eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_108 ay ss.mp3
3.86M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 108 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_108p2.pdf
195.4K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 108 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
mumenoon_034 ads ss.mp3
7.69M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1390/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
momenoon_34p2.pdf
253.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 34 تاریخ: 1390/07/09 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 حیات جامعه ▪️ سالار شهیدان همه ایام مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید، با خونش، با جانش، با فرزندانش، آن قدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند. ▪️ فرمود نهضت من عاشورای من، قیام من، شهادت و اسارت من این طور نیست که با اتخاذ مضلّ همراه باشد ﴿وَ مَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾. 📚 پیام برای مبلغین تاریخ: 1400/05/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 زبان بین المللی 🔹 یک مشترکی بین این هفت میلیارد هست و آن است که زبان دل ‌پذیر است. ما همان طوری که به حسب حس از بوی خوب همه لذت می ‌بریم و کسی یادمان نداد، شرقی و غربی ندارد، از گُل همه لذت می ‌برند، از عسل همه لذت می ‌برند، اینها یک مشترکاتی است که با زبان خلقت همراه است. در هم یک سلسله مسایل مشترکی بین نوسال و سالمند و همه هست. اگر بتوانید با آن زبان سخن بگویید، هم استاد را روشن کردید، هم شاگرد را روشن کردید. این هست و راه آن توسل به ذات أقدس الهی و کنجکاوی و فحص و بحث است، می ‌شود پیدا کرد. 🔹 مطلب بعدی آن است که ما الآن یک فردوسی کم داریم؛ حالا اگر کسی توانست کار فردوسی را انجام بدهد، «طوبی لهم»! ولی به هر حال جای فردوسی خالی است. شما آقایان، بچه‌ های شما، جوان های شما و همه مسئولین ایران کاری کردند که در این هفت میلیارد بشر نمونه است. خدا غریق رحمت کند فردوسی را! او تنها شاعر نبود، او بود، در عصری که نام مبارک حضرت امیر (سَلامُ الله عَلَیه) با سربریدن همراه بود، آن وقت در شاهنامه گفت: که من شهر علمم علیم دَر ست ٭٭٭ درست این سخن قول پیغمبرست[1] اگر غیر فردوسی بود که مهلت نمی ‌دادند. مرحوم استادمان آقای حکیم الهی قمشه ‌ای را خدا غریق رحمت کند! ایشان می ‌گفت این فردوسی اگر ماند برای آن لطایف شعری ‌اش ماند: میازار موری که دانه کش است ٭٭٭ که جان دارد و جان شیرین خوش است[2] بعد فرمود من لطیف ‌تر از او گفتم؛ من گفتم که: هر کس که دلی دارد یک مور نیازارد ٭٭٭ کآن مور هم از دلبر دارد اثری بر دل[3] گفت که شعر من لطیف ‌تر از فردوسی است؛ اما او حماسی است. مرحوم فردوسی از این جهت که یک حکیم نام‌ آوری بود، مرحوم صدر المتألهین با اینکه نام شعرا را نمی ‌برد، یکجا از ایشان به عظمت نام می ‌برد. فردوسی گفته است که: خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای هر چه هستی تویی[4] صدر المتألهین می ‌گوید به اینکه این «یاء» هستی، یای ضمیر نیست.[5] معنای شعر فردوسی این نیست که من نمی ‌دانم چه هستی، هرچه هستی خودت هستی! این «یاء» یای مصدری است: خداوند بالا و پستی تویی ٭٭٭ ندانم چه ‌ای هر چه هستی تویی یعنی تمام حقیقت هستی تویی. «یاء» یای ضمیر باشد خیلی فرق است. 🔹 اگر فردوسی بود کاری که ایران کرده بود آن کار واقع روی کره زمین کاری است نمونه، حالا این چه وقت به سینما می ‌آید؟! آن و بزرگواری مردم ایران است. خدا صدام را گرفت و حمله کرد به کویت به عنوان اینکه یکی از استان‌های ماست. همه به مسئولین، از امام و مسئولین و به مردم گفتند شما هم چهار تا گلوله از آن طرف بزنید، ما گفتیم این کار را نمی ‌کنیم، ما امضا کردیم، شما با هم جنگ دارید، ما زیر امضایمان را نمی ‌زنیم. در حالی که اگر ما چهارتا گلوله می ‌زدیم، یک مقدار خسارت ‌ها را می‌ رفتیم می‌گرفتیم، حق مسلّم ما بود؛ اما گفتیم ما امضا کردیم، ما تعهد سپردیم؛ این را می ‌گویند ! یک فردوسی می‌ خواهد که این را به نظم دربیاورد که ایران در کجای آسمان فکر می ‌کند؟! مردم هم حاضر نبودند، مسئولین هم حاضر نبودند، تنها امام که نبود. این کار رستم و کشتن اشکبوس و اینها نیست، این یک کرامتی است، این است. [1]. شاهنامه فردوسی، بخش7، گفتار اندر ستایش پیغمبر. [2]. بوستان سعدی، باب دوم در احسان. [3]. كلیات دیوان حكیم الهی قمشه‏ای، غزل 290، ص678. [4]. شاهنامه فردوسی، بخش1، آغاز کتاب. [5]. اسفار، ج۲، ص۳۳۴. 📚 .دیدار جمعی از مسئولین سینمایی و هنرمندان کشور با حضرت استاد تاریخ: 1396/12/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_109 ay sss.mp3
3.61M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 109 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_109p2.pdf
177.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 109 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فطانت بتراء 🔹 آن هوشی كه در راه حق نباشد از آن هوش تعبیر می‌ كنند به ، می ‌گویند این فطن هست، زیرك هست اما در راه باطل صرف می ‌كند. از این گونه هوش های كاذب در كتب عقلی به «فطانت بتراء»‌ یاد می‌ شود؛ یعنی ، هوشی كه در راه باطل صرف می ‌شود. كاری كه به مقصد نرسد ابتر است. هوشی كه در راه حق نباشد، «فطانت بتراء»‌ است. آن انسان فطن هست، زیرك هست اما نمی ‌داند چه كند. هر كاری كه به مقصد نرسد ابتر است و كاری به مقصد می ‌رسد كه از نشأت بگیرد. كاری كه اوّلش حق است، پایانش حق و خیر است. ممكن نیست كاری كه آغازش باطل است، پایانش حق باشد. باطل به باطل ختم می ‌شود. حق به حق ختم می‌ شود. 🔹 اگر خواستیم كاری انجام بدهیم كه به حق ختم شود، چاره ‌ای نیست مگر به حق شروع كنیم. كاری را می‌ توان به حق شروع كرد كه هم داشته باشد؛ یعنی فی نفسه عمل خیر باشد و هم كه انسان آن كار را به خدای خود نسبت بدهد و به استناد به خدا انجام بدهد. این كار را انسان به خدا نسبت می‌ دهد می‌ گوید به نام خدا آغاز می ‌كنم، به نام خدا شروع می ‌كنم. قهراً در این كار جز خدا هدفی دیگر نخواهد داشت. از انضمام آن حُسن فاعلی كه فاعل است و این حُسن فعلی كه است، انسان یقین پیدا می‌ كند كه این كار به مقصد می ‌رسد. 📚 درس تفسیر سوره فاتحة الکتااب جلسه 1 تاریخ: 1363/08/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_110 ay ss.mp3
3.96M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 110 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_110p2.pdf
188.9K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 110 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا