eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.8هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
jasieh 09-p2.pdf
266.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 9 تاریخ: 1394/12/18 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ترجمان کتب الهی.mp3
2.11M
💠 روز دوازدهم ماه #صفر 1441 ▪️ ترجمان کتب الهی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ترجمان کتب الهی ▪️ این خطبه ۱۲۵ در جریان حكمیتی است كه بر وجود مبارك حضرت ـ امیر (علیه السلام) ـ تحمیل شده است. اهل بیت (علیهم السلام) مخصوصاً امیر¬المؤمنین (علیه السلام) بر اساس قرآن كریم حركت می‌ كردند [و] قرآن هم سخنش این است: ﴿ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ﴾؛[1] با این اضلاع سه ‌گانه حكمت و جدال أحسن و موعظه حسنه، اینها صلح می ‌كردند، جنگ می‌كردند و مانند آن. طبق همان برهان قرآنی، جنگ صفین را وجود مبارك حضرت تحمل كرد، در اثنای جنگ كه خواستند پیروز بشوند با دسیسه امویان قرآن ها بالای نی رفت. ▪️ در چنین صحنه ‌ای وجود مبارك حضرت امیر با حكمت و برهان سخن گفت؛ فرمود اینها كه ما را به قرآن به عنوان حَكَم دعوت كرند دروغ می‌ گویند، اهل خدعه و نیرنگ ¬اند؛ نه به قرآن معتقدند و نه به سنت رسول گرامی (علیه وعلی آله آلافه التهیة والثناء)، حجت بالغه حق امروز منم، حق با من است ـ برهان اقامه كرد ـ و این حِكمت اثر نكرد [و] حَكمیت را بر آن حضرت تحمیل كردند. بعد از اینكه تحمیل كردند، آن حَكمین «بغیر ما أنزل الله» حكم كردند، حضرت این حكم را نپذیرفت و دستور ادامه حمله داد: «اسْتَعِدُّوا لِلْمَسِیرِ إِلَی‏ قَوْمٍ حَیارَی عَنِ الْحَقِّ. . . جُفَاةٍ عَنِ الْكِتَابِ نُكُبٍ عَنِ الطَّرِیقِ»؛ به جنگ كسانی كه نه خدا را می ‌شناسند نه پیغمبر را می‌ شناسند ادامه بدهید. ▪️ اینها اعتراض كردند و گفتند اولاً چرا حكمیت را قبول كردی، ثانیاً چرا به عهدت وفا نكردی، وقتی حكمیت را پذیرفتی چرا نقض عهد می‌كنی، ثالثاً چرا مدت گذاشتی ـ مدت یك‌ سال ـ این چند اشكال را طرح كردند. این اشكالات در خطبه ۱۲۵ پاسخ داده شد؛ فرمود اولاً ما حَكمیت تحمیلی را پذیرفتیم نه حَكمیت عادله را، ما كه گفتیم اینها دروغ می ‌گویند شما نپذیرفته‌ اید، شما حَكمیت را بر ما تحمیل كردید نه اینكه من پیشنهاد داده باشم یا بر اساس میل خودم قبول كرده باشم؛ اما رأی كه رأی مردم نیست! در مسائل الهی و دینی، رأی خدا و پیغمبر حجّت است. ما كه نیامدیم رأی و اندیشه رجال را معیار قرار بدهیم. ما آمدیم قرآن را حَكم قرار دادیم: إِنَّا لَمْ نُحَكِّمِ الرِّجَالَ وَ إِنَّمَا حَكَّمْنَا الْقُرْآنَ»؛ ما كه نگفته ‌ایم هر چه حَكَم گفت درست است، گفتیم هر چه قرآن گفت درست است؛ منتها «هذَا الْقُرْآنُ إِنَّمَا هُوَ خَطٌّ مَسْتُورٌ بَینَ الدَّفَّتَینِ لَا ینْطِقُ بِلِسَانٍ وَ لَابُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ»؛ قرآن كتابی‌است، خب این كتاب یك ترجمان می‌ خواهد ـ كسی كه ترجمه می ‌كند به او ‌می‌گویند ترجمان نه مترجم. « لَابُدَّ لَهُ مِنْ تَرْجُمَانٍ» یك ترجمان می ‌خواهد بالأخره ـ و آن ترجمان هم باید مطابق برهان حكم بكند. ما هم مطمئن بودیم، ما هم اصل این مسئله را به عنوان جدال قبول كردیم نه به عنوان حِكمت، اینجا جای مراجعه به قرآن نبود برای این‌كه امامت من تثبیت ‌شده بود، به نقل پیغمبر تثبیت ‌شده بود، به امضای مردم تثبیت ‌شده بود، با مشورت اهل حل و عقد تثبیت ‌شده بود، اینها ظلم كردند به ما! ▪️ فرمود اینكه چرا من مهلت دادم برای این‌كه این هم مثل قرآن سر روی نیزه كردن نباشد. همین‌كه قرآن روی نیزه شد یك عده زود باورها و ساده ‌لوح ها پذیرفتند و ما هر ‌چه اصرار كردیم که این فریب است قبول نكردند. من مدت گذاشته ‌ام، تا «لِیتَبَینَ الْجَاهِلُ وَ یتَثَبَّتَ الْعَالِمُ»؛ ▪️ فرمود می ‌دانید بهترین مردم پیش خدا كیست. « أَفْضَلَ النَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ» ـ این همان سفارش به تقواست ـ « مَنْ كَانَ الْعَمَلُ بِالْحَقِّ أَحَبَّ إِلَیهِ وَ إِنْ نَقَصَهُ وَ كَرَثَهُ مِنَ الْبَاطِلِ وَ إِنْ جَرَّ إِلَیهِ فَائِدَةً وَ زَادَهُ»؛ فرمود فاضل ترین مردم پیش خدا كسی است كه عمل به حق پیشش محبوب باشد و حق ‌مدار باشد؛ و¬لو به سود مادی او نباشد، عمل به حق پیشش محبوب ‌تر از باطل باشد، گر‌چه باطل برای او سود آور است. ▪️ آن گاه فرمود شما هم كه حرف مرا گوش نمی‌ دهید: « لَقَدْ لَقِیتُ مِنْكُمْ بَرْحاً یوْماً أُنَادِیكُمْ وَ یوْماً أُنَاجِیكُمْ»؛ روزی با صدای بلند در جلسات عمومی سخنرانی می ‌كنم، یك روزی آرام و خصوصی با شما حرف می ‌زنم «فَلَا أَحْرَارُ صِدْقٍ عِنْدَ النِّدَاءِ وَ لَا إِخْوَانُ ثِقَةٍ عِنْدَ النَّجَاءِ!»؛ نه در مناجات مورد وثوقید، نه رازدارید و نه رادمرد هستد. خب گروهی كه نه رازدار باشد و نه رادمرد، علی را خانه ‌نشین می‌ كنند! فرمود شما وضعتان این است. این عصاره‌ ای از شرح خطبه ۱۲۵ نهج‌ البلاغه. [1] - سوره نحل آیه125 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1379/10/09 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al- jasieh-10 ss.mp3
5.82M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 10 تاریخ: 1394/12/19 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
jasieh-10 p2.pdf
233.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 10 تاریخ: 1394/12/19 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امانت الهی.mp3
1.63M
💠 روز سیزدهم ماه #صفر 1441 ▪️ امانت الهی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 امانت الهی ▪️ سخن در این نیست كه كسی در دنیا چه كاری انجام داده است، سخن در این است كه ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾،[1] نه «من فَعل»! گاهی ممكن است انسان چهارتا كار خوبی را در ایام لیله قدر، ماه مبارك رمضان یا محرم و صفر انجام بدهد، بعد مفاسد فراوانی [به بار] بیاورد و آن [اعمال] را از بین ببرد. «من فعل الحسنة» مشكل را حلّ نمی‌كند، ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾ در قیامت باید دستش باشد، بگوید من این را آوردم. آن ‌قدر باید خالص باشد، با صفا باشد، با وفا باشد، هیچ غدّه ‌ای از غدّه‌ های بیماری ‌ها و فشار مرگ و مانند اینها آن را از یادش نبرد تا بگوید من اینها را آوردم؛ لذا فرمود اگر كسی در قیامت بتواند بگوید «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»[2] یقیناً اهل بهشت است، برای اینکه دیگر نگفت «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ و أنا و حزبی و جناحی و اولادی و آبائی» این را نگفت. ▪️ یونس بن عبد الرحمن، شاگرد ویژه امام رضا به حضرت عرض می ‌كند که «یا بن رسول الله» ما از آبای گرامی و كرام شما شنیدیم كه خدا «نُورٌ لَا ظُلْمَةَ فِیهِ وَ حَیاةٌ لَا مَوْتَ فِیهِ وَ عِلْمٌ لَا جَهْلَ فِیه‏»[3] این درست است یا نه؟ «قَالَ كَذَلِكَ هُو».[4] آن‎كه امام صادق ترسیم كرده است، امام رضا امضا كرد. آ‌ن روز امام صادق هشام تربیت می کرد، امروز وجود مبارك امام رضا، یونس بن عبد الرحمن تربیت می ‌كند. به امام رضا عرض كردند ما كه مقدورمان نیست همیشه به حضور شما بار یابیم به چه كسی مراجعه كنیم؟ فرمود «یونس بن عبد الرحمن ثقتی»،[5] این شاگرد من و تربیت شده من است بروید علم را از او یاد بگیرید. اینكه می ‌بینید مدرسه‌ ها حافظ دین هستند، حالا ممكن است كسی در این لباس باشد و گاهی بیراهه برود؛ ولی كسانی كه دین را می‎ شناسند نه فریب اینها را می ‌خورند نه از خلاف عده ‌ای می‌ رنجند، دین به وسیله قرآ‌ن و مسجد و حسینیه «إلی یوم القیامة» محفوظ می ‌ماند. اگر دین را از زید و عمرو گرفتیم ـ خدای ناكرده ـ مشكل پیدا می ‌كنیم؛ اما اگر دین را از امام رضا و امام صادق و سایر ائمه (علیهم الصلاة و علیهم السلام) به وسیله شاگردان ویژه آنها گرفتیم، همیشه محفوظ هستیم. فرمود یونس بن عبد الرحمن درس‎خوانده است و اگر وجود مبارک امام صادق به خدمتگزارش دستور می دهد که أبان بن تغلب آمده «ألق وسادة»، این را نجاشی نقل می کند. أبان بن تغلب از شاگردان ویژه امام صادق است. وجود مبارک امام صادق به خدمتگزارش می گوید آن تشک را بیاور پهن کن برای أبان بن تغلب: «اَلْقِ الْوَسَادَةَ لاَبَان».[6] ▪️ امروز مگر امام صادق با امام زمان ـ معاذالله ـ فرقی دارد؟! فرمایش امام زمان چیست؟ اگر كسی این لباس را امانت الهی بداند، درست قدر این لباس را بداند، حرمت این لباس را حفظ كند، عاقل باشد، عادل باشد، امین باشد، پاك و دلباخته باشد، چنین طلبه ‌ای، چنین روحانی شایسته این لباس است، دیگر كسی نمی ‌گوید «ای كوته آستینان كمتر درازدستی».[7] فرمود: «اَلْقِ الْوَسَادَةَ لاَبَان»، اگر امام صادق آن روز این حرف را می ‌زند امروز وجود مبارك ولی عصر هم همان حرف را می ‌زند! ما می‌توانیم با این لباس این طور باشیم چرا نباشیم؟! ما همّتمان این نباشد كه امام زمان را ببینیم، همّتمان این باشد كه آقا ما را ببیند؛ وقتی دید تمام دنیا و آخرتمان تأمین است، می‎ توانیم این طور باشیم! می‌ توانیم طرزی زندگی كنیم كه مردم وقتی ما را می ‌بینند به یاد دین بیفتند، مردم وقتی ما را ببیند به یاد قرآن و عترت بیفتند، می‌ شود این طور زندگی كرد، چرا ما خومان را هدر بدهیم! چه چیزی از از این بهتر! [1] . سوره انعام، آیه160. [2] . المحاسن، ج1، ص181؛ «... عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ نَادَى مُنَادٍ مَنْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ فَلْیدْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ قُلْتُ فَعَلَامَ تُخَاصِمُ النَّاسَ إِذَا كَانَ مَنْ شَهِدَ أَنْ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ دَخَلَ الْجَنَّةَ فَقَالَ إِنَّهُ إِذَا كَانَ یوْمُ الْقِیامَةِ نَسُوهَا». [3] . التوحید (للصدوق)، ص146. [4] . التوحید (للصدوق)، ص138. [5] . ر.ک؛ رجال الكشی ـ إختیار معرفة الرجال، النص، ص483؛ «... فقلت إنی لاألقاک فی کل وقت فعن من آخذ معالم دینی قال خذ من یونس بن عبدالرحمن». [6]. رجال النجاشی، ص11؛ «دخلت مع أبی إلى أبی عبد الله(علیه السلام)، فلما بصر به أمر بوسادة فألقیت له و صافحه و اعتنقه و ساءله و رحب به». [7]. دیوان حافظ، غزل شماره 434؛ «صوفی پیاله پیما حافظ قرابه پرهیز ٭٭٭ ای کوته آستینان تا کی درازدستی». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/12 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al- jasieh-11 ss.mp3
7.99M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1394/12/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
jasieh-11 p2.pdf
277.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 11 تاریخ: 1394/12/24 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3558 ss.mp3
7.48M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/07/18 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 77 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3558 p2.pdf
226.8K
💠 متن #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/07/18 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 77 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 456 s.mp3
6.5M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 456 تاریخ: 1398/07/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 456 -p2.pdf
257.8K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 456 تاریخ: 1398/07/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Mursalat - 01 s.mp3
5.67M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مرسلات 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/07/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-morsalat - 01 - p2.pdf
249.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مرسلات 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/07/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شيعَةُ النَّبِیّ.mp3
1.28M
💠 روز چهاردهم ماه #صفر 1441 ▪️ شيعَةُ النَّبِیّ #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شیعَةُ النَّبِی ▪️ یک روایت نورانی از خود حضرت امیر(سلام الله علیه) است که ایشان فرمودند بعد از جریان سقیفه عده‌ای سؤال کردند که چگونه شد شما بیعت کردید، ایشان مرقومی داشتند؛ فرمود این نامه را در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید. «امر أن یقرأ علی الناس کل یوم جمعة و ذلک لما سألوه فغضب علیه السلام» عصبانی شد «وَ قَالَ أَوَ قَدْ تَفَرَّغْتُمْ لِلسُّؤَالِ عَمَّا لَا یعْنیكُمْ»؛ حالا این چه سؤالی که شما دارید می‌ کنید؟ این دیگر گذشت، الآن وقت این سؤال ‌ها نیست! الآن در این مصر نماینده ما را کشتند و بیگانه آمده مسلّط شده، همین معاویه و اموی ‌ها مالک اشتر و اینها را کشتند، بر مصر مسلّط شدند! ما باید بر اینها مسلّط می‌ شدیم، اما اینها بر ما مسلّط شدند، حکومت دست ماست! اینها طاغی و یاغی‌ هستند. الآن جای این حرف‌ ها نیست که شما مسئله سقیفه را مطرح کردید. «وَ هذِهِ مِصْرُ قَدِ افْتُتِحَتْ وَ شیعَتی بِهَا قَدْ قُتِلَتْ وَ قَتَلَ مُعَاوِیةُ بْنُ حَدیجٍ»، محمد بن ابی بکر را کشت که مورد علاقه حضرت بود «فَیا لَهَا مِنْ مُصیبَةٍ مَا أَعْظَمَ مُصیبَتی بِمُحَمَّدٍ». بعد فرمود «سبحان الله»! ما فکر نمی ‌کردیم که اوضاع این چنین بشود. ▪️ اما حالا شما که اصرار می‌ کنید وضع سقیفه را هم من برای شما روشن بکنم، «ثم اخرج علیه السلام لهم الکتاب و فیه» مکتوبی بود، مقاله‌ای بود در حقیقت، این مقاله همین چند صفحه است. بعد فرمود هر جمعه اینها را بخوانید در نماز جمعه. «مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلَی أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ إِلى شیعَتِهِ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُسْلِمین». بعد فرمود این شیعه نامی است که خدا پیغمبر را فرمود شیعه ابراهیم است، ابراهیم را فرمود شیعه حضرت نوح است «﴿وَ إِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْراهِیمَ﴾[1] وَ أَنْتُمْ شیعَةُ النَّبِی» هستید، شیعه یک نام پربرکتی است، کما اینکه پیغمبر «من شیعه» ابراهیم است. این شیعه را ما در نیاوردیم قرآن بیان کرد! حضرت اوضاع را شرح داد تا به اینجا رسید، فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ لَمْ أُبَایعْ کرْها»؛[2] من اگر این دو نفر را می‌ داشتم سقیفه را زیر و رو می‌ کردم. ▪️ حمزه مثل قمر بنی‌ هاشم برای حسین بن علی بود. ببینید پرچمدار رسمی بود، به سیدالشهداء گفت که اجازه می ‌دهید من بروم؟ فرمود ما اصلاً آمدیم برای شهادت، ولی می ‌خواهیم عزیزانه شهید بشویم، تو پرچمدار من هستی، تو اگر بروی، «تَفَرَّقَ عَسْكَرِی‏»؛[3] اینها پراکنده می‌ شوند، ما می‌ خواهیم تا آخرین نفس عزیزانه بجنگیم، همین! ما که اِبایی از رفتن و شهادت نداریم. اصرار قمر بنی ‌هاشم را حضرت فرمود: «إِذَا مَضَیتَ تَفَرَّقَ عَسْكَرِی‏». [1]. سوره صافات, آیه83. [2]. تمام نهج البلاغه، ص868. [3]. بحارالانوار، ج45، ص41. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه جلسه 10 تاریخ: 1397/01/28 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al- jasieh-12 ss.mp3
5.81M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 12 تاریخ: 1394/12/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
jasieh-12 p2.pdf
245.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #جاثیه 🔹 جلسه: 12 تاریخ: 1394/12/25 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
nekah - 457 s.mp3
5.83M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح 🔹 جلسه : 457 تاریخ: 1398/07/21 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa