دکتر شهیدانی
نسبت عدالتخانه با نهضت امام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• اولین نکته این است که چرا باید به مشروطه بپردازیم و آیا مطالعات مشروطه تماما در جهت مصالح عالیه تشیع برگزار می شود یا خیر
• در پاسخ به این سوال باید تولیداتی که در رابطه با مشروطه درست شده است برسی کنیم
○ یک چریان جریان اصیل و در زمن اسلام ناب به مشروطه نگاه می کند تا بهره بگیرد برای حل مسائل امروز
§ لذا جریان اسلامی ناب اگر به مشروطه وارد می شود متوقف نیست و وارد انقلاب اسلامی می شود.
○ در مشروطه چه گذشت؟
§ یکی از دغدغه های تمام علمای حاضر در مشروطه پیوند فقاهت و سیاست بود
§ بی توجههی به محکمات علما و توجه به متشهابهات توسط جریان غرب زده باعث شده است این مسئله دیده نشود
□ محکمات
® سیاست ورزی در مدار شریعت
◊ علمای نجف در این مسئله هیچ اختلافی با شیخ فضل الله نداشته اند
◊ بله اختلاف نظر در مقام تطبیق وجود دارد
} غیر معصوم در مقام تطبیق اختلاف می کند
} ولی نمی توان این را به تئوریک بسط داد
® هم شیخ فضل الله در رساله تحریم ، تعبیر قدر میسور دارند که به قدر میسور بتواند احکام تحقق پیدا کند
◊ که همین را مرحوم نائینی هم دارد
◊ ولی شیخ می فرماید که این محقق نشد.
• حالا جریانی به وجود آمده است به عنوان مشروطه شناس که می خواهد که کلام استعمار را از زبان آقای نائینی بیان کند
○ چیکار می کند؟ مجاهد علما را حذف میکند
○ قیام آقای بروجردی را حذف می کند
○ پشت سر بزرگان سنگر می گیرند و از قول علما حرف خودشان را می زنند
سلاح این جریان دروغ و تحریف است
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
ایشون رو یکم عقب افتادم و فکر کنم مطلبش ناقص باشه.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
دکتر مهدی ابوطالبی
مقایسه غرب شناسی آیات حاج شیخ فضل الله و علامه نائینی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• در بحث مشروطیت ما یک مواجهه داریم با یکسری از مفاهیم مدرنی که در دنیا شکل گرفته است که مشروطه و قانون اساسی و ... که بر روی این تعابیر خیلی بحث می شده است
• در مشروطیت ما دو جریان کلان داریم
• علمای شیعه
○ خواهان یک مجلسی برای تحقق عدالت بوده اند
§ ریشه اصلی مشکلات را ظلم حاکمان می دانستند و جاری شدن قوانین شرع را کلید آزادی از آن
• غرب گرا
○ الگو آن نهضت ها و انقلاب های غربی با محور شعار برابری ، برادری انقلاب فرانسه و مجلس و پارلمان و ....
• در مواجهه با این جریان نوع نگاه علمای موضع گیرنده نسبت به غرب خیلی مهم است و اینکه اینها با چه نگاهی مواضع را بیان کرده اند.
• شما تنبیه الامة را که نگاه می کنی می بینی که مرحوم نائینی خیلی می گوید که این آزادی چیز مطرحی است و بد نیست و اصلا غربی ها خیلی از این مطالب را از معارف ما برگرفته اند و ما ترک کرده ایم و اینها آمده اند دارند به ما بر می گردانند.
○ این نگاه مرحوم خیلی خوش بینانه است به غرب و لذا مرحوم نائینی می خواهد بگوید که نگران نباشید و اینها چیز های دور از آبادی و مخالف قوانین اسلامی ما نیست.
• در مقابل این نگاه مرحوم شیخ فضل الله که شناخت عمیق تری نسبت به غرب دارد و مرحوم شیخ فضل الله که مخالفت هایش را بیان می کند با مجلس و آزادی و ... نیست و نگرانی شیخ آزادی از دین است و ... است.
ما نوشته ها و اثار شیخ را که برسی می کنیم ، نشان می دهد که بیشتر شناخته است.
نگاه عمیق شیخ باعث می شود که بیشتر بر علیه ایشان هجمه واقع شود و مورد هجمه قرار بگیرند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
دکتر ابوذر مظاهری
موضع آیت الله حاج شیخ فضل الله نوری و آیت الله مصباح یزدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• به نظر من دو شخصیت در این موقعیت مانند شیخ فضل الله قرار گرفتند که یکی شهید مطهری و دیگری آیت الله مصباح یزدی
• این موقعیت چیست؟
• وقتی یک تحولی رخ می دهد دو مرحله دارد
a. انقلاب
§ در انقلاب چون تقابل با حاکم است ، معمولا همه در یک خط و یک شعار واحد عمل می کنند و معمولا به مرحله نظام سازی که می رسد تفاوت ها نمایان می شود.
b. نظام سازی
• بعضی از علما هستند که شامه قوی دارند و در همان مرحله اول و انقلاب تشخیص می دهند که این قرار است به کجا برسد و سر انجام این مطلب چیست.
• تفاوت های بنیادی وجود دارد که این را همه تشخیص نمی دهند و بعضی آن را تشخیص می دهند.
• مثلا در مشروطه که چند فقیه رهبر مشروطه به حساب می آیند ، این تیز بینی را شیخ فضل الله داشت و آیت الله نائینی و بهبهانی نداشتند.
• شما همین نگاه و تیز بینی را در علامه مصباح با مجاهدین و منافقین می بینید که خیلی از علما اصلا صلاح نمی دیدند که با اینها برخورد کنند و خیلی ها اینها را قبول داشتند ، اما علامه مصباح هیچ گاه حاضر نشد که به لحاظ فکری همراهی کند.
در عین حال در عرصه انقلاب به عنوان یک شخصیت انقلابی شناخته می شدند .
• این افراد به دلیل شامه قوی که دارند و تیز بین هستند معمولا متهم به خشونت ، استبداد و تهجر و ... می شوند.
• شما ببینید که همین عناوین را به شیخ فضل الله زدند و همین اتهامات را به جناب آقای مصباح هم می زدند.
• در مسئله نظام سازی هم جنگ جنگ الگوها است ، جنگ جنگ ایدئولوژی هاست.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
دکتر جواد سلیمانی
به شرط عدالت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• یکی از حوادث بسیار اعجاب انگیز تاریخ معاصر ما شهادت شیخ فضل الله نوری است
• یک شیخ مهدی مازندرانی در شهر ما بود که استاد حضرت امام و مرحوم آیت الله خویی بوده اند.
ایشون فلسفه و فقه می دانست و آدم بسیار زاهدی بوده است
می گویند که من در مدرسه مروی درس می خواندم و امدم در داخل حیاط مدرسه و دیدم کسی نیست داخل مدرسه و رفتم در کوچه ها و خیابان ها دیدم که همه دارند به سمت میدان توپخانه می رفتند و می گفتند که ما نمی خواهیم و یکسری هم می گفتند که ما می خواهیم
از اولی پرسیدم که چی را نمی خواهی ؟ گفت والا من نمی دانم ولی همه میگن و منم میگم
رفتم پیش دومی و از او پرسیدم ؟ دیدم او هم نمی دانست
یکی بود که خیلی رگ گردنش بیرون زده بود و ... از او پرسیدم ؟ او هم نمی دانست و با جمعیت داشتند می گفتند
رفتم میدان توپخانه و دیدم که دارند شیخ فضل الله را به دار می آویزند
• یکی می گفت من برایم عاشورا درک نمی شد تا اینکه شیخ فضل الله را به دار آویختند تا من فهمیدم که مردم چگونه اند چون مردم تهران شیخ را خیلی قبول داشتند
• ملت ایران تمنای تحول داشتند ، چرا؟
• دو محاکم در آن زمان موجود بود:
○ محاکم عرف
§ مردم که این محاکم عرف می آمدند و می دیدند که قانون گذار دولتی بوده است و خوب با منافع خودشون کار می کردند و مردم مظلوم بودند
○ محاکم شرع
§ به این محاکم که می رفتند و حکم را باید قانون اجرا می کرد و اون هم دوباره رشوه می خواست و باز ظلم و ...
• خب تمام مردم این ظلم را احساس می کنند و محاکم شرع هم مبسوط الید نبود.
• اینجا ضرورت عدالت خانه احساس می شد و یک تمنای تحولی در ایران احساس می شد
• این تحول را
○ سفارت انگلستان
○ فراماسونری ها
○ مذهبی ها
درک کردند
• یکی از سران فراماسونری می رود با پدر آقای طباطبایی جلسه می گذارد که این را چه کنیم و به این نتیجه می رسند که باید علما را وسط بیاورند اما به غرض ایجاد ساختار غربی
• در قبل از انقلاب مشروطه و عدالتخانه هم عناوین به این صورت در جامعه مطرح بوده است اما هیچ گاه به صورت رسمی بیان نمی شده است .
• آنچه که اول علما خواستند ، عدالت خانه بوده است و شعار ها هم عدالت خانه بود و هیچ حرفی از مشروطه نبوده است .
• استاد منظر از علی الوردی که کتابی دارد ، نخستین بار کلمه شرط و مشروطه از وابستگاه سفارت شنیده شد و قبل از آن ابدا کسی این لفظ را به کار نمی آورد
• چه شد مردم به سفارت رفتند
○ علما اول مهاجرت صغری به حرم حضرت عبدالعظیم کردند
○ بعد دیدند که محمدعلی شاه تن نمی دهد
○ مهاجرت کردند به قم
○ بعد از مهاجرت صحنه خالی شد و مردم بی پناه شدند و ترسیدند که دولت حکم تیر بدهد و گفتند که کجا برویم ؟
○ گفتند سفارت و اینها که به سفارت رفتند دیدند که از قبل اینها آماده بوده اند
○ و کم کم در سفارت به اینها الغا کردند که مشروطه خوب است که در غرب نیز اجرا شده است
○ گفته اند سفیر انگلیس می گفت که ما در اروپا که مشروطه کردیم هم سر پادشاهانمان را زدیم و هم سر روحانیونمان را
که کم کم داشتند به مردم کنار گذاشتن دین را الغا می کردند.
• شیخ از همان قم می گفت که شعار آزادی ول و رها ندهید و آزادی از قرآن می خواهیم.
• بعد شیخ رفت حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شد.
• ما چیکار کنیم که مانند مذهبی های زمان مشروطه نشویم:
1. اطلاعات پشت پرده را داشته باشیم
○ که فراماسونری ها پشت پرده بودند و بهائیان و بابیان بوده اند
○ که این مربوط به افراد خاص جامعه است
2. مبانی دینی ما قوی باشد
○ در این صورت می توانیم بفهمیم که شعار هرکس به کدام سمت می خورد
○ فلذا حضرت آقا فرمودند که گذراندن دوره های مبانی اندیشه اسلامی از کار های مهم است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
دکتر علی احمدی خواه
پشیمانان از مشروطه انگلیسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• چندتا نکته مقدمی عرض کنم:
1. پشیمانان یعنی چی؟
○ از کسانی حرف می زنیم که مشروطه خواه بوده اند و پشیمان شده اند.
○ منظور ما از پشیمانان کسانی بوده اند که مشروطه خواه بوده اند و پشیمان شده اند.
○ اینجا دیگر جای اثبات مشروطه خواهی نیست
2. مشروطه انگلیسی یعنی چی؟
○ همون مشروطه ای که یحی دولت آبادی جانشین صبح ازل می گوید که این مشروطه گهواره اش سفارت انگلیس است
○ ضد دین است و با دین در می افتد
○ از دیگ پلوی سفارت انگلیس درآمد
3. شیخ شهید پیشوای عدالت خانه و مشروطه بود و علمای ثلاث را به وادی مشروطه کشاند.
• می خواهم فهرست بگویم
• پشیمانان اولیه
○ آخوند خراسانی
§ تکفیر تقی زاده و همفکران تقی زاده
□ به مردم غیور آذربایجان اعلام کنید هرکس در این فکر است او هم در این حکم مشترک است
○ مرحوم نائینی
§ تنبیه الامة را جمع کرد و می گویند که با پول گزاف می خرید و می سوزاند
○ مرحوم نورالله اصفهانی
○ شیخ احمد شاهرودی
○ علمای سنی کردستان
• پشیمانان از رجال کشوری
○ شاه
§ برای حفظ ایران و اسلام و امنیت با این مفسدان همکاری نکردم
○ ادیب الممالک فراهانی
دبیر روزنامه مجلس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
دکتر مجید احمدی کچائی
واکاوی مناسبات شیخ با عالمان نجف
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
• جریان روشن فکری در ایران هیچ گاه به درستی نفهمید که مردم چه می خواهند؟
• جناب اقای صادق هدایت ، نمی توانست رمانی بنویسد که عموم مردم استفاده کند.
• جریان روشن فکری که در یک طیف خاصی هستند
• اشکالی که بر جریانات روشن فکری است این است که فقط اوضاع تهران را نگاه می کنند.
• کسی عالم است که بتواند همه فضاهارا رصد کند
• تبلیغات و توپخانه های روشن فکران شروع می کند بر علیه شیخ کار کردن.
• اختلاف میان عالمان نجف و شیخ و طیفی از علما
• کتابی است به نام مقاومت شکننده ، که در این کتاب تاریخ انقلاب و صفویه و مشروطه و ... برسی می شود
• می گوید که سه انقلاب در ایران شد
a. مشروطه
b. ملی شدن صنعت نفت
c. انقلاب ایران
می گوید که می توانیم در انقلاب ایران نیز این را میان سرکردگان اختلاف بیاندازیم ، به این دلیل که در دو انقلاب دیگه شد.
• اینها علمای نجف حرف های شیخ را بهانه تصور می کردند چون به علمای نجف اخبار اشتباه می رسید.
• نتیجه این مشروطه به نفع انگلستان شد.
• در الفاظ دقت کنیم
• نگیم بریتانیا ، بریتانیای کبیر
• نگیم پیامبر اسلام
• یک جوی در روحانیت پدید آمد که ما را چه به سیاست و دیدید که در مشروطه دخالت کردیم و باختیم
تبدیل مجلس به یک مجلس کاملا فرمایشی تا پیروزی انقلاب اسلامی از ثمرات مشروطه بوده است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به دلیل اینکه من تایپم زیاد سریع نیست شاید بعضی جاهاش رو متوجه نشوید
ولی مختصرا اجمال مطلب دستتون میاد.
#شیخ_فضل_الله_نوری
#گزارش
@a_h_moradi
#بخوانید
این متن رو که شیخ فضل الله در ایام تحصن در حرم حضرت عبدالعظیم نوشته است دکتر رجبی امروز در سخنرانیشون با موضوع هنجار شکنی متبوعات عصر مشروطه قرائت کردند
نکته جالبش چیه؟
۱. حضور فعال بابیت و بهائیت و گروه های فراماسونری در نهضت مشروطه ، همانطور که در فتنه اخیر نیز حضور فعال داشتند.
۲. اگه دو دقیقه وقت بگذارید و شبهات و اهانت هایی را که شیخ نام می برد را مطالعه کنید ، به یه نتیجه جالب می رسید
اسم مطبوعات شده فضای مجازی ، شبهات هم از اون زبان فارسی قاجار به فارسی امروز ترجمه شده است.
باطل همیشه بوده است و حرفش زیاد عوض نشده است ، تنها کاری را که خوب بلد است رنگ عوض کردن در هر برهه از زمان است.
مواظب باشیم گول باطل های زمانه مان را نخوریم.
#نتیجه
#گزارش
#شیخ_فضل_الله_نوری
عبدالحسین 👈 عضوشوید
@a_h_moradi
✅ پرسش و پاسخ ازدواجی با رهبر انقلاب
1⃣ به نظر شما چه زمانی برای #ازدواج مناسب هست؟
◽️هر چه زودتر بهتر! اسلام اصرار دارد بر این که این پدیده [ازدواج] هر چه زودتر، انجام گیرد.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
2⃣ منظور شما از زود دقیقا چه زمانی هست؟
◽️زود که میگوییم یعنی از همان وقتی که دختر و پسر احساس نیاز میکنند به داشتن همسر.
📆۱۳۸۰/۱۲/۰۹
3⃣ یعنی چی؟ اینجوری که باید توی سن نوجوانی ازدواج کنن!
◽️چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزهی جنسی؟
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
4⃣ آخه یه پسر هفده ساله که نه شغل داره نه مسکن! چجوری ازدواج کنه؟؟
◽️ ما نباید تصوّر بکنیم که حتماً بایستی یک نفری یک خانهی مِلکی داشته باشد، یک شغل درآمدداری داشته باشد، بعد ازدواج بکند! نه!! اِن یَکونوا فُقَرآءَ یُغنِهِمُ اللهُ مِن فَضلِه؛ این قرآن است [که] با ما دارد اینجور حرف میزند.
📆۱۳۹۲/۰۸/۰۸
5⃣ من دیگه رد دادم!! کسی که خرج خودشو نداره چرا باید یکی دیگه رو بدبخت کنه؟
◽️ ممکن است جوان، الان هم امکانات مالی مناسبی نداشته باشد، امّا انشاءالله بعد از ازدواج خدای متعال گشایش میدهد. ازدواج جوانها را متوقّف نکنید.
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
6⃣ ینی همینجوری دست خالی بریم خواستگاری؟ اگه خدا نرسوند چی؟
◽️این یک وعدهى الهى است؛ ما باید به این وعده، مثل بقیهى وعده های الهی که به آن وعدهها اطمینان میکنیم، اطمینان کنیم.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
7⃣ اصن خدا هم پولشو برسونه، ما برای ازدواج آمادگی کافی رو نداریم!
◽️ اینکه دخترها بگویند ما هنوز آمادهی ازدواج نشدهایم، پسرها بگویند ما هنوز عقل زندگی نداریم، حرفهای منطقی آن چنانی نیست. نه، جوانها آمادگی هم دارند، خیلی هم خوبند. این حس گریز از مسئولیت، مقداری مانع میشود از اینکه این کار انجام شود.
📆۱۳۷۹/۰۶/۲۸
8⃣ آخه الان وضعیت جامعه عوض شده! دیگه مثل قدیم نیست...
◽️ شما که جوانید، مطالبهگرید، این سنتهاى غلطى که در زمینهى ازدواج وجود دارد، بایستى شماها نقض کنید؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه بهوجود بیاید.
📆۱۳۹۳/۰۵/۰۱
9⃣ آقا تسلیم!! حالا پدر و مادرها رو چیکار کنیم؟ اونا زیر بار نمیرن...
◽️ به پدرها و مادرها تذکّر میدهم؛
من خواهش میکنم
و تقاضا میکنم
از شماها که یک خرده امکانات ازدواج را آسان کنید. پدر و مادرها سختگیری میکنند.
ازدواج جوانها را متوقّف نکنند؛ من خواهش میکنم که پدرها و مادرها به این مسئله توجّه کنند!
📆۱۳۹۴/۰۴/۲۰
✅ میان حرف تا عمل، فاصله بسیار است. ای کاش با سخنان رهبری انس بیشتری داشته باشیم و دلسوزی های این نائب امام زمان(عج) برای کشور #امام_زمان (عج) را عملی کنیم.
✍کانال شیخ فرهاد فتحی
#انگیزشی
#ویژه
#ازدواج
عبدالحسین 👈 عضوشوید
@a_h_moradi
#دوخط_روضه
خواستم #شب_جمعه ای کلیپ براتون بارگزاری کنم اما حیفم اومد ، تو سالگرد شهادت شیخ فضلالله از شهادت ایشون نگم.
روایتی غریب و سوزناک از وقایع بعد از شهادت شیخ فضل الله نوری، کیفیت غسل و کفن و دفن ایشون که به ما می فهمونه که آدم هرچقدر هم برای امام حسین گریه کنه ، اما اگر بصیرت نداشته باشه می تونه بازم منادی هدایت زمانش رو تنها بگذاره.
_________________
...در اثر تلاطم و طوفان یک مرتبه طناب از گردن آقا پاره شد و نعش به زمین افتاد
جنازه را آوردند توی حیاط نظمیه مقابل در حیاط روی یک نیمکت گذاشتند جمعیت کثیری ریخت توی حیاط محشری برپا شد مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می رفتند همه می خواستند خود را به جنازه برسانند دور نعش را گرفتند و آنقدر با قنداق تفنگ و لگد به نعش زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهانش روی گونه ها و محاسنش سرازیر شد . هر که هر چه در دست داشت میزد آنهایی هم که دستشون به نعش نمیرسید تف می انداختند
به همه مقدسات قسم که در این ساعت گودال قتلگاه را به چشم خودم دیدم یک مرتبه دیدم یک نفر از سران مجاهدین مرد تنومند و چهارشانه بود وارد حیاط نظمیه شد غریبه بود جلو آمد بالای جنازه ایستاد جلوی همه دکمه های شلوارش را باز کرد و روبروی اینهمه چشم شُر شُر به سر و صورت آقا شاشید!
▪️تحویل جنازه
عده ای از صاحب نفوذها یپرم ارمنی را از عواقب سوزاندن نعش شیخ و تحویل ندادن می ترسانند . یپرم راضی میشود و می گوید : بسیار خوب ... به نظمیه تلفون کنید که لاشه را به صاحبانش رد کنند. سه نفر از بستگان شیخ شهید و سه نفر از نوکر هایش توی آن تاریکی توپخانه در گوشهای با یک تابوت منتظر تحویل جنازه بودند. آقا لخت و عور آن گوشه همینطور افتاده بود لا اله الا الله جنازه را در تابوت گذاشتیم و با دو مجاهد ما را راهی کردند.
▪️جنازه را وارد حیاط خلوت خانه شیخ کردند. شیخ ابراهیم نوری از شاگردان شیخ جنازه را غسل داد.
بعد کفن کردیم و بردیم در اطاق پنج دری میان دو حیاط کوچک پنهان کردیم.
سر مجاهد ها را گرم کردیم. بعد تابوت را با سنگ و کلوخ و پوشال و پوشاک پر و سنگین کردیم.
یک لحاف هم تا کرده روی آن کشیدیم تابوت قلابی را با آن دو نگهبان سر قبر آقا فرستادیم. متولی قبرستان که در جریان بود مثلاً نعش را دفن کردو آن دو نگهبان با تابوت به نظمیه برگشتند.
صبح اوستا اکبر معمار آمد و درهای اطاق پنج دری را تیغه کردیم و رویش را گچکاری کردیم.
♦️دو ماه بعد از شهادت شیخ در اتاق پنج دری را شکافتیم جنازه در آن هوای گرم همانطور تر و تازه مانده بود. جنازه را از آنجا برداشتیم و به اتاقی دیگر آن سوی حیاط منتقل کردیم و دوباره تیغه کردیم.
🏴 کم کم مردم فهمیدند که نعش شیخ نوری در خانه است می آمدند پشتدیوار فاتحه می خواندند و می رفتند. از گوشه و کنار پیغام میدادند امامزاده درست کردید؟! ۱۸ ماه از شهادت شیخ گذشته بود. بازاری ها بخیال میافتند دیوار را بشکافند و جنازه را برداشته دورشهر بیفتند و وااسلاما و واحسینا راه بیندازند. پیراهن عثمان برای مقصد خودشان.
🕌حاج میرزا عبدالله سبوحی واعظ میگوید یک روز زمستانی خانم شیخ مرا خواست. دیدم زار زار گریه میکند گفت دیشب مرحوم آقا رو خواب دیدم که خیلی خوش و خندان بود ولی من گریه میکردم آقا به من گفت گریه نکن همان بلاهایی را که سر سیدالشهدا آوردند ، سر من هم آوردند. اینها می خواهند نعش مرا در بیاورند زود آن را به قم بفرست.
همان شب تیغه را شکافتیم و نعش را در آوردیم. با اینکه دو تابستان از آن گذشته بود و جایش هم نمناک بود اما جسد پس از ۱۸ ماه همانطور تر و تازه مانده بود فقط کفن کمی زرد شده بود به دستور خانم دوباره کفن کردیم و نمد پیچ نمودیم به مسجد یونس خان بردیم و صبح به اسم یک طلبه که مرده آنرا با درشکه به امامزاده عبدالله بردیم و صبح جنازه را با دلیجان به طرف حضرت معصومه حرکت دادیم.
شیخ شهید در زمان حیات خود در صحن مطهر برای خودش مقبرهای تهیه کرده بود و به سید موسی متولی آن گفته بود این زمین نکره یک روز معرفه خواهد شد
نزدیک قم کاغذ به متولی نوشتیم که زنی از خاندان شیخ فوت کرده می خواهیم در مقبره شیخ دفنش کنیم و به هادی پسر شیخ سپردیم در هنگام دفن جلو نیاید تا فکر کنند واقعا میت زن است و قضیه لو نرود. شب جنازه در مقبره ماند صبح خیلی سریع قبری به حد نصاب شرعی کندیم و با مهر تربتی که خانم داده بود جنازه را درون قبر گذاشتیم نعش پس از ۱۸ ماه کمترین بوی عفونتی نداشت.
و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.
این آیه ای است که روی قبر شهید حاج شیخ فضل الله نوری نوشته شده است .
📗کتاب سرّ دار به قلم تندرکیا نوه شیخ شهید، نشر صبح ۱۳۸۹/ چاپ سوم - ص ۵۲
#شب_جمعه
#شیخ_فضل_الله_نوری
عبدالحسین 👈 عضوشوید
@a_h_moradi
دیشب سر مزار شهید آرمان
داشتم به این فکر می کردم که :
افتخار ما این نیست که
#آرمان هامون رو
فدای آرمان هایمان
می کنیم 😳
هنر ما و انقلابمان
این است که
#آرمان هایمان را ساختیم
تا حتی تحت شدیدترین
هجمه ها بایستند
و فدای آرمان هایمان
شوند.
ارزش انقلاب ما به
انسان سازی آن است
که امتداد راه انبیاست.
واین یکی از معانی
حدیث شريف
مداد العلماء افضل من دماء الشهدا
است :)
#گاه_نوشت
#شهدا
#انقلاب
#حجاب
عبدالحسین 👈 عضوشوید
@a_h_moradi
الحمدلله هرشب تو مدرسه ما بزم منبر و روضه برقرار می باشد :)
البته با یه دیدی میشه گفت مجلسمون دو منبره هستش.
چرا؟🤔
چون بعد از منبر و روضه سخنران ، خود بابا که مدیر مدرسه باشن هم میان و برامون یکم از کتاب تبصره المتعلمین علامه حلی به همراه ارشاد القلوب آقای دیلمی می خونن.
بعدشم نکات کلی که باید به بچه ها متذکر بشن رو بیان می کنن.
گفتم بدونین ما طلبه ها که شبانه روزمون تو حوزس از خیلیاتون هیئتی تریمم😒
#حوزه
#برنامه
#هیئت
عبدالحسین 👈 عضوشوید
@a_h_moradi