eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 امت ولیّ 🔹 در صدر اسلام، رابطهٴ فقها با مردم رابطهٴ مسئله‌گو بود؛ مردم مسائلي را كه داشتند از زراره, از محمدبن‌مسلم, از هشام, از حمران‌بن‌اعين اين مسائل شرعي را سؤال مي‌كردند. كم‌كم از اين حد گذشت به عنوان يك مدرّس و مؤلّف ديني شناخته شدند. در اعصار ميانه مقداري وضع روحانيّت به سمت مرجعيّت مي‌رفت كه ترقّي كند، متأسفانه با جريان شوم اخباري‌گري روبه‌رو شد كه رابطهٴ فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم رابطهٴ محدّث شد كه بايد حديث بگويد و حديث ترجمه كند و مردم برابر حديث عمل كنند. در آن عصر رشد اخباري‌گري، مرحوم آقا باقر وحيد بهبهاني و ساير بزرگان اصوليين نجف تلاش و كوشش كردند كه رابطهٴ فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم را رابطهٴ مرجع تقليد با مقلِّد كنند كه مردم از آرا و نظرات اجتهادي فقها پيروي كنند. ساليان متمادي اين اصل رواج داشت كه رابطه فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم, رابطهٴ مرجع و مقلّد بود. امام راحل(رضوان الله عليه) از اين مرحله گذشتند تحوّل جديدي به بار آوردند و آن اين بود كه رابطهٴ فقيه «جامع‌الشرائط» با مردم, رابطهٴ امام است و امّت؛ اينها امّت اين امام‌اند، رابطهٴ وليّ هست و مولّي‌عليه که بر اساس ولايت فقيه, جامعه مولّي‌عليه اين وليّ هستند؛ اين يك ساختار كاملي از نظام اسلامي را ارائه مي‌كند، تنها طرح يك مسئله يا يك نظر تفسيري يا فلسفي يا كلامي يا فقهي يا اصولي نيست. 🔹 كاري كه امام(رضوان الله عليه) كرد، به دنبال كار انبياي الهي بود كه هم ديانت مردم و هم حضور عقلاني مردم تأمين شده است اينها ستون‌اند, اگر ـ ان‌شاءالله ـ اين دو ستون ستبر محفوظ بماند، هيچ آسيبي اين انقلاب را تا ظهور صاحب اصلي‌اش ـ ان‌شاءالله ـ تهديد نمي‌كند. 📚 درس اخلاق تاريخ: 1393/03/08 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
02_solok 92 ss.mp3
2.36M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی 🔹 فصل اول جلسه 2 سال 1392 @EsraTvEitaa
02.pdf
154.7K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی 🔹 فصل اول جلسه 2 سال 1392 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_ربانی 🔹 جلسه 2 #گزيده_درس_اخلاق 🔹 پخش هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء از شبکه سه سیما تاريخ جلسه: 1396/11/19 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ya seen-03ms ss.mp3
5.21M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #یس 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1392/09/27 @EsraTvEitaa
ya seen-03p2.pdf
230.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #یس 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1392/09/27 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهنگ دینی.mp3
1.16M
💠 روز سوم ماه #رمضان 1440 🔹 فرهنگ دینی @EsraTvEitaa
💠 فرهنگ دينی 🔹 اين بيان نوراني را مرحوم کليني از وجود مبارک امام صادق(سلام الله عليه) نقل کرد، اسلام که آمده دو مرز و سيم خاردار گذاشته است: يکي در طرف تصديق و يکی در طرف تکذيب؛ يکي در طرف قبول و يکي در طرف نکول؛ کلّ فرهنگ جاهلي را عوض کرد. در جاهليت فرهنگشان اين بود که ما چيزي را قبول داريم که پدران ما گفته باشند، چيزي را نفي مي‌کنيم که آنها نگفته باشند. معيار قبول و نکول جاهليت، گفته پدران و نگفته آنهاست. اگر چيزي را پدرانشان گفته بودند، اينها مي‌پذيرفتند، مي‌گفتند: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلَي أُمَّةٍ﴾،[1] چيزي را پدرانشان به نسل قبل نگفته بودند، مي‌گفتند: ﴿ما سَمِعْنا بِهذا في آبائِنَا الْأَوَّلينَ﴾،[2] اين روح، روح تقليد بود. اين روح پليد تقليد را اسلام کلّاً عوض کرد. 🔹 وجود مبارک امام صادق، طبق نقل مرحوم کليني در همان جلد اوّل کافي کتاب عقل دارد که ذات أقدس الهي دو اصل را آورد: يکي اينکه اگر کسي بخواهد چيزي را تصديق کند، بايد دستش پُر باشد. بخواهد تکذيب کند، بايد دستش پُر باشد. با گمان و ميل و خيال و هويٰ نمي‌تواند دهن باز کند. اين دو آيه را وجود مبارک امام صادق به عنوان دو تا مرز ذکر کرد، فرمود: «إِنَّ اللَّهَ خَصَّ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»،[3] حالا يا «حَصَّنَ»[4] است که از حِصن و دژ و قلعه است. يا «حَضّ»[5] است که تحضيض کرده. يا «خَصَّ» است که اختصاص داده، چند تا نسخه در همين کافي هست. «إِنَّ اللَّهَ حَصَّنَ»، حِصن، قلعه دو تا دژ گذاشته. «حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآيَتَيْنِ مِنْ كِتَابِهِ»، يکي ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق﴾؛[6] دهن باز کرد، بايد برهان داشته باشد. همين! نفي کرد، بايد برهان داشته باشد: ﴿أَنْ لا يَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلَّا الْحَق﴾، يک؛ اگر خواست بگويد نه، رأي منفي بدهد، نبايد جاهلانه باشد: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِه﴾،[7] دو؛ بايد محيط به فهم باشد تا سر بلند کند، بگويد نه، يا سر خم کند، بگويد آري؛ چه در حوزه، چه در دانشگاه، چه در مناصب قانون‌گذاري بخواهد چيزي را قبول کند بايد محقّقانه، نکول کند محقّقانه؛ اين فرهنگ ديني است! ________________________________________ [1]. سوره زخرف، آيه22. [2]. سوره مؤمنون, آيه24؛ سوره قصص, آيه36. [3]. الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج1، ص43. [4]. بحار الأنوار(ط ـ بيروت)، ج2، ص186. [5]. صافى در شرح كافى (ملا خليل قزوينى)، ج1، ص340. [6]. سوره اعراف, آيه169. [7]. سوره يونس, آيه39. 📚 درس تفسير سوره مبارکه نوح جلسه 6 تاريخ: 1397/11/16 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
03_solok 92 ss.mp3
2.66M
💠 صوت ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی 🔹 فصل اول جلسه 3 سال 1392 @EsraTvEitaa
03.pdf
157.2K
💠 متن ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #سلوک_الهی 🔹 فصل اول جلسه 3 سال 1392 @EsraTvEitaa
✅ کانال های رسمی EsraTV در پیام‌ رسان‌ ها 🔹تلگرام: t.me/esratvtelegram 🔹سروش: sapp.ir/esratvsoroush 🔹ایتا: eitaa.com/EsraTvEitaa 🔹آی گپ: iGap.net/EsraTvLin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان #حکمت_ربانی 🔹 جلسه 3 #گزيده_درس_اخلاق 🔹 پخش هر شب بعد از نماز مغرب و عشاء از شبکه سه سیما تاريخ جلسه: 1396/11/26 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ya seen-04ms ss.mp3
6.68M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #یس 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1392/10/17 @EsraTvEitaa
ya seen-04p2.pdf
226K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #یس 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1392/10/17 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احیای وقف.mp3
526.3K
💠 روز چهارم ماه #رمضان 1440 🔹 احیای وقف @EsraTvEitaa
💠 احياي وقف 🔹 وقف از مسائل اقتصادي است و در بخش اقتصادِ مقاومتی هم سهمي دارد که مي تواند وارد توليد شود؛ وقف تنها براي اين نباشد که کسي مصرف بکند، وقف براي اين باشد که کسي توليد بکند، به توليد کننده ها وام بدهند، در وقفنامه ها اين چنين نوشته بشود و يک منشوري باشد، اين مي شود احياي وقف، نه احياي موقوفات! اين نظام ما وقف کردن را زنده بکند. کسي اين مقدار مال را وقف کند تا به ديگران براي توليد وام بدهد. ما مثل اينکه به واقع بعضي از چيزها را ـ معاذ الله ـ باور نکرديم! يک کسي که هيچ کاري از او ساخته نيست، وقتي مي گويد گزينه نظامي روي ميز من است، خيلي ها حساب مي کنند؛ امّا خداوند فرمود گزينه نظامي روي ميز قرآن من است، فرمود: ﴿فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ﴾،[1] ما باور نکرديم! مدام مي دويم يا تورّم را اصلاح مي کنيم، رکود حل نمي شود يا رکود را حل مي کنيم، تورّم حل نمي شود، اين هست! اين همه بيکاري، کمي اشتغال، اعتياد و طلاق فراوان، ما به [واقع] باور نکرديم! ________________________________________ [1] . سوره بقره، آيه279. 📚 ديدار مسئولین سازمان اوقاف با حضرت استاد تاريخ: 1394/09/05 @EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا