eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_010 ads ss.mp3
8.21M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 10 تاریخ: 1390/08/01 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_10p2.pdf
222.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 10 تاریخ: 1390/08/01 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 صلوات خاصه امام رضا علیه السلام اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ✨ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 💐 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 باران رحمت 🔸 غبار روبی مضجع شریف علی بن موسی الرضا علیه السلام اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ‏ وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ‏. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مرز توکل 🔸 عید خجسته و فرخنده ما شیعیان، میلاد وجود مبارک امام رئوف، (عَلَیهِما التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) را به پیشگاه ولی عصر و جامعه قرآن و عترت و شما بزرگواران و سایر عزیزان تهنیت عرض می‌کنیم. 🔸 یونس بن عبدالرحمن از شاگردان مخصوص این دودمان است، به (سَلامُ الله عَلَیه) عرض کرد، به ما گفتند، ما از ائمه قبلی شنیدیم که نباید بگوییم خدا علیم است، زنده است و نورانی است، باید بگوییم «عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیهِ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیه‏»؛[1] یعنی صفات خدا خداست، نه «ذات ثبت له الوصف». آنچه که بیگانه می ‌پنداشتند که خدا عالم به عالمیت است که از این به معانی تعبیر می ‌کردند؛ لذا در تعبیرهای ما امامیه این است که «بی‌شریک است و معانی تو غنی دان خالق».[2] این معانی یک اصطلاح کلامی است که از جای دیگر آمده است. به ما گفتند بگویید «بی شریک است و معانی تو غنی دان خالق»؛ یعنی آن معانی ندارد؛ یعنی عالم به علم نیست، بلکه است. 🔸 یونس بن عبدالرحمن این مطلب کلامی را به عرض (سَلامُ الله عَلَیه) رساند که خدا علم ندارد، بلکه علم است. حیات ندارد که صفت زائد بر ذات است، بلکه است. به امام عرض کرد ما بر این باور هستیم که خدا «عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیهِ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیه‏»؛ درست است یا نه؟ «قَالَ كَذَلِكَ هُو»؛ درست است. خدا عین علم است، عین حیات است، عین نور است، صفتش زائد بر ذات نیست. 🔸 این بحث‌هایی که اشاره فرمودند درباره خواجه نصیر طوسی، ابن‌ سینا و سایر بزرگان اسلام، بر همین مدار و محوری است که ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) به دیگران آموختند. به (سَلامُ الله عَلَیه) عرض کردند چقدر است؟ تا کجاست؟ فرمود: «أَنْ لَا تَخَافَ أَحَداً إِلَّا اللَّه‏‏»؛[3] کسی است که از هیچ چیزی نمی ‌ترسد، چرا؟ چون کسی را وکیل خود قرار داد که قاهر بر کل است، این که خیانت نمی ‌کند. اگر کسی به او توکل کرد؛ یعنی او را وکیل گرفت: ﴿فَاتَّخِذْهُ وَكیلا﴾،[4] ﴿عَلَیهِ یتَوَكَّلُ الْمُتَوَكِّلُونَ﴾،[5] اگر کسی خدا را وکیل قرار داد، واقعاً خدا را وکیل قرار داد. خدا نه جهل دارد، چون «عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیه»، نه فراموشی دارد: ﴿وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِیا﴾،[6] نه سهل ‌انگار است که اهل ادهان و ایهان باشد. وقتی به انبیا خود دستور می‌ دهد: ﴿وَ لاَ تَنِیا فِی ذِكْرِی﴾؛[7] ـ «وَنی»؛ یعنی سُستی، آدم سُست نه در زندگی شخصی موفق است و نه در کارهای علمی؛ آدم سُست، سُست است ـ فرمود به شما مأموریت دادم که با فرعون و هامان و قارون بجنگید! با سستی نمی ‌شود ـ «ونی»؛ یعنی سُستی. «تنیا» که مجزوم به این «لام» است و نون آن افتاده، ﴿وَ لاَ تَنِیا﴾؛ یعنی وَنی به خود راه ندهید که اصل آن با نون بود، این «لام» با جزمی که داد، نون را اسقاط کرد، شده ﴿لاَ تَنِیا﴾. به درد هیچ چیزی نمی‌ خورد. کسی بخواهد با جهل جامعه با عوامی جامعه بجنگد، باید یک عالمی باشد که اولاً مسئله شرعی را بداند که فهمیدن حرام نیست. با آدم نفهم نمی‌ شود زندگی کرد. فرمود سستی به خود راه ندهید: ﴿لاَ تَنِیا فِی ذِكْرِی﴾. با و با نفهمی نمی‌ شود جامعه را اداره کرد؛ فهم است و فهم! فرمود شما می‌ خواهید با فرعون بجنگید، با قارون سرمایه ‌دار بجنگید، این با سُستی نمی ‌شود. پیغمبر هستی، ولی باید محکم و آهنین باشی، همین! ﴿لاَ تَنِیا فِی ذِكْرِی﴾. [1]. التوحید(للصدوق)، ص138. [2]. کلم الطیب، ص66؛ شعر معروف صفات حق: «نه مرکب بود و جسم نه مرئی نه محل‌ ٭٭٭ بی شریک است و معانی، تو غنی دان خالق». [3]. تحف العقول، ص445. [4]. سوره مزمل، آیه9. [5]. سوره زمر، آیه38. [6]. سوره مریم، آیه64. [7]. سوره طه، آیه42. 📚 سخنرانی و عمامه گذاری روز میلاد امام رضا علیه السلام تاریخ: 1397/05/03 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_046 ay sss.mp3
3.14M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 46 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_046p2.pdf
155.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 46 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_011 ads ss.mp3
7.98M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1390/08/02 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_11p2.pdf
230.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1390/08/02 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دستور بین ‌المللی اسلام 🔹 فرمود در جامعه می‌ خواهی به سر ببری و با مردم می‌خواهی زندگی كنی مؤدبانه به سر ببر. ادب یك است. چه انسان در حوزه اسلامی بخواهد زندگی كند، چه در حوزه موحدان بخواهد زندگی كند كه منطقه ‌ای است، چه در سطح بین ‌الملل بخواهد زندگی كند كه با ملحدان و مشركان به سر می برد باید مؤدّب باشد. یعنی درست حرف زدن و حرفِ درست زدن، درست برخورد كردن و برخورد درست! این است كه انسان در هر سه سطح؛ یعنی چه سطح محلّی، چه سطح منطقه ‌ای و چه سطح بین ‌المللی باید این را رعایت كند. 🔹 فرمود: ﴿وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ﴾؛ صورت را نیم ‌رخ به مردم نشان نده وقتی حرف می‌ زنی با نگاه كن. یك طرف جای دیگر نگاه كنی و یك طرف به مردم نگاه كنی این با ادب اسلامی سازگار نیست. برخی‌ ها اهل تخیل ‌اند و همین كج‌ نگاه كردن، نیم‌ رخ نگاه كردن را فخر می ‌پندارند؛ برخی‌ه ا این‌ چنین نیستند، ولی به دنبال فیلم و عكس و مسائل رسانه ‌ای هستند. وقتی دارند با شما سخن می ‌گویند مصاحبه دارند گفتگو دارند یك گوشه چشمشان به دوربین است، این در اثر كوتاهی فكر، كمی همّت، نازل بودن آن هویت درونی است. 🔹 می ‌بینید اگر ذات اقدس الهی درباره پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیمٍ﴾[1] در روایات هم نقل شده كه یكی از همسران مکرم حضرت گفته بود «کانَ خُلقُهُ القُرآن»[2] خدای سبحان كه قرآن را بر آن حضرت نازل كرده فرمود: ﴿وَلَقَدْ آتَینَاكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ﴾؛[3] ما به تو فاتحة الكتاب دادیم، قرآن عظیم دادیم. چرا قرآن عظیم است؟ برای اینكه خدا درباره خودش فرمود: ﴿وَهُوَ الْعَلِی الْعَظِیمُ﴾،[4] پس متكلّمی كه ﴿الْعَلِی الْعَظِیمُ﴾ است قرآنی نازل كرده است كه ﴿الْقُرآنُ الْعَظِیم﴾ است و رسول خدا كه عامل به قرآن است دارای خُلق عظیم است؛ حالا اگر خدای سبحان علی عظیم است و قرآن او قرآن عظیم است و آورنده قرآن دارای خلق عظیم است، نموداری از این خلق عظیم را شما چگونه تبیین می ‌كنید؟ در حدیث هست كه وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) با هر كه حرف می‌ زد با حرف می ‌‌زد، نه یك گوشه چشم به طرف دیگری، یك گوشه چشم به طرف دیگری، برای اینكه این متخلِّق به اخلاقی الهی است. 🔹 متخلّق به اخلاق الهی است یعنی چه؟ یعنی خدا كه در سوره «بقره» فرمود اگر شما دعا كردید من جواب می دهم، نه نیم ‌رخ جواب می ‌دهم، خدا نیم ‌رخ و بعض و جزء كه ندارد! اگر ذات اقدس الهی پاسخ سؤالی را می ‌دهد با تمام‌ رخ جواب می‌ دهد ﴿إِذَا سَأَلَكَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ﴾،[5] این ‌چنین نیست كه ـ معاذ الله ـ یك گوشه چشم، گوشه چشم ندارد! اگر ذات اقدس الهی «قد تقدّم غیر مرّه» كه بسیط محض است، دارد به كسی پاسخ می ‌دهد با تمام رخ دارد نگاه می ‌كند و اگر در دعاها آمده است كه او «باسط الیدین بالعطیة»[6] است، با هر دو دست دارد عطا می ‌كند كه این نشانه تكریم است با اینكه دست ندارد. اگر خدا با كسی حرف می‌ زند با حرف می ‌زند، اگر خدا به كسی چیزی می ‌دهد با تمام دو دست می‌ دهد، پیغمبرش هم وقتی با كسی حرف می‌ زد با حرف می‌ زد نه اینكه یك طرفش شرق باشد یك طرفش غرب باشد و گاهی مخاطب را نگاه كند این‌ طور نبود، این یك است. 🔹 فرمود صورت برنگردان، گردن‌ كشی نكن و فخرفروشی نكن، خیال ‌بافی نكن برای اینكه اگر این ادب را از تو بگیرند می ‌شوی یك بدن شصت هفتاد كیلویی! این زمین از تو سنگین ‌تر است، این سنگ از تو سنگین‌ تر است، این كوه از تو سنگین ‌تر است همه اینها از تو بزرگ ‌ترند اگر آن روح ملكوتی را از تو بگیرند می‌ مانی یك پنجاه، شصت كیلو! خب همه سنگ ‌ها از تو بزرگ ‌تر و سنگین‌ ترند. 👇👇👇👇
🔹 ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ در سوره مباركه «اسراء» این بحث گذشت كه شما برای چه می ‌خواهید فخر كنید؟ آیه 37 سوره مباركه «اسراء» این بود ﴿وَلاَ تَمْشِ فی الْأَرْضِ مَرَحاً﴾ مَرح آن شدّت فرح است ﴿إِنَّكَ لَن تَخْرِقَ الْأَرْضَ﴾، خب مرتب به زمین فشار می آو‌ری تو که نمی‌ توانی زمین را سوراخ كنی! ﴿وَلَن تَبْلُغَ الْجِبَالَ طُولاً﴾ اگر گردن‌ كشی كنی همه این تپّه ‌ها و كوه‌ ها از تو بلند‌ترند، بخواهی سنگین برخورد كنی این زمین زیرپا از تو سنگین‌ تر است، این سنگ ‌ها از تو سنگین‌ تر است، تو اگر آن روح ملكوتی را رها كردی می‌ شوی یك جسم هفتاد هشتاد كیلو، خب همه اینها از تو بزرگ ‌تر و سنگین ‌ترند؛ اما اگر آن را داشتی كاری می ‌كنی كه آسمان نمی ‌تواند آن بار را بكشد شما می ‌كشید، اینكه فرمود: ﴿إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ﴾[7] این امانت را شما می‌ توانی بدون ظلم و جهل حمل بكنی، وگرنه اگر آن را برداری همه این اجرام از شما سنگین‌ ترند. [1] . سوره قلم، آیه 4. [2] . مسند احمد، ج6، ص163. [3] . سوره حجر، آیه 87. [4] . سوره بقره، آیهٴ 255; سوره شوری، آیه 4. [5] . سوره بقره، آیه 186. [6] . المصباح (كفعمی)، ص647. [7] . سوره احزاب، آیه 72. 📚 سوره مبارکه لقمان جلسه 5 تاریخ: 1391/12/09 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_047 ay sss.mp3
3.05M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 47 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_047p2.pdf
151K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 47 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_012 ads ss.mp3
7.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 12 تاریخ: 1390/08/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_12p2.pdf
218.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 12 تاریخ: 1390/08/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا