eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
641 دنبال‌کننده
191 عکس
34 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
وَ لَوْ نَشاءُ لَطَمَسْنا عَلی أَعْیُنِهِمْ فَاسْتَبَقُوا الصِّراطَ فَأَنّی یُبْصِرُونَ«66» و اگر بخواهیم فروغ دیدگانشان را محو می کنیم،پس آنگاه که در راه سبقت می گیرند،چگونه خواهند دید؟ وَ لَوْ نَشاءُ لَمَسَخْناهُمْ عَلی مَکانَتِهِمْ فَمَا اسْتَطاعُوا مُضِیًّا وَ لا یَرْجِعُونَ«67» و اگر بخواهیم آنان را در جای خود مسخ می کنیم(و به مجسّمه هایی بی روح مبدّل می سازیم،)به گونه ای که نه بتوانند به راه خود ادامه دهند و نه بر گردند. نکته ها: اگر این دو را ادامه آیات قبل در مورد عذاب کفّار در قیامت بدانیم،بیانگر ناتوانی کفّار در جستجوی راه بهشت و حیرت و سرگردانی آنها در صحرای محشر است.امّا اکثر مفسّران این دو را مربوط به کیفر دنیوی کفّار دانسته و آن را نوعی تهدید در از دست دادن قوّه بینایی و یافتن راه خانه و کسب و کار دانسته اند. [33] پیام ها: 1- فکر نکنید آن چه دارید باید داشته باشید یا جاودانه خواهید داشت،از قهر و غضب الهی و تغییر نعمت ها غافل نباشید. «لَوْ نَشاءُ لَطَمَسْنا» 2- علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.قبل از نزول عذاب باید از لجاجت دست برداشت. لَوْ نَشاءُ ... لَوْ نَشاءُ ... 3- هر مکانی می تواند ظرف قهر خدا باشد. «عَلی مَکانَتِهِمْ» 4- قهر خدا که آمد احدی توان تحمّل ندارد. فَمَا اسْتَطاعُوا ... 5-سنّت خداوند،آزاد گذاشتن انسان ها است تا از راه دیدن و شنیدن حقایق ایمان بیاورند،نه آنکه از طریق قهر و اجبار و فشار ایمان آورند. «لَوْ نَشاءُ لَمَسَخْناهُمْ» (حرف «لَوْ» نشانه آن است که سنّت خداوند،مسخ و زمین گیر کردن مردم نیست.)
وَ مَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَ فَلا یَعْقِلُونَ«68» و هر که را طول عمر دهیم،او را در آفرینش واژگونه می کنیم.(حافظه اش به فراموشی سپرده می شود،قدرتش به ضعف می گراید و قامتش خم می گردد)آیا تعقّل نمی کنند؟ نکته ها: در آیات قبل خداوند فرمود:اگر بخواهیم چشم را نابینا و قیافه ها را دگرگون می کنیم؛این آیه نمونه ای از این دگرگونی را در مورد سالمندان بیان می کند. «نُنَکِّسْهُ» از«تنکیس»به معنای واژگون کردن و مراد از آن بازگشت انسان به حالت کودکی است.علمش به جهل و فراموشی تبدیل می شود،قدرتش رو به ضعف می رود و سعه ی صدرش به زود رنجی می رسد،حسّاسیتش زیاد و اشکش روان می شود. پیام ها: 1- عمر به دست خداست. «نُعَمِّرْهُ» 2- سنّت خداوند بر آن است که پیری همراه با شکستگی باشد. «نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ» گرچه آثار عمر طولانی به دست خداست.آن جا که خداوند اراده کند،افرادی مثل نوح و مهدی علیهما السلام عمر طولانی می کنند و شکسته هم نمی شوند. 4- انسان هم باید به فکر از دست رفتن نعمت ها باشد. «لَطَمَسْنا ،مسخنا»و هم به فکر ضعیف شدن آنها. «نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَ فَلا یَعْقِلُونَ»
ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ وَ ما یَنْبَغِی لَهُ إِنْ هُوَ إِلاّ ذِکْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِینٌ«69» و ما به او(پیامبر)شعر نیاموختیم و سزاوار او نیز نیست،آن(چه به او آموختیم)جز مایه ی ذکر و قرآن روشن نیست. نکته ها: یکی از تهمت هایی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می زدند،علاوه بر ساحر و مجنون و کاهن بودن، تهمت شاعر بودن بود،در حالی که: شعر بر خاسته از تخیل است،بر خلاف وحی. شعر بر خاسته از عواطف و احساسات است،بر خلاف وحی. شعر آمیخته با اغراق است،بر خلاف وحی. گرچه قرآن دارای جملاتِ موزون و مقطّع همچون شعر است،امّا عنصر اصلی شعر که تخیّل است،در قرآن راهی ندارد. قرآن،جز ذکر نیست. «إِنْ هُوَ إِلاّ ذِکْرٌ» ذکر قدرت و قهر خدا،یاد الطاف و نعمت های او،یاد عفو و مغفرت او،یاد سنّت ها و قوانین او،یاد انبیا و اوصیا و اولیای او،یادی از تاریخ های پر عبرت،یادی از عوامل عزّت و سقوط امّت ها،یادی از نیکوکاران و هدایت شدگان،یادی از تبه کاران و کافران و فاسقان و مجرمان و ستمگران و عاقبت آنان،یادی از اخلاص ها، ایثارها،شجاعت ها،انفاق ها،صبرها و پایان نیک آن،یادی از قتل ها،شکنجه ها،اذیّت ها، تهمت ها،تحقیرها،حقّ کشی ها و به استضعاف کشیدن ها و عاقبت شوم مستکبران،یادی از اوامر و نواهی و مواعظ و حکمت ها،یادی از آفریده های آسمانی و زمینی و دریایی،یادی از آینده تاریخ و پیروزی حکومت حقّ و پر شدن جهان از عدل و داد و محکومیّت ظلم و ستم، یادی از برزخ و معاد و حوادث قبل از قیامت و چگونگی صحنه های قیامت و خطرات دوزخ و نعمت های بهشتی. آری،تمام قرآن به نحوی تذکّر و یادآوری است. «إِنْ هُوَ إِلاّ ذِکْرٌ» پیام ها: 1- در قرآن،سخن از نفی ارزش شعر نیست،بلکه سخن از نفی شعر از پیامبر است. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» 2- خداوند از تهمت به انبیا دفاع می کند. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» 3- ندانستن شعر به ارشاد مبلّغ ضرری نمی زند. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» 4- رشدهای نابجا و فضاهای فرهنگی غلط شما را متزلزل نکند.(در زمان پیامبر مسأله شعر جایگاهی بیش از متعارف داشت و شعر و شاعری در رأس امور بود.این آیه ابّهت آن را شکست.) «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» 5-طبع شعر از سوی خداوند است. «وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ» 6- معلّم،پیامبر خداست. «عَلَّمْناهُ» 7- هر علمی برای هر کس سزاوار نیست. «وَ ما یَنْبَغِی لَهُ» 8-تا از تخیّلات و موهومات شاعرانه تخلیه نشویم،روح ما ظرف معارف الهی قرار نمی گیرد. وَ ما عَلَّمْناهُ الشِّعْرَ ... إِنْ هُوَ إِلاّ ذِکْرٌ وَ قُرْآنٌ مُبِینٌ 9- قرآن،مایه ی تذکّر و یادآوری است. «إِنْ هُوَ إِلاّ ذِکْرٌ» 10- قرآن،کلامی روشن و قابل فهم و استدلال است. «قُرْآنٌ مُبِینٌ»
لِیُنْذِرَ مَنْ کانَ حَیًّا وَ یَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکافِرِینَ«70» (این قرآن برای آن است که)تا هر کس زنده(دل)است،هشدارش دهد و (حجّت را بر کافران تمام کند)و گفتار خدا درباره آنان محقّق گردد. نکته ها: حیات چند نوع است: 1.حیات نباتی. «یُحْیِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» [34]خداوند زمین را(با رویاندن گیاهان)زنده می کند. 2.حیات حیوانی. «کُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْیاکُمْ» [35]شما مرده بودید پس او شما را زنده کرد. 3.حیات فکری. «دَعاکُمْ لِما یُحْیِیکُمْ» [36]پیامبر شما را به چیزی دعوت می کند که(دل های مرده)شما را زنده می کند. 4.حیات اجتماعی. «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاهٌ» [37]حیات(سیاسی و اجتماعی شما که در سایه امنیّت بدست می آید)در قصاص و انتقام به حقّ است. 5.حیات قلبی و روحی. «لِیُنْذِرَ مَنْ کانَ حَیًّا» (آیه مورد بحث)قرآن افرادی را که دارای دل های زنده و روح های پاک و آماده اند هشدار می دهد. آری،مؤمنان انسان های زنده دل و برخوردار از حیات واقعی و معقول و کافران همچون مردگان محروم از حیات واقعی هستند. بر اساس روایات،منظور از «حَیًّا» انسان عاقل است. [38] مسئله قهر حتمی خداوند بر کافران که در این آیه با جمله «یَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکافِرِینَ» آمده، در سوره ی زمر آیه ی 71 نیز مطرح است: «وَ لکِنْ حَقَّتْ کَلِمَهُ الْعَذابِ عَلَی الْکافِرِینَ» هشدارهای قرآن از سرچشمه علم الهی است.هشدارهای قرآن متنوّع،معروف و حکیمانه است.هشدارهای قرآن همراه با بشارت و شیوه های ابتکاری است.هشدارهای قرآن همراه با نمونه های عینی در زمین و زمان است. انذار دهنده در این آیه، «لِیُنْذِرَ» هم می تواند قرآن باشد،هم می تواند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشد که در آیه قبل مطرح بود. پیام ها: 1- هشدارهای قرآن،مایه ی تذکّر و تنبّه است. إِنْ هُوَ إِلاّ ذِکْرٌ ... لِیُنْذِرَ 2- نشانه ی زنده دلی،پذیرش هشدارهای قرآن است. «لِیُنْذِرَ مَنْ کانَ حَیًّا» 3- هدایت پذیری از قرآن،در انحصار قوم و نژاد خاصّی نیست. «لِیُنْذِرَ مَنْ کانَ حَیًّا» 4- هدف از وحی و بعثت انبیا بیداری و هوشیاری زنده دلان و اتمام حجت با مرده دلان است. «وَ یَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکافِرِینَ» 5-در سنگدلان حتّی کلام خداوند اثر ندارد. «مَنْ کانَ حَیًّا» 6- کفّار و کسانی که حقّ را نپذیرند مردگانی بیش نیستند.(در برابر «مَنْ کانَ حَیًّا» ، «الْکافِرِینَ» آمده است. 7- وعده قهر الهی برای کافران،کلام قطعی خداست. «یَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَی الْکافِرِینَ
هدایت شده از تبیان گناباد
‍ 🌷 🌹إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۳﴾ 🌹 محققا كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد (۱۳) 🌹أُولَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۴﴾ 🌹ايشان اهل بهشتند كه به پاداش آنچه انجام مى‏ دادند جاودانه در آن مى‏ مانند (۱۴) 📚سوره مبارکه الأحقاف ✍آیات ۱۳ تا ۱۴ @Tebyangonabad
✍معارف قرانی 🌷۱۲ آیه درفضائل اهل بیت علیهم السلام 🌷۱.آیه تطهیر.................۳۳احزاب 🌷۲.سبقت دردین...................۱۰و۱۱واقعه 🌷۳.آیه فضیلت مجاهدین...........۹۵ نساء 🌷۴.یطعمون الطعام.اطعام......۸و۹ انسان 🌷۵.آیه مباهله.......................۶۱ آل عمران 🌷۶.آیه فضیلت شهدا..........۱۶۹آل عمران 🌷۷.آیه تبلیغ ولایت.بلغ ماانزل.۶۷مائده 🌷۸.آیه اکمال دین.......................۳ مائده 🌷۹.آیه ولایت.خاتم بخشی.......۵۵مائده 🌷۱۰.لیلة المبیت...........................۲۰۷بقره 🌷۱۱.مودت.وجوب دوستی شان.۲۳شورا 🌷۱۲.من عنده علم الکتاب.آیه آخررعد. که میگه حضرت علی کل علم قرآن رادارد 💠یاوران قران http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
✍معارف قرانی 🌷۱۲ آیه درفضائل اهل بیت علیهم السلام 🌷۱.آیه تطهیرکه میگه معصومند۳۳احزاب 🌷۲.سبقت دردین......................۱۰و۱۱واقعه 🌷۳.آیه فضیلت مجاهدین...........۹۵ نساء 🌷۴.یطعمون الطعام.اطعام......۸و۹ انسان 🌷۵.آیه مباهله.......................۶۱ آل عمران 🌷۶.آیه فضیلت شهدا..........۱۶۹آل عمران 🌷۷.آیه تبلیغ ولایت.بلغ ماانزل.۶۷مائده 🌷۸.آیه اکمال دین.......................۳ مائده 🌷۹.آیه ولایت.خاتم بخشی.......۵۵مائده 🌷۱۰.لیلة المبیت...........................۲۰۷بقره 🌷۱۱.مودت.وجوب دوستی شان.۲۳شورا 🌷۱۲.من عنده علم الکتاب.....آیه آخررعد. @yavaranQoran
✍۱۲ آیه درفضائل اهل بیت علیهم السلام 🌷۱.آیه تطهیر...........................۳۳احزاب 🌷۲.سبقت دردین.....................۱۰و۱۱واقعه 🌷۳.آیه فضیلت مجاهدین...........۹۵ نساء 🌷۴.یطعمون الطعام.اطعام......۸و۹ انسان 🌷۵.آیه مباهله.......................۶۱ آل عمران 🌷۶.آیه فضیلت شهدا..........۱۶۹آل عمران 🌷۷.آیه تبلیغ ولایت.بلغ ماانزل.۶۷مائده 🌷۸.آیه اکمال دین.......................۳ مائده 🌷۹.آیه ولایت.خاتم بخشی.......۵۵مائده 🌷۱۰.لیلة المبیت...........................۲۰۷بقره 🌷۱۱.مودت.....................................۲۳شورا 🌷۱۲.من عنده علم الکتاب.آیه آخررعد. که میگه حضرت علی کل علم قرآن رادارد. 🔰یاوران قرآن 👇 http://eitaa.com/joinchat/505479184C4108af7ddd
﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ 💠 فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَآءَنَا وَأَبْنَآءَكُمْ وَنِسَآءَنَا وَنِسَآءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ~~~~~~~~~~~~~~~~ 🔆 هرگاه بعد از علم و دانشی كه (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) كسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت كنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت كنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله كنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم. ~~~~~~~~~~~~~~~~ 🔸سوره ی مبارکه ی آل عمران 🔸آیه ی ۶۱ به کانال 🌺ثقلین🌺 بپیوندید ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽
﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽ ✏️مفهوم مباهله ، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است، بدین ترتیب، افرادى که با هم گفنگو درباره یک مساله مهم مذهبى دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا و مجازات کند. خداى متعال در آیه61 سوره آل عمران مىفرماید: 💠(هر گاه بعد از علم و دانش که [درباره مسیح] براى تو آمده [باز] کسانى با تو در آن به محاجّه و ستیز برخاستند، به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت مى کنیم و شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت مى نماییم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود [کسانى که به منزله جان ما هستند] دعوت مى کنیم، شما هم از نفوس خود دعوت کنید، سپس مباهلهمى کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار مى دهیم) 📝مفسرین گفته اند: این آیه و آیات قبل از آن درباره هیات نجرانى مرکب از «عاقب» و «سیّد» و گروهى که با آنها بودند نازل شده است 👈🏻آنها خدمت پیامبر(صلى اللهعلیه وآله) رسیده، عرض کردند: آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود؟ در این هنگام این آیه ۵۸ آل عمران :  «مَثَل عیسی در نزد خدا، همچون آدم است؛ كه او را از خاك آفرید، و سپس به او فرمود: «موجود باش!» او هم فوراً موجود شد. (بنابر این، ولادت مسیح بدون پدر، هرگز دلیل بر الوهیّت او نیست.» نازل شد 🔹 هنگامى که پیامبر آنها را به مباهله دعوت کرد ، آنها تا فرداى آن روز از ایشان مهلت خواستند و پس از مراجعه به شخصیت هاى نجران، اُسقُف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت: 👈🏻«شما فردا به محمّد ص نگاه کنید، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد، از مباهله با او بترسید، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید؛ زیرا چیزى در بساط ندارد». 👈🏻فردا که شد پیامبر آمد در حالى که دست على بن ابیطالب علیه السلام را گرفته بود و حسن و حسین علیهما السلام در پیش روى او راه مى رفتند، و فاطمه علیها السلام پشت سرش بود. 👈🏻نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود، هنگامى که نگاه کرد، دید پیامبر با آن چند نفر آمدند، درباره آنها سوال کرد، به او گفتند: «این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدانزد او است و این دو پسر، فرزندان دختر او از على علیه السلام هستند و آن بانوى جوان، دخترش فاطمه علیها السلام است که عزیزترین مردم نزد او، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...». 👈🏻«سیّد» به اسقف گفت: «براى مباهله قدم پیش گذار». گفت: نه، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله با کمال جرات اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد، و اگر راستگو باشد، به خدایک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت. اسقف به پیامبر اسلام(صلى اللهعلیه وآله) عرض کرد: «اى ابوالقاسم! ما با تو مباهله نمى کنیم، بلکه مصالحه مى کنیم..... 👈🏻 و در روایتى آمده است: اسقف مسیحیان به آنها گفت: «من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند کوه ها را از جا برکند، چنین خواهد کرد، هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد، و یک نصرانى تا روز قیامتبر صفحه زمین نخواهد ماند». ~~~~~~~~~~~~~~~~ 📒منابع : 🔹بر گرفته از «مجمع البیان»، ذیل آیه مورد بحث، با کمى تلخیص. 👈🏻این شأن نزول با تفاوت هاى مختصرى در تفاسیر دیگر مانند «ابوالفتوح رازى» و تفسیر «کبیر» و غیر آن نیز آمده است، و «فخر رازى» ادعا مى کند: این روایت در میان علماى تفسیر و حدیث، مورد اتفاق است 🔹«بحار الانوار»، جلد 21، صفحه 321، 322، 342، 344، 345 و... 🔹«ارشاد شیخ مفید»، جلد 1، صفحه 166، 167 و 168 🔹کنگره شیخ مفید، 1413 هـ ق. 🔹و.... 👈🏻گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 171. به کانال 🌺ثقلین🌺 بپیوندید ﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽﷽