soom_098 ss.mp3
3.99M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 98
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_098p2.pdf
190.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 98
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 قدر علی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
20- ghadre ali.mp3
746.9K
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 قدر علی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قدر علی
🔸 حضرت در آن خطبه معروف همّام گفت و گفت که آن شنونده «فَصَعِقَ هَمَّامٌ صَعْقَةً كَانَتْ نَفْسُهُ فِیهَا»[1] همان دم جان داد، چون هر کسی آن استعداد را ندارد که مستمع علی یا خطبه علی (سلام الله علیه) بشود و آرام بگیرد. بعضی از روح ها آماده پرواز هستند و وجود مبارک حضرت امیر هم فرمود: «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیل»؛[2] من بخواهم سخنرانی کنم سیل راه می اندازم، مثل آدم های معمولی نیستم!
🔸 این سلسله جبال البرز یک قد بلندی در وسط دارد به نام قلّه دماوند، چه در شرق این قلّه چه در غرب این قلّه باران متعددی می آید کسانی که در زیر این قلّه زندگی میکنند مستحضرند هر وقت باران تند می آید سیل است. حضرت فرمود من آن کوهی ام که «ینْحَدِرُ عَنِّی السَّیل». هر کوهی سیل ندارد، هر سخنگویی آن قدرت را ندارد که جان شنونده را بگیرد. فرمود: «وَ لَا یرْقَی إِلَی الطَّیر»، شما در این دامنه های کوه می بینید خیلی از این پرنده ها هستند روی آن کوه ها لانه دارند و پرواز می کنند؛ اما پرنده ای را ندیدید که بتواند روی قلّه دماوند بنشیند، از بس بلند است! فرمود نه پرنده می تواند پرواز کند و مرا بشناسد، نه کسی که در دامنه من هست می تواند آن سیل را تحمل کند.
[1]. نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه 193.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه3.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/09/23
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 عبد محض
🔹 مرحوم کاشف الغطاء یک «اصول دین» دارد که بحث کلامی است و یک «اصول فقه» دارد که بحث اصولی معروف است، بعداً وارد مسائل فقه می شوند؛ در جریان اینکه وجود مبارک حضرت امیر علم غیب داشتند، ایشان بحث مبسوطی دارد، بعد می فرمایند گزارش هایی که حضرت امیر به میثم تمّار دادند که فرمودند تو را به دار می زنند و آن درخت خرما را هم نشان میثم تمّار داد که تو را روی این درخت دار می زنند، همه را به او گفت: «و بصلب میثم التمّار و أراه النخلة التی یصلب علیها فكان ذلك من عبید اللّه بن زیاد لعنهما اللّه»، بعد فرمود: «و تقطیع یدی رُشید الهجری»، حضرت فرمود دو دست تو را قطع می کنند، دو پای تو را قطع می کنند و همین کار هم شده! «و بقتل قنبر فقتله الحجّاج [لعنة الله] و بأفعال الحجّاج التی صدرت منه»؛[1] چه کارهایی را که حجّاج ملعون می کند، همه را یکایک حضرت خبر داد و همه هم واقع شده است. این می شود علم غیب! این را همه دیدند و همه نقل کردند! شیعه دید، دوست دید، دشمن دید!
🔹 در اینکه اینها به اذن خدا همه چیز را می دانند، هیچ محذور عقلی ندارد! برای اینکه در محدودهٴ وجوب که نیست! در قرآن هم مُکرر فرمود: ﴿بِإِذْنِ اللَّهِ﴾،[2] به علم الهی است، این چه مشکلی دارد؟! اگر بگوییم که «متی شاؤوا»؛ هر وقت خواستند می بینند، بله هر وقت خواستند هم «باذن الله» است! هر وقت خواستند می دانند و هر وقت نخواستند مصلحت دور است؛ ولی به هر حال آن حصری که ﴿مَا أَدْرِی مَا یفْعَلُ بِی وَ لاَ بِكُمْ﴾[3] یعنی چه؟ یعنی «بالذات» نمی دانیم و «بالتبع» می دانیم؛ خدا یادت می دهد، درست است! آن که «بالذات» علیم است ذات اقدس الهی است، بله! شما با علم خود ذاتاً نمی توانید: ﴿مَا كُنتَ تَدْرِی مَا الْكِتَابُ وَ لاَ الْإِیمَانُ﴾؛[4] نمی دانستی ایمان چیست، نمی دانستی قرآن چیست، ما که یادت دادیم همه درست است! معنای امکان همین است! معنای مخلوق بودن همین است! معنای مخلوق بودن این است که تا به او یاد ندهند یاد نمی گیرد، این درست است.
🔹 آنها چه بدانند شهید می شوند اطاعت می کنند و چه بدانند که شهید نمی شوند اطاعت می کنند؛ این می شود تسلیم محض! آنجایی که می داند شهید می شود می رود، پس معلوم می شود «عبد محض» است. اگر کسی بخواهد بگوید «لیلةُ المبیت» برای آنها شرف نیست، باید گفت «لیلةُ المبیت» به همان اندازه شرف است که نوزده ماه رمضان شرف است، او «عبد محض» است! بداند کشته می شود می رود و بداند که کشته هم نمی شود می رود؛ می داند کشته نمی شود، ولی آماده است! این تسلیم محض بودن نشانهٴ کمال انسانیت است، «عبد محض» است! آنجا هم که صد درصد می داند کشته می شود؛ مانند وجود مبارک سیدالشهداء که اعلام کرده است! از همان اوّل، شش ماه قبل تصمیم گرفته که حج نرود، نه اینکه در بعضی کتب تاریخی نوشته شده که حج را تبدیل به عمره کرده است! این بحث، بحث فقهی است نه تاریخی! مقتلی نیست! آنها که با کتاب حج و روایات حج و نصوص باب حج آشنا هستند، می دانند که ائمه (علیهم السلام) فرمودند حضرت از همان اول قصد عمرهٴ مفرده داشت، نه اینکه قصد حج کرد و حج را تبدیل به عمره کرد! ایشان چندین ماه قبل می داند که روز عرفه باید برگردد، نه اینکه قصد حج داشت و حج را تبدیل به عمره کرد! از همان اوّل قصد عمره مفرده داشت، بعد صریحاً اعلام فرمود که تمام این اعضای من تکّه تکّه می شود! آنجا هم که می داند تکّه تکّه می شود می رود، آنجا هم که می داند نمی شود می رود؛ این معنای «عبد محض» بودن است.
[1]. كشف الغطاء عن مبهمات الشریعة الغراء (ط ـ الحدیثة)، ج1، ص106.
[2]. سوره بقره، آیات97 و 102 و 249 و 251؛ آل عمران، آیه49 و 145 و ... .
[3]. سوره احقاف، آیه9.
[4]. سوره شوری، آیه52.
#شهادت_میثم_تمار
#علم_به_غیب
#نشانه_کمال_انسانیت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه احقاف ـ جلسه 8
تاریخ: 1395/01/24
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fatir-17ms ss.mp3
6.14M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1392/09/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fater-17p2.pdf
249.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 17
تاریخ: 1392/09/17
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_099 ss.mp3
3.79M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 99
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_099p2.pdf
155.2K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 99
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ادبیات مع المعارف.mp3
1.01M
💠 روز بیست و سوم ماه #ذی_الحجه 1441
🔹 ادبیات مع المعارف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ادبیات مع المعارف
🔹 مرحوم آقا شیخ عباس قمی را خدا رحمت كند! ایشان در شرح حال خودش در آن فوائد رضویه می فرماید من در جوانی علاقه به ادبیات داشتم، افتادم در مقامات حریری و حمیدی و اینها؛ شاید كم و بیش مستحضر باشید این مقامات حریری و حمیدی بعضی فارسی است و بعضی عربی، اما اینها فولاد گونه نوشته شده، این طور نیست كه كسی بتواند مقامات حریری را همین طور مطالعه كند، دو طرفش باید پر از كتاب لغت باشد تا بتواند یك صفحه اش را مطالعه كند، اما گفت دفعتاً بیدار شدم كه این چه كاری است كه من دارم می كنم! من ادبیات می خواهم «منهای معارف» یا ادبیات می خواهم «مع المعارف»! مگر این مقامات حریری چیزی به من یاد می دهد؟! این درباره سورچرانی است و سفره چرانی و پذیرایی كردن و میهمانی و میهمان سرایی و چطوری میهمانی گرفتن و چقدر خوردن و اینهاست، یعنی گدایی، یعنی شكم چرانی، خب من بروم یك كتابی بخوانم كه هم ادبیات در آن باشد و هم معارف؛ لذا برنامههایم را از مقامات حریری به نهج البلاغه برگرداندم.
🔹 شما می بینید آثار عُجمه در نوشته های عربی مرحوم آقا شیخ عباس نیست یا خیلی كم است، این قلم های عربی او ـ نفس المأمور هم نوشته ـ نشان می دهد كه یك عربی نویس خوبی است، گفت من ادبیات را با معارف می طلبم نه ادبیات... . سبعه معلقه یك ادبیات آنچنانی است كه با ولیمه است، نهج البلاغه یك ادبیات این چنینی است؛ یعنی با عزیمه است.
🔹 خود وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) می فرماید بعضی از چیزها با هم جمع نمی شوند «لَا تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ»[1] «لَا تَجْتَمِعُ الْفِطْنَةُ وَ الْبِطْنَةُ»؛[2] چند چیز است فرمود با هم جمع نمی شوند، یك كسی بخواهد محقق بشود سورچرانی و میهمانی رفتن و پرخوری با تحقیق جمع نمی شود، اهل ولیمه بودن که فلان جا سور میدهند، فلان جا میهمانی است، امشب فلان جا سور فردا فلان جا سور این بخواهد آدم بشود نیست، كسی اهل عزیمت نباشد به جایی نمی رسد، پرخوری هم با فطانت جمع نمی شود. خب یك مقدار غذایی كه برای انسان كافی است همان را بخورد، بیش از آن مقدار جلوی هوش آدم را هم می گیرد، فرمود پرخوری با فطن و زیرك بودن جمع نمی شود، سورچرانی هم با عزم و تصمیم جمع نمی شود، این راه حضرت امیر بود.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه241.
[2]. غرر الحكم و درر الكلم، ص772.
#سال_روز_رحلت_حاج_شیخ_عباس_قمی
#اهل_عزم
#نهج_البلاغه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه هود ـ جلسه 91
تاریخ: 1383
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fatir-18ms ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fater-18p2.pdf
230.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_100 ss.mp3
4.16M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 100
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_100p2.pdf
158K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 100
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa