eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.5هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شب بیست و سوم رمضان ◽️ 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست وسوم ماه مبارک 1442 🔹 نگاه ولایی حکیم 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 نگاه ولایی حکیم 🔹 حکیم وقتی می‌خواهد به انقلاب و نظام نگاه کند از چه منظری نگاه می ‌کند؟ حکیم را را را با کدام عینک می ‌بیند؟ مرحوم صدر المتألهین همان طور که می‌دانید شاخص است، رساله فارسی ایشان همین رساله سه اصل است، هر چه نوشتند عربی است. در این رساله سه اصل وقتی مسئله و و را مطرح می ‌کنند، وقتی بررسی می ‌کنند که نقش امامت چیست؟ نقش ولایت چیست؟ نقش نبوت چیست؟ در صفحه 133 می ‌فرماید: «پس زنهار كه بعلم ظاهر و صلاح بى‌بصیرت، مفتون و مغرور نگردى، كه هر شقاوتى كه بمردودان راه یافت از غرور علم ظاهر و عمل بى‌اصل راه یافت و آنچه در قصص الانبیاء خوانده‌اى یا از احوال شهداء و اولیاء شنیده‌اى، از مصیبتها و محنتها كه بخاندان نبوت و ولایت و اهل بیت عصمت و طهارت راه یافته، اگر نیك دریابى آنها همه از نفاق و كید اهل شید و ریا و غدر و حیله متشبهان باهل علم و تقوى برخواسته. على مرتضى علیه السلام نه بضرب ابن ملجم بر زمین افتاد، بلكه بسكنجبین شهد صلاح ابو موسى اشعرى و سركه نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید». 🔹 در ادامه نگاه کنید: «و امام حسین علیه السلام نه بخنجر بیداد شمر ذى الجوشن خوابید بلكه بمعجون افیون پرسم مكر و افسون و تریاق پرزهر اتفاق اهل نفاق خونش با خاك كربلا آمیخته شد كه قتل الحسین یوم السقیفة»؛ فرمود او در کربلا کشته نشد، او در سقیفه کشته شد! این است. این پیام حکمت است به انقلاب که اگر ـ خدای ناکرده ـ ایمان کامل نباشد، باشد، باشد، باشد و باشد این چنین می شود. این حکیم است می‌گوید مبادا شما خیال کنید حسین بن علی در کربلا شهید شد خیر، حسین بن علی در سقیفه کشته شد! «قتل الحسین یوم السقیفة و همچنین پاره‌هاى جگر حسن مجتبى علیه السلام از كید و غدر نهانى معاویه بخاك محنت ریخت، و برین قیاس هر چه بسائر ائمه علیهم السلام واقع شده همه بزور شید اعدا و مكر و تلبیس ارباب رزق و ریا بوده» یعنی این! 📚 دیدار ـ جمعی از اعضای همایش ملی جایگاه حکمت اسلامی در انقلاب با حضرت استاد تاریخ: 1398/10/10 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 23 تاريخ جلسه: 1375 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 10 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_010p2.pdf
165.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 10 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 6 تاریخ: 1390/10/14 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آخرین جمعه ماه مبارک رمضان 🔸 🔹 حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز بیست و چهارم ماه مبارک 1442 🔹 بهترین عبادت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بهترین عبادت 🔹 فرمود: ﴿هُوَ الَّذی یتَوَفّاكُمْ بِاللَّیلِ وَ یعْلَمُ مَا جَرَحْتُمْ بِالنَّهَارِ﴾؛[1] هر شب كه انسان می ‌خوابد روح را به خدا می‌ سپارد، خدا این روح را می ‌گیرد. بعضی تقدیم می ‌كنند و بعضی روح متعفّن می ‌سپارند، به هر حال انسان را بردند. فرمود همان طور كه می ‌میرید شما را می‌ برند وقتی می ‌خوابید هم شما را می ‌برند! ﴿اللّهُ یتَوَفَّی اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِهَا وَ الَّتی لَمْ تَمُتْ فی مَنامِها فَیمْسِكُ الَّتی قَضی عَلَیهَا الْمَوْتَ وَ یرْسِلُ اْلأُخْری﴾[2] اینها اصلاً برای ماها مطرح نیست، اینها در ادعیه هست. وقتی می ‌خوابید رو به قبله بخوابید این دعا را بخوانید بگویید خدایا من روحم را به تو تسلیم می ‌كنم. 🔹 آن وقت آثار زندگی در اینها هست، اگر در سیاست هست راه و را می ‌روند؛ یعنی در متن سیاست هست اما بازی نمی ‌كند و كسی را هم بازی نمی ‌دهد، جدای از جامعه نیست؛ اما به این صورت در می ‌آید. در مطالب علمی هم همین طور است به هر حال چیزهایی می ‌فهمد كه در كتاب ها نیست، بعدها در كتاب ها نوشته می ‌شود! به ما نگفتند شما حافظ كتاب ها باشید، گفتند باشید! این بزرگوار یعنی ابن طاوس (رضوان الله تعالی علیه) متخصص این كارهاست؛ البته بحث های فقهی و امثال آن او هم كم نیست، لكن تلاش و كوشش او در این راستاست كه در بحث های دعا مطالبی بنویسد. 🔹 در این مبحث كه آیا دعا افضل است یا قرائت قرآن، ایشان بعد از نقل این روایات كه افضل است، شواهدی ذكر می ‌كند. از این شواهد معلوم می ‌شود كه محور بحث او جایی است كه افراد به طور عادی قرآن را قرائت می‌ كنند، افراد عادی كه مثلاً در ماه مبارك رمضان یك قرآن یا دو قرآن ختم بدهند و دعا هم بكنند. اینهایی كه دعا می ‌خوانند با آنهایی كه قرآن می خوانند، اثبات اینكه این خواندن دعا افضل از قرائت قرآن است كار آسانی نیست؛ اما آنهایی كه دعا می ‌كنند، یك كسی مریض دارد دعا می ‌كند با چه حال دعا می‌ كند؟ كسی فرض كنید وامدار است دعا می ‌كند، كسی در حال خطر هست دعا می ‌كند او با چه وضع دعا می ‌كند؟ ابن طاوس این ‌گونه دعاها را می ‌گوید، می‌ گوید این‌گونه دعاها از خواندن قرآن است؛ برای اینكه قرآن را انسان می‌ خواند خیلی از موارد معنایش را متوجه نمی‌ شود با سرعت می ‌خواند كه سوره را تمام بكند یا این جزء را تمام بكند به مقصد برسد و ثواب ببرد؛ اما در حال دعا یك بیتابی دارد، یك گرایش دارد، یك كشش دارد، حاجت خود را با تمام وجود لمس كرده است؛ كسی كه مریض است یا مریض دارد بیمار او را می ‌خواهند به اتاق عمل ببرند او با تمام وجود، نیاز خود را یافت و با تمام وجود یافت كه غنی دیگری است و با تمام وجود با آن غنی دارد گفتگو می‌ كند و از او می ‌خواهد؛ این حال كه در قرائت قرآن نیست. 🔹 این حال را ما داشته باشیم كه در تمام لحظات ما هستیم، هیچ كسی اطمینان ندارد كه حیات او هست یا سلامت او هست یا حیثیت او هست یا احترام و آبروی او هست؛ همه این شئون در تمام حالات در معرض خطر است، این را انسان باید درك كند! كسی هست كه پاسخ مثبت به آدم بدهد و آن خداست كه همه اینها به دست اوست و در قرآن كریم هم دعا را عبادت معرفی كرد فرمود: ﴿الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی سَیدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ﴾[3] آن وقت همین عبادتی كه در این آیه آمده است به دعا تفسیر شده است ﴿الَّذینَ یسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی﴾ فرمود كسانی كه از دعا كردن صرفنظر می ‌كنند مستكبرانه برخورد می ‌كنند. پس همان دعاست. [1]. سوره أنعام، آیه60. [2]. سوره زمر، آیه42. [3]. سوره غافر، آیه60. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1385/08/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا