نفس را مهار زند و آن را در اختيار گرفته از طغيان و گناهان باز دارد و زمام آن را به سوی اطاعت پروردگار بكشاند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌹🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : از هجرت و پیوستن به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) سخن می گوید: 🔹 ياد مشكلات هجرت 🔻خود را در راهی قرار دادم كه پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) رفته بود و همه جا از او پرسيدم تا به سرزمين "عرج" رسيدم. (اين جملات در يك سخن طولانی آمده است، جمله "فاطا ذكره" در همه جا از او می پرسيدم) يكی از سخنانی است كه در اوج فصاحت قرار دارد، يعنی خبر حركت پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) از ابتداء حركت تا پايان به من می رسيد، كه امام اين معنا را با كنايه آورده است) ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
🌹ختم نهج البلاغه در ۲۷۰ روز.سهم روز صد و یکم ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : هنگام غسل دادن پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمود : 🔻پدر و مادرم فدای تو ای رسول خدا! با مرگ تو رشته ای بريد كه در مرگ ديگران نبريد، با مرگ تو رشته پيامبری و فرود آمدن پيام و اخبار آسمانی گسست، مصيبت تو ديگر مصيبت ديدگان را به شكيبایی واداشت و همه را در مصيبت تو يكسان عزادار كرد، اگر به شكيبایی امر نمی كردی و از بی تابی نهی نمی فرمودی، آنقدر اشك می ريختم تا اشكهایم تمام شود و اين درد جانكاه هميشه در من می ماند و اندوهم جاودانه می شد كه همه اينها در مصيبت تو ناچيز است. چه بايد كرد كه زندگی را دوباره نمی توان باز گرداند و مرگ را نمی شود مانع شد، پدر و مادرم فدای تو، ما را در پيشگاه پروردگارت ياد كن و در خاطر خود نگه دار. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : ذعلب یمانی از احمد بن قتبیه، از عبدالله بن یزید، از مالک بن دحیحه نقل کرد که در حضور امام (علیه السلام) از علت تفاوتهای میان مردم پرسیدند امام (علیه السلام) فرمود: 🔹علل تفاوتها ميان انسانها 🔻علت تفاوت های ميان مردم، گوناگونی سرشت آنان است؛ زيرا آدميان در آغاز تركيبی از خاك شور و شيرين، سخت و نرم بودند، پس آنان به ميزان نزديك بودن خاكشان با هم نزديك و به اندازه دوری آن از هم دور و متفاوتند يكی زيباروی و كم خرد، ديگری بلندقامت و كم همّت، يكی زشت روی و نيكوكار، ديگری كوتاه قامت و خوش فكر، يكی پاك سرشت و بداخلاق، ديگری خوش قلب و آشفته عقل و آن ديگر سخنوری دل آگاه است. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : هنگامی که "جعده بن حریره" خواهر زاده امام (علیه السلام) نتوانست در حضور آن حضرت سخن بگوید، فرمود: 1️⃣ فصاحت و بلاغت اهل بيت(علیهم السلام) 🔻آگاه باشيد همانا زبان پاره ای از وجود انسان است، اگر آمادگی نداشته نباشد سخن نمی گويد و به هنگام آمادگی، گفتار او را مهلت نمی دهد. همانا ما اميران سخن می باشيم، درخت سخن در ما ريشه دوانده و شاخه های آن بر ما سايه افكنده است. 2️⃣ علل سقوط جامعه انسانی 🔻 خدا شما را رحمت كند، بدانيد كه همانا شما در روزگاری هستيد كه گوينده حق اندك و زبان از راستگویی عاجز و حق طلبان بی ارزشند، مردم گرفتار گناه و به سازشكاری هم داستانند، جوانشان بداخلاق و پيرانشان گناهكار و عالمشان دورو و نزديكشان سودجويند، نه خردسالانشان بزرگان را احترام می کنند و نه توانگرانشان دست مستمندان را می گيرند. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : عبدالله بن زمعه از یاران امام بود و درخواست مالی داشت، در جوابش فرمود: 🔹 احتياط در مصرف بيت المال 🔻اين اموال كه می بينی نه مال من و نه از آن توست، غنيمتی گردآمده از مسلمانان است كه با شمشيرهای خود به دست آوردند، اگر تو در جهاد همراهشان بودی، سهمی چونان سهم آنان داشتی وگرنه دسترنج آنان خوراك ديگران نخواهد بود. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
❇️ داغ فرزند و داغ غارت اموال 🌸 امیرالمومنین علی علیه السلام می‌فرماید: ✨ینَامُ الرَّجُلُ عَلَی الثُّکْلِ، وَ لَا یَنَامُ عَلَی الْحَرَبِ.✨ 🖌انسان داغدار، خواب و آسایش دارد اما کسی که مالش را ربوده‌اند خواب ندارد. 💎 قَالَ الرَّضِیُ: وَ مَعْنی ذلِکَ أَنَّهُ یُصْبَرُ عَلی قَتْلِ الْأوْلادِ، وَ لا یُصْبَرُ عَلی سَلَبِ الْأَمْوالِ. 🔸سیّد رضی رحمه الله در تفسیر این کلام شریف می‌گوید: مفهومش آن است که انسان ممکن است بر قتل فرزندان خود صبر کند اما در ربودن اموالش صبر نخواهد داشت. 🔰نهج‌البلاغه، حکمت ۳۰۷. ✍توضیح برای این سخن که به نظر می‌رسد به صورت ضرب المثلی عمومی درآمده دو تفسیر گفته شده است: ✅ نخست این که انسان وقتی گرفتار مصیبتی می‌شود، مثلاً عزیزی را از دست می‌دهد، یقین دارد که باز نمی گردد و به همین دلیل به تدریج آرامش خود را باز می‌یابد در حالی که وقتی مالش را به ناحق ببرند هر زمان در فکر است که از طریقی بتواند آن را بازگرداند به همین دلیل خواب و آرامش ندارد. ✅ در تفسیر دیگری گفته شده که این گفتار حکیمانه کنایه ای است از بسیاری از توده‌های مردم که دلبستگی آن‌ها به مال و ثروتشان حتی بیش از دلبستگی به فرزندان و عزیزانشان است و گاه حتی تا پای جان برای نگهداری اموالشان می‌ایستند و این ضرب المثل فارسی که می‌گویند: «مال است نه جان تا بتوان آسان داد»، شاهد بر آن است. ✅ گاه گفته شده است که از دست دادن عزیزان نه تنها سبب ذلت انسان نمی شود بلکه دوستان و علاقه‌مندان، چنین شخصی را عزیز می‌دارند و احترام می‌کنند تا مصیبت خود را فراموش کند ولی غارت اموال و ربودن آن به وسیله زورمندان غاصب نوعی ذلت برای انسان است از این رو انسان نمی تواند آن را تحمل کند. 📚همراه با نهج‌البلاغه وصحیفه @a_fatemi24 ┄┄┅═✧❁🌹💎🌹❁✧═┅
۲۵۶ ❣امیرالمومنین علیه‌السلام مى فرماید: ✨صِحَّةُ الْجَسَدِ، مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ 💠تندرستى، از كمى حسادت است. ✍مى‌دانيم رابطه روح و جسم به قدرى زياد است كه هرگونه ناراحتى كه در روح ايجاد شود آثارى در جسم به جاى مى‌گذارد به‌گونه‌اى كه بسيارى از بيمارى‌هاى جسمانى هيچ عاملى جز ناراحتى روح ندارند؛ زخم معده به گفته پزشكان در بسيارى از موارد، ناشى از استرس‌ها و نگرانى‌هاست، بيمارى‌هاى مغز و اعصاب، سكته‌هاى قلبى و مغزى و دردهاى عضلانى در بسيارى از موارد از ناراحتى‌هاى روحى سرچشمه مى‌گيرند. حسد در ميان بيمارى‌هاى روحى يكى از بدترين آن‌هاست؛ حسد گاه چنان شخص حاسد را ناراحت مى‌كند كه نه روز استراحت دارد و نه شب و در آتشى كه خود در درون خود برافروخته مى‌سوزد و آثارش در بدن او روزبه روز نمايان‌تر مى‌شود. ✔️ حسد تمام مجارى حيات را مسموم مى‌كند. هرجا حسد پيدا شد كينه وتعصب در كنار آن خواهند بود.مى‌دانيم حسد عبارت از اين است كه انسان نمى‌تواند نعمت‌هايى را كه خدا به ديگران داده ببيند و تحمل كند و پيوسته زوال آن نعمت‌ها را آرزو مى‌كند، بنابراين او درواقع به حكمت خدا اعتراض دارد
سید حسن نصرالله ای نخل رشید، پر ثمر خواهی شد ای مرد شهید، خوش‌سفر خواهی شد آیات خدا مرگ ندارد هرگز ای سورهٔ نصر، زنده‌تر خواهی شد جواد محمد زمانی
💢 تلاش معقول در کسب روزی 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 خذْ مِنَ الدُّنْيَا مَا أَتَاكَ، وَ تَوَلَّ عَمَّا تَوَلَّى عَنْكَ؛ فَإِنْ أَنْتَ لَمْ تَفْعَلْ، فَأَجْمِلْ فِي الطَّلَبِ. 🔹 آنچه از دنيا پيش تو آيد برگير، و آنچه از تو روى بگرداند روى بگردان، اگر چنين نكردى در طلب روزى زياده روى مكن. 📚 حکمت 393 نهج البلاغه
📌نتيجه تخريب دين براى دنيا ▫️لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئـاً مِنْ أَمْرِ دِيـنِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ إِلَّا فَتَحَ الـــــــــــــــلَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ . 🟠مردم براي اصلاح دنيـا چـيزي از ديـن را ترك نمي گويند،جز آنكـه خـدا آنان را به چيزي زيانبارتر دچار خواهـــــــــــد ســـــــــــاخت. ✍اشاره به این که در بسیارى از اوقات، دستورات دینى و منافع دنیوى در برابر هم قرار مى گیرند و رعایت هر یک سبب ضایع شدن دیگرى است. انسان هاى موحد و یکتاپرستان حقیقى که هیچ مؤثرى را در عالم جز به فرمان خدا نمى دانند به منافع دنیوى خویش پشت پا مى زنند و براى حفظ دین و ایمان و اطاعت فرمان هاى الهى مى کوشند، از این رو رحمت الهى شامل حالشان مى شود و بهتر از آن عایدشان مى گردد. به عکس آنها که دینشان را فداى دنیا و وظایف الهى خود را فداى منافع دنیوى مى کنند خداوند بدتر از آنچه را از آن بیم داشتند به سراغشان مى فرستد. 📘 @〰〰〰
 نهج‌البلاغه: خطبه 27 وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَيْهِ السَّلامُ از خطبه هاى آن حضرت است در نکوهش اصحاب از نرفتن به جهاد اَمّا بَعْدُ، فَاِنَّ الْجِهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ، فَتَحَهُ اللّهُ لِخاصَّةِاَوْلِيائِهِ، پس از حمد خدا، جهاد درى است از درهاى بهشت، که خداوند آن را به روى اولیاء خاصّ خود گشوده،   وَ هُوَ لِباسُ التَّقْوى، وَ دِرْعُ اللّهِ الْحَصينَةُ، وَ جُنَّتُهُ الْوَثيقَةُ. جهاد جامه پرهیزگارى، زره استوار، و سپر مطمئن خداست. فَمَنْ تَرَكَهُ رَغْبَةً عَنْهُ اَلْبَسَهُ اللّهُ ثَوْبَ الذُّلِّ وَ شَمْلَةَ الْبَلاءِ، هر کس آن را از باب بى اعتنایى ترک کند، خداوند بر او جامه ذلت بپوشاند، و غرق بلا نماید، وَ دُيِّثَ بِالصَّغارِ وَالْقَماءَةِ، وَ ضُرِبَ عَلى قَلْبِهِ بِالاِْسْهابِ، و به ذلّت و خوارى و پستى گرفتار آید، بر دلش پرده هاى بى عقلى زده شود، وَ اُديلَ الْحَقُّ مِنْهُ بِتَضْييعِ الْجِهادِ، وَ سيمَ الْخَسْفَ، وَ مُنِعَ النِّصْفَ. و در برابر ضایع کردن جهادْ حق از او گرفته شود، و محکوم به ذلت و خوارى، و محروم از انصاف گردد. اَلا وَ اِنِّى قَدْ دَعَوْتُكُمْ اِلى قِتالِ هؤُلاءِ الْقَوْمِ لَيْلاً وَ نَهاراً، وَ سِراًّ وَ اِعْلاناً، بدانید که من شب و روز و نهان و آشکار، شما را به جنگ این قوم دعوت کردم،  وَ قُلْتُ لَكُمُ: اغْزُوهُمْ قَبْلَ اَنْ يَغْزُوكُمْ،  به شما گفتم که با اینان بجنگید پیش از اینکه با شما بجنگند،   فَوَاللّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فى عُقْرِ دارِهِمْ اِلاّ ذَلُّوا. به خدا قسم هیچ ملّتى در خانه اش مورد حمله قرار نگرفت مگر اینکه ذلیل شد.   فَتَواكَلْتُمْ وَ تَخاذَلْتُمْ حَتّى شُنَّتْ عَلَيْكُمُ الْغاراتُ،  اما شما مسئولیت جهاد را به یکدیگر حواله کردید و به یارى یکدیگر برنخاستیدتا دشمن از هر سو بر شما تاخت، وَ مُلِكَتْ عَلَيْكُمُ الاَْوْطانُ. وَ هذا اَخُو غامِد وَ قَدْ وَرَدَتْ خَيْلُهُ الاَْنْبارَ،   و شهرها را از دست شما گرفت. این مرد غامدى است که لشکرش به انبار وارد شد،  وَ قَدْ قَتَلَ حَسّانَ بْنَ حَسّانَ الْبَكْرِىَّ، وَ اَزالَ خَيْلَكُمْ عَنْ مَسالِحِها.  حسّان بن حسّان بکرى را کشت، و مرزبانان شما را از جاى خود راند. وَ لَقَدْ بَلَغَنى اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كانَ يَدْخُلُ عَلَى الْمَرْاَةِ الْمُسْلِمَةِوَ الاُْخْرَى الْمُعاهَدَةِ فَيَنْتَزِعُ حِجْلَها وَ قُلْبَها وَ قَلائِدَها وَ رِعاثَها،   به من خبر رسیده مهاجمى از آنان بر زنمسلمان و زنِ در پناه اسلام تاخته و خلخال و دستنبد و گردنبند و گوشواره او را به یغما برده،  ما تَمْتَنِعُ مِنْهُ اِلاّ بِاِلاْسْتِرْجاعِ وَ الاِْسْتِرْحامِ و آن بینوا در برابر آن غارتگر جز کلمه استرجاع و طلب دلسوزى راهى نداشته، ثُمَّ انْصَرَفُوا وافِرينَ، ما نالَ رَجُلاً مِنْهُمْ كَلْمٌ، وَلااُريقَ لَهُمْ دَمٌ.  آن گاه این غارتگران باغنیمت بسیار بازگشته، در حالى که یک نفر از آنها زخمى نشده. و احدى از آنان به قتل نرسیده. فَلَوْ اَنَّ امْرَءاً مُسْلِماً ماتَ مِنْ بَعْدِ هذا اَسَفاً ما كانَ بِهِ مَلُوماً، بَلْ كانَبِهِ عِنْدى جَديراً. اگر بعد از این حادثه مسلمانى از غصه بمیرد جاى ملامت نیست، بلکه مرگ او در نظرمــن شــایستـه اســت. فَيا عَجَباً عَجَباً! وَاللّهِ يُميتُ الْقَلْبَ، وَ يَجْلِبُ الْهَمَّ اجْتِماعُ هؤُلاءِ الْقَوْمِ عَلى باطِلِهِمْ، وَ تَفَرُّقُكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ. عجبا عجبا! به خدا سوگند که اجتماع اینان بر باطلشان، و پراکندگى شما از حقّتان دل را مى میراند، و باعث جلب غم و غصه است.  فَقُبْحاً لَكُمْ وَ تَرَحاً حينَ صِرْتُمْ غَرَضاً يُرْمى، يُغارُ عَلَيْكُمْ وَ لاتُغيرُونَ، رویتان زشت و قلبتان غرق غم بادکه خود را هدف تیر دشمن قرار دادید، آنان شما را غارت کردند و شما چیزى به دست نیاوردید، وَ تُغْزَوْنَ وَلا تَغْزُونَ، وَ يُعْصَى اللّهُ وَ تَرْضَوْنَ.  جنگیدند ولى شما نجنگیدید، خدا را معصیت مى کنند و شما خشنودید.  فَاِذا اَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِاِلَيْهِمْ فى اَيّامِ الْحَرِّ قُلْتُمْ: هذِهِ حَمارَّةُ الْقَيْظِ، اَمْهِلْنا يُسَبَّخْ عَنَّاالْحَرُّ.  در تابستان شما رادعوت به جهاد آنان مى کنم گویید: هوا گرم است، مهلت ده تا گرمابرود.  وَ اِذا اَمَرْتُكُمْ بِالسَّيْرِ اِلَيْهِم فِى الشِّتاءِ قُلْتُمْ: هذِهِ صَبارَّةُ الْقُرِّ،اَمْهِلْنا يَنْسَلِخْ عَنَّا الْبَرْدُ.  و در زمستان شما را مى خوانم گویید: هوا سرد است، مهلت ده تا سرما بنشیند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ کیفر کتمان حقیقت 💎 وَ قالَ علیه السلام: لِأَنَسِ بْنِ مالِکٍ، وَ قَدْ کانَ بَعَثَهُ إِلی طَلْحَةَ وَ الزُّبَیْرِ لَمّا جاءَ إِلَی الْبَصْرَةِ یُذَکِّرُهُما شَیْئاً مِمّا سَمِعَهُ مِنْ رَسُولِ اللّهِ صلی الله علیه و آله فی مَعناهُما، فَلَوی عَنْ ذلِکَ، فَرَجَعَ إِلَیْهِ، فَقَالَ: إِنِّی أُنْسِیتُ ذلِکَ الْأَمْرَ. 🌸 فَقَالَ علیه السلام: ✨إِنْ کُنْتَ کَاذِباً فَضَرَبَکَ اللّهُ بِهَا بَیْضَاءَ لَامِعَةً لَا تُوَارِیهَا الْعِمَامَةُ.✨ 🖌 هنگامی که امام علیه السلام وارد بصره شد انس بن مالک را خواست تا نزد طلحه و زبیر برود و آنچه را از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره آن‌ها شنیده بود (منظور پیشگویی پیغمبر صلی الله علیه و آله درباره ظلم آن‌ها نسبت به علی علیه السلام است) به آن‌ها یادآوری کند (تا از مخالفت خود با علی علیه السلام خودداری کنند). انس از این مأموریت سرپیچی کرد و به نزد امام علیه السلام برگشت و گفت: من آن را فراموش کرده ام. 🌸 امام علیه السلام فرمود: 🖌اگر دروغ می‌گویی خدا تو را به سفیدی آشکاری (پیسی) مبتلا کند آن گونه که حتی عمامه نتواند آن را بپوشاند. 💎 قالَ الرَّضِیُ: یَعْنِی الْبَرَصَ، فَأَصابَ أَنَساً هذَا الدّاءَ فیما بَعْدُ فی وَجْهِهِ، فَکانَ لا یُری إلّا مُبَرْقَعاً. 🔸 سیّد رضی می‌گوید: منظور امام علیه السلام بیماری برص است و چیزی نگذشت که لکه‌های سفید برص در سر و صورت او نمایان گشت و از آن پس هیچ کس او را بی نقاب نمی دید. 🔰نهج‌البلاغه، حکمت ۳۱۱. 🍃🌹🍃 @fatemi222
معرفی خطبه های مهم نهج البلاغه دارای چند بخش است که بخش اول آن دارای 241 خطبه و مربوط به موضوعات عمومی مانند: خداشناسی، شناخت جهان، پیدایش عالم. طبیعت انسان، امت ها و حکومت های نیکوکار و ستمکار است. اما باید بدانیم که مقصود امام علی (علیه السلام) تشریح گیاهان و جانوران و تدریس آناتومی و زندگی آنان نبوده است. بلکه هدف ایشان تبیین و آموزش خداشناسی و حکمت های خدا در خلقت دنیا بود. چند خطبه از سخنان امام توسط سید رضی نام گذاری گردیده است. این خطبه‌ها عبارت است از: شقشقیه (شماره ۳)، غراء (شماره ۸۳)، اشباح (شماره ۹۱) و قاصعه (شماره ۹۲) که از مهم‌ترین آنان می توان به شقشقیه، غراء و متقین اشاره کرد. خطبه های نهج البلاغه نهج البلاغه مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها و حکمت‌های امام علی (ع) است که به قلم سید رضی جمع‌آوری شده است. این کتاب به دلیل محتوای عمیق و فصاحت بی‌نظیر، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات اسلامی دارد و به عنوان منبعی ارزشمند برای فهم بهتر تعالیم اسلام و شخصیت امام علی (ع) شناخته می‌شود. خطبه‌های نهج البلاغه شامل موضوعات مختلفی از جمله توحید، عدالت، حکومت، اخلاق و زهد می‌باشد. هر یک از این خطبه‌ها با زیبایی و دقتی بی‌نظیر نگارش شده و می‌تواند منبع الهامی برای جوانان و بزرگسالان در جهت رشد و توسعه معنوی باشد. نهج البلاغه چند خطبه دارد نهج البلاغه شامل ۲۳۹ خطبه است که هر یک از آن‌ها به موضوعات مهم دینی، اجتماعی و سیاسی پرداخته‌اند. این خطبه‌ها که توسط امام علی (ع) در موقعیت‌ها و مناسبت‌های مختلف بیان شده‌اند، نمایانگر حکمت و دانش بی‌پایان ایشان هستند. این تعداد خطبه‌ها به‌طور دقیق در نسخه‌های مختلف نهج البلاغه ممکن است متفاوت باشد، اما همه آن‌ها به نوبه خود گنجینه‌ای از معارف و آموزه‌های اسلامی را در بر دارند که می‌توانند راهنمایی ارزشمند برای پیروان اسلام و علاقه‌مندان به معارف اهل بیت باشند. https://eitaa.com/a_fatemi24
مهم‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه خطبه شقشقیه یکی از مهم‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به مسائل خلافت و ناملایمات پس از پیامبر اسلام (ص) پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل محتوای تاریخی و نقدهای دقیق سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خطبه قاصعه نیز از جمله خطبه‌های مهم نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به تبیین موضوعاتی همچون توحید، بندگی و ارزش‌های اخلاقی پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل عمق معنایی و تبیین اصول اساسی دین اسلام بسیار برجسته است. زیباترین خطبه نهج البلاغه خطبه همام که به خطبه متقین نیز مشهور است، یکی از زیباترین خطبه‌های نهج البلاغه است. در این خطبه، امام علی (ع) به ویژگی‌های پرهیزگاران و صفات آنان پرداخته و تصویر زیبایی از یک زندگی معنوی و اخلاقی را به تصویر می‌کشد. خطبه اشباح نیز از جمله خطبه‌های زیبا و شاعرانه نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به موضوع آفرینش و عظمت خداوند پرداخته‌اند. این خطبه با استفاده از تمثیلات زیبا و تصاویر هنری، عظمت و جلال الهی را به تصویر می‌کشد. خطبه نهج البلاغه خطبه‌های نهج البلاغه به دلیل عمق معنایی و زبانی، یکی از منابع اصلی برای مطالعه و تحقیق در زمینه معارف اسلامی و ادبیات عربی محسوب می‌شوند. این خطبه‌ها که به زبان عربی فصیح نگارش شده‌اند، نمونه‌ای بارز از بلاغت و فصاحت امام علی (ع) هستند. مطالعه این خطبه‌ها می‌تواند به درک بهتر از مفاهیم دینی، اجتماعی و اخلاقی کمک کند و به عنوان منبعی ارزشمند برای تدریس و پژوهش در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. بهترین حکمت‌های نهج البلاغه حکمت‌های نهج البلاغه که شامل نکات کوتاه و عمیق از سخنان امام علی (ع) است، به‌عنوان یکی از بخش‌های ارزشمند این کتاب شناخته می‌شود. این حکمت‌ها با موضوعات مختلفی از جمله اخلاق، توحید، عدالت و معرفت الهی سروکار دارند و می‌توانند منبع الهام و راهنمایی برای زندگی بهتر باشند. یکی از بهترین حکمت‌های نهج البلاغه، حکمت ۴۷ است که به موضوع صبر و شکیبایی در برابر سختی‌ها می‌پردازد. این حکمت نشان‌دهنده عمق دانش و بینش امام علی (ع) در مواجهه با چالش‌های زندگی است. https://eitaa.com/a_fatemi24
خطبه‌های کوتاه امام علی در نهج البلاغه نهج البلاغه همچنین شامل خطبه‌های کوتاه و مختصر امام علی (ع) است که هر یک از آن‌ها با دقت و زیبایی نگارش شده‌اند. این خطبه‌ها با وجود کوتاهی، حاوی پیام‌های عمیق و ارزشمندی هستند که می‌توانند منبع الهام و راهنمایی برای افراد در زندگی روزمره باشند. یکی از خطبه‌های کوتاه مشهور، خطبه ۱۴۷ است که به موضوع تقوا و پرهیزگاری می‌پردازد. این خطبه با زبانی ساده و گویا، مفاهیم عمیق دینی را به مخاطبان منتقل می‌کند. https://eitaa.com/a_fatemi24
با عظمت‌ترین خطبه نهج البلاغه خطبه اشباح یکی از با عظمت‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به موضوع آفرینش و قدرت الهی پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل تمثیلات زیبا و تصاویر هنری که در آن به کار رفته است، به‌عنوان یکی از شاهکارهای ادبی و دینی شناخته می‌شود. این خطبه نه تنها به توضیح آفرینش و عظمت خداوند می‌پردازد، بلکه به‌عنوان یک منبع الهام برای تفکر و تأمل در باره قدرت و جلال الهی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. معروف‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه خطبه شقشقیه یکی از معروف‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به مسائل خلافت و ناملایمات پس از پیامبر اسلام (ص) پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل محتوای تاریخی و نقدهای دقیق سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. خطبه قاصعه نیز از جمله معروف‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به تبیین موضوعاتی همچون توحید، بندگی و ارزش‌های اخلاقی پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل عمق معنایی و تبیین اصول اساسی دین اسلام بسیار برجسته است. زیباترین فراز نهج البلاغه خطبه همام یا خطبه متقین یکی از زیباترین فرازهای نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به ویژگی‌های پرهیزگاران و صفات آنان پرداخته و تصویر زیبایی از یک زندگی معنوی و اخلاقی را به تصویر می‌کشد. این فراز به دلیل زبان زیبا و محتوای عمیقش، یکی از محبوب‌ترین بخش‌های نهج البلاغه است که همواره مورد توجه علاقه‌مندان به معارف اسلامی قرار گرفته است. https://eitaa.com/a_fatemi24
بخش اولِ نهج البلاغه، برگزیده‌ای از خطبه‌های امام علی است و ۲۴۱ خطبه دارد بخش نامه‌های نهج البلاغه ۷۹ قسمت دارد که از ۶۳ نامه، ۱۲ وصیت‌نامه، سفارش و بخش‌نامه، دو فرمان، یک دعا و یک پیمان‌نامه تشکیل شده است بخش سوم نهج البلاغه، کلمات قِصار است و ۴۸۰ کلمه قصار دارد. خطبه‌ها و نامه‌های نهج البلاغه نهج البلاغه شامل مجموعه‌ای از خطبه‌ها و نامه‌های امام علی (ع) است که هر یک از آن‌ها به موضوعات مختلفی از جمله حکومت، عدالت، اخلاق و زهد پرداخته‌اند. این مجموعه به‌عنوان یکی از منابع اصلی برای مطالعه و تحقیق در زمینه معارف اسلامی و ادبیات عربی شناخته می‌شود. مطالعه این خطبه‌ها و نامه‌ها می‌تواند به درک بهتر از مفاهیم دینی، اجتماعی و اخلاقی کمک کند و به عنوان منبعی ارزشمند برای تدریس و پژوهش در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. خطبه‌های امام علی خطبه‌های امام علی (ع) که در نهج البلاغه گردآوری شده‌اند، یکی از منابع اصلی برای فهم بهتر تعالیم اسلام و شخصیت امام علی (ع) هستند. این خطبه‌ها با موضوعات مختلفی از جمله توحید، عدالت، حکومت، اخلاق و زهد نگارش شده و هر یک از آن‌ها با زیبایی و دقتی بی‌نظیر به تصویر کشیده شده‌اند. مطالعه این خطبه‌ها می‌تواند به رشد و توسعه معنوی افراد کمک کند و به‌عنوان منبع الهامی برای جوانان و بزرگسالان در جهت رسیدن به یک زندگی بهتر و اخلاقی‌تر مورد استفاده قرار گیرد. خطبه‌های عجیب نهج البلاغه نهج البلاغه شامل برخی از خطبه‌های عجیب و شگفت‌انگیز است که هر یک از آن‌ها با دقت و زیبایی نگارش شده‌اند و حاوی پیام‌های عمیق و ارزشمندی هستند. این خطبه‌ها به دلیل محتوای غیرمعمول و عمق معنایی‌شان، همواره مورد توجه قرار گرفته‌اند. یکی از این خطبه‌های عجیب، خطبه ۱۸۵ است که به موضوعات فلسفی و کلامی پرداخته و نمایانگر بینش عمیق و دانش وسیع امام علی (ع) است. https://eitaa.com/a_fatemi24
گلچین بهترین خطبه‌های نهج البلاغه گلچین بهترین خطبه‌های نهج البلاغه شامل خطبه‌هایی است که به موضوعات مهم دینی، اجتماعی و سیاسی پرداخته‌اند و به‌عنوان نمونه‌هایی از بلاغت و فصاحت امام علی (ع) شناخته می‌شوند. این خطبه‌ها که توسط کارشناسان و محققان مختلف انتخاب شده‌اند، نمایانگر حکمت و دانش بی‌پایان ایشان هستند. مطالعه این خطبه‌ها می‌تواند به درک بهتر از مفاهیم دینی، اجتماعی و اخلاقی کمک کند و به‌عنوان منبعی ارزشمند برای تدریس و پژوهش در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد. خطبه شقشقیه خطبه شقشقیه یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین خطبه‌های نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به مسائل خلافت و ناملایمات پس از پیامبر اسلام (ص) پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل محتوای تاریخی و نقدهای دقیق سیاسی بسیار مورد توجه قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از منابع اصلی برای مطالعه تاریخ اسلام شناخته می‌شود. مطالعه خطبه شقشقیه می‌تواند به درک بهتر از مسائل تاریخی و سیاسی صدر اسلام کمک کند و به‌عنوان منبعی ارزشمند برای پژوهش در زمینه تاریخ و فرهنگ اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. کلمه «شِقشِقیَّة» به معنی شُش یا همان ریه ها است. شتر هنگامی که هیجان زده می شود به نفس نفس زدن افتاده و نفس های خود را از دهان بیرون کرده و از زیر گلو صدایی منعکس می کند. و اگر کسی حالت او را متوجه نشود صدا را با زبان حیوان اشتباه می گیرد. معنی دیگر آن نیز بزرگ شدن زیر گلوی شتر مانند بادکنک است که هنگام خشم آن بیرون می زند. سوال اینجاست که شتر چه ربطی به خطبه های مهم نهج البلاغه دارد؟ در خطبه سوم امام علی (علیه السلام) شکایت هایی در مورد موضوع سقیفه، و خلافت ابوبکر، عثمان و عمر ذکر نموده است. همچنین گفته اند که صبر بهترین راه در برابر قیام و جنگ با سایر خلفا است. در این خطبه ایشان در مورد خلافت می فرمایند: «رئیس خلافت به شترسواری سرکش می‌ ماند، که اگر مهار را محکم کشد، پرده‌ های بینی شتر پاره شود و اگر آزاد گذارد در پرتگاه سقوط می‌ کند.» با بیان این خطبه دیدیم که معنی شقشقیه و نام گذاری آن هم به این دلیل بوده است. در خطبه شقشقیه امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) از عملکردهای خلفای حاظر در مسند حکومت انتقاد می کند. همچنین امام به سه گروه موجود در آن زمان یعنی ناکثین، قاسطین و مارقین اشاره کرده و که چگونه مردم برای بیعت با ایشان هجوم کرده اند. و در آخر وجه قبول حکومت را توسط خودش بیان می کند. https://eitaa.com/a_fatemi24
خطبه غراء خطبه غراء یکی از خطبه‌های زیبا و پرمحتوای نهج البلاغه است که در آن امام علی (ع) به موضوعات اخلاقی و دینی پرداخته‌اند. این خطبه به دلیل زبان زیبا و محتوای عمیقش، یکی از محبوب‌ترین بخش‌های نهج البلاغه است که همواره مورد توجه علاقه‌مندان به معارف اسلامی قرار گرفته است. خطبه غراء به‌عنوان نمونه‌ای از بلاغت و فصاحت امام علی (ع)، می‌تواند منبع الهام و راهنمایی برای افراد در جهت رشد و توسعه معنوی و اخلاقی باشد. این خطبه از نظر محتوا شامل حکمت و موعظه حسنه است و در آن، آرایه های بیانی و بدیع مانند جناس، سجع، استعاره و کنایه وجود دارد. خطبه 83 با ستایش و حمد خداوند و شهادت به پیامبری حضرت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) شروع می شود. امام در ادامه همه انسان ها را به تقوای الهی سفارش؛ دنیا را محل آزمایش، انسان ها را فانی و مرگ را یادآور می شود. سپس عالم قبر و از بین رفتن کالبد جسمی انسان؛ خورده شدن پوست،گوشت و استخوان توسط موجودات داخل قبر و قیامت را عنوان می کند. امام با ایراد سخنانش از آفرینش انسان هنگام نطفه بودن تا تولد و مرگ گفته و او را از ایستادگی در مقابل خدا منع می کند. سختی های هنگام جان دادن و جدایی از پد، مادر، فرزندان، همسر و نزدیکان را امام در اوج بلاغت گفته و سختی های دوزخ و جهان آخرت را برای انسان های ناشایست توضیح می دهد و انسان ها را برای پناه بردن به خدا دعوت می نماید. سخنان امام به صورت دسته بندی در خطبه غراء به 12 بخش تقسیم می شود که عبارت است از: 1. حمد و ثنای پروردگار و بیان اوصاف جلال و جمال او 2. دعوت به تقوای الهی 3. نکوهش دنیا 4. معاد و عرصه محشر و صحنه‌ های هول انگیز قیامت 5. شرح آغاز و انجام زندگی بشر 6. اهمیت مسئله تقوا 7. یادآوری توجه به نعمت‌های الهی 8. بیان موعظه برای بیداری دل‌ها و هوشیاری عقل‌ها 9. بیان اهمیت مسئله تقوا به بیانی دیگر 10. تاریخچه انسان از زمان جنین بودن تا لحظه مرگ 11. هشدار به عدم بازگشت پس از مرگ 12. بیان درس‌های عبرت‌ انگیز در تاریخ گذشتگان https://eitaa.com/a_fatemi24