eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز نهم ماه 1443 🔸 روز نهم ربیع الاول 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 روز نهم ربیع الاول 🔸 همه ما موظف هستیم که عادل باشیم. ما در مکتب خود راه‌ های فراوانی داریم برای احراز ؛ تنها ترس از جهنم یا شوق به بهشت نیست، چیزهای فراوانی داریم که علل و عوامل عادل شدن انسان است. یکی مسئله است، حیا از بهترین فضایل هست و الآن که روز نهم ربیع المولود است، اولین روز امامت حضرت است، تمام مسئولیت‌ ها به عهده آقاست. ما هم با جان و دل امامت حضرت را پذیرفتیم. یک وقت است به آدم می ‌گویند گناه نکنید! عذاب جهنم است، آن هست ولی خیلی ارزش ندارد که «خَوْفاً مِنَ النَّارِ»[1] باشد؛ اما خود ذات أقدس الهی اول ما را از راه حیا متخلّق کرده است. در بخش پایانی همین سوره «علق»، اصلاً سخن از جهنم و اینها نیست، ما را به حیا دعوت کردند، فرمودند گناه نکنید و پرهیز کنید: ﴿أَ لَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یری﴾. برای نیل به مقام عدالت، حیا سهم تعیین‌ کننده دارد، فرمود انسان خجالت نمی ‌کشد که خدا دارد او را می ‌بیند؟! اگر کسی در حضور ما باشد یا ما در حضور او باشیم، به هر حال حیا داریم، این حیا نعمت خوبی است! الآن ما در مشهد و محضر وجود مبارک حضرت هستیم، فرق نمی ‌کند؛ حالا چه کوچک، چه بزرگ؛ ﴿وَ آتَیناهُ الْحُكْمَ صَبِیا﴾،[2] گرچه همه ائمه (علیهم السلام) می ‌بینند برابر آیه مبارکه سوره «توبه»، فرمود: ﴿وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ﴾؛[3] فرمود هر کاری می ‌خواهید بکنید بکنید، الله می ‌بیند، رسول خدا می ‌بیند، مؤمنون می ‌بینند که منظور اهل بیت (علیهم السلام) است، همه می ‌بینند! چه زنده و چه غیر زنده؛ اما آن‌که ما مسئول هستیم و او تنگاتنگ می ‌بیند، وجود مبارک حضرت است. آدم این را اگر باور بکند؛ هم جزء است، هم حتماً عادل می ‌شود. حیا نعمت خوبی است، خجالت کشیدن چیز خوبی است، اینها هم هستند. 🔸 ﴿فَسَیرَی﴾[4] این «سین»، «سین» تحقیق است، «سین» تسویف نیست. این «سین» در برابر «سوف» نیست که بعدها خدا می ‌بیند. در سوره مبارکه «یونس» دارد که همین که می‌خواهید وارد کار بشوید: ﴿ما تَكُونُ فی‏ شَأْنٍ وَ ما تَتْلُوا مِنْهُ مِنْ قُرْآنٍ ... إِلاَّ كُنَّا عَلَیكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفیضُونَ فیهِ﴾؛ همین که بخواهید وارد بشوید ما می ‌بینیم. این «سین»، «سین» تحقیق است نه تسویف. اکنون همین که بخواهیم وارد بشویم وجود مبارک حضرت می ‌بیند، این می ‌شود ؛ حداقل آن این است! این کمک می ‌کند در عدالت انسان که انسان را واقعاً عادل نگه می ‌دارد. الآن اگر کسی بخواهد برای خودش اربعین حساب بکند یا اهل محاسبه باشد، همین را می ‌تواند جزء محاسبه قرار بدهد. آن‌ وقت در غیاب حضرت، چهارتا اشک بریزد این اشک، است، برای اینکه انسان در حضور او حرمتش را نگه نداشت، حالا چه اشکی بریزد؟! ما برای اینکه بدانیم اشکمان صادق است یا کاذب، ناله ما صادق است یا ناله ما کاذب، همین ‌طور است. از کار ساخته است، از کار ساخته است. باور بکنیم که حضرت می‌ بیند و ما هم در حضور حضرت هستیم و مسئول هستیم! بنابراین این تبریکی که به یکدیگر می‌ گوییم که اولین روز امامت وجود مبارک حضرت است، برای ما می ‌تواند این درس را داشته باشد که ما او را مشاهده بکنیم. [1]. علل الشرائع، ج1، ص57. [2]. سوره مریم، آیه12. [3]. سوره توبه, آیه105. [4]. سوره توبه، آیه105. 📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 147 تاریخ: 1395/09/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 135 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_135p2.pdf
150.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 135 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 21 تاریخ: 1389/07/21 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دهم ماه 1443 🔸 ازدواج در سایه عقل و عدل 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 ازدواج در سایه عقل و عدل 🔸 زن و شوهر مکمّل یکدیگرند، باید یکدیگر را خوب درک کنند؛ در رفتار و گفتار حرفی نزنند که خدای ناکرده به حرمت دیگری بربخورد، را حفظ بکنند. خانم توقعش در برابر شوهر باشد، شوهر برابر امکاناتی که دارد خواسته ‌های خانم را برآورده کند، این یک زندگی معقولی است و آن است که زندگی را اداره می ‌کند، گوارا می‌ شود؛ فرزندی هم که ذات اقدس الهی به این خانواده می ‌دهد، باعث دلگرمی پدر و مادر می‌شود. فرزند که آمد کل زندگی را دگرگون می ‌کند، است! بنابراین اولین وظیفه ما ماست، ماست، حرفی نزنیم که دیگری برنجد، حرفی نزنیم که آسایش او را بهم بزند، سعی کنیم رضای یکدیگر را که در آن است حفظ بکنیم. 🔸 مطلب اساسی این است که ائمه (علیهم السلام) سعی کردند اساس خانواده را با سامان ببخشند. امام جواد (سلام الله علیه) در هنگام عقدش یک خطبه‌ ای خواندند. مستحب است که قبل از عقد یک خطبه‌ ای خوانده بشود که احکام زناشویی، شرایط نکاح، کیفیت همسرداری، کیفیت تشکیل زندگی گفته بشود. آنجا وجود مبارک امام جواد خطبه ای که خواندند در آستانه عقد فرمودند: «أَنَّ لِكُلِّ زَوْجَةٍ صَدَاقاً»؛[1] یعنی هر زنی یک مهریه ‌ای دارد. «وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ أَمْوَالَنَا فِی الْآخِرَةِ مُؤَجَّلَةً مَذْخُورَةً»؛ ما اموال فراوانی پیش خدا ذخیره کرده داریم. این طور نیست که دست ما خالی باشد، اما بسیاری از اینها را در راه خدا صرف کردیم. مهریه ‌ای به آن صورت مهریه کلان نداریم که بدهیم «وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ أَمْوَالَنَا فِی الْآخِرَةِ مُؤَجَّلَةً مَذْخُورَةً ... وَ قَدْ أَمْهَرْتُ ابْنَتَكَ‏ الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ‏ وَ هِی مُنَاجَاةٌ دَفَعَهَا إِلَی أَبِی»؛ یعنی فرمود همسر که بدون مهریه نمی‌ شود، من مهریه همسرم را چند نسخه خطی است از پدرم امام رضا (سلام الله علیه) به ما ارث رسیده است من این مناجات را «الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ»، این را مهریه همسرم قرار می ‌دهم. فرمود: «وَ قَدْ أَمْهَرْتُ ابْنَتَكَ‏ الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ‏ وَ هِی مُنَاجَاةٌ دَفَعَهَا إِلَی أَبِی»؛ این بخشی از این مناجات ‌ها را مرحوم محدث قمی در حاشیه مفاتیح نقل کرده: «الادعیة الوسائل الی المسائل». 🔸 غرض این است که امامان که هستند این جور زندگی کردند و برکات را هم با همین وضع بیان کردند. ما امیدواریم که برای همه جوان‌ های پیرو قرآن و عترت خیر و صلاح و فلاح مقرّر بشود که زندگی خوبی داشته باشید، دیگران هم تأسّی کنند، نگذارند سنّ ازدواج بالا برود، اگر بالا رفت به مصلحت آنها نیست، خدای سبحان برای هر کسی یک سنّی قرار داد، حکمی قرار داد که ـ إن ‌شاء الله ـ امیدواریم جامعه ما به آن صورت حرکت کند. [1] . بحار الأنوار، ج50، ص73؛ مهج الدعوات و منهج العبادات، ص258. 📚 مراسم خطبه عقد تاریخ: 1396/12/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 136 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_136p2.pdf
167.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 136 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1389/07/24 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز یازدهم ماه 1443 🔹 عناصر محوری كارگزاران 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناصر محوری كارگزاران 🔹 یك مسئله مدیریتی، كلامی و غیر كلامی است در این آیه است؛ آن مسئله مدیریتی كه در آیه است [این است که] عرض كرد: ﴿وَ إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾[1] كسانی در خدمت سلیمان (سلام الله علیه) بودند و كارگزاران آن حضرت بودند این دو ویژگی را داشتند كه هم در كارشان كارشناس و و مقتدر بودند و هم و پاك بودند؛ این دو ركن, دو عنصر محوری یك كارگزار است. اگر كسی مدیر لایق نباشد مدبّر لایق نباشد در آن كار كارآمد نباشد موفق نیست، اگر كارآمد بود ولی امین و پاك نبود موفق نیست. اگر قرآن كریم سیاست را كارگزاری را مدیریت و مدبریت را مطرح می ‌كند، می ‌گوید هر كسی در هر سِمتی كه است این دو وصف عنصری را باید داشته باشد؛ یعنی در آن كار كارآمد باشد (یك) و پاك باشد (دو) ﴿إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾. 🔹 مشابه این بحث در جریان سوره مباركه «یوسف» گذشت؛ در سوره «یوسف» آیه 55 هم وجود مبارك یوسف فرمود در شرایطی كه مصر گرفتار گرانی و قحطی و خشكسالی است و مردم در زحمت‌ اند این احتیاج دارد به یك مسئول اقتصادی كه هم كارشناس خوب باشد بتواند كشور را در حال بحران اقتصادی اداره كند و هم پاك باشد و من هر دو صفت را دارم در آیه 55 سوره مباركه «یوسف» فرمود: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾ چرا برای اینكه ﴿إِنِّی حَفِیظٌ﴾ (یك)، ﴿عَلِیمٌ﴾ (دو)، من اموال را خوب حفظ می ‌كنم و كارشناس هم هستم، گاهی آن پاك بودن بر كارشناسی مقدم است و گاهی نیرومندی بر پاك بودن! این مربوط به رعایت فواصل آیات است، گاهی قوی بر امین مقدم است، گاهی حفیظ كه به معنای امین است بر علیم مقدم ذكر می ‌شود. وجود مبارك یوسف فرمود كشور را كسانی اداره می ‌كنند كه داشته باشند عنصر اول و باشند عنصر دوم و من این دو سِمت را دارم در حالی كه مصر قحطی ‌زده است یك مسئول اقتصادی چون یوسف لازم دارد ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾ خب اگر كسی بخواهد یك داشته باشد راهش همین است؛ ولی اگر قرآن بخوانیم و به دستور قرآن عمل نكنیم خب مشكلات فراوانی دارد. بالأخره یا انسان است یا جن, جن هم یا مسلمان است یا كافر, جنّ كافر كه این حرف را نمی ‌زند اگر كسی مسلمان شد ولو جن هم كه باشد نباید به كشور بكند! [1] . سوره نمل، آیه39. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 137 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_137p2.pdf
190.2K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 137 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا