eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
636 دنبال‌کننده
191 عکس
33 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه ششم (آیه 9) ✍️قطعی بودن افول قدرتهای طاغوتی 📌أ لَمْ يَأْتِكُمْ نَبَؤُا الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذينَ مِنْ بَعْدِهِمْ لا يَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللَّهُ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَرَدُّوا أَيْدِيَهُمْ في‏ أَفْواهِهِمْ وَ قالُوا إِنَّا كَفَرْنا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ وَ إِنَّا لَفي‏ شَكٍّ مِمَّا تَدْعُونَنا إِلَيْهِ مُريبٍ. 🔗آيا داستان هلاكت كسانى كه پيش از شما بودند: قوم نوح و عاد و ثمود و كسانى كه بعد از آنان بودند به شما نرسيده است؟ هيچ‏كس جز خدا از حقيقت حالشان و تاريخ حياتشان آگاه نيست. پيامبرانشان با دلايلى روشنگر به سويشان آمدند، ولى آنان دست پيامبران را به دهانشان برگرداندند (آنان را به سكوت واداشتند) و گفتند: ما به آيينى كه شما براى آن فرستاده شده‏ايد كافريم و در درستى آنچه ما را بدان فرامى‏خوانيد ترديد داريم و دعوت شما به يكتاپرستى مايه بدگمانى ما شده است‏. 💢رفتارهای تبلیغی: 1. ویژگی منحرفان را بر مصادیق کنونی جامعه معاصر (اعم از کفار، منافقان داخلی و...) تطبیق دهید. 2. نشانه های افول آمریکا و غرب را بشمارید (به ویژه از کلام رهبر انقلاب) و این آیه را بر آنها تطبیق بدهید. اين آيه يكى از مصاديق تذكر و توجّه به «ايام الله» است. این آیه نمونه ها و مصادیقی را ذکر میکند که خداوند با قدرت خود، دشمنان و ابرقدرتهای کفر را از بین برد. حکومتهای طاغوتی، هرچند از علم و توانایی و امکانات برخوردارند و ابرقدرت باشند؛ اما چون ایمان، عمل صالح، اخلاق و معنویت ندارند، قطعا دچار سقوط میشوند. جوامعی مانند عاد، ثمود، فرعون و... از این قبیلند. آمریکا و غرب نیز قطعا چنین سرنوشتی خواهند داشت. ✍️باور به این سنت الهی، دو اثر مهم دارد: 1. نا امید ساختن ابرقدرتهای دوران کنونی که بدانند آنها هم قطعا دچار افول میشوند. 2. امیدوار کردن مومنان که در برابر دشمنان مقاومت کنند تا به پیروزی برسند. خداوند در آیات متعددی علت سقوط حکومتهای طاغوتی را «کفر، انحراف و فساد» میداند. در این آیه، ویژگی های و مفسدین را بیان میکند: 😡ویژگی های منحرفان و مفسدان شخصیت و مکتب منحرفین و مفسدین ویژگی هایی دارند. این ویژگی ها میتوانند به عنوان «معیارهای تشخیص حق از باطل» نیز استفاده شوند. 🌱این آیه ویژگی های جبهه باطل و معیارهای شناخت آنها را اینگونه بیان میکند: 1. عدم پذیرش حق با اینکه جبهه حق دارای ادله روشن و متقن است ولی منحرفان آن ادله را نمی پذیرند. نمونه آن وجود مکاتب انحرافی فراوانی است که با وجود آگاهی از ادله و حقانیت مکاتب حق در عرصه های سیاسی، مذهبی و اقتصادی، آنها را نمی پذیرند. 2. واکنش منفی در مقابل جبهه حق برای خفه کردن صدای حق و حقیقت با مبارزه، شانتاژ، دروغ پراکنی و تهمت در فضای مجازی، فضای حقیقی و انواع رسانه ها سعی و تلاش میکنند. 3. مخالفت با مکتب علاوه بر مخالفت با شخص آنها با مکتب حق گرچه مکتب عالی باشد مخالفت میکنند. به عنوان نمونه با قصاص به بهانه حقوق بشر، با شورای نگهبان به بهانه آزادی، با انرژی هسته ای به بهانه صلح و... مخالفت میکنند. 4. تشکیک در حقانیت مکتب اسلام منشأ این شک بدبینی و لجاجت است. آنها در هر چیزی درباره جبهه اسلام تشکیک میکنند. مانند نماز، حجاب، خمس و... . 🍃شك، ترديد طبيعى است، اما «رَيْب» یعنی هم توهم و هم ترديد و هم همراه با سوء ظنّ و تهمت‏ است. يعنى شك آنان منطقى و سازنده و حركت‏آفرين و جست و جوگرانه نبود، بلكه برخاسته از توهمات آنان و همراه با تهمت بود. یکی از اشکالات مردم، شک و تردید همراه با توهم و سوء ظن به دستورات الهی و راهبران الهی است. اینکه برخی از مردم، به گفته های رهبران الهی سوء ظن دارند و بدون دلیل حرف آنها را ردّ میکنند، از نشانه های لجاجت و نزدیک به کفر است. 🍂بله شكى كه زمينه تحقيق و قبول حقيقت شود، شک سازنده و مفيد است، ولى شكّى كه در برابر حرفهای آشکار و مطرح است، همان لجاجت و شک مخرّب و باز دارنده‏ى انسان از پذيرش حقّ است. این آیه ویژگی های کفار را بیان میکند؛ اما متاسفانه برخی مردم در جامعه اسلامی زندگی میکنند اما صفات کفار را دارند و مانند آنها به رهبران الهی با توهم و تهمت و سوء ظن مینگرند. https://eitaa.com/fatemi52/202
جلسه ششم افول قدرتها
تفسیر دوم‌ همین آیه براساس تفسیر نور👇
🔰أَ لَمْ یَأْتِکُمْ نَبَؤُا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ لا یَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللّهُ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ فَرَدُّوا أَیْدِیَهُمْ فِی أَفْواهِهِمْ وَ قالُوا إِنّا کَفَرْنا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ وَ إِنّا لَفِی شَکٍّ مِمّا تَدْعُونَنا إِلَیْهِ مُرِیبٍ«9» ♻️آیا خبر کسانی که قبل از شما بودند،(مثل خبر غرق شدن)قوم نوح و(طوفان قوم) عاد و(صاعقه ی قوم)ثمود و کسانی که بعد از آن ها بودند،به شما نرسیده است؟ همان ها که جز خداوند از(آمار و تعداد تلفات)آن ها آگاه نیست،پیامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند،ولی آن ها دست هایشان را در دهانشان می گذاشتند(یعنی ساکت شوید و ما را موعظه نکنید)و می گفتند:ما به آنچه شما به آن فرستاده شده اید،کفر می ورزیم و ما از آنچه شما ما را به آن دعوت می کنید، در شکّ و تردید هستیم. 💢نکته ها: این آیه یکی از مصادیق تذکر و توجّه به«ایام الله»است که در آیه ی پنجم این سوره مطرح شد. «وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیّامِ اللّهِ» به گفته شیخ طوسی در تفسیر تبیان،شک با ریب فرق دارد.شک،تردید طبیعی است ولی ریب،شکی است که با سوء ظنّ و تهمت همراه باشد. 🌱شکی که زمینه تحقیق و قبول حقیقت شود، سازنده و مفید است،ولی شکّی که در برابر بیّنات و معجزات مطرح است،همان لجاجت و شکّ مخرّب و باز دارنده ی انسان از پذیرش حقّ است. لَفِی شَکٍّ ... إِلَیْهِ مُرِیبٍ جمله «فَرَدُّوا أَیْدِیَهُمْ فِی أَفْواهِهِمْ» را می توان به چند صورت معنا کرد: 👇👇 الف:مخالفان با گذاشتن دست بر دهان حقّگویان،صدای آنان را در گلو خفه می کردند. ب:معجزات و دلایل انبیا به قدری محکم بود که گویا دست مردم را گرفته بردهانشان گذاشتند،کنایه از اینکه زبان مردم در برابر حقّ،بسته شد و حرفی برای گفتن نداشتند. ج:مخالفان انبیا از شدت خشم،انگشتان خود را گاز می گرفتند. د:مخالفان انبیا،در حضور پیامبر دستان خود را بر دهانشان قرار می دادند.کنایه از اینکه ساکت شوند و موعظه ای نکنند. ✍️پیام ها: 1-از سوی خداوند سنّت ها و قوانین ثابتی بر تاریخ و جامعه حاکم است،که آشنایی با قسمتی از تاریخ می تواند درس عبرتی برای قسمت دیگر باشد. «أَ لَمْ یَأْتِکُمْ..» 2-قسمت هایی از تاریخ بشر،مجهول و ناشناخته است. «لا یَعْلَمُهُمْ إِلاَّ اللّهُ» 3-همه ی رسولان معجزه داشته اند. «جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ» 4-کفّار تنها مخالف شخص انبیا نبودند،بلکه با مکتب آنان مخالف بودند. «کَفَرْنا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ» 5-شک کفار در حقّانیّت دین،ناشی از مقام تحقیق نیست،بلکه منشأ آن بدبینی و لجبازی است. شَکٍّ ... مُرِیبٍ
🌻عبرت گیری؛ راه مقابله با منحرفان یکی از معیارهای مهم شناخت مسیر و مکتب حق و باطل، عبرت از کسانی است که در مکتب انحراف قدم برداشتند و نابود شدند. ببینیم بنی امیه و بنی عباس به چه سرنوشتی دچار شدند؟ در دوران معاصر، پهلوی چه شد؟ در نظام اسلامی، سرانجام بنی صدر، رجوی، مخالفین نظام و سران فتنه چه شد؟ سر انجام برجام چه شد؟ 🍀لازمه این عبرت، خواندن تاریخ است. خداوند سنّت‏ها و قوانين ثابتى در تاريخ و جامعه دارد که با مطالعه تاريخ مىتوان آنها را شناخت و عبرت گرفت. چرا تاریخ نمیخوانیم؟ 🌴یکی از اشکالات جامعه ما این است که «تاریخ» نمیخوانیم تا دست قدرت الهی را در طول تاریخ ببینیم و امیدوار به وعده های الهی شویم. در حالی که خداوند در موارد متعددی دستور داده حالات گذشتگان را مطالعه و تأمل کنیم. خداوند در آیات دیگری میفرماید: 🌲«أَ وَ لَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها أَكْثَرَ مِمَّا عَمَرُوها وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ فَما كانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون» (روم، 9)‏ قرآن با صراحت دستور میدهد تاریخ را بخوانیم تا ببینیم عاقبت جوامع و ابرقدرتهای گذشته چه شد. کسانی که قدرتمند تر از قدرتهای کنونی بودند، از جهت تکنولوژی و توسعه، پیشرفته تر بودند، اما خداوند آنها را به خاطر دشمنی با جبهه دچار افول کرد.
جلسه هفتم👇
سم الله الرحمن الرحیم- 🌸🍃🌸🍃 ✋جلسه هفتم (آیه 10 و 11) ✍️معیارهای غلط در انتخاب 🔰قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى‏ أَجَلٍ مُسَمًّى قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُريدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمَّا كانَ يَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبينٍ. 🌱 پيامبرانشان گفتند: آيا در يكتايى خدا كه پديدآورنده آسمان‏ها و زمين و سامان‏دهنده آنهاست ترديدى هست؟ 🌴 او شما را دعوت مى‏كند تا پاره‏اى از گناهان شما را بر شما ببخشايد و تا سرآمدى معيّن به شما مهلت دهد، زيرا اگر بخشوده نشويد، پيش از مهلت مقرّر، به سزاى به هلاكت خواهيد رسيد. گفتند: 🌴شما جز بشرى مانند ما نيستيد؛ اگر از جانب خدا پيامى به شما مى‏رسيد به ما نيز رسيده بود. شما مى‏خواهيد با اين ادّعا ما را از آنچه پدرانمان مى‏پرستيدند بازداريد. اگر از جانب خدا فرستاده شده‏ايد براى ما ‏اى آشكار بياوريد. 🔰قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ وَ لكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما كانَ لَنا أَنْ نَأْتِيَكُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ. ✍️پيامبرانشان در پاسخ آنان گفتند: آرى، ما جز بشرى مانند شما نيستيم، ولى آدميان در بهره‏مندى از نعمت‏هاى خدا يكسان نيستند، بلكه خدا به هر يك از بندگانش كه بخواهد، با اعطاى مقام نبوّت، نعمتى سنگين به او ارزانى مى‏دارد. امّا اين‏كه از ما درخواست معجزه مى‏كنيد بدانيد كه ما نمى‏توانيم بى‏اذن خدا معجزه‏اى براى شما بياوريم‏. ✍️رفتارهای تبلیغی: 1. مطالب این جلسه را بر مسئله انتخابات، ویژگی های رئیس جمهور اصلاح و معیارهای تشخیص اصلح، تطبیق بدهید. 2. به مردم توصیه کنید در برابر رسانه های بیگانه و منافق که معیارهای صحیح و غلط را جابجا میکنند، دقت و حساسیت داشته باشند. ♦️یکی از گامهای مهم رشد انسان و صعود به قله سلامت،حرکت در زندگی بر اساس دلیل و منطق روشن است. پیروزی در عرصه های اقتصاد، سیاست، فرهنگ و تمدن، خانواده و... مرهون حرکت بر اساس معیارهای صحیح است. انسان، مختار و تصمیم گیر است و تصمیمات او یا بر اساس معیار سالم و توحیدی است که نتیجه آن سلامتی در وصول به مقصد است و یا بر اساس معیارهای غلط و انحرافی است که فرجام آن هلاکت است. ♦️مهمترین عرصه ای که انسان نیاز به تصمیم صحیح دارد، عرصه پذیرش دین، ایمان به دستورات الهی و پیروی از رهبران الهی است. ✍️برنامه ها و اهداف دعوت الهى 🍂در واقع اين دو هدف و برنامه سبب و مسبب هستند؛ يعنى پاكى انسان و جامعه از گناه و ستم، سبب ادامه‏ى حيات آن است؛ همان طور كه آلودگى به گناه و ستم، سبب نابودى و مرگ افراد و جامعه مى‏شود. 1. پاک كردن انسان‏ها از آلودگى گناهان و بخشش آنها يعنى پاک سازىِ روح و جسم و محيط زندگى بشر. 2. ادامه‏ى حيات بشر تا زمان مقّرر ادامه .. https://eitaa.com/fatemi52/209
✍️انسان داراى دو مرگ و اجل است: 1. اجل حتمى: كه در مورد همه‏ى انسان‏ها صادق است و هر كس روزى خواهد مرد؛ زيرا توانايى بشر براى ادامه‏ى زندگى محدود است و روزى عمرش به پايان مى‏رسد. 2. اجل معلّق: يعنى مرگ برخى افراد بر اثر عوامل و موانعى در نيمه‏ى راه فرا مى‏رسد؛ مثلًا برخى آلودگى‏ها و گناهان و ستم‏ها سبب مرگ او مى‏شوند. 🔹ايمان به فرستادگان الهى و عمل به برنامه‏هاى آنان جلوى مرگ غيرحتمى را مى‏گيرد و آن را به تأخير مى‏اندازد. براى مثال، صله‏ى رحم و صدقه دادن و توبه و برخى دستورات بهداشتى، مثل پرهيز از خون‏خوارى، شراب‏خوارى و مردارخوارى، سبب طولانى شدن عمر انسان مى‏شود. 🔸امام صادق (ع): «كسانى كه بر اثر گناهان مى‏ميرند، بيش از كسانى هستند كه با مرگ طبيعى از دنيا مى‏روند؛ و كسانى كه بر اثر نيكى به ديگران زنده مى‏مانند (و عمر طولانى مى‏يابند) بيش از كسانى هستند كه به عمر معمولى باقى هستند.» ✍️معیارهای غلط تصمیم گیری انسانها در برابر برنامه ها و اهداف رهبران دینی و دستورات اسلامی، دو نوعند: عده ای میپذیرند و عده ای نه. علت اصلی تقسیم شدن انسانها به این دو گروه، داشتن معیار صحیح یا غلط است. 🔹در این دو آیه، خداوند معیارهای غلط را بیان میکند: 1. تقلید کورکورانه یکی از ویژگیهای اینگونه انسانها این است که تصمیمات آنها بر اساس تقلید کورکورانه است. به خاطر تقلید کورکورانه در مقابل حق ایستاده و متعصبانه انتخاب می کنند. مثلا در ازدواج بر معیارهای تعصبی تکیه مینماید، در سیاست تابع حزب خویش است و لو بداند غلط است. 2. تعصب گاهی تعصب به پدران خود دارند چون پدرانمان بت پرست بودند ما هم بت پرستیم. گاهی حزب سیاسی است. گاه مکتب فکری است. 3. حسادت ریشه تعصبات انسانها این است که نمی‌خواهند بپذیرند که بقیه از آنها بهتر فهمیده یا مسیرشان بهتر است. لذا به انبیا هم می‌گفتند شما هم مثل ما بشر هستید. این که خودشان را همطراز بقیه میدانند مثلا فردی بی سواد است ولی خودش را از علما کمتر نمی‌داند. 4. ضعف استدلال همیشه از طرف مقابل دنبال دلیل هستند ولی خودشان قربانی بی دلیلی هستند و هیچ دلیلی ندارند. تا دلیل میخواهی میگویند: دلیل شما چیست؟ دلیل را هم نمی پذیرند. راه مبارزه با آنها، پاسخگویی صریح و روشن و مستدل است. https://eitaa.com/fatemi52/210
سم الله الرحمن الرحیم- 🌸🍃🌸🍃 ✋جلسه هفتم (آیه 10 و 11)سوره ابراهیم برگرفته از تفسیر نور 🔰قالَتْ رُسُلُهُمْ أَ فِی اللّهِ شَکٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ وَ یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی قالُوا إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُنا تُرِیدُونَ أَنْ تَصُدُّونا عَمّا کانَ یَعْبُدُ آباؤُنا فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ«10» 🔰پیامبرانشان(در جواب)گفتند:آیا درباره خدا،آفریدگار آسمان ها و زمین، شکی هست؟!(آیا هستی با این عظمت نیاز به خالق ندارد؟)او که شما را (به راه حقّ)دعوت می کند تا از گناهانتان بگذرد و تا موعد معین شما رامهلت دهد. (کفّار)گفتند:شما جز انسانی همچون خود ما نیستید،(و امتیازی بر ما ندارید)شما می خواهید ما را از آنچه نیاکان ما می پرستیدند باز دارید،(اگر غیر از این است)پس برای ما برهان و معجزه ای روشن (آنگونه که ما می خواهیم)بیاورید. ✍️نکته ها: در آیه ی قبل کفّار به انبیا گفتند: «تَدْعُونَنا» شما ما را به راه خدا می خوانید،ولی در این آیه پیامبران به آنان گفتند: «یَدْعُوکُمْ» خدا شما را می خواند.یعنی دعوت ما از جانب خود و به سوی خود نیست،بلکه از سوی خدا و به سوی خداست. به گفته ی زمخشری و مراغی؛وعده های قرآن نسبت به مؤمنان بخشش تمام گناهان است. «یَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ» ولی نسبت به دیگران،بخشش بعضی از گناهان است. «یَغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ» ✍️پیام ها: 1-اعتقاد به خدا،فطری و بدیهی است و سزاوار شک نیست. «أَ فِی اللّهِ شَکٌّ» 2-در کنار عقل و فطرت،محبّت و دعوت نیز لازم است. أَ فِی اللّهِ شَکٌّ ... یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ 3-دین انسان را به پاکی از آلودگی ها دعوت می کند. یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ ... ذُنُوبِکُمْ 4-خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «یَدْعُوکُمْ لِیَغْفِرَ لَکُمْ» 5-توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخیر اجل انسان می شود. یَدْعُوکُمْ ... یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی 6-خداوند از روی مهر،به هدایت دعوت می کند و از روی لطف تا پایان عمر مهلت انتخاب می دهد. «یَدْعُوکُمْ - یُؤَخِّرَکُمْ إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی» 7-عمر هر انسانی،از پیش اندازه گیری و تعیین شده است. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی» 8-تعصّبات قومی و نژادی،مانع پذیرفتن حقّ است. «یَعْبُدُ آباؤُنا» 9-خانواده در عقاید و باورهای انسان،نقش مهمی دارد. «یَعْبُدُ آباؤُنا» 10-عناد و گردنکشی در برابر حقّ،درد بی درمان است.تمام انبیا با معجزه به سراغ مردم می رفتند،ولی لجاجت برخی مردم سبب می شد که همواره معجزه ی تازه ای که طبق هوس آن ها باشد از پیامبران درخواست کنند. «فَأْتُونا بِسُلْطانٍ مُبِینٍ»
قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ وَ لکِنَّ اللّهَ یَمُنُّ عَلی مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما کانَ لَنا أَنْ نَأْتِیَکُمْ بِسُلْطانٍ إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ عَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ«11» پیامبرانشان در جوابشان گفتند:(آری)ما جز بشری مثل شما نیستیم، ولی خداوند بر هرکس از بندگانش که بخواهد منّت می گذارد(و او را بر مردم مبعوث می کند)و ما را نرسد که جز با اذن خداوند،برای شما معجزه ای بیاوریم،پس مؤمنان باید تنها بر خداوند توکّل نمایند. ✍️نکته ها: گرچه در این آیه می فرماید:خداوند بر هر کس بخواهد منّت گذاشته،او را پیامبر قرار می دهد،ولی خدای حکیم می داند که چه کسی ظرفیّت و لیاقت این مسئولیّت بزرگ را دارد. «اللّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَهُ»[11]خدا بهتر می داند که رسالت خود را کجا قرار دهد. کفّار و مشرکان با انبیا دو حرف داشتند: 1.شما انسان هایی مثل ما هستید. 2.معجزه ای را که ما پیشنهاد می کنیم برای ما بیاورید. در این آیه،پاسخ این دو حرف آمده است:امّا این که ما انسانی همانند شما هستیم قبول داریم،ولی خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحی کرده است،امّا این که معجزه ی ما به دلخواه شما باشد،این نمی شود،زیرا ما حقّ نداریم بدون اذن خداوند،معجزه ای بیاوریم. ✍️پیام ها: 1-گرچه انسان ها همه در شکل و ظاهر یکسانند،اما دلیل بر این نیست که در باطن و معنویّت نیز یکسانند. إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ ... 2-الگوها و مربیّان باید با تربیت پذیران،در شرایط همسان باشند.(آنچه نقطه ی قوّت انبیاست،در نظر بعضی نقطه ی ضعف بود.اگر پیامبران از خود انسان ها و دارای نیازها و غرایز و مشکلات انسانی نبودند،نمی توانستند مربی و الگوی انسان ها واقع شوند.) «بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» 3-پیامبران،در باره خود غلوّ نمی کردند و می گفتند:ما انسانی مثل شما هستیم. «إِنْ نَحْنُ إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ» 4-مقام نبوّت،هدیه و منّت الهی است. «یَمُنُّ» 5-معجزه به امر خداست،نه اراده مردم.(حتّی اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند،انبیا آن را می آورند) «إِلاّ بِإِذْنِ اللّهِ» 6-توکّل،لازمه ی ایمان است. «فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» 7-مؤمن،از عناد و انکار مخالفان خسته نمی شود و با توکّل بر خداوند راهش را ادامه می دهد. «وَ عَلَی اللّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ»