kholase 502.mp3
1.53M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 502
تاریخ: 1398/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 502 ss.mp3
6.58M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 502
تاریخ: 1398/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 502.pdf
229.6K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 502
تاریخ: 1398/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات امروز حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته پیرامون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
#هو_الشاهد
🔹 کیفیت خوب
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Inshiqaq -01 ss.mp3
6.51M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه: 01
تاریخ: 1398/01/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Inshiqaq 01 p2.pdf
205.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه: 01
تاریخ: 1398/01/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 کلیپ تصویری بیانات امروز حضرت استاد آیت الله جوادی آملی دامت برکاته پیرامون سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی
#هو_الشاهد
🔹 کیفیت پایین
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
نصرت و ولایت.mp3
1.84M
💠 روز دهم ماه #جمادی_الاول 1441
🔹 نصرت و ولایت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نصرت و ولایت
🔹 هر اندازه ارتباط ما به «وجه الله» قوی تر باشد، ارتباط خدا به ما بیشتر است. یک وقت است ما سعی می كنیم دین خدا را یاری كنیم، خدا هم می فرماید: ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾.[1] خدا می شود ناصرِ ما. نصرت این است كه یک بخشی از كار به دوش خود ماست، ما باید انجام بدهیم، آن تتمیم و تكمیل را خدا به عهده می گیرد. گرچه «و إن کان الکل من الله سبحانه و تعالی». این آیات نصر است كه یک طایفه از آیات قرآن را تشكیل می دهد، ﴿إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْكُمْ﴾.
🔹 از این قوی تر، اگر ارتباطمان را با اخلاص و تلاش و كوشش بیشتر كنیم، رابطه مان را با خدا نزدیک تر كنیم، این نصرت به ولایت تبدیل می شود، او می شود ولی. فرق جوهری ناصر و ولی این است كه در نصرت، یک بخش كار را خود این شخص انجام می دهد، تتمیمش را به عهده آن كمک، مُعِین، معاون و ناصر خواهد بود؛ اما در ولایت، ولی همه كارهای مولّی علیه را به عهده دارد. اگر یک نوجوانی بخشی از كارها را خود به عهده بگیرد، بخشی از كارها را پدر كمک بكند، می گویند پدر ناصر این پسر است. اما یک كودک نوزاد، همه كارهای او را پدر و مادر به عهده دارند، اینجا ولی او هستند، نه اینكه بخشی از كارها را كودک بكند و بخشی از كارها را مادر یا پدر، همه كارها را ولی به عهده دارد. پس ولایت، دقیق تر، عریق تر، قوی تر و غنی تر از نصرت است.
در مسئله نصرت دارد كه ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾،[2] اگر این تعبیر به همین صورت بود «و ما رمیت و لكن الله رمی»، می شد ولایت؛ اما این ﴿إِذْ رَمَیتَ﴾ را هم قرآن اضافه كرده، فرمود آن وقتی كه تو انداختی، در حقیقت دیگری انداخت، ﴿وَ ما رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَ لكِنَّ اللَّهَ رَمی﴾. این ﴿إِذْ رَمَیتَ﴾ یک تأثیر كلیدی دارد، مثل اینكه فرمود: ﴿قاتِلُوهُمْ یعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَیدیكُمْ﴾،[3] این از نصرت قوی تر است، فاصله نصرت و ولایت را دارد تأمین می كند؛ خدا با دستِ شما آنها را عذاب می كند.
🔹 این عزیزان ما، این مدافعان حرم و این سرداران ما، مخصوصاً این برادر عزیز و كریم و مهربان ما و محبوب ما، جناب سردار قاسم سلیمانی (حفظه الله، نصره الله، ایده الله)، إن شاء الله به اینجا رسیده است كه در آن نامه ای كه به مقام معظم رهبری نوشته اند، خاضعانه كلّ این فتح و پیروزی را به ذات اقدس الهی نسبت دادند. این معنای دعاست، تأثیر دعاست. می دانید همه این كشورهای نام برده شده، عراق، سوریه و همسایه های این كشورها، هیچ كدام این فكر را نمی كردند كه استكبار و صهیونیسم چنین خوارجی را برانگیزانند و این خوارج بدخیمِ برانگیزخته شده استكبار و صهیونیسم به ذلیل ترین وجه از این كشورها طرد شدند كه امیدواریم ذات اقدس الهی اینها را به عذاب الیم در دنیا و آخرت معذّب بفرماید!
🔹 این نكته را هم عرض می كنیم که یک بیان نورانی قرآن كریم به وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) دارد، فرمود رسول من! حالا درست است در فلان جبهه پیروز شدی، در فلان جبهه موفق شدید اسیر بگیرید؛ اما ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلی خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾[4] درباره یهودی ها و همین صهیونیسم ها، فرمود اینها هر روز نقشه می كشند. بنابراین هم باید شاكر بود و سجده در پیشگاه ذات اقدس الهی كرد، هم باید هوشیار بود. فرمود: ﴿خُذُوا حِذْرَكُمْ﴾؛[5] آن هوشیاری، آن دقت و آن فراست را بگیرید.
[1] . سوره محمد، آيه7.
[2] . سوره انفال، آيه17.
[3] . سوره توبه، آيه14.
[4]. سوره مائده، آيه13.
[5]. سوره نساء، آيه71.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه الرحمن جلسه 16
تاریخ: 1396/09/01
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
🔴اطلاعیه
به اطلاع می رساند درس تفسیر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی، امروز دوشنبه 1398 /10 / 16 برگزار نخواهد شد .
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
kholase ensheghaq 01.mp3
1.62M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #انشقاق
🔹 جلسه : 1
تاریخ: 1398/10/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 503 ss.mp3
5.88M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 503
تاریخ: 1398/10/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 503.pdf
450.5K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 503
تاریخ: 1398/10/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
حبّ عقلی.mp3
1.99M
💠 روز یازدهم ماه #جمادی_الاول 1441
🔹 حبّ عقلی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حبّ عقلی
🔹 در جریان اخلاق یک وقت است که انسان چیزی را می داند و یک وقت است که در عین حال که می داند باید بشنود و این شنیدن اثر خاص خود را دارد، این همان سؤال و جوابی است که بین وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و جبرئیل (علیه السلام) مطرح شد که پیغمبر به جبرئیل (سلام الله علیه) فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! به همین جهت است.
جوارح و اعضا هر کدام سهمی دارند، آدم کتابی را مطالعه می کند از راه چشم مُتَّعِظ می شود، حرفی را می شنود و از راه گوش مُتَّعِظ می شود، اگر با هم باشند کمک خاص می کند. حضرت فرمود: «عِظنِی»؛ مرا موعظه کن! چند چیز را جبرئیل (سلام الله علیه) به آن حضرت گفت حالا مسئله نماز شب بود و مانند آن، فرمود: «أَحبِب مَاشِئتَ فَإِنَّکَ مفَارقُه»؛[1] هر چیزی را بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش؛ حالا شخص باشد، کالا باشد، موجود زنده باشد، مثل حیوان، گیاه، جماد باشد، هر چه که غیر خداست بخواهی دوست داشته باشی، دوست داشته باش، ولی مفارقت آن را تهدید می کند؛ یعنی نه تنها «منقطع الآخر» است و دوام ندارد، بلکه «عند الفراق» به درد آن مبتلا می شوی. یک وقت است که انسان با کسی هست بعد مفارقت می کند، نه وصال آن محبوب بود و نه فراق آن مکروه؛ مانند اینکه دو نفر بر صندلی ماشین می نشینند، یک چند قدمی باهم می روند، این وصال لذت بخش نیست و آن فراق هم درد آور نیست؛ اما وصال لذت بخش، حتماً فراق درد آور را به همراه دارد، به حضرت فرمود: «أحبِب مَاشِئتَ فَإِنَّکَ مفَارِقه».
🔹 محبوب ها را ذات اقدس الهی در قرآن به دو قسم تقسیم کرد: محبوب پایدار و محبوب ناپایدار؛ محبوب پایدار همان ذات اقدس الهی است که ﴿إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی یحْبِبْكُمُ اللَّهُ﴾؛[2] هم شما دوست خدا هستید، هم خدا دوست شما می شود. اگر شما محبوب خدا شدید، خدا که دائمی است، محبتش هم دائمی است؛ شما را جذب می کند. اما غیر خدا را در اوائل سوره مبارکه «آل عمران» مشخص کرد، فرمود: غیر خدا یا جماد یا نبات یا حیوان یا انسان است؛ همه اینها ابزار دست شیطان است که انسان را فریب می دهد. این از آیات پربرکت و نورانی سوره مبارکه «آل عمران» است ـ همه آیات اینطور هستند ـ که ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوات﴾[3] گرچه به حسب ظاهر پنج تاست، ولی روی چهار ضلع در می آیند، برای اینکه محبوب انسان یا زن و فرزند هستند که از سنخ انسان هستند یا دام ها هستند، مثل گاو و گوسفند و اسب و مانند آن هستند که حیوان هستند یا باغ و بوستان و مزرعه هستند که از سنخ گیاهان می باشند یا طلا و نقره و مانند آن است که از جمادات است، بیش از این چهار تا نیست. این پنج ضلعی که فرمود بازگشتش به همین چهارضلع است: ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ﴾، جامع اینها شهوت است نه عقل، پس محبّت عقلی نیست. ﴿زُینَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَواتِ مِنَ النِّساءِ وَ الْبَنینَ﴾؛ این دو تا جزء انسان هستند اگر کسی به انسان علاقمند بشود. ﴿وَ الْقَناطیرِ الْمُقَنْطَرَةِ﴾؛ همین طلا و نقره، این دو؛ ﴿وَ الْأَنْعامِ﴾، سه؛ ﴿وَ الْحَرْث﴾، کشاورزی، چهار. فرمود: چه جماد باشد، چه نبات باشد، چه حیوان باشد، چه انسان باشد، اینها حبّ شهوی است نه حبّ عقلی. حبّ عقلی همان مودّت اهل بیت است که فرمود: مزد رسالت پیغمبر است: ﴿لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى﴾.[4] این از سنخ محبت های چهارگانه سوره مبارکه «آل عمران» که نیست، این مودت دائمی است، هجرانی ندارد تا ما رها نکنیم آنها رها نمی کنند؛ گاهی هم ممکن است انسان رها بکند، ولی آنها براساس فیض و لطفی که دارند رها نمی کنند. لذا پیام جبرئیل به حضرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که فرمود: «أحبِب مَاشِئتَ فَإِنَّکَ مفَارِقه»، این اعلام خطر کرد، چیزی که از دست دادنی است قابل محبّت نیست.
[1] . الخصال، ج1، ص7.
[2] . سوره آل عمران، آیه31.
[3] . سوره آل عمران، آیه14.
[4] . سوره شوری، آیه23.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه بیع سلف جلسه 17
تاریخ: 1394/01/19
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-zariyat 03ms ss.mp3
5.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #ذاریات
🔹 جلسه: 03
تاریخ: 1395/10/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa