💠 هنر عقلی و آسمانی
🔸 هنرنمایی حسین بن علی بن ابیطالب یك #هنر_عقلی_و_آسمانی بود كه توانست عرش را به فرش بیاورد. هنری می تواند متعالی باشد و جامعه را به انسانیت سوق دهد كه متنزّل باشد نه نازل! از شعر نازل, از هنر نازل, از تعزیه نازل, از تماشای نازل, كار افقی ساخته است نه كار عمودی. اگر جامعه بخواهد انسانی شود, اگر جامعه بخواهد عرشی شود با پیام فرشی, با پیام نازل, با شعر و تعزیه و هنر نازل چنین كاری شدنی نیست.
🔸 فرق بین هنر نازل و هنر متنزّل آن است كه هنر نازل از زمین نشأت گرفته و خودش زمین گیر است و مخاطبش را در فضای زمین سیر افقی می دهد, هنر متنزّل چون از سنخ تجلّی است نه تجافی, از معقول شروع می شود به متخیل و بعد به حسّ می رسد؛ مخاطب خودش را از حسّ به خیال می برد و از خیال به عقل می نشاند او را به عقلانیت می رساند، عقلی كه به تعبیر كلینی (رضوان الله علیه) #قطب_فرهنگی جامعه بشری است[1] به آنجا می رساند.
🔸 در روایات ما آمده است كه قلب مؤمن عرش خداست، این قلب وقتی #عرش_خدا می شود كه ـ در جهاد اكبر نه جهاد اوسط ـ در جهاد اكبر بر عقل پیروز شود. ما یك جهاد اوسط داریم و یك جهاد اكبر داریم در قبال جهاد اصغر, جهاد اصغر جنگ برون مرزی با دشمن خاكی است كه سلاحش آهن است و نمونه اش دفاع مقدس هشت سال, جنگ اوسط ابزارش #آه است كه «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»[2] نه آهن! در جنگ اوسط طرفین جنگ یكی نفس است و یكی عقل, یكی هوس و هواست یكی تقوا, انسان در جهاد اوسط موفق می شود یا عابد بشود یا زاهد بشود ولی خدا بشود در این دو محدوده, جهاد اكبر كه بالاتر از جهاد اوسط است جنگ بین قلب است و عقل, عقل میخواهد حكیمانه بفهمد, قلب می خواهد عارفانه ببیند, كوشش عقل در فلسفه و كلام این است كه مفهومی را از ذهنی به ذهنی منتقل كنند, جوشش قلب در بخش عرفان این است از عمل كه وجود خارجی است به مشهود عینی عالمان دین و فرشتهها برسد. در جهاد اكبر اگر قلب پیروز شد می شود «عرش الرحمان», «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَن»[3] آنها كه در جهاد اكبر یعنی بین #قلب_و_عقل پیروز شدند و عرش قلبی اینها پایگاه علوم و معارف الهی شد هر مطلبی كه خدای سبحان بر قلب اینها القا كرد می شود «حكمةٌ عرشیة», گرچه بعدها هر مطلب عمیق و اریقی را می گویند #مطلب_عرشی، ولی زادگاه این اصطلاح آنجایی است كه بر قلب خود عارف مطلبی افاضه شود چون قلب مؤمن «عَرْشُ الرَّحْمَن» است آن مطلب عرشی خواهد بود, اگر از عرش رحمان مطلبی تنزّل كند به عقل برسد و از عقل به خیال و وهم برسد و از خیال و وهم به حسّ برسد آن است كه می توان به تعبیر جناب سنایی گفت: «از علم به عین آمد و از گوش به آغوش»[4] این حرف راه دارد.
🔸 جریان حسین بن علی این طور بود او آنچه با قلب خودش یافت كه #عرش_الرحمان بود، آن را در قالب علوم عقلی و معارف عقلی خطابه ها و خطبه ها و نامه ها و پیام ها و گفتمان و اینها بیان كرد و از مرحله عقل به مرحله خیال آورد كه در شب عاشورا برای عدهای مجسّم كرد بهشت را به اینها نشان داد این معقول را متخیل كردن است, وجود مثالی دادن است, از عالَم مثال به عالم طبیعت آورد كه خود و شهدای او و فرزندان او و یاران او «ارباً اربا» شدند نشان دادند كه در این جهاد باید فانی شد بدن را فانی كردند بعد از آنكه عقل را به فنای قلب رساندند و در بارگاه قلب, عقل را تضحیه كردند از عقل رها شدند و قلبی فكر كردند آنجا كه #عرش_الرحمان است.
[1]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص9.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص361.
[3]. بحارالأنوار، ج55، ص39.
[4]. دیوان اشعار سنایی، غزلیات، غزل209.
#ولادت_امام_حسین_علیه_السلام
#روز_پاسدار
#هنر_متنزل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به هیئتهای عاشورایی
تاریخ: 1394/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 خودستانی
🔸 از خدای سبحان مسئلت می كنیم خدماتی كه شما برادران مخصوصاً #جانبازان عزیز ارائه كردهاید مقبول خدای سبحان باشد. بنده پیشاپیش به نقص و عجز خودم اعتراف می كنم! شاید حدود بیست سال قبل من به زیارت برادران جانباز در یكی از این بیمارستان ها رفتم و از آن تاریخ به بعد دیگر نتوانستم بروم چون جز شرم و خجالت چیز دیگر برای ما نبود واقع اش این طور است. با اینكه هر سال سخن از عیادت اینها است، اما خب من دیدم هیچ مقدورم نیست، جز اینكه بروم آنجا و خجالت بكشم مقدورم نیست. شما حجّت خدا بر ما هستید! ما پیشاپیش این اعتراف را داریم.
🔸شما برادران بزرگوار ما را نگاه نكنید شما كسانی را نگاه بكنید كه ائمه شما هستند، این اصل اول. چون همه ما موظفیم در همه امور طبق راهنماییهایی كه ائمه (علیهم السلام) فرمودند همیشه در #مسائل_معنوی بالاتر از خود را ببینیم و در مسائل مادی پایین تر از خود را؛ فرمود میخواهید خوب زندگی كنید و راحت باشید در معارف الهی، اخلاقیات، در علوم الهی و در فضایل بالاتر از خود را ببین تا مغرور نشوی، در مسائل مادی پایین تر از خود را ببین. [1]شما عزیزان باید بالاتر از خود را ببینید! بالاتر از شما در جمع ما نیست كه ما بگوییم شما فلان كس را ببینید، بالاتر از شما فرشتگان رحمت اند!
🔸 یك بیان نورانی امیرالمومنین (سلام الله علیه) دارد كه این بیان هم به درد جانبازها می خورد هم به درد ماها طلبهها و روحانیون و اساتید بزرگوار معارف می خورد؛ آن بیان این است كه نامه ای كه وجود مبارك امیرالمومنین برای دربار معاویه مرقوم فرمود این نامه در نهج البلاغه است ثبت است جزء نامه های آن حضرت است، فرمود خودستانی چیز خوبی است و خودستایی چیز بدی است.[2] خودستانی یعنی آدم خودش را بگیرد، خودی را زایل كند، غبارروبی كند، خانه تكانی كند و خودش را بیندازد دور؛ وقتی خودش را انداخت دور دیگری به جای این آدم می نشیند:
پاسبان حَرَم دل شدهام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم[3]
این تازه اوایل راه است! به ما گفتند اوایل صبر بكنید این قلب حرم خداست «اَلْقَلْبُ حَرَمُ اللَّهِ فَلَا تُسْكِنْ حَرَمَ اللَّهِ غَیرَ اللَّهِ»؛[4] خانه تكانی كنید نگذارید در این دل شما بیگانه راه پیدا كند، بعد كم كم وقتی او خودش آمد خانه را هم بر می دارد نه اینكه ما دلی داریم و در این دل او می نشیند، یك خانهای داریم كه دیگری مهمان صاحبخانه است این اوایل راه است، وقتی او كه آمد این خانه را هم بر می دارد، خودش خانه می سازد می شود صاحبخانه و مقیم می شود.
پاسبان حَرَم دل شدهام شب همه شب ٭٭٭ تا در این خانه جز اندیشه او نگذارم
هم اول مظروف را آدم خالی می كند تا #محبوب خوب بیاید، محبوب خوب كه آمد خودش خانه می سازد و #حرم_الهی می شود خب ما موظفیم كه در این راستا خودستانی بكنیم؛ یعنی خودمان را كنار بیندازیم، نه خودستایی بكنیم و خودمان را بستاییم!
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص244; «انْظُرْ إِلَی مَنْ هُوَ دُونَكَ فِی الْمَقْدُرَةِ وَ لَا تَنْظُرْ إِلَی مَنْ هُوَ فَوْقَكَ فِی الْمَقْدُرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ أَقْنَعُ لَكَ بِمَا قُسِمَ لَكَ وَ أَحْرَی أَنْ تَسْتَوْجِبَ الزِّیادَةَ مِنْ رَبِّك».
[2]. نهج البلاغة، (للصبحی صالح)، نامه28.
[3]. دیوان حافظ، غزل شماره324.
[4]. جامع الأخبار (للشعیری)، ص185.
#ولات_حضرت_اباالفضل_العباس_علیه_السلام
#روز_جانباز
#حجت_های_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/06/12
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) در نامهای که به برخی از مفاخر خانوادگیشان مرقوم داشته بودند،فرمودند:خیلیها میروند جبهه جنگ و جانباز میشوند و اعضا و جوارحشان را از دست میدهند اما اگر کسی از خاندان ما رفت و در جبهه دستش را از دست داد خدای سبحان به او بالی مرحمت میکند که جعفر طیّار میشود:«الطیّار فی الجنّة»؛ وی با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است ﴿أُوْلِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَی وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ﴾.
🔸 فضیلت حشر با فرشتگان، که هیچ لذتی بالاتر از آن نیست، در روایات برای بنده صالح خدا،حضرت ابوالفضل العباس(سلام الله علیه) نیز گفته شده و این گونه پاداش های غیبی، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگی است.
#ولات_حضرت_اباالفضل_العباس_علیه_السلام
#روز_جانباز
🔺منبع: news.esra.ir
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عظمت قرآن
🔸 وجود مبارك #امام_سجاد میفرماید قرآن برای همه ما #كافی است؛ این روایت نورانی را مرحوم كلینی از وجود مبارك امام سجاد نقل می كند كه «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی»؛[1] فرمود: اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بین بروند و هیچ كس روی زمین نباشد تنها من باشم، مادامی كه #قرآن با من است من احساس وحشت و هراس ندارم.
[1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص602.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/10/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سید الساجدین
🔸 امروز هم كه پنجم «شعبان المعظم» است و سالروز میلاد امام چهارم #سید_الساجدین زین العابدین (علیه و علی آبائه الأطیبین و ابنائه الانجبین آلاف التحیة و الثناء) است، روز پربركت و مغتنمی است.
🔸 مهم ترین بهره ای كه ما از میلاد ائمه (علیهم السلام) می بریم آن است كه آنها ما را به عِدل خودشان بیش از هر چیزی دعوت می كنند؛ زیرا رسول گرامی فرمود قرآن و عترت عِدل یكدیگرند همتای یكدیگرند.[1] هم قرآن ما را به اهل بیت دعوت می كند در آیات فراوان؛ نظیر آیه مباهله،[2] آیه تطهیر،[3] آیه ولایه،[4] آیات سوره مباركه «هل أتی» و مانند آن، هم عترت طاهرین ما را به قرآن فرا می خوانند. وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) در این صحیفه سجادیه مخصوصاً در بعضی از ادعیه پربركت آن، بیش از هرچیز ما را به #قرآن آشنا می كنند؛ هم آیات قرآن را برای ما معنا می كنند، هم ترغیب می كند كه ما به #مصادیق این آیات برسیم و هم دعا میكنیم كه خدا توفیقی عطا كند كه این كمالات را بفهمیم و باور كنیم و متخلّق بشویم و عمل و منتشر كنیم؛ این پنج شش عنصر محوری در بیانات نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) هست.
🔸 به عنوان نمونه وجود مبارك امام سجاد میفرماید قرآن برای همه ما كافی است؛ این روایت نورانی را مرحوم كلینی از وجود مبارك امام سجاد نقل می كند كه «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی»؛[5] فرمود: اگر همه مردم مشرق و مغرب عالم از بین بروند و هیچ كس روی زمین نباشد تنها من باشم، مادامی كه قرآن با من است من احساس وحشت و هراس ندارم؛ برای اینكه خدا دارد با ما سخن می گوید «لَوْ مَاتَ مَنْ بَینَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ لَمَا اسْتَوْحَشْتُ بَعْدَ أَنْ یكُونَ الْقُرْآنُ مَعِی»؛ این كتاب راهنمای من است، من از كجا آمدم به كجا می روم، با خودم چطور عمل بكنم، با جهان هستی چطور عمل بكنم، با خالق خودم چطور رابطه داشته باشم. بنابراین من نگران نیستم وحشت هم ندارم.
🔸 مطلب دوم آن است كه در قرآن كریم ذات اقدس الهی به ما فرمود شما در دفاع و در جهاد سعی كنید اول این دشمن نزدیك را از بین ببرید كه دارد حمله می كند، بعد دشمن دور را؛ ﴿قاتِلُوا الَّذینَ یلُونَكُمْ مِنَ الْكُفّارِ﴾[6] اگر كفار حمله كرده اند، اینها كه نزدیك اند هم مرز شما هستند در تیررس شما هستند اول مشكل اینها را حل كنید، بعد به سراغ دشمنان دیگر بروید؛ این یك #اصل_قرآنی است.
🔸 مطلب سوم آن است كه وجود مبارك امام سجاد این را باز كرد فرمود آن دشمنی كه از همه به ما نزدیك تر است و مرتب دارد تیر می زند او كیست؟ ما غیر از نفس أماره، كس دیگری داریم؟! اگر خدا فرمود با این دشمن هم مرز و نزدیك بجنگ! نزدیك ترین دشمن ما این هوس ماست این #نفس_أماره ماست؛ وجود مبارك امام سجاد در این زمینه دستورات فراوانی دارد.
[1]. وسائل الشیعة، ج27، ص34.
[2]. سوره آل عمران، آیه61.
[3]. سوره أحزاب، آیه33.
[4]. سوره مائده، آیه55.
[5]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص602.
[6]. سوره توبه، آیه123.
#ولادت_امام_سجاد_علیه_السلام
#نفس_أماره
#همراه_با_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1388/10/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد مرتضی جوادی آملی
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔸 پیام ولادت امام سجاد به مرکز اسلامی امام علی (عليه السلام) در شهر استکهلم سوئد
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/12/29
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 حسن عملی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
🔸 «یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهَارِ یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»[1]
🔸 سال نو را به همه شما بزرگواران تهنیت عرض می كنیم! از ذات اقدس الهی سعادت و صلاح و فلاح ملّت و مملكت را از خدای سبحان مسئلت می كنیم! این دعا از زبان همه برای همه است. از خدای سبحان كه مقلّب لیل و نهار است, مقلّب حال و احوال است مسئلت می كنیم كه حالِ جامعه را به زیباترین و برجسته ترین حال متحوّل كند! وقتی جامعه حالش أحسن می شود كه هم #حسن_نظری پیدا كند و هم #حسن_عملی. در حكمت نظری, حُسن به اندیشه های دقیق و عمیق علمی و پیشرفت های علمی فضای كشور است و حُسن عملی به عدل و داد یك ملّت است. اگر آن #عقل_اندیشور، مراكز علمی یك كشور را به خوبی اداره كرد، این «أحسن العقول» است. آن عقلی كه مسئول انگیزه است كشور را به #عدل_و_داد اداره كرد، این «أحسن الأحوال» است. مجموع علمِ صائب و عمل صالح «أحسن الأقوال و أحوال» یك مملكت است.
[1] . زاد المعاد ـ مفتاح الجنان، ص 328.
📚 فرازی از پیام به مناسبت فرا رسیدن سال جدید
تاریخ: 1394/12/25
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 وارث انبیاء
🔸 در ارثِ مال، شرط مرگ مورّث و در ارث #علم، شرط مرگ وارث است. «مُوتُوا قَبْلَ أَنْ تَمُوتُوا»[1] تا انسان از #هوس نمیرد، از #بردگی این و آن نمیرد، از #شهوت و #غضب نمیرد، از #وهم و #خیال نمیرد، به وادی عقل نرسد، نمرده است و تا نمیرد #وارث_انبیاء نیست. ارث معنوی شرط اصلی آن مرگ وارث و ارث مادی شرط اولش مرگ مورّث است.
[1]. الوافی، ج۴، ص۴۱۱؛ بحار الانوار(ط ـ بیروت)، ج69, ص59.
#وادی_عقل
#ارث_معنوی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره بزرگداشت سید مرتضی رحمة الله علیه
تاریخ: 1399/12/04
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین 1400 تا 14 فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
36.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز هشتم #شعبان
🔸 جلسه اول: احیای زمینه
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 احیای زمینه
🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[1] هم آن #دشت_صاف سپاه خداست، هم این #دریای_مواج سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از #امید پر از #استغناء و #احساس_نشاط در برابر استقلال و آزادی كند؛ اینچنین دل ها، هم آن اندیشه های ناب #نبوی را می پذیرند، هم آن انگیزه های صائب و صالح #ولوی و #علوی را می پذیرند و با تربیت شاگردانی چون #امام می توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد می گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی #منتظَر_موجود_موعود را ذكر می كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد.
🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾[2] روزی بالاخره جامعه بشری باید به #ثمر برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می رسد و میوه اش بار می یابد همه #اندیشه_علمی دارد كه میوه علمی اوست، هم #انگیزه_صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور #مهدی_موجود_موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما #زمین_مرده را زنده می كنیم، #زمینه_مرده را هم زنده می كنیم و اگر آن وحی الهی #ظهور پیدا كرد بر هر فكر و اراده ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض اند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾[3] اما همین قرآن را #انسان_كامل تحمل می كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق #خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[4] تو را مرعوب نكند این #تسلیم_محض می شود خود را به امواج آتش تسلیم می كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می شود.
[1]. سوره فتح، آیه4 و 7.
[2]. سوره انعام، آیه116.
[3]. سوره حشر، آیه21.
[4]. سوره انبیاء، آیه68.
#جنود_الهی
#انسان_کامل
#ثمره_بشریت
#تسلیم_محض
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1380/08/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
بندگی الهی🔸 فرمود قرآن آمده شما را زنده بکند! امام راحل خوب گوش داد گفت من می خواهم زنده بشوم، زنده بودنِ من این است که من بشوم امام و این فخر نیست این در #بندگی_و_بردگی_الهی است. 🔸ببینید امام سجاد (سلام الله علیه) با اینکه بالای منبر شام فرمود مردم! در تمام کره زمین مردی به عظمت من نیست «أَنَا بَنُ کذا و کذا»؛ در آخرین جمله دعای اواخر جمله های نورانی دعای عرفه صحیفه سجادیه عرض کرد خدایا! «وَ أَنَا بَعْدُ أَقَلُ الْأَقَلِّینَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ والدونها أَوْ دُونَهَا»؛ خدایا! از من پَست تر در جهان احدی نیست! چون انسان وقتی از خودش چیزی ندارد از خدا دریافت کرده است می شود ذلیل. #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #کلیپ #باز_نشر 📚 پیام به دومین همایش بین المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (س) تاریخ: 1399/12/18 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
38.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز نهم #شعبان
🔸 جلسه دوم: منتظران راستین
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منتظران راستین
🔸 #منتظران_راستين، بخش هاي وسيعي از اوصاف اينها به صورت شرح و تفصيل و بخش هايي از عصاره فضيلت اينها هم به صورت اجمال و متن در قرآن کريم آمده است؛ قرآن کريم از اينها به عنوان مجاهد، مهاجر، مؤمن، اهل نماز، اهل روزه، اهل حج، اهل خمس، اهل زکات و مانند اين ياد کرد که اينها تفصيل آن مُجمل و شرح آن متن است.
🔸 فرمود کساني به مقصد مي رسند و مقصود را در مقصد مشاهده مي کنند که ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾،[1] ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾؛[2] فرمود عالِم به مقصد برسد دشوار است، عاقل به مقصد برسد دشوار است، هر عالِمي به مقصد نمي رسد و هر عاقلي به مقصد نمي رسد؛ نفرمود علما به مقصد مي رسند، نفرمود عقلا به مقصد مي رسند؛ فرمود: ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾! ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾! ما نژاد و قومي در شرق و غرب عالَم به نام قوم عالِم و قوم عاقل نداريم! اين تازي و فارسي نيست که نژاد باشد و قوم داشته باشد! اين لُر، ترک، بلوچ و مانند آن نيست که جزء اقوام باشد، مثلاً اقوام آريايي باشد يا اقوام کذا و کذا باشد! ما در تمام کره زمين #قوم_عاقل و #قوم_عالم نداريم، اين قوم به معناي نژاد و شناسنامه و مانند آن نيست. اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾، اين ﴿لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾،[3] اين ﴿لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ﴾[4] و اين ﴿لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ﴾ که در قرآن آمده است، يعني مردان و زنان زنده که #قائم_به_عقل باشند، نه عالِم! #قائم_به_علم باشند، نه عالِم! وجود مبارک حضرت که جهان را اصلاح مي کند، چون قائم «بالعقل و العدل» است! پس صِرف عالِم بودن کافي نيست! صِرف عاقل بودن کافي نيست! تا قيام نکند به علم و عقل نکند، نه مشکل خود را حلّ مي کند و نه «غُل جامعه»[5] را از گردن ديگران بر مي دارد. اگر رسول گرامي (عليه و علي آله آلاف التحية و الثناء) ﴿يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ﴾[6] بود، چون قوم عاقل بود؛ يعني قائم «بالعقل» و «بالعلم» بود. وجود مبارک حضرت حجّت (صلوات الله و سلامه عليه) چون به عقل قيام مي کند، #به_ علم قيام مي کند، #به_عدل و قسط قيام مي کند، به توحيد و وحي و نبوّت قيام مي کند، جامعه را از خواب بودن بيدار مي کند، از مُستَلقي[7] بودن مي نشاند، از نشسته به نيم خيز در مي آورد، از نيم خيز اينها را ايستا و قائم مي کند که ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾[8] مي شوند، جامعه ايستاده و مقاوم جامعه نجات يافته است. او چون قائم به عقل است، نه زير بار کسي مي رود و نه کسي را به زير بار مي آورد، نه بيهوده سخن مي گويد و نه بيهوده را مي شنود! ﴿لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، گاهي کار به قدري مهم است که عادل بودن هم کافي نيست، قائم به قِسط بودن هم کافي نيست، فرمود: #قوّام_به_قسط باشيد.[9] آنها که مثل امام راحل (رضوان الله تعالي عليه) جزء ياران حضرت هستند، او قائم به قسط است، يک؛ در مواقع خطر قوّام به قسط است، دو؛ سيصد و اندي اصحاب مانند #امام_خميني (رضوان الله تعالي عليه) دارد، اگر يک وليّ اي در جهان ظهور کرد و بيش از سيصد يار مثل امام راحل داشت و جامعه بشري را به #عقل_و_علم قائم کرد، اين جامعه نجات پيدا مي کند.
[1] . سوره بقره، آيه164؛ سوره رعد، آيه4؛ سوره نحل، آيات12 و67؛ سوره عنکبوت، آيه35؛ سوره روم، آيات24 و28؛ سوره جاثيه، آيه5.
[2] . سوره بقره، آيه230؛ سوره انعام، آيات97 و105؛ سوره اعراف، آيه32؛ سوره توبه، آيه11؛ سوره يونس، آيه5؛ سوره نمل، آيه52؛ سوره فصّلت، آيه3.
[3] . سوره يونس، آيه24؛ سوره رعد، آيه3؛ سوره نحل، آيات11 و 69؛ سوره روم، آيه21؛ سوره زمر، آيه42؛ سوره جاثيه13.
[4] . سوره انعام، آيه99؛ سوره اعراف، آيات52 و 188 و 203؛ سوره يوسف، آيه111؛ سوره نحل، آيات64 و 79؛ سوره نمل، آيه86؛ سوره قصص، آيه3؛ سوره عنکبوت، آيات24 و 51؛ سوره روم، آيه37؛ سوره زمر، آيه52.
[5]. لغتنامه دهخدا، غل جامعه: [غ ُ / غ ُل ْ ل ِ/ م ِ ع َ/ ع ِ] (ترکيب وصفي، اِ مرکب) قسمي غل که گردن و دست و دوپاي در بند دارد. غل که گردن و دست و پاي را ببندد. رجوع به غُلّ شود.
[6]. سوره اعراف, آيه157.
[7]. لغتنامه دهخدا، مستلقي: [م ُ ت َ] نعت فاعلي از استلقاء، خفته بر قفا؛ بر قفا خوابنده يعني پشت به بسترکرده دست و پا درازکننده، بر پشت خفته.
[8]. سوره حديد, آيه25.
[9]. سوره نساء, آيه135؛ ﴿أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ﴾.
#بهار_مهدوی
#قوم_عاقل
#قائم_به_عقل_و_علم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان
تاریخ: 1395/05/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
#اطلاع_رسانی
🔸شانزدهمین همایش بین المللی دکترین #مهدویت به صورت مجازی در روز ششم فروردین ماه سال ۱۴۰۰ و با پیام مرجع عالیقدر، آیت الله جوادی آملی برگزار می گردد.
📆 جمعه ششم فروردین ماه ۱۴۰۰/ ساعت ۹
🔹این همایش با توجه به محدودیت های کرونایی به صورت مجازی برگزار می شود و علاقه مندان می توانند آن را از طریق نشانی www.jamkaran.ir/live پیگیری کنند.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
35.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #بهار_مهدوی
🔸 روز دهم #شعبان
🔸 جلسه سوم: منشور منتظران
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای فروردین
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 منشور منتظران
🔸 ظهور وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به تقدیر الهی است، لكن #تقدیر خدا درباره كارهای انسان با #اختیار انسان هم همراه است؛ یعنی هر نحوی كه جامعه به آن سمت حركت كند، خدای سبحان هم برنامه ها را به همان سمت رهبری می كند، چون جبری در كار نیست و از این جهت كه جبر نیست و انسان مختار است و آزاد اگر راه خیر را انتخاب كرد خدا مقدماتش را فراهم می كند و اگر خدای ناكرده كجراهه برود خدا آنها را رها می كند، البته #لطف_خدا بیش از غضب اوست، #رحمت او بیش از غضب اوست، چندین بار مهلت می دهد و راهنمایی می كند، اگر كسی خدایی ناكرده اعتنا نكرد خدا او را به حال خودش رها می كند این مطلب اول.
🔸 مطلب دوم این است كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) خط مشی امامت را مشخص كرد، همان خط مشی هم در جریان ظهور و حضور و غیبت ولی عصر (ارواحنا فداه) هم مطرح است. وجود مبارك حضرت امیر فرمود كه سالیان متمادی مردم ظرفیت حضور مرا نداشتند و تحمل نمی كردند؛ حرف های معقول ما را اینها نمی پذیرفتند و مقبولشان نمی شد تا اینكه بالأخره تجربه نشان داد كه غیر از علی بن ابی طالب كسی نمی تواند رهبری نظام را به عهده بگیرد. تقریباً بیست و پنج سال اینها تلفات دادند و آزمودند اگر كاری هست از غدیر ساخته است، بعد از اینكه مردم فهمیدند و كم كم زمینه فراهم شد من پذیرفتم «لَولا حُضُورُ الحاضِرِ و قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ الناصِرِ»[1] فرمود چون ظرفیت حاضر شد سطح ادراك مردم بالا آمد تجارب تلخی را پشت سر گذاشتند فهمیدند غیر از #عدل_و_علم چیزی جامعه را اداره نمی كند من پذیرفتم. همین معنا هم درباره وجود مبارك ولی عصر هست، اگر جامعه این #تجارب_عقلی_عالمان دین علما كه از انبیا و اولیا (علیهم الصلوة و علیهم السلام) گرفتند پذیرفتند و خود را اصلاح كرده اند، وجود مبارك حضرت ظهور می كند. این هم یك مطلب پس ظهور آن حضرت با #صلاح ماست و آن حضرت ظهور می كند این صلاح را تكمیل می كند، وگرنه با كجروی ما هرگز حضرت ظهور نمی كند.
🔸 مطلب بعدی آن است كه راه #اصلاح_جامعه چیست؟ راه اصلاح جامعه تقریباً بین چهل تا پنجاه عنصر محوری و اصل است كه در دعای نورانی امام زمان آمده است؛ این دعا به منزله #منشور_وظیفه_منتظران است این دعای « اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیةِ وَ...»[2] این بین چهل تا پنجاه اصل است. یك وقت است دعا تنها ناظر به این است كه خدایا بیماران ما را شفا بده! گذشتگان ما را بیامرز! روزی ما را زیاد بكن! این یك سلسله دعاها به منزله منشور كشورداری است. دعای نورانی امام زمان (ارواحنا فداه) كه بین چهل الی پنجاه اصل است این #منشور_كشورداری است كه اگر این دعا خوب خوانده بشود و خوب عمل بشود شرایط #حضور_و_ظهور فراهم است، وقتی شرایط حضور و ظهور فراهم شد همان طور كه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود چون شرایط حاضر شد من پذیرفتم، این جا هم وجود مبارك حضرت هم ظهور می كند.
[1]. نهج البلاغه، خطبه3.
[2]. البلد الأمین و الدرع الحصین، ص349.
#بهار_مهدوی
#تقدیر_و_اختیار
#اصلاح_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار مسئولین رادیو جوان با حضرت استاد
تاریخ: 1385/05/18
🆔 @a_javadiamoli_esra