💠 برتر از شهادت
🔹 ما از خدا خير ميخواهيم، شهادت بود «طوبي لنا و حُسن مآب»، فتح بود هم «طوبي لنا». سرّ اينکه گاهي فتح بالاتر از شهادت است همين جريان حضرت امير(سلام الله عليه) است که «لَضَرْبَةُ عَلِيِّ لِعَمْرٍو يَوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَيْن».[1]
🔹 حضرت شهيد هم شد، نهج البلاغه هم دارد. اين «تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَيْن» نيست؛ اما آن روزي که عمرو بن عبدوَد که وَد يکي از بتهاي معروف آنها بود که در زمان نوح بود، همين طور ساليان متمادي اين نام بود بود تا عصر اينها هم اين نام را داشتند. «ودّ، يعوق و يغوث»، اينها اسماي بتهايي است که در زمان نوح بود. ما «عبدالله» داريم آنها «عبدوَد» داشتند. اين عمرو بن عبدود که آمد اگر ـ خداي ناکرده ـ پيروز ميشد، رسول خدا و همه اينها را شهيد ميکرد، بساط اسلام جمع ميشد. با آن شمشير اين اسلام محفوظ ماند. فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِيِّ لِعَمْرٍو يَوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَيْن»، حتي شهادت خود حضرت امير هم در کنار اين سفره است؛ براي اينکه اگر اسلامي نمانده بود، شهادتي در کار نبود. بنابراين گاهي ميشود فتح به مراتب بالاتر از شهادت است. يک ضربت، کلّ اسلام را حفظ کرد.
[1]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، ص86.
کتب اهل سنت: 1. الحاکم النیشابوری، ابو عبدالله محمد بن عبدالله(متوفاى405 هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج 3 ، ص 34، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت الطبعة: الأولى، 1411هـ - 1990.
2. السیوطی، جلال الدین أبو الفضل عبد الرحمن بن أبی بکر(متوفاى911هـ)، جامع الاحادیث(الجامع الصغیر و زوائده و الجامع الکبیر)، ج7 ، ص 108، طبق برنامه الجامع الکبیر.
3. الإیجی، عضد الدین(متوفاى756هـ)، کتاب المواقف، ج 3 ، ص 628 ، تحقیق: عبد الرحمن عمیرة، ناشر: دار الجیل، لبنان، بیروت، الطبعة: الأولى، 1417هـ، 1997م.
4. شرح المقاصد فی علم الکلام، سعد الدین التفتازانی(متوفای791هـ)، ج 2 ، ص 301 ، ناشر: دار المعارف النعمانیة - باکستان - 1401هـ - 1981م، الطبعة: الأولی .
5. الرازی الشافعی، فخر الدین محمد بن عمر التمیمی(متوفاى604هـ)، التفسیر الکبیر أو مفاتیح الغیب، ج 32 ، ص ، 31، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1421هـ - 2000م.
6. النیشابوری، نظام الدین الحسن بن محمد بن حسین المعروف بالنظام الأعرج(متوفاى 728 هـ)، تفسیر غرائب القرآن ورغائب الفرقان، ج 6، ص 538، تحقیق: الشیخ زکریا عمیران، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1416هـ - 1996م.
7. إبن أبیالحدید المدائنی المعتزلی، ابوحامد عز الدین بن هبة الله بن محمد بن محمد(متوفاى655 هـ)، شرح نهج البلاغة، ج19، ص60، تحقیق: محمد عبد الکریم النمری، ناشر: دار الکتب العلمیة - بیروت / لبنان، الطبعة: الأولى، 1418هـ - 1998م.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه تحریم جلسه 5
تاریخ: 1397/07/29
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qaf 14ms ss.mp3
13.34M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1395/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qaf 14-p2.pdf
257.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1395/09/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
esalat akhlaq _14ahs ss.mp3
9.32M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه 14
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
esalate akhlag_14 p1.pdf
151.2K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه 14
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
عدل توحیدی.mp3
981K
💠 روز هجدهم ماه #شوال 1440
🔹 عدل توحیدی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 عدل توحیدی
🔹 عدل گرچه مفهومش روشن و معنایش شیرین است، لکن بدون توحید ممکن نیست. جامعهای که موحّد نیست، ولی داعیه عدل دارد این فرعون است؛ زیرا عدل معنایش «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه»[1] است؛ این معنای روشنی دارد، اما جای اشیاء کجاست؟ جای اشخاص کجاست؟ موحّد میگوید جای اشیاء را اشیاآفرین میداند، ملحد میگوید جای اشیاء را خود ما معین میکنیم. ما قبل از اینکه مدار عدل را روشن کنیم، باید محور توحید را تبیین کنیم. شما در بین این هفت میلیارد کسی را نشان دارید که مخالف عدل باشد و موافق عدل نباشد؟ همه میگویند عدل. هیچ کس نیست که معنای عدل را نداند. هم مفهوم عدل بین است و هم معنایش شیرین؛ اما نه آن مفهوم پشتوانه علمی دارد و نه این مصداق پشتوانه عملی. اگر عدل «وَضْعُ كُلِّ شَیءٍ فی مَوْضِعِه» هست، جای اشیاء کجاست؟ مگر ملحد میتواند کلمه عدل را معنا کند؟! مگر اینکه با لغت بازی کند. این یک علی میخواهد که عدل مسلّم است، موحّد ناب است، میداند که جای اشیاء کجاست و جای اشخاص کجاست، این مطلب اوّل.
🔹 مطلب دوم آن است که درباره وجود مبارک حضرت امیر، برای اینکه عدل بدون توحید ممکن نیست اصلاً؛ نه معنا دارد، نه موضوع دارد، نه مصداق. برای اینکه روشن بشود بارگاه علی و جایگاه علی در توحید کجاست، چون خودش خود را سخنگوی قرآن معرفی کرده است، فرمود این قرآن هست، اگر توانستید استنطاق کنید: «فَاسْتَنْطِقُوه»؛ با او حرف بزنید، سؤال کنید، جواب بگیرید، ولی «وَ لَنْ ینْطِق»، با شما حرف نمیزند. «وَ لَكِنْ أُخْبِرُكُمْ عَنْه»؛[2] من سخنگوی قرآن هستم. این علی که سخنگوی قرآن است یک توحید ممثّل است. آن توحید ممثّل عدل را تبیین میکند.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، حکمت437؛ «الْعَدْلُ یضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا».
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه158.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 همایش بین المللی امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز
تاریخ: 1397/12/16
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qaf 15ms ss.mp3
13.99M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1395/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qaf 15-p2.pdf
256.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1395/10/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
esalat akhlaq _15 n2ahs ss.mp3
10.01M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه 15
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
esalate akhlag_15 p1.pdf
142.9K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 #اصالت_اخلاق ـ جلسه 15
▪️ تاریخ: 1363
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3474 ss.mp3
5.49M
💠 صوت #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #رزق_الهی
🔹 تاریخ: 1398/03/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3474 akhlagh -p2.pdf
141.1K
💠 متن #درس_اخلاق
🔸 موضوع: #رزق_الهی
🔹 تاریخ: 1398/03/30
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
حقیقت جاودانه.mp3
1.11M
💠 روز نوزدهم ماه #شوال 1440
🔹 حقیقت جاودانه
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حقیقت جاودانه
🔹 انسان بعد از مرگ ثابت میشود نه ساکن لذا سال و ماه برنمیدارد خستگی ندارد؛ مثلاً اگر ما بگوییم عدالت زیباست کسی نمیپرسد عدالت خسته نشد از آن وقتی که خلق شد زیبایی را تحمّل میکند انسان مانند عدل یک حقیقت جاودانه دارد و تمام سرمایه و ثروت او به خود او برمیگردد. انسان در دنیا هم جمعی زندگی میکند هم اجتماعی اما بعد از مرگ جمعی هست ولی اجتماعی نیست. این دو اصل را قرآن کریم چنین بیان کرد: ﴿إِنَّ الأوَّلِینَ وَ الآخِرِینَ ٭ لَمَجْمُوعُونَ إِلَی مِیقَاتِ یوْمٍ مَعْلُوم﴾[1] یعنی میلیاردها بشر حال و گذشته یک روز در صحنه قیامت جمع میشوند ولی هر کدام تنها زندگی میکنند چون فرمود: ﴿وَ كُلُّهُمْ آتِیهِ یوْمَ الْقِیامَةِ فَرْداً﴾[2] بنابراین هیچ کسی نه مزاحم دیگری است نه از دیگری کمک میگیرد. این اصل کلّی به ما میآموزاند که بین خود و خدای خود یک رهآورد جاودانه داشته باشیم و آن عقیده سالم و عمل صالح است که این دو اصل را همه انبیا وجود مبارک عیسی(علیه السلام) و وجود مبارک پیامبر اسلام(علیهم السلام) به خوبی تبیین کردند.
🔹 اما درباره انسان، آنچه جامعه کنونی را تهدید میکند فراموشی حقیقت خود است. امیرالمؤمنین امام اوّل ما چنین فرموده است: «عَجِبْتُ لِمَنْ ینْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یطْلُبُهَا»؛[3] یعنی من در شگفتم که مردم ابزار دستشان قلمشان خودکارشان کاغذشان کتابشان را گم میکنند و انشاد میکنند یعنی گمشده مرا پیدا کنید به من بدهید و خودشان را گم کردند و نمیروند نزد رهبران الهی. کسی که به حق خودش قانع نیست بیراهه میرود یا راه کسی را میبندد خود را گم کرده است. انبیا صراط مستقیم هستند نه بیراهه میروند و نه راه کسی را میبندند.
[1]. سوره واقعه، آیات49 و 50.
[2]. سوره مریم، آیه95.
[3]. عیون الحكم و المواعظ(للیثی)، ص329.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 دیدار پروفسور ونسان فرولدی و پروفسور هانری دولهوگ از فرانسه با حضرت استاد
تاریخ: 1397/10/23
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Qaf 16ms ss.mp3
7.37M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #قاف
🔹 جلسه: 16
تاریخ: 1395/10/04
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa