🔻حفظ کردنِ خدا🔻
✍ یکی از مفاهیمِ پر کاربرد در قرآن #تقوا است.
#تقوا👈 در اصل از مادهی «وقایه» است.
«وقایه»👈 به معنایِ حفظ کردن چیزی است از هر خطری که به آن صدمه بزند، و برایش مُضِرّ باشد (تفسیر المیزان).
↶ پس #تقوا در اصل به معناىِ حفاظت، صیانت، نگهدارى و... است.
❌ در اکثر ترجمههای قرآن، معمولاً #تقوا رو به پرهیزکاری ترجمه کردند، ولی معنای دقیقی برای #تقوا نیست. مثلاً این آیه رو دقّت کنید:👇
🕋 اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹)
اینجا اگر بخوایم فعل "تَتَّقُوا اللهَ" رو به پرهیزکاری ترجمه کنیم، ترجمهی آیه این میشه:
☜ اگر از خدا پرهیز کنید..
بعضی قرآنها اینطوری ترجمه میکنند:
☜ اگر از خدا بترسید...
❌ نه ترس و نه پرهیزکاری، هیچکدوم معنایِ #تقوا نیست.
حالا بیاید آیه رو با همون کلمهی حفاظت و صیانت ترجمه کنیم:👇
🕋 اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً. (انفال/۲۹)
💢 اگر خدا را [برای خود] حفظ کنید، او به شما قدرتِ تشخیصِ حق از باطل را عطا میکند.
این به معنای آیه نزدیکتره.
پیامبر اکرم به ابوذر غفاری فرمود:
⚡️ احْفَظِ اللهَ، یَحْفَظْکَ.
💢 خدا را حفظ کن، تا خدا تو را حفظ کند.
(بحارالانوار، ج۷۴، ص۸۷)
😌 حفظ کردنِ خدا، یک هنر است.
چطور وقتی با کسی دوست هستیم، تلاش میکنیم که او رو برای خودمون نگه داریم و با ندانمکاری او رو از دست ندیم...
همینطور هم باید حواسمون باشه خدا رو برا خودمون نگه داریم.👌
❌ نباید اجازه بدیم با ندانمکاری و حماقت، نظرش از ما برگرده و ما رو ترک کنه..
نباید بذاریم ما رو به خودمون واگذار کنه!
☝️ "اِتَّقُوا اللهَ" یعنی خدای خودت رو با عشق و اخلاص صیانت کن. حفظش کن. نگهش دار.
☝️ اگر بتونی #خدا رو برای خودت نگه داری، او هم تواناییِ شناختِ حق از باطل رو به تو عطا میکنه.
👈 یَجعَل لَکُم فُرقاناً.
فُرقان☜ یعنی قدرتِ تمیز و تشخیص بین حق و باطل.
✔ یعنی اون کسی که #خدا رو داره، نورِ خِرَد رو داره. قدرتِ تشخیص داره. دیگه فریبِ هیچ دروغ و نیرنگی رو نمیخوره.
✔ کسی که #خدا رو داره، به آگاهی میرسه، به #عِلم میرسه.
چون #خدا رو در وجودِ خودش و با خودش همراه داره.😇
پس عزیزِ دلم!!
✅️ اگر #خدا رو داری، خوب حفظش کن و احترامش رو نگه دار.
❌ و اگر هنوز او رو نداری، چنان خودت رو براش جذاب و خواستنی کن، تا به سمتت بیاد و رفیق راهت بشه.
اِن تَتَّقُوا اللهَ، یَجعَل لَکُم فُرقاناً.
@talangoremazhabi
🔻دوستانِ خداوند🔻
✍ دوستانِ خداوند، خالی از #ترس و #اندوه هستند، و به مقامِ #تسلیم و پذیرش رسیدند.
😌 اونها پیشاپیش، هر اتفاق و تقدیری رو پذیرفتند. و جریانِ هستی رو، با تمامِ فراز و فرودهاش تسلیم هستند:
🕋 أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لَا هُمْ یَحْزَنُونَ (یونس/۶۲)
💢 آگاه باشید! که دوستان و اولیای خدا، نه ترسی بر آنهاست، و نه اندوهگین میشوند.
😨😰 ترس، برای کسی است که نمیپذیره، و همیشه در فکرِ حفظِ خودش هست.
👈 امّا اون کسی که جان و مال و همه چیزش رو به #خدا فروخته، و تمامِ وجودش رو تسلیمِ #خدا کرده، دیگه از چی بترسه؟!
⁉️ 🤔 برای از دست دادن چه چیزی نگران باشه؟!
☝️ این یک درسِ بزرگ برای همهی ماست.
#ترس و #غم، یک بیماری نفسانی است که جلوی رشدِ آدم رو میگیره.😔💔 نشاطِ آدم رو میکُشه. سرزندگی و شادابی رو از آدم میگیره.😔 #افسردگی میاره.
❌ خیلیها فکر میکنند اگر بترسند، محفوظ میمونند. ابداً اینطور نیست.
👈 چون ذاتِ این دنیا، از ناامنی ساخته شده. هر لحظه، ممکنه یه اتّفاقی بیفته.
👈 توی این #دنیا برای هیچ چیز، هیچ تضمینی وجود نداره. تار و پودِ دنیا اینطوری بافته شده.
☝️ تنها راهِ برخورداری از #امنیتِ حقیقی، فهمیدنِ همین مساله، و پذیرفتنِ ناامنیِ دنیاست.
❌ معنای این جمله که اولیاء خداوند، هیچ ترس و اندوهی ندارند، این نیست که اونها دردسر و بلا و مصیبت نمیکشند،
👈 بلکه به معنای #تسلیم و پذیرشی است که در وجودشون معجزه میکنه، و اونها رو در امنیتی الهی فرو میبرَه.
#آرامشِ اونها از اینه که آمادهی پذیرشِ هر اتفاقی هستند. و جریانِ حیات رو با تمامِ ماجراهاش پذیرفتند.😌
👈 چون خوب میدونند که هیچ کس با کشیدنِ حفاظهای ذهنیِ موهوم به دورِ خودش، محفوظ نمیمونه.
👈 چون جریانِ زندهی هستی، کارِ خودش رو در هر وضعیت و موقعیتی به پیش میبره.
✔ تنها حفاظتِ واقعی، پناه خودِ #خدا است.
✔ و پناهِ خدا، پذیرفتنِ جریان زندگی است، نه فرار از اون.
😇😌 این تسلیم و پذیرش و رام بودن، #امنیت حقیقی به ارمغان میاره، و ترسهای روانی رو از وجودِ آدم میگیره.
@talangoremazhabi
«سخَّر» در قرآن به دو معنا آمده است:
1. به معناى در خدمت منافع و مصالح بشر بودن، همان گونه كه مىگويد: خورشيد و ماه مسخّر انسانهاست؛ يعنى خدمات و منافع آنها در خدمت بشر است.
2. به اين معنا كه زمام اختيار چيزى در دست بشر باشد؛ همان طور كه در مورد تسخير كشتىها و نهرها اشاره شده است.
در اين آيات به جايگاه عظيم انسان اشاره شده است؛ يعنى نشان مىدهد كه انسان آنقدر بزرگ و باكرامت است كه خورشيد، ماه، دريا، نهر، كشتى و حتى شب و روز مسخّر اويند.
در اين آيه، با بيان سه نوع آب، به چرخهى گردش آب در طبيعت اشاره شده است:
1.آبى كه به وسيلهى باران از آسمان به زمين مىآيد و مايهى آبيارى و حيات گياهان و سالمسازى محيط مىشود.
2.آب دريا كه تأمين كنندهى زندگى حيوانات دريايى و مسير عبور كشتىهاست.
3.آب نهرها كه وسيلهى آبرسانى و كامل كنندهى چرخهى گردش آب است.
🔵نعمتهای غیر قابل شمارش
نعمتهاى مادى و معنوى خدا، سراپاى انسان و محيط او را فرا گرفته است. در بدن انسان ميلياردها سلول وجود دارد كه هر كدام يك واحد فعّال بدن هستند و هزاران نوع گياه و حيوان و عناصر طبيعت در اختيار بشر هستند، كه نمىتوانيم همهى آنها را دقيقاً شناسايى و شمارهگذارى كنيم و حتى از برخى از آنها آگاهى نداريم و از اين روست كه در اين آيه مىفرمايد: نعمتهاى الهى به شماره در نمىآيند.
نعمتت بار خدايا ز عدد بيرون است شكر انعام تو هرگز نكند شكرگزار
همچنین در اين آيه اشاره شده كه خدا بخشى از آنچه را كه مىخواهيد در اختيار شما نهاده است نه همه چيز را. گاهى انسان چيزى را مىخواهد كه به زيان اوست، ولى خود نمىداند و خداى حكيم و دانا، دعاى او را مستجاب نمىكند.
البته همين بخش از نعمتها كه در اختيار بشر قرار دارد، بىشمار است و انسان توانايى شمارش آنها را ندارد، چه رسد كه بخواهد شكر آنها را به جا آورد.
امام خمينى رحمه الله میفرماید:
پسرم!
ما كه عاجز از شكر او و نعمتهاى بىمنتهاى اوييم، پس چه بهتر كه از خدمت به بندگان او غفلت نكنيم كه خدمت به آنان، خدمت به حق است، چه كه همه از اويند.
🔰جلسه نوزدهم (آیه 32 تا 34)
🔰نعمتها و داشته های غیر قابل شمارش
🔰اللَّهُ الَّذي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَكُمْ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ لِتَجْرِيَ فِي الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهارَ .
🔰چگونه خدا همتايانى داشته باشد، در حالىكه اوست كه آسمانها و زمين را پديد آورده و از آسمان آبى فروفرستاده و به وسيله آن از ميوهها براى شما روزى برآورده و كشتىها را براى شما مسخّر ساخته تا به فرمان او در دريا روان شوند، و جويبارها را براى شما رام كرده است.
🔰و سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ دائِبَيْنِ وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ
و خورشيد و ماه را كه پيوسته در حركتند، براى شما رام ساخته و شب و روز را براى شما مسخّر كرده است.
🔰و آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
و از هرآنچه درخواست كردهايد به شما داده است. و اگر نعمتهاى خدا را شماره كنيد، نمىتوانيد آنها را به شمار آوريد. بىترديد، انسان به خود بسيار ستم مىكند و خويشتن را به هلاكت مىافكند، چرا كه در برابر نعمتهاى خدا بسيار ناسپاس است.
⭕️رفتارهای تبلیغی:
1. یکی از راههای آرام سازی، توجه به داشته ها است، مردم را به نعمتها و داشته هایشان توجه دهید.
2. تاکید کنید با وجود ویروس کرونا (که حاصل گناهان انسان است) نعمتها و خوبی های زیادی وجود دارد.
3. منابع طبیعی سرشار ایران را نام برده و این نکته را بگویید که «عوامل توليد در اختيار انسان است. (آب، خاك و نور خورشيد ...) اگر نارسايى و كمبودى وجود دارد به خاطر مديريّت غلط و توزيع نامطلوب است.
در نهایت ضرورت تولید را گفته و مردم را تشویق به تولید کنید. (تولید خانگی و صنعتی)
خداوند در آيهى قبل به نماز و انفاق سفارش كرد. در اين آيه مىفرمايد: همه چيز را خدا به شما داده است، چرا در انفاق سستى مىكنيد؟
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
از طرفی، در این آیات به چند مسئله خداشناسی اشارهشده است.
خدایی که خالق آسمانها و زمین است.
بارش باران از آسمان و رزق دادن به انسانها. (رزق دست خداست ولی توسط باران و کشاورزی و باغات رزق انسان میرسد.)
تسخیر دریاها و کشتیها.
تسخیر نهرها.
تسخیر خورشید و ماه و روز و شب.
معمولاً انسان همیشه در حال درخواست از خداوند تبارک و تعالی هستند چون انسان موجودی نیازمند هست و دنبال رفع نیازهای خود میباشد همیشه فطرتاً و عقلاً و بر اساس تکوین و تشریع در خانهی خدا برای حل مشکلاتش میرود و خداوند تبارک و تعالی تمام نیازهای او را پاسخ میدهد ولی نکتهای که وجود دارد این است که آن خواسته اگر نعمت باشد خدا به او خواهد داد و آن قدر نعمتهای خدا زیاد است که از حد شمارش بشر بیرون است.
با وجود اینهمه نعمت انسان هم ستمپیشه است و هم ناسپاس.
یادآوری داشته ها
يادآورى نشانههاى خدا در پهنهى هستى، همراه با بيان نعمتهاى او، عشق به خدا را در دلها زنده مىكند و انسان را به تعظيم در برابر عظمت و لطف پروردگار وا مىدارد؛ زيرا انسان فطرتاً نسبت به كسى كه به او كمك و لطف كند عشق و علاقه پيدا مىكند.
https://eitaa.com/fatemi52/282
هدایت شده از رمضان المبارک
💢دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ وَفِّرْ فیهِ حَظّی مِنْ بَرَکاتِهِ وَسَهِّلْ سَبیلی
خدایا سرشار کن در این ماه بهره ام را از برکات آن و هموار ساز راهم را
اِلی خَیْراتِهِ وَلا تَحْرِمْنی قَبُولَ حَسَناتِهِ یا هادِیاً اِلَی الْحَقِّ الْمُبینِ
به سوی خیرات آن و محرومم مساز از پذیرفتن حسناتش ای راهنمای بسوی حقیقت آشکار
1️⃣👈اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکاتِهِ
« وفر » به معنی « زیاد کن » خدایا روزی من کن تا از برکات ماه مبارک رمضان حظ و بهره فراوان ببرم، و برکات ماه رمضان همان قرآن خواندن ودعای ابو حمزه خواندن است و گریه کردن بر سختی مرگ و آنچه پس از مرگ در پیش رو داریم
✅حدیث:
در حدیث آمده است که #قبر؛ هر روز به پنج کلمه ندا می کند؛ « القبر و نادی بخمس کلمات » و قبر هر روز صبح به صبح خطاب به ما می کند « انا بیت لوحده » منم خانه تنهایی تو، در قبرستان همه کنار هم خوابیده اند ولی در عین حال غریب هستند، و بغلی از بغلی بی خبر است « فحملوا الی انیسا » یک انیسی برای خودت تهیه کن تا در آنجا تنها نباشی، اعمال نیک بهترین انیس انسان هستند در غربت قبر؛ « انا بیت الظلمه » من خانه تاریکی تو هستم « فحملوا الی سراجا » پس چراغی برای تاریکی قبرت #آماده ساز « انا بیت الدیدان » من خانه کرم و عقرب تو هستم پس تریاق و زهری که کرم ها و عقرب ها را از بین ببرد با خود بیاور.
✅حکایت:
سالها قبل یکی از طلبه ها در مدرسه ما درس می خواند؛ ایشان می گفت: جنازه ای بود که می خواستیم او را دفن کنیم هر مکانی را انتخاب می کردیم؛ عقرب ها به جنازه حمله می کردند، عقرب ها را می کشتیم، ولی هر چه آنها را می کشتیم باز مثل چشمه از زمین می جوشیدند؛ آخر هم خسته شدیم و جنازه را روی عقرب ها گذاشتیم و دفن کردیم.
قبر می گوید من خانه پر از مار و عقرب تو هستم « فاحملوا الی تریاقا » و این روایات می خواهد بگوید که به فکر آخرتت باش ولی ما آنقدر مست دنیا هستیم که ابدا متوجه دشواری های قبر و برزخ و.. . نیستیم، انسانی که بی هوش هست نمی فهمد و به فکر این مسائل نیست، لذا از خدا بخواهیم که ما را هوشیار کند. خدا کند که صدا های عالم معنی را بشنویم! که همواره فریاد می زند « انا بیت الظلمه؛ انا بیت الدیدان؛ انا بیت الغربه »....خدایا توفیق بده از برکات ماه مبارک رمضان استفاده کنیم. حدود چهل سال پیش بود که در روزنامه خواندم؛ مصرف برق در ماه رمضان بالا رفته است؛ و باید هم همینطور باشد و مردم اهل سحر باشند و از برکات ماه رمضان استفاده کنیم
گریزی به مبحث ربا:
«حظ» به معنی بهره می باشد، بعضی ها در معاملات و قرض دادن هایشان بهره حرام می گیرند و اهل ربا هستند، و دولت باید ربا خواران مقابله کند؛ من تعجب می کنم که چرا در جمهوری اسلامی هنوز عده ای ربا خواری می کنند و دولت هم هیچ اقدامی نمی کند! و باید عدهای از طرف دولت تجسس کنند و اهل ربا را شناسایی کنند و مجازات کنند.
✅پس بهره دو نوع است، یکی بهره حرام مثل با و.. و یکی هم بهره معنوی مثل ماه رمضان که محل بهره های معنوی می باشد.
هدایت شده از رمضان المبارک
مصادیق اشیا و امور بابرکت در آیات قرآن
❇️خداوند همه روی زمین را برای مردم مبارک گردانید که از آن بهره بسیار و سود برند: «جَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ مِن فَوْقِهَا وَبَارَكَ فِيهَا»؛ (سوره فصلت، 10) یعنی در زمین کوهها قرار دادیم بالای آن و برکت داد در آن.
❇️خصوصاً زمین بیت المقدس و نواحی آن را مبارک خواند: «إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ»؛ (سوره اسراء، 1) مسجد اقصی که پیرامن آن را مبارک گردانیدیم.
❇️خداوند قرآن را مبارک خواند: «كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ»؛ (سوره ص، 29) کتابی سوی تو فرستادیم فرخنده کتاب است و اصل هر خیر.
❇️خانه کعبه را مبارک خواند: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا» (سوره آل عمران، 96) نخستین خانه عبادت که برای مردم نهاده شد آن است که در مکه است فرخنده و بابرکت.
❇️آب باران را مبارک خواند: «نَزَّلْنَا مِنَ السَّمَاء مَاء مُّبَارَكًا». (سوره ق، 9)
❇️درخت زیتون را مبارک گفت: «شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونِةٍ». (سوره نور، 35)
❇️بقعه که حضرت موسی علیه السلام در آنجا آتش دید در جانب راست وادی یعنی جانب مغرب آن مبارک خواند: «شَاطِئِ الْوَادِي الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ». (سوره قصص، 30)
❇️تحیت و سلام را مبارک خواند: «فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُبارَكَةً طَيِّبَةً»؛ پس سلام كنيد بر خودهاتان سلام كردنى از نزد خدا بابركت پاكيزه. (سوره نور، 61)
❇️شب قدر را مبارک خواند: «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ». (سوره دخان، 3)
❇️در میان پیغمبران سلف حضرت مسیح را مبارک خواند: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ». (سوره مریم، 31)
که همه منبع خیر بسیار و سود و بهره دنیا و آخرت هستند و با آن که هر چه خدا آفریده مبارک است و همه کتب و پیغمبران دارای خیرکثیر بعض آنها در این میانه ممتازند.
❇️ اصل همه خیر و نیکی خداوند تعالی است و در قرآن کریم نسبت تبارک بخود داد. «فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَْالِقِين» (سوره مؤمنون، 14) «تَبَارَكَ الَّذِي بِيَدِهِ الْمُلْكُ» (سوره ملک، 1) و...
هدایت شده از رمضان المبارک
🔰بركت در روایات
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: بركت در سه چيز است: «در جماعت، در ترديد كردن غذا و سحرى خوردن».
رسول خدا صلى اللَه عليه و آله فرمود: «بركت در لقمه كوچك و طول ظرف است».
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «بركت در مصافحه است».
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: «بركت در بزرگان ماست، كسى كه بر كوچك ما رحم نمىآورد و بزرگ ما را گرامى نمىدارد، از ما نيست».
رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: به برادرتان مباركباد بگوييد و برايش بركت بخواهيد.
هدایت شده از رمضان المبارک
🔰اقسام برکت
«وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض»
«و اگر اهل آبادیها، ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىكردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم».
✅بنابراین آیه، برکات به دو قسم تقسیم میشود:
۱- برکات آسمانی (بركات معنوى):
بركات آسمانی عبارت است از توجّهات معنوى و رحمتهاى روحانى كه سبب گشایش و خوشى روح و وسعت قلبى و نورانیّت باطنى و استفاضه از فیوضات إلهى مىشود.
۲- برکات زمینی (بركات مادى یا حسّى):
برکات زمینی برکاتی است که منشأ آنها از زمین است مانند: آب، خاك، هوا، اشجار، زراعات و حیوانات دریایى، صحرایى و هوایى و آنچه مورد استفاده انسانها قرار مىگیرد.
هدایت شده از رمضان المبارک
عوامل برکت زا و برکتزدا در قرآن
برکات الهی، هدیه هایی است که خداوند از روی فضل، برای بندگان خود در نظر گرفته است، امّا این برکات بر اساس نوع و میزان عملکرد بندگان و آمادگی آنها، به ایشان میرسد و لذا باید شرایط را برای دریافت برکات فراهم نموده تا بهرۀ بیشتری ببریم،
عواملی که انسان را در این زمینه یاری میکنند عبارتند از: در آیات قرآنی، ایمان، تقوا و استغفار از عوامل برکت زا به شمار آمدهاند و تکذیب پیامبران از عواملی است که برکت را از میان میبرد.
✔️ایمان و تقوا: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض » «و اگر اهل آبادیها، ایمان مىآوردند و تقوا پیشه مىكردند، بركات آسمان و زمین را بر آنها مىگشودیم»
چرا که اهل ایمان و تقوا نعم الهى را وسیله عبادت و اطاعت میکنند، ولی کفار آن را در راه معصیت خرج می کنند.
✔️إستغفار: برای دریافت برکات الهی باید موانع را از سر راه برداشت، یکی از وسایل این کار استغفار است:
«فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْكُمْ مِدْراراً وَ یُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَكُمْ أَنْهارا ».
«به آنها گفتم: از پروردگار خویش آمرزش بطلبید كه او بسیار آمرزنده است ،تا بارانهاى پربركت آسمان را پى در پى بر شما فرستد و شما را با اموال و فرزندان فراوان كمك كند و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختیارتان قرار دهد!»
هدایت شده از رمضان المبارک
🔰عوامل بی برکتی در زندگی از دیدگاه قرآن و روایات
✍️عواملی وجود دارد که باعث بی برکتی در زندگی می شود.
۱- موسیقی، قمار و شراب
امام صادق (علیه السلام) فرمود: « لَا تَدْخُلُ الْمَلَائِكَةُ بَیْتاً فِیهِ خَمْرٌ أوْ دَفٌّ أوْ طَنْبُورٌ أوْ نَرْدٌ وَلَا یُسْتَجَابُ دُعَائُهُمْ وَتُرْفَعُ الْبَرَكَةُ عَنْهُمْ؛ فرشتگان به خانهای كه در آن شراب و [آلات موسیقی، مانند:] دایره، طنبور، یا [آلات قمار، مانند:] نرد باشد، داخل نمیشوند و دعای اهل آن خانه مستجاب نمیشود و بركت از [زندگی] آنها برداشته میشود.»
۲- نبودن فرزند
رسول اعظم (صل الله علیه و آله) فرمود : « بَیْتٌ لَا صِبْیَانَ فِیهِ لَا بَرَكَةَ فِیهِ؛ خانهای كه بچه در آن نیست، بركت در آن نیست.»
۳- مهجوریت قرآن
حضرت علی (علیه السلام) فرموده است: «اَلْبَیْتُ الَّذِِی لَا یُقْرَاُ فِیهِ الْقُرْآن وَلَا یُذْكَرُ اللهُ فِیهِ تَقِلُّ بَرَكَتُهُ وَتَهْجُرُهُ الْمَلَائِكَةُ وَتَحْضُرُهُ الشَّیَاطِین؛ خانهای كه در آن، قرآن تلاوت نشود و یاد خداوند نباشد، بركتش كم میشود و فرشتگان از چنین خانهای دوری میكنند و شیاطین در آن حاضر میشوند.»
۴- قسم خوردن برای فروش كالا
روزی امیرمؤمنان (علیه السلام) وارد بازار شد و خطاب به اهالی بازار فرمود: «السَّلَامُ عَلَیْكُمْ اَهْلَ السُّوقِ، اِتَّقُوا اللهَ فِی الْحَلْفِ فَاِنَّهُ یُزْجِی (یُنْفِقُ) السّلْعَةَ وَیَمْحَقُ الْبَرَكَةَ؛سلام بر شما ای اهالی بازار! در قسم خوردن از خدا پروا كنید كه باعث كمشدن كالا و از بین رفتن بركت میشود.»
۵- چاپلوسی
امام صادق (علیه السلام) در روایتی چنین فرمود: «اَیُّمَا مُؤْمِنٍ خَضَعَ لِصَاحِبِ سُلْطَانٍ أوْ مَنْ یُخَالِطُهُ عَلَی دِینِهِ طَلَباً لِمَا فِی یَدَیْهِ مِنْ دُنْیَاهُ اْخْمَلَهُ (اَهْمَلَهُ) اللهُ وَمَقَتَ عَلَیْهِ وَوَكَلَهُ اِلَیْهِ فَاِنْ هُوَ غَلَبَ عَلَی شَیءٍ مِنْ دُنْیَاهُ وَصَارَ فِی یَدِهِ مِنْهُ شَیءٌ نَزَعَ اللهُ الْبَرَكَةَ مِنْهُ؛ هر مؤمنی كه برای صاحب سلطه و یا كسی كه در آمیختن با آن به ضرر دینش است، تواضع و فروتنی كند و منظورش از این فروتنی به دست آوردن چیزی باشد كه در دست اوست، خدواند او را رها كرده، بر او خشم میگیرد و او را به همان شخص وا میگذارد. و اگر حتّی [مالی از این راه به دست آورد و] از دنیای این افراد چیزی به او برسد، خداوند بركت را از آن مال برمیدارد.»
۶- خیانت در شراكت
رسول خدا (صل الله علیه و آله) میفرماید: «یَدُاللهِ فَوْقَ اَیْدِی الْمُشْتَرِكِینِ مَا لَمْ یَخُنْ اَحَدُهُمَا صَاحِبَهُ فَاِذَا خَانَ اَحَدُهُمَا رَفَعَ اللهُ یَدَهُ عَنْ اَیْدِیَهُمَا وَذَهَبَتِ الْبَرَكَةُ مِنْهُمَا؛ دست [قدرت و عنایت] خداوند تا زمانی بالای دستان افراد شریك است كه یكی از آنها به دیگری خیانت نكند. هنگامیكه یكی از آنها مرتكب خیانت شود، خداوند دست خود را از دست آنها برمیدارد و بركت را از آنها میبرد.»
۷- مال حرام
امام موسی كاظم (علیه السلام) به شخصی به نام داوود، چنین فرمود: «یا داوود! اِنَّ الْحَرَامَ لَا یَنْمِی وَاِنْ نَمَی لَا یُبَارَكُ لَهُ فِیهِ وَمَا اَنْفَقَهُ لَمْ یُوجَر عَلَیْهِ وَمَا خَلَّفَهُ كَانَ زَادَهُ اِلَی النَّار؛مال حرام زیاد نمیشود، اگر هم زیاد شود بركت ندارد و آنچه از مال حرام انفاق شود، پاداش ندارد و آنچه را هم باقی بگذارد برای رفتن او به جهنم، خرج خواهد شد.»
۸- سستی ورزیدن در خواندن نماز
حضرت فاطمه زهرا (س) میفرماید كه از پدرم رسول خدا (صل الله علیه و آله) پرسیدم: «كسی كه در خواندن نماز سستی بورزد و در اقامه آن كوتاهی كند، چگونه است؟» آن حضرت فرمود: «چنین شخصی به شانزده خصلت در دنیا و آخرت، مبتلا میشود: پیامد نخست از پیامدهای منفی دنیایی بیتوجهی به نماز، این است كه «یَرْفَعُ اللهُ الْبَرَكَةَ مِنْ رِزْقِهِ؛ خداوند بركت را از روزی او برمیدارد. پیامد دوم آن این است كه «یَرْفَعُ اللهٌ الْبَرَكَةَ مِنْ عُمْرِهِ؛ خداوند، بركت را از عمر او میگیرد.»
هدایت شده از رمضان المبارک
آسانی راه خیرات
2️⃣👈وَ سَهِّلْ سَبِیلِی اِلَی خَیْرَاتِهِ
خدایا راه خیرات را برای من آسان کن، یکی از خیرات افطاری دادن هست، اگر تمکن مالی دارید افطاری بدهید، که ثواب زیادی هم دارد.
✅لذا از خدا بخواهید که راه #خیرات را برای ما آسان بکند؛ باید از #حال همسایه خود با خبر باشید؛ بعضیها سحری ندارند بخورند با نان خالی روزه میگیرند؛ و شما مسئول هستید حتی اگر بی خبر باشید! باید تحقیق کنید و از حال همسایه فقیرتان اطلاع داشته باشید.
✅در روایت است که شخصی مورد #مواخذه امام معصوم (علیهالسّلام) قرار گرفت که چرا تو از حال همسایه فقیرت بی خبری؟ آن شخص گفت: نمیدانستم،
حضرت فرمودند: مواخذهات میکنم که چرا نمیدانستی؛ اگر با خبر بودی که همسایهات ندارد و کمک نمیکردی که کافر بودی!
✅صرف #دعا خواندن انسان را بهشتی نمیکند باید زیر بال و پر فقرا را گرفت؛ آن هم نه هر فقیری، بلکه فقیر آبرومند که فقیر هست و اظهار فقر نمیکند.
✅در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد #غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده #هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که #حسناتم مورد قبول تو واقع بشود
هدایت شده از رمضان المبارک
💢از بین رفتن حسنات
کاری نکنیم حسنات اعمال از بین برود.
3️⃣👈 و لاَ تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ
خدایا مرا از قبول حسنات محروم نکن، خدایا اگر کار خوبی میکنم اهل نماز شب و دعای ابوحمزه و... هستم حسنات آن اعمالم را به من برسان و محرومم نکن؛ یعنی کاری نکنم که آن حسناتم از بین برود، مثلاً اگر یک #غیبت کنم تمام اعمال چهل روزه من از بین میرود. در حدیث آمده است که اگر کسی غیبت کند عبادات چهل روزه او در نامه کسی که مورد غیبت قرار گرفته است نوشته میشود.
❇️لذا اگر کسی غیبت شما را کرد باید برای او چشم #روشنی هم ببرید چون تا چهل روز هر کار خیری که بکند در نامه اعمال شما ثبت میشود؛ در جامع السعادت آمده است که شخصی مورد غیبت قرار گرفت و آن شخص برای غیبت کننده هدیه فرستاد و تشکر کرد. باید هر روز بگوییم که خدایا کاری کن که حسناتم مورد قبول تو واقع بشود.
❇️امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: من هم بشی من الخیر فلیعجله فان کل شی فیه تاخیر للشیطان فیه نظره؛ هر کس قصد انجام کار خیری را دارد پس باید در آن بشتابد زیرا هر کار خیری که پس افتد به راستی شیطان را در آن نظری است.