eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
khoms_048 ay sss.mp3
2.78M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 48 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_048p2.pdf
152.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 48 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
noor_013 ads ss.mp3
7.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 13 تاریخ: 1390/08/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_13p2.pdf
218.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 13 تاریخ: 1390/08/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 فاعل بالعشق 🔸 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود: «أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ»،[1] با تمام وجود نماز را گرامی بداریم، روزه را گرامی بداریم، به نماز ، نماز برای ما تشریف باشد و نه تکلیف! روزه تشریف باشد و نه تکلیف! 🔸 این بیان نورانی امام صادق (سلام الله علیه) است که در جلد دوم کافی کلینی آمده است باعث شده است که استاد محیی الدین الهی قمشه ای (رضوان الله تعالی علیه) بگوید که خدا است، زیرا مستحضرید که برتر از محبت عادی مودّت است و برتر از مودّت عشق است. در قرآن کریم خدای سبحان اول ، بعد در بخش دیگر ما را با و در بخش سوم برابر روایات، سخن از ، تعلیم و تربیت دادن و تعلیم و تربیت کردن است. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏2، ص83. 📚 پیام به همایش سیره علمی و عملی حکیم محیی الدین الهی قمشه ای تاریخ: 1399/11/13 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عدل پروری 🔹 چگونه وجود مبارك حضرت مردم را عاقل می‌ كند كه اكثری قاطع مردم ‌هستند، این واقع محیر است؛ یعنی هر وقت من درباره آن حدیث نورانی فكر می ‌كنم می‌ گیریم. اول این‌چنین نیست كه «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا»[1] اول «إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَى رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم‏»؛[2] بعد چنین می ‌شود، آن وقت چنین جامعه‌ ای می‌ شود، با زنده كار كردن آسان است. 🔹 وجود مبارك حضرت امیر فرمود مشكل من این است كه من با مرده ‌ها روبرو هستم، تا یك گوشه را جمع می ‌كنم «كُلَّمَا حِیصَتْ مِنْ جَانِبٍ تَهَتَّكَتْ مِنْ آخَرَ»[3] فرمود من چند نفر را اینجا جمع می ‌كنم، مثل لباس كهنه كه چند جایش رفو شده است، یك جا را من رفو می ‌كنم می‌ بینم یك جای دیگر باز شده است، این طور نمی‌ شود! باید كاری كرد كه خود ما اولاً مزه عدل را بچشیم و جامعه را بكنیم آن‌گاه اوائل ممكن است چند روزی یا چند ماهی سخت باشد، بعد به قدری عدل شیرین است! 🔹 وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود آن ظلم و گناه زباله است بد بوست حالا یا شما مزكومی سرما خورده ‌اید بینی‌ شما گرفته است یا علل و عواملی دارد، وگرنه آن خوش بو نیست «تَعَطّروا بِالاِستغفارِ وَلا تَفضَحَنَّكُم رَوائِحُ الذُّنوبِ».[4] دیدید آدم هایی كه شامه ‌شان بسته است از كنار سطل زباله هم رد می‌ شوند بینی را نمی ‌گیرند، از كنار یك لاشه و مردار هم رد بشوند بینی را نمی ‌گیرند، فرمود این كار بد بوست! این از بیانات نورانی وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) است که مرحوم صاحب وسائل (رضوان الله علیه) هم در مكاسب محرمه این را نقل كرده فرمود: «كَسْبُ الْحَرَامِ یبِینُ فِی الذُّرِّیةِ»؛[5] غذای حرام در ذریه هم اثر می‌ گذارد، بالأخره شیر می‌ شود، نمی‌ گذارد اصلاً درست بفهمی! نماز می ‌خواند حضور قلب ندارد، می‌ خواهد چهار تا مطلب را تحقیق كند چهار تا مغالطه به جای برهان می ‌نشاند، اینها كه تصادف نیست، همه چیز نظم دارد! كدام خاطره كجا بیاید، همه نظم دارد. فرمود این مال حرام آدم را بدبو می ‌كند كه در آن روایات هم هست كه عالم بی‌ عمل جهنمی ها از بویشان متأذی می ‌شوند.[6] اگر یك مقداری انسان خودش عدل را بچشد، لذت عدل در كام او شیرین است، آن وقت جامعه را به طرف عدل می ‌برد؛ آن وقت این است. یك وقتی است انسان می ‌گوید كه ﴿اذْهَبْ أَنْتَ وَ رَبُّكَ فَقاتِلا إِنّا هاهُنا قَاعِدُونَ﴾ این یك طور هم هست كه خیال می‌ كنند حضرت باید بیاید تا مشكل اینها را حل بكند. یك وقتی كسی كه دوست عدل است و است منتظر ظهور است، دیگر او چون زنده است زنده به دنبال آب حیات می ‌گردد، چون می‌ داند رابطش این است و می ‌داند كه حیاتش به همین است. [1] . الغیبة(شیخ طوسی)، ص50 . [2]. الکافی(ط – الاسلامیه)، ج1، ص 25. [3]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه69. [4]. وسائل الشیعة، ج‏16، ص70. [5]. وسائل الشیعة، ج‌17، ص82. [6]. الکافی(ط ـ اسلامیه)، ج1، ص44؛ «...وَ إِنَ‏ أَهْلَ‏ النَّارِ لَیتَأَذَّوْنَ‏ مِنْ‏ رِیحِ‏ الْعَالِمِ‏ التَّارِكِ لِعِلْمِهِ». 📚 سخنرانی در جمع اعضای بنیاد مهدویت تاریخ: 1389/03/21 🆔 @a_javadiamoli_esra