eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در نامه‌ای که به برخی از مفاخر خانوادگی‌شان مرقوم داشته بودند،فرمودند:خیلی‌ها می‌روند جبهه جنگ و جانباز می‌شوند و اعضا و جوارحشان را از دست می‌دهند اما اگر کسی از خاندان ما رفت و در جبهه دستش را از دست داد خدای سبحان به او بالی مرحمت می‌کند که جعفر طیّار می‌شود:«الطیّار فی الجنّة»؛ وی با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است ﴿أُوْلِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ﴾. 🔸 فضیلت حشر با فرشتگان، که هیچ لذتی بالاتر از آن نیست، در روایات برای بنده صالح خدا،حضرت ابوالفضل العباس(سلام ‏الله علیه) نیز گفته شده و این گونه پاداش های غیبی، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگی است. 🔺منبع: news.esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عظمت قرآن 🔸 وجود مبارك می‌فرماید قرآن برای همه ما است؛ این روایت نورانی را مرحوم كلینی از وجود مبارك امام سجاد نقل می ‌كند كه «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی‏»؛[1] فرمود: اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بین بروند و هیچ كس روی زمین نباشد تنها من باشم، مادامی كه با من است من احساس وحشت و هراس ندارم. [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص602. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/10/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سید الساجدین 🔸 امروز هم كه پنجم «شعبان المعظم» است و سالروز میلاد امام چهارم زین العابدین (علیه و علی آبائه الأطیبین و ابنائه الانجبین آلاف التحیة و الثناء) است، روز پربركت و مغتنمی است. 🔸 مهم ترین بهره ‌ای كه ما از میلاد ائمه (علیهم السلام) می ‌بریم آن است كه آنها ما را به عِدل خودشان بیش از هر چیزی دعوت می ‌كنند؛ زیرا رسول گرامی فرمود قرآن و عترت عِدل یكدیگرند همتای یكدیگرند.[1] هم قرآن ما را به اهل بیت دعوت می ‌كند در آیات فراوان؛ نظیر آیه مباهله،[2] آیه تطهیر،[3] آیه ولایه،[4] آیات سوره مباركه «هل أتی» و مانند آن، هم عترت طاهرین ما را به قرآن فرا می ‌خوانند. وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در این صحیفه سجادیه مخصوصاً در بعضی از ادعیه پربركت آن، بیش از هرچیز ما را به آشنا می ‌كنند؛ هم آیات قرآن را برای ما معنا می ‌كنند، هم ترغیب می ‌كند كه ما به این آیات برسیم و هم دعا می‌كنیم كه خدا توفیقی عطا كند كه این كمالات را بفهمیم و باور كنیم و متخلّق بشویم و عمل و منتشر كنیم؛ این پنج شش عنصر محوری در بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) هست. 🔸 به عنوان نمونه وجود مبارك امام سجاد می‌فرماید قرآن برای همه ما كافی است؛ این روایت نورانی را مرحوم كلینی از وجود مبارك امام سجاد نقل می ‌كند كه «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی‏»؛[5] فرمود: اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بین بروند و هیچ كس روی زمین نباشد تنها من باشم، مادامی كه قرآن با من است من احساس وحشت و هراس ندارم؛ برای اینكه خدا دارد با ما سخن می ‌گوید «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی‏»؛ این كتاب راهنمای من است، من از كجا آمدم به كجا می‌ روم، با خودم چطور عمل بكنم، با جهان هستی چطور عمل بكنم، با خالق خودم چطور رابطه داشته باشم. بنابراین من نگران نیستم وحشت هم ندارم. 🔸 مطلب دوم آن است كه در قرآن كریم ذات اقدس الهی به ما فرمود شما در دفاع و در جهاد سعی كنید اول این دشمن نزدیك را از بین ببرید كه دارد حمله می ‌كند، بعد دشمن دور را؛ ﴿قاتِلُوا الَّذینَ یلُونَكُمْ مِنَ الْكُفّارِ﴾[6] اگر كفار حمله كرده ‌اند، اینها كه نزدیك ‌اند هم مرز شما هستند در تیررس شما هستند اول مشكل اینها را حل كنید، بعد به سراغ دشمنان دیگر بروید؛ این یك است. 🔸 مطلب سوم آن است كه وجود مبارك امام سجاد این را باز كرد فرمود آن دشمنی كه از همه به ما نزدیك ‌تر است و مرتب دارد تیر می‌ زند او كیست؟ ما غیر از نفس أماره، كس دیگری داریم؟! اگر خدا فرمود با این دشمن هم مرز و نزدیك بجنگ! نزدیك ‌ترین دشمن ما این هوس ماست این ماست؛ وجود مبارك امام سجاد در این زمینه دستورات فراوانی دارد. [1]. وسائل الشیعة، ج27، ص34. [2]. سوره آل عمران، آیه61. [3]. سوره أحزاب، آیه33. [4]. سوره مائده، آیه55. [5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص602. [6]. سوره توبه، آیه123. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/10/13 🆔 @a_javadiamoli_doross
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری 🔸 پیام ولادت امام سجاد به مرکز اسلامی امام علی (عليه السلام) در شهر استکهلم سوئد 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/29 🆔 @m_vaezjavadi
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حسن عملی اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»[1] 🔸 سال نو را به همه شما بزرگواران تهنیت عرض می ‌كنیم! از ذات اقدس الهی سعادت و صلاح و فلاح ملّت و مملكت را از خدای سبحان مسئلت می ‌كنیم! این دعا از زبان همه برای همه است. از خدای سبحان كه مقلّب لیل و نهار است, مقلّب حال و احوال است مسئلت می ‌كنیم كه حالِ جامعه را به زیباترین و برجسته ‌ترین حال متحوّل كند! وقتی جامعه حالش أحسن می ‌شود كه هم پیدا كند و هم . در حكمت نظری, حُسن به اندیشه ‌های دقیق و عمیق علمی و پیشرفت‌ های علمی فضای كشور است و حُسن عملی به عدل و داد یك ملّت است. اگر آن ، مراكز علمی یك كشور را به خوبی اداره كرد، این «أحسن العقول» است. آن عقلی كه مسئول انگیزه است كشور را به اداره كرد، این «أحسن الأحوال» است. مجموع علمِ صائب و عمل صالح «أحسن الأقوال و أحوال» یك مملكت است. [1] . زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص 328. 📚 فرازی از پیام به مناسبت فرا رسیدن سال جدید تاریخ: 1394/12/25 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وارث انبیاء 🔸 در ارثِ مال، شرط مرگ مورّث و در ارث ، شرط مرگ وارث است. «مُوتُوا قَبْلَ‏ أَنْ تَمُوتُوا»[1] تا انسان از نمیرد، از این و آن نمیرد، از و نمیرد، از و نمیرد، به وادی عقل نرسد، نمرده است و تا نمیرد نیست. ارث معنوی شرط اصلی آن مرگ وارث و ارث مادی شرط اولش مرگ مورّث است. [1]. الوافی، ج۴، ص۴۱۱؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج69, ص59. 📚 پیام به کنگره بزرگداشت سید مرتضی رحمة الله علیه تاریخ: 1399/12/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
36.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 روز هشتم 🔸 جلسه اول: احیای زمینه 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین 🆔 @a_javadiamoli_doross
01. moredi_804- ehyae zamineh-.mp3
2.02M
💠 ویژه برنامه 🔸 روز هشتم 🔸 جلسه اول: احیای زمینه 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 احیای زمینه 🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ‌ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می ‌شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[1] هم آن سپاه خداست، هم این سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از پر از و در برابر استقلال و آزادی كند؛ این‌چنین دل ها، هم آن اندیشه ‌های ناب را می ‌پذیرند، هم آن انگیزه ‌های صائب و صالح و را می‌ پذیرند و با تربیت شاگردانی چون می‌ توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾[2] روزی بالاخره جامعه بشری باید به برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد همه دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما را زنده می ‌كنیم، را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی پیدا كرد بر هر فكر و اراده ‌ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض ‌اند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾[3] اما همین قرآن را تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[4] تو را مرعوب نكند این می‌ شود خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می‌ گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می ‌شود. [1]. سوره فتح، آیه4 و 7. [2]. سوره انعام، آیه116. [3]. سوره حشر، آیه21. [4]. سوره انبیاء، آیه68. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بندگی الهی 🔸 فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند! امام راحل خوب گوش داد گفت من می خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من این است که من بشوم امام و این فخر نیست این در است. ببینید امام سجاد (سلام الله علیه) با اینکه بالای منبر شام فرمود مردم! در تمام کره زمین مردی به عظمت من نیست «أَنَا بَنُ کذا و کذا»؛[1] در آخرین جمله دعای اواخر جمله های نورانی دعای عرفه صحیفه سجادیه عرض کرد خدایا! «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ والدونها أَوْ دُونَهَا»؛[2] خدایا! از من پَست تر در جهان احدی نیست! چون انسان وقتی از خودش چیزی ندارد از خدا دریافت کرده است می شود ذلیل. [1]. ریاض الأبرار فی مناقب الأئمة الأطهار، ج1، ص247. [2]. الصحیفة السجادیة، دعای47. 📚 پیام به دومین همایش بین المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (س) تاریخ: 1399/12/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه 🔸 روز نهم 🔸 جلسه دوم: منتظران راستین 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین 🆔 @a_javadiamoli_esra
02. moredi_2742- montazerne rastin--.mp3
2.54M
💠 ویژه برنامه 🔸 روز نهم 🔸 جلسه دوم: منتظران راستین 🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 منتظران راستین 🔸 ، بخش ‌هاي وسيعي از اوصاف اينها به صورت شرح و تفصيل و بخش ‌هايي از عصاره فضيلت اينها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کريم آمده است؛ قرآن کريم از اينها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند اين ياد کرد که اينها تفصيل آن مُجمل و شرح آن متن است. 🔸 فرمود کساني به مقصد مي ‌رسند و مقصود را در مقصد مشاهده مي ‌کنند که ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾،[1] ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾؛[2] فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمي به مقصد نمي ‌رسد و هر عاقلي به مقصد نمي‌ رسد؛ نفرمود علما به مقصد مي ‌رسند، نفرمود عقلا به مقصد مي‌ رسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾! ما نژاد و قومي در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداريم! اين تازي و فارسي نيست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! اين لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نيست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آريايي باشد يا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کره زمين و نداريم، اين قوم به معناي نژاد و شناسنامه و مانند آن نيست. اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾، اين ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾،[3] اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾[4] و اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است، يعني مردان و زنان زنده که باشند، نه عالِم! باشند، نه عالِم! وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح مي ‌کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافي نيست! صِرف عاقل بودن کافي نيست! تا قيام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ مي ‌کند و نه «غُل جامعه»[5] را از گردن ديگران بر مي ‌دارد. اگر رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) ﴿يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ﴾[6] بود، چون قوم عاقل بود؛ يعني قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود. وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه عليه) چون به عقل قيام مي ‌کند، علم قيام مي ‌کند، و قسط قيام مي ‌کند، به توحيد و وحي و نبوّت قيام مي‌ کند، جامعه را از خواب بودن بيدار مي‌ کند، از مُستَلقي[7] بودن مي‌ نشاند، از نشسته به نيم‌ خيز در مي ‌آورد، از نيم ‌خيز اينها را ايستا و قائم مي‌ کند که ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[8] مي‌ شوند، جامعه ايستاده و مقاوم جامعه نجات ‌يافته است. او چون قائم به عقل است، نه زير بار کسي مي ‌رود و نه کسي را به زير بار مي ‌آورد، نه بيهوده سخن مي ‌گويد و نه بيهوده را مي‌ شنود! ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، گاهي کار به قدري مهم است که عادل بودن هم کافي نيست، قائم به قِسط بودن هم کافي نيست، فرمود: باشيد.[9] آنها که مثل امام راحل (رضوان الله تعالي عليه) جزء ياران حضرت هستند، او قائم به قسط است، يک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سيصد و اندي اصحاب مانند (رضوان الله تعالي عليه) دارد، اگر يک وليّ ‌اي در جهان ظهور کرد و بيش از سيصد يار مثل امام راحل داشت و جامعه بشري را به قائم کرد، اين جامعه نجات پيدا مي ‌کند. [1] . سوره بقره، آيه164؛ سوره رعد، آيه4؛ سوره نحل، آيات12 و67؛ سوره عنکبوت، آيه35؛ سوره روم، آيات24 و28؛ سوره جاثيه، آيه5. [2] . سوره بقره، آيه230؛ سوره انعام، آيات97 و105؛ سوره اعراف، آيه32؛ سوره توبه، آيه11؛ سوره يونس، آيه5؛ سوره نمل، آيه52؛ سوره فصّلت، آيه3. [3] . سوره يونس، آيه24؛ سوره رعد، آيه3؛ سوره نحل، آيات11 و 69؛ سوره روم، آيه21؛ سوره زمر، آيه42؛ سوره جاثيه13. [4] . سوره انعام، آيه99؛ سوره اعراف، آيات52 و 188 و 203؛ سوره يوسف، آيه111؛ سوره نحل، آيات64 و 79؛ سوره نمل، آيه86؛ سوره قصص، آيه3؛ سوره عنکبوت، آيات24 و 51؛ سوره روم، آيه37؛ سوره زمر، آيه52. [5]. لغت‌نامه دهخدا، غل جامعه: [غ ُ / غ ُل ْ ل ِ/ م ِ ع َ/ ع ِ] (ترکيب وصفي، اِ مرکب) قسمي غل که گردن و دست و دوپاي در بند دارد. غل که گردن و دست و پاي را ببندد. رجوع به غُلّ شود. [6]. سوره اعراف, آيه157. [7]. لغت‌نامه دهخدا، مستلقي: [م ُ ت َ] نعت فاعلي از استلقاء، خفته بر قفا؛ بر قفا خوابنده يعني پشت به بسترکرده دست و پا درازکننده، بر پشت خفته. [8]. سوره حديد, آيه25. [9]. سوره نساء, آيه135؛ ﴿أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ﴾. 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1395/05/10 🆔 @a_javadiamoli_doross