soom_198 ss.mp3
4.21M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 198
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_198p2.pdf
172.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 198
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_06ads ss.mp3
5.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1391/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_06p2.pdf
211.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 6
تاریخ: 1391/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 درد فراق
🔸 علاقه امام به شاگردانشان شبیه #علاقه یعقوب به یوسف (سلام الله علیهما) است. یك بیان نورانی قرآن كریم در جریان آن پدر و پسر نقل می كند كه مشابه همان جریان را وجود مبارك امام صادق درباره شاگردانش دارد. آن بیان نوارنی كه خدای سبحان درباره علاقه یعقوب به یوسف دارد آن است كه در #فراق_یوسف وجود مبارك یعقوب آن قدر متأثّر شد كه شكوه اش را به «الله» می برد كه ﴿إِنَّما أَشْكُوا بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾،[1] همین شِكوه را وجود مبارك امام صادق دارد؛ وقتی شاگردانش را می دید, به خدا عرض می كرد: «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی . . . فَلَیتَ هَذِهِ الطَّاغِیةَ أَذِنَ لِی فَأَتَّخِذَ قَصْراً فِی الطَّائِفِ فَسَكَنْتُهُ وَ أَسْكَنْتُكُمْ مَعِی»؛[2] ای كاش این نظام طاغوت منصور عباسی اجازه می داد من مدرسه ای می ساختم و شما را هم در آن مدرسه جا می دادم و این علوم را به شما منتقل می كردم. این شكوه وجود مبارك امام صادق به ذات اقدس الهی شبیه همان #شكوه حضرت یعقوب است. چرا وجود مبارك یعقوب به یوسف دل بسته بود؟ نه تنها برای اینكه فرزند او بود، برای اینكه او می توانست #جای_انبیا بنشیند و خودش از این نعمت طَرْفی ببندد و مانند آن كه ﴿أَشْكُو بَثِّی وَ حُزْنی إِلَی اللَّهِ﴾.
▫️ وجود مبارك امام صادق هم وقتی شاگردانش را می دید «أَشْكُو إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَحْدَتِی وَ تَقَلْقُلِی»؛ من دست تنها و در خانهام هستم، با این شاگردان متعدّدی كه حضرت تربیت كرد! این طور نبود كه نظیر حوزه های علمیه كنونی باشد كه صد نفر, دویست نفر, سیصد نفر كمتر و بیشتر پای منبر حضرت باشند؛ حضرت دو نفر, سه نفر, چهار نفر در طی این سالیان متمادی تربیت كرد که چهار هزار نفر شده است!
🔸 بنابراین شما الآن خدا را شاكر باشید، #فرزندان_امام_صادق هستید! این عزیزان, این فرزندان, این دختران, این پسران اینها هم شاگردان امام صادق اند و این معارف را از آن جا دارند یاد می گیرند و این نظام را به بركت همین علوم می شود حفظ كرد. هرگز امكانات رفاهی جامعه را متمدّن نمی كند! این #تمدن_ما_در_تدین_ماست و لاغیر! در بیانات نورانی همان حضرت و ائمه دیگر هم هست که فرمود: «إِنَّكُمْ لَنْ تَسَعُوا النَّاسَ بِأَمْوَالِكُمْ فَسَعُوهُمْ بِأَخْلَاقِكُم»؛[3] جامعه را با مال و اقتصاد نمی شود اداره كرد! این #اقتصاد_مقاومتی بخش وسیعش در #ادب و #فرهنگ و #علم و #اخلاق است. جامعه ای كه از نظر مال مرفّه است و از نظر اخلاق تهیدست است، دیگر متمدّن نیست!
[1] . سوره یوسف، آیه86.
[2] . الکافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص215.
[3] . من لا یحضره الفقیه، ج4، ص394.
#روز_دانشجو
#فرزندان_امام_صادق_علیه_السلام
#شاگرد_پروری
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار دانشجویان با حضرت استاد
تاریخ: 1394/05/17
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_199 ss.mp3
3M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 199
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_199p2.pdf
163.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 199
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_07ads ss.mp3
5.57M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1391/09/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_07p2.pdf
195.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1391/09/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-019 ss.mp3
6.04M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 19
تاریخ: 1399/09/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -019-p2.pdf
158.5K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 19
تاریخ: 1399/09/15
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
خبر عظیم.mp3
1.67M
💠 روز بیست و یکم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 خبر عظیم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 خبر عظیم
🔸 فرمود: ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾،[1] «تسائل» گاهی بین مؤمن و کافر است، گاهی بین مؤمنین است و گاهی بین کفار است؛ مسئله قیامت از مهمترین مسائلی است که آن روز محل تسائل بود. آن روز سؤال محوری مسئله #معاد بود، گرچه همیشه مسئله معاد هست؛ اما بعضی قبول داشتند، بعضی نکول داشتند، آن کسانی که نکول داشتند بعضی ها می گفتند مستحیل است و بعضی ها میگفتند مستبعد است؛ آنهایی که قبول داشتند در حد ضروری بودند، جسمانی بود، روحانی بود [و پرسش از] کیفیتش بود، پیرامون این موارد تسائل بود.
🔸 ابن اثیر، اینها سه برادر بودند و هر کدام یک کار علمی قابل توجهی کردند: یکی نهایه نوشت، یکی تاریخ نوشت و یکی هم العقد الفرید که کتاب ادبی است و در آن قصائص فراوانی را جمع کرد. ایشان نقل می کند که لوح قبر بعضی از بزرگان اسلامی این جمله بود: ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾[2] این حرف ها را در اول سنگ قبر می نوشتند، آن جا #خبر_مهمی است! این دستور دینی که به ما دادند و در این تابلوها نوشته، این مدرسه است. ما وقتی وارد قبرستان شدیم فاتحه ای می خوانیم و عرض ادبی می کنیم، این وظیفه ماست؛ اما یک سؤال و جوابی و یک گفتگویی هم داریم، در این تابلو یک سؤال و جوابی است: «یا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»[3]؛ شما را به «لا اله الا الله» قسم بگویید که آن جا چه خبر است؟ پس معلوم می شود که می توان با آنها #رابطه برقرار کرد. اگر ما با اموات رابطه برقرار نکنیم، فقط یک فاتحه بخوانیم و برگردیم، اینکه مدرسه نشد! اینکه مرحوم آقای #قاضی (رضوان الله تعالی علیه) بارها و مدت ها و ساعت ها در وادی السلام می رفت برای همین سؤال و جواب بود. این دستور دینی ما هست یا نیست؟ این ـ معاذ الله ـ لغو است؟ یا ما می توانیم مدرسه داشته باشیم، با اینها حرف بزنیم و چیزی یاد بگیریم؟ کسی که فقط برای فاتحه خواندن به قبرستان می رود خیلی با آنها فرقی ندارد، کسی که مدرسه می رود باید بالاخره چیزی یاد بگیرد! پس ما این طور می توانیم باشیم. در #لوح_قبر بسیاری از بزرگان [نوشته شده است] ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ این اول قبر نوشته می شد، حالا القاب و اینها که مشکل را حل نمی کند، ﴿عَمَّ یتَساءَلُونَ﴾؟ ﴿قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظیم ٭ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون﴾ که در بخش های دیگر است. ﴿الَّذی هُمْ فیهِ مُخْتَلِفُونَ﴾،[4] اختلاف هم قرآن کریم در سُور دیگر نقل می کند؛ بعضی گفتند مستحیل است ﴿إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفی خَلْقٍ جَدیدٍ﴾[5] بعضی می گفتند مستبعد است ﴿ذلِكَ رَجْعٌ بَعیدٌ﴾[6] استبعاد کردند نه استحاله، بعضی جسمانی قبول کردند، بعضی روحانی قبول کردند.
🔸 اصلاً مسئله #معاد برای ما مطرح نیست! درسش مطرح نیست، بحثش مطرح نیست، کیفیت مُردن مطرح نیست، ما فقط در حد عادی فکر می کنیم، این طور نیست! فرمود این مسئله خیلی مهم است! بعد برای اثبات مسئله فرمود عالم ریاضی است، عالم مثل حلقات ریاضی دقیق و منظم است، من این را بیخود خلق کردم که هر کسی بیاید بخورد و بمیرد و هر کاری می خواهد بکند، یا حساب و کتابی هست؟ فرمود این آسمان منظم! این زمین منظم! این خواب منظم! خواب چه عظمتی است؟ ﴿النَّوْمَ سُباتاً﴾،[7] بعد فرمود این خوابی که نعمت و برکت است باید مواظب باشید چشمتان را بگیرد، نه #چشمه_جانتان را!!
[1]. سوره نبأ، آیه1.
[2] . سوره ص، آیات 67 و 68.
[3]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص50؛ «عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ كُنْتُ مَعَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلَامْ فَمَرَّ بِالْمَقَابِرِ فَقَالَ عَلِی عَلَیهِ السَّلَامْ السَّلَام ُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه...».
[4] . سوره نبأ، آیه3.
[5] . سوره سبأ، آیه7.
[6] . سوره ق، آیه3.
[7] . سوره فرقان، آیه47.
#چشمه_جان
#معاد
#لوح_قبور
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نبأ ـ جلسه 1
تاریخ: 1398/08/18
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_200 ss.mp3
3.96M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 200
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_200p2.pdf
171.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 200
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_08ads ss.mp3
5.12M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1391/09/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross