صاحبان خشيت.mp3
1.01M
💠 روز بیست و ششم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 صاحبان خشيت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 صاحبان خشیت
🔸 در سوره مباركه «فاطر» كه فرمود: ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾، این ناظر به علمای فقه و اصول و امثال ذلك نیست؛ در اثر عموم یا اطلاقی كه این آیه دارد عالمان فقه و اصول را هم شامل می شود، ولی اصلِ سیاق آیه درباره عالمانی است كه یا مهندسی كشاورزی دارند یا ستاره شناس اند یا سایر رشته های تجربی را بلدند. در سوره «فاطر» آیه 27 و 28 این است: ﴿أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّماءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِیضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِیبُ سُودٌ ٭ وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذلِكَ إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ كسانی كه جامعه شناس اند، كسانی كه معدن شناس اند، كسانی كه زمین شناس اند، كسانی كه مهندسین كشاورزی اند، كسانی كه ستاره شناس اند، كسانی كه هواشناس اند؛ یعنی همین علوم تجربی!
▫️ فرمود اینها هم كه از خدا می ترسند، معلوم می شود اینها جزء #علوم_دینی است! اگر در ذیل آیه نَفْر آمده بود ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ انسان خیال می كرد كه این آیه مخصوص فقها و مفسّران و اصولیین و اینهاست، اما این آیه درباره مهندسان و منجّمان و ستاره شناسان و اینها آمده، به اطلاقی كه دارد فقها و اصولیین را هم شامل می شود.
🔸 این #نظم_دقیق_ریاضی كه از دورترین نقطه غرب این نسیم حركت می كند، بعد به صورت باد در می آید، درجه اش زیاد می شود، ابر تولید می شود، اینها نكاح می كنند، هنگام بارداری خدا برای اینها رَحِم قرار میدهند كه ﴿فَتَرَی الْوَدْقَ یخْرُجُ مِنْ خِلاَلِهِ﴾[1] اینها شلنگی نبارند قطره قطره ببارند، اگر كسی اینها را خوب درك كند، شب و روز #ساجد در پیشگاه حق است؛ این نظم دقیق تازه بشر پنج درصدش را فهمیده است! غرض این است كه ﴿إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ﴾ در كنار علوم مهندسی و كشاورزی و اینهاست.
[1] . سوره نور، آیه 43؛ سوره روم، آیه 48.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فاطر ـ جلسه 11
تاریخ: 1392/09/09
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_204 ss.mp3
3.26M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 204
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_204p2.pdf
146.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 204
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_12ads ss.mp3
5.79M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1391/09/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_12p2.pdf
197.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1391/09/27
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
دل شکسته.mp3
528.1K
💠 روز بیست و هفتم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 دل شکسته
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 دل شکسته
🔸 خدای سبحان گاهی مهمان پذیر است، گاهی مهمان می شود و گاهی هر دو.
▫️ گاهی مهمان پذیر است، مثل اینكه ماه مبارك رمضان تمام روزه دار ها به عنوان ضیوف الرحمان[1] مطرح اند؛ یعنی مهمانان الهی اند یا در سرزمین وحی حاجیان و معتمران اینها جزء ضیوف الرحمان[2] و مهمانان الهی هستند.
▫️ گاهی خدا مهمان می شود و افراد میزبان، فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ»[3] من مهمان هر #دل_شكسته ام، چون این دل شكسته به غیر خدا تكیه نمی كند و هیچ پناهگاهی ندارد. فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرَةِ قُلُوبُهُمْ» هر كسی دلش شكست ـ چون واقعاً انسان دل شكسته هیچ پناهگاهی ندارد جز اینكه «یا الله» بگوید ـ فرمود من آن جا حضور دارم و من مهمان آن دل هستم.
▫️ اگر كسی بیمار بود و #دل_شكسته بود و در سرزمین وحی بود یا شب قدر بود یا ماه مبارك رمضان بود هم از طرفی مهمان است و هم از طرفی مهماندار، بگوید «یا الله» می شنود!
[1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ … هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ ...».
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج4، ص189؛ «...أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلَام سُئِل ... قِیلَ لَهُ فَلِمَ حُرِّمَ الصِّیامُ أَیامَ التَّشْرِیقِ قَالَ لِأَنَّ الْقَوْمَ زُوَّارُ اللَّهِ وَ هُمْ فِی ضِیافَتِهِ وَ لَا یجْمُلُ بِمُضِیفٍ أَنْ یصَوِّمَ أَضْیافَه».
[3]. منیة المرید، ص123.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای فرهنگستان علوم پزشکی با حضرت استاد
تاریخ: 1392/08/30
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_204 ss.mp3
3.26M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 204
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_204p2.pdf
146.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 204
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_13ads ss.mp3
6.38M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/09/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_13p2.pdf
233.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1391/09/28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-024 ss.mp3
7.02M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 24
تاریخ: 1399/09/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -024-p2.pdf
185K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 24
تاریخ: 1399/09/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
مصادیق کوثر.mp3
1.62M
💠 روز بیست و هشتم ماه #ربیع_الثانی 1442
◻️ مصادیق کوثر
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مصادیق کوثر
◻️ چند نكته را سودمند است كه [باید] در نظر داشته باشیم. نكته اول آن است كه شناسایی بقاع و قبور متبرّكه امامزادگان #تفسیر_عملی سوره مباركه #كوثر است. اگر ذات اقدس الهی در سوره مباركه كوثر [فرمود] ﴿إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ﴾،[1] برای كوثر مصادیق فراوانی ذكر شده است؛ حقیقت #قرآن هست، حقیقت #ولایت هست، حقیقت #امامت، #خلافت و مانند آن خواهد بود، اما آنچه با زمینه نزول این سوره مباركه تناسب دارد و در ذیل این سوره هم به آن زمینه اشاره شده است ﴿إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴾،[2] آن است كه دوده طه و اُسره یس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) ـ كوثر یعنی ـ مانا و پویایند و تا قیامت این دودمان می ماند. نام مبارك اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) #ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به عنوان بقیة الله مطرح خواهد بود، بنابراین شناخت این بقاع متبرّك و قبور پربركت #تفسیر_عملی سوره كوثر است.
◻️ نكته دوم آن است كه باید خیلی دقیق بود تا بیگانه ای وارد نشود و آشنایی خارج نگردد، اگر دقیق نباشیم و بیگانه ای به این حرم امن راه پیدا كند یا آشنایی از این حرم امن خارج بشود یك خسارتی است در تفسیر سوره #كوثر.
◻️ نكته سوم آن است كه ما باید كاملاً بررسی كنیم تفاوت بین تكاثر و كوثر در چیست؟ آن كثرتی كه به #وحدت ختم نشود، آن كثرتی كه از وحدت دلمایه نگیرد و آن كثرتی كه ما را به #توحید نرساند تكاثر مذموم می شود. آن كثرتی كه هم از وحدت نشأت گرفته و هم به وحدت می رسد و در راستای توحید ذات اقدس الهی است كه به وسیله قرآن و عترت معصومین (علیهم السلام) به ما تلقین شده است آن #كوثر می شود.
🔹 مطلب بعدی آن است كه این بزرگواران #كوثر بودنشان در حیات و ممات محفوظ است. تكاثر می میرد، ولی #كوثر نمی میرد، بلكه تكاثر در زمان حیاتش مرده است و كوثر بعد از مرگ هم زنده است بلكه اصلاً مرگ ندارد. این ذوات قدسی كه كوثر الهی اند مشمول ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[3] هستند، البته معصوم های آنها در قلّه قرار دارند، عادل های آنها در مراحل میانی قرار دارند و شاگردان آنها در مراحل ابتدایی؛ به هر تقدیر محیای اینها محیای دینی بود و ممات اینها ممات دینی بود. اینها ناشران علوم اهل بیت بودند، اسامی حسنای اهل بیت (علیهم السلام) را، روش و منش آن ذوات مقدس را برای منطقه خود تبیین كردند و آنها هم تشیع را پذیرفتند و ولایتمدار شدند. ممات اینها هم بركت است، قبر اینها هم «رَوضهٌ مِن رِیاضِ الجَنَّة».
[1]. سوره کوثر، آیه1.
[2]. سوره کوثر، آیه3.
[3]. سوره انعام، آیه162.
#سالروز_وفات_موسی_مبرقع_علیه_السلام
#دودمان_یس
#تفسیر_عملی_سوره_کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امامزاادگان
تاریخ: 1390/11/30
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_205 ss.mp3
3.9M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 205
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross