eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.7هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نزدیک تر از هر چیز 🔸 وجود مبارک پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: پروردگارا حساب امت من را به خود من واگذار کن که من نزد دیگران شرمنده نشوم! پاسخ رسید که برخی‌ ها، را نه کل را! حساب برخی‌ ها را خودم بررسی می ‌کنم که حتی تو هم نبینی تا او پیش تو هم خجالت نکشد؛[1] گاهی این طور است! 🔸 گاهی در قهر خودش می ‌فرماید شما کنار بروید، من شخصاً کار را انجام می ‌دهم ﴿ذَرْنِی وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِیداً﴾،[2] آن بی ‌ادبی که در سوره مبارکه «مدّثّر» آن دهن‌ کجی را کرد، گفت ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ﴾؛[3] گفت نه از آسمان کسی آمد، نه در زمین کسی به رسالت بار یافت، رسالت آسمانی ـ معاذالله ـ صحیح نیست، رسالت زمینی صحیح نیست ﴿إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ﴾! در همان سوره مبارکه «مدّثّر» فرمود خیر! این نیست ﴿نَذیراً لِلْبَشَر﴾،[4] ﴿ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾[5] این «حقوق بشر» است، از آسمان آمده است، گیرنده ‌اش پیغمبر زمینی است. با همه این جریان ‌ها گاهی وقتی بخواهد غضب بکند می ‌فرماید: ﴿ذَرْنِی وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحِیداً﴾ شما کنار بروید من خودم شخصاً بساط او را برمی ‌دارم. قبلاً هم سوره مبارکه ﴿قُلْ یا أَیهَا الْكافِرُونَ﴾[6] مصدَّر به ﴿قُلْ﴾ بود که گذشت؛ اما در ادب کردن أبی لهب بدون اینکه بفرماید «قل تبّت»، فرمود: ﴿تَبَّتْ یدا أَبی‏ لَهَبٍ وَ تَبَّ﴾![7] قهر خدا بلاواسطه ظهور می ‌کند، نفرمود تو بگو عذاب الهی به حیات ابولهب خاتمه می ‌دهد، سخن از ﴿قُلْ﴾ نیست! ظهور قهر الهی بلاواسطه است ﴿تَبَّتْ یدا﴾، همچنین ظهور مهر الهی هم بلاواسطه است. گاهی که بخواهد آبروی کسی را حفظ بکند احدی در این بین واسطه نیست، چون او «أَقْرَبُ إِلَینَا مِنْ حَبْلِ الْوَرِید»[8] است، از هر نزدیکی به ما نزدیک ‌تر است. 🔸 به هر تقدیر احدیّت اوست، چنین احدیّتی صمدیت مطلق دارد، چون کل ماسوا نیازمندند و تنها ملجأ و مرجعی که هم از نیاز نیازمندان باخبر باشد، هم توانایی رفع نیاز داشته باشد و هم این توانایی مشروط و مقید و محدود نباشد او خداست؛ لذا صمد «بالقول المطلق» اوست، مصمود و مقصود و معبود «بالقول المطلق» اوست. [1]. نهج الفصاحة، ص517، ح1715؛ «سَأَلْتُ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ أَنْ یجْعَلَ حِسَابَ أُمَّتِی إِلَی لِئَلا تُفْتَضَحَ عِنْدَ الأُمَمِ فأوحی اللَّه عزّ و جلّ إلىّ یا مُحَمَّدُ بَلْ أَنَا أُحَاسِبُهُمْ فَإنْ كانَ مِنهُم زَلَّةٌ سَتَرتُها عَنكَ لِئَلاَّ تَفْتَضِحَ عِنْدَكَ‏». [2]. سوره مدثّر, آیه11. [3]. سوره مدثر، آیه25. [4]. سوره مدثر، آیه36. [5]. سوره مدثر، آیه31. [6]. سوره کافرون، آیه1. [7]. سوره مسد، آیه1. [8]. التوحید (للصدوق)، ص79. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه اخلاص ـ جلسه 2 تاریخ: 1399/01/27 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-43ms ss.mp3
6.84M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 43 تاریخ: 1393/10/16 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-43p2.pdf
263.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 43 تاریخ: 1393/10/16 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_023 ss.mp3
4.32M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 23 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_023p2.pdf
163.9K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 23 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
K-23 Hekmat Vahyani.mp3
1.73M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 23 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پل صراط 🔸 شیطان وقتی بخواهد یک عالم و یک روحانی را بفریبد او را با تکاثر مناسب با رشته اش می فریبد؛ می گوید من این مقدار شاگرد دارم، من این مقدار مأموم دارم، من این مقدار کتاب نوشته ام، من این مقدار درس گفته ام، من این مقدار مقلّد دارم، مقلدین من بیش از این هستند، کتاب هایی که من نوشتم بیش از کتاب هایی است که رقیب من نوشت، شاگردهایی که من تربیت کردم بیش از شاگردهایی است که او تربیت کرده است. هر چه که انسان را به غیر خدا مشغول کند «تکاثر به دنیا» است. یک رزمنده می گوید من چند بار رفتم جبهه، بیش از دیگران رفتم به جبهه، وقتی شیطان بخواهد بفریبد هر کسی را در رشتهٴ او می فریبد، این مقدار کار دقیق و این مقدار کار دشوار است که گفتند پل صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است! تشخیص اش این مقدار سخت است! 🔸 یک رساله ای مرحوم محقق طوسی دارد به نام «آغاز و انجام»، این رساله در مبدا و معاد است که انسان از کجا آمد و به کجا می رود و در چه مسیری است؛ یک رساله ای است فارسی، کوتاه و بسیار علمی و عمیق و در عین حال قابل هضم؛ در آن جا وقتی توحید و معاد را تبیین می کند، به قیامت می رسد و صراط را معنا می کند، می گوید اینکه صراط از مو باریک تر است و از شمشیر تیزتر است، هم تشخیص دادن وظیفه این چنین است و هم رفتن در راه وظیفه این مقدار سخت است. انسان تا بفهمد وظیفه اش چیست، مثل اینکه کاری که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می گذراند، بعد از اینکه وظیفه را تشخیص داد بخواهد درست به آن وظیفه عمل کند و امتثال کند از راهی که از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است می خواهد عبور کند. این طور نیست که انسان بخواهد به سرّ عبادت برسد کاری آسان باشد، هم در تشخیص بسیار مشکلات هست و هم در پیمودن. 🔸 اگر خدای سبحان خواست یک روحانی را، یک عابد را، یک زاهد را، یک مولف را، یک محقق را، یک عالم و مرجع را بفریبد او را که با تکاثر زمین نمی فریبد، او نمی گوید من این مقدار زمین دارم یا این مقدار خانه دارم، هر کسی را شیطان با رشتهٴ خاص او می فریبد. گاهی به تعبیر مرحوم استاد علامهٴ طباطبایی (رضوان الله علیه) انسان عمری در تحت ولایت شیطان است و نمی داند، این است که هر روز باید حسابرسی کند! این صراط مستقیمی که می گوییم ﴿اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ﴾[1] از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است؛ هم تشخیصش سخت است هم پیمودنش دشوار، البته وقتی انسان تشخیص داد و پیمود دیگر از هر فرشته ای فرشته خوی تر می شود، همهٴ فرشتگان خدمتگزار اویند، همهٴ ملائکه در خدمت اویند، درهای بهشت را ملائکه باز می کنند و به استقبال او می آیند، می گویند ﴿سَلاَمٌ عَلَیكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِینَ﴾[2] اینکه این همه ملائکه به استقبال مؤمنی این چنین می آیند رایگان نیست! آن همه فرشتگان که خدمتگزار انسانند رایگان نیست! این همه فرشتگان که روزه دار را دعا می کنند رایگان نیست! این همه فرشتگان که از زمین تا عرش نمازگزار را در برمی گیرند رایگان نیست! چون تشخیص وظیفه بسیار سخت است و انجام آن وظیفه تشخیص داده شده بسیار سخت است، البته اگر خالص باشد! این است که می گویند صراط از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است، وگرنه یک پلی باشد فلزی، چوبی، سنگ و گل و امثال ذالک که به آن صورت نیست. دین که صراط مستقیم است در قیامت به صورت پل در می آید، آن پل باطن همین دین است. آن پل قیامت که روزی دو طرفش جهنم است و زیرش جهنم و فقط روی آن انسان راحت است، این باطن همین دین است، سرّ همین دین است. [1]. سوره الفاتحه، آیه6. [2]. سوره زمر، آیه73. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 10 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
zomar-44ms ss.mp3
6.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 44 تاریخ: 1393/10/17 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
zomar-44p2.pdf
259.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 44 تاریخ: 1393/10/17 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_024ayyss s.mp3
4.1M
💠 صوت درس خارج فقه جلسه : 24 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_024p2.pdf
163.9K
💠 متن درس خارج فقه جلسه : 24 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
K-24 Hekmat Vahyani.mp3
1.12M
💠 ويژه برنامه ماه مبارک رمضان 🔹 جلسه 24 🔹 پخش هر شب ساعت 20:45 از شبکه اول سیما 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 برتر از عمل! 🔸 «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»؛[1] نیت از کار بهتر است، چون نیت اگر خالص و قوی بود انسان را به کار وادار می کند. نیت مشکل تر از کار است، اینکه گفتند «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏»؛[2] نیت انسان مومن از عمل او بالاتر است و با اینکه گفتند «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛[3] هر عملی که دشوارتر باشد ثوابش بیشتر است، این نه برای آن است که نیت با اینکه آسان است از عمل ثوابش بیشتر است، این دو اصل دینی را که وقتی کنار هم بررسی می کنید می بینید نتیجه اش آن است که نیت بسیار مشکل است. یک اصل این است که «أفْضَلُ الاْعْمالِ أحْمَزُها»؛ یعنی همهٴ اعمال حسنه که دارای فضیلت هست هرکدام که دشوارتر باشد فضیلت و ثوابش بیشتر است، این یک اصل؛ اصل دیگر اینکه «نِیةُ الْمُؤْمِنِ‏ خَیرٌ مِنْ‏ عَمَلِهِ‏» در تعبیرات دینی معصومین (علیهم السلام) فرمودند که نیت مومن از عمل او بهتر است. خب اگر بهترین عمل آن است که دشوارترین عمل باشد، نیت چگونه بهتر از عمل هست؟! مگر نیت آسان نیست؟ می فرمایند نه، نیت «أَحْمَزُ الأَعْمالِ»است است است از عمل سنگین تر نیت است. انسان ممکن است در جبهه ها شرکت بکند و کشته هم بشود، کشته شدن خیلی سخت نیست آن «إِخْلَاصُ‏ الْعَمَلِ‏ لِلَّهِ‏»[4] سخت است! مگر خلوص ضمیر و نیت طاهر تهیه کردن مثل کشتن است که آسان باشد؟! کشته شدن آسان است اما آن زیر نفس و شیطان را رها کردن سخت است، آن نیت خالصه از هر عملی سخت تر است؛ لذا در این روایت حضرت فرمود: «وَ النِّیةُ أَفْضَلُ‏ مِنَ‏ الْعَمَلِ‏»، چون نیت جان عمل است. 🔸 اینکه می گویند در هنگام عبادت نیت کنید، نه یعنی هنگام نماز مثلاً این معنا را در ذهن ترسیم کنید که چهار رکعت نماز ظهر بجا می آورم «قُرْبَةٌ إِلَى‏ اللَّهِ‏»، این به تعبیر اهل معنا نیت است به حمل اولی و غفلت است به حمل شایع! اینکه نیت نیست! نیت آن انبعاث و پرش روح است، آن را نیت می گویند. اگر انسان از طبیعت پر کشید و بالا آمد می گویند نیت کرده، چون به حمل شایع است، وگرنه این یک اخطار حصولی به مفهوم ذهنی است، اینکه نیت نیست! این برای همین حداقل عبادت ماست که واجب انجام بشود و اعاده و قضا نخواهد، همین! اما آن نیتی که باطن عمل به او بسته است و از عمل بالاتر است، آن انبعاث روحی است که روح پرواز کند، آن را می گویند نیتی که افضل از عمل است، با این نیت گفتند از خدای سبحان مسئلت کنید. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص16. [2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص84. [3]. بحارالانوار، ج67، ص191. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص403. 📚 سخنرانی ماه مبارک رمضان ـ جلسه 11 تاریخ: 1363 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا