Ers-085 ss--.mp3
9.17M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 85
تاریخ: 1399/12/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -085-p2.pdf
250.7K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 85
تاریخ: 1399/12/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مظلومیت عقل و عدل
🔹 هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. بین هدف و وسیله #تناسب_ضروری برقرار است. از #راه_پاک به مقصد پاک و #مقصد_پاک هم راه پاک می طلبد. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمی رسد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛[1] زودتر از دیگران به چاه می افتد، این بیان بوسیدنی است!
🔹 ما اگر برای مظلومیت سیدالشهداء گریه میکنیم برای #مظلومیت_عقل_و_عدل است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم! نباید گفت چرا شیعه گریه می کند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد [گریه می کند]. شما اساتید بزرگوار با وسائل آشنا هستید، وسائل چند هزار حدیث دارد؟ در این چند هزار حدیث پنج تا حدیث از امام حسین پیدا کنید نیست! این اشک ندارد؟ بیست سال ولی خدا، ده سال که زمان امامت وجود مبارک امام حسن بود این به حسب ظاهر امامت نداشت؛ اما ده سال دیگر #حجت_بالغه_الهی بود. به اندازه ده تا روایت فقهی در کتاب های ما نیست. ما چند هزار روایت در وسائل داریم؟ شما ده تا روایت از امام حسین پیدا می کنید؟ خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! می گوید ما برای این می گرییم، #عدل را از ما گرفتند، #عقل را از ما گرفتند، #عصمت را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه می کنیم.
🔹 در مجلسی در مدینه وجود مبارک #حجت_بالغه_الهی حسین بن علی (سلام الله علیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال می کند حضرت جواب داد، او در کمال بی ادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد می گوید نه آقا اینها باسواد هستند.[2] این گریه ندارد! ما که اهل گریه بی جا نیستیم ما می بینیم که عدل را دارند از ما می گیرند، عقل را از ما دارند می گیرند، طهارت را دارند از ما می گیرند، ما با اشک به دست می آوریم!
🔹 همین حسین بن علی (سلام الله علیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود #هیچ_هدفی وسیله را توجیه نمی کند هیچ ممکن نیست با بانک ربوی اقتصاد سالم بشود! با رشوه مال فراهم بشود! هیچ ممکن نیست! با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمی رود! «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»، (روحی لک الفداء).
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص373.
[2] . التوحید (للصدوق)، ص80.
#حجت_بالغه_الهی
#تناسب_هدف_و_وسیله
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره جمعه جلسه 9
تاریخ: 1397/01/27
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_274 ss.mp3
3.44M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 274
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_274p2.pdf
185.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 274
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_03 ads ss.mp3
9.03M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1390/12/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_03p2.pdf
241.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1390/12/15
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-086 ss.mp3
7.87M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 86
تاریخ: 1399/12/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -086-p2.pdf
181.6K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 86
تاریخ: 1399/12/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پخش تفسیر #سوره_مبارکه_ص و دروس #اخلاق از شبکه قرآن سیما
🔸 سوره مبارکه ص: از شنبه الی پنج شنبه ساعت 7:30 صبح
🔸 دروس اخلاق: جمعه ها ساعت 14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 هنر عقلی و آسمانی
🔸 هنرنمایی حسین بن علی بن ابیطالب یك #هنر_عقلی_و_آسمانی بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! از شعر نازل, از هنر نازل, از تعزیه نازل, از تماشای نازل, كار افقی ساخته است نه كار عمودی. اگر جامعه بخواهد انسانی شود, اگر جامعه بخواهد عرشی شود با پیام فرشی, با پیام نازل, با شعر و تعزیه و هنر نازل چنین كاری شدنی نیست.
🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل از زمین نشأت گرفته و خودش زمین گیر است و مخاطبش را در فضای زمین سیر افقی می دهد, هنر متنزّل چون از سنخ تجلّی است نه تجافی, از معقول شروع می شود به متخیل و بعد به حسّ می رسد؛ مخاطب خودش را از حسّ به خیال می برد و از خیال به عقل می نشاند او را به عقلانیت می رساند، عقلی كه به تعبیر كلینی (رضوان الله علیه) #قطب_فرهنگی جامعه بشری است[1] به آنجا می رساند.
🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی #عرش_خدا می شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود. ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر, جهاد اصغر جنگ برون مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه اش دفاع مقدس هشت سال, جنگ اوسط ابزارش #آه است كه «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»[2] نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل, یكی هوس و هواست یكی تقوا, انسان در جهاد اوسط موفق می شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولی خدا بشود در این دو محدوده, جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل, عقل میخواهد حكیمانه بفهمد, قلب می خواهد عارفانه ببیند, كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند, جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشتهها برسد. در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می شود «عرش الرحمان», «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَن»[3] آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین #قلب_و_عقل پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می شود «حكمةٌ عرشیة», گرچه بعدها هر مطلب عمیق و اریقی را می گویند #مطلب_عرشی، ولی زادگاه این اصطلاح آنجایی است كه بر قلب خود عارف مطلبی افاضه شود چون قلب مؤمن «عَرْشُ الرَّحْمَن» است آن مطلب عرشی خواهد بود, اگر از عرش رحمان مطلبی تنزّل كند به عقل برسد و از عقل به خیال و وهم برسد و از خیال و وهم به حسّ برسد آن است كه می توان به تعبیر جناب سنایی گفت: «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»[4] این حرف راه دارد.
🔸 جریان حسین بن علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه #عرش_الرحمان بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه ها و خطبه ها و نامه ها و پیام ها و گفتمان و اینها بیان كرد و از مرحله عقل به مرحله خیال آورد كه در شب عاشورا برای عدهای مجسّم كرد بهشت را به اینها نشان داد این معقول را متخیل كردن است, وجود مثالی دادن است, از عالَم مثال به عالم طبیعت آورد كه خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند و در بارگاه قلب, عقل را تضحیه كردند از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه #عرش_الرحمان است.
[1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص9.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص361.
[3]. بحارالأنوار، ج55، ص39.
[4]. دیوان اشعار سنایی، غزلیات، غزل209.
#ولادت_امام_حسین_علیه_السلام
#روز_پاسدار
#هنر_متنزل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به هیئتهای عاشورایی
تاریخ: 1394/08/23
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_275 ss.mp3
3.38M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 275
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_275p2.pdf
175.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 275
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_04 ads ss.mp3
7.68M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1390/12/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
shuara_04p2.pdf
234K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شعراء
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1390/12/16
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross