eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ازدواج در سایه عقل و عدل 🔸 زن و شوهر مکمّل یکدیگرند، باید یکدیگر را خوب درک کنند؛ در رفتار و گفتار حرفی نزنند که خدای ناکرده به حرمت دیگری بربخورد، را حفظ بکنند. خانم توقعش در برابر شوهر باشد، شوهر برابر امکاناتی که دارد خواسته ‌های خانم را برآورده کند، این یک زندگی معقولی است و آن است که زندگی را اداره می ‌کند، گوارا می‌ شود؛ فرزندی هم که ذات اقدس الهی به این خانواده می ‌دهد، باعث دلگرمی پدر و مادر می‌شود. فرزند که آمد کل زندگی را دگرگون می ‌کند، است! بنابراین اولین وظیفه ما ماست، ماست، حرفی نزنیم که دیگری برنجد، حرفی نزنیم که آسایش او را بهم بزند، سعی کنیم رضای یکدیگر را که در آن است حفظ بکنیم. 🔸 مطلب اساسی این است که ائمه (علیهم السلام) سعی کردند اساس خانواده را با سامان ببخشند. امام جواد (سلام الله علیه) در هنگام عقدش یک خطبه‌ ای خواندند. مستحب است که قبل از عقد یک خطبه‌ ای خوانده بشود که احکام زناشویی، شرایط نکاح، کیفیت همسرداری، کیفیت تشکیل زندگی گفته بشود. آنجا وجود مبارک امام جواد خطبه ای که خواندند در آستانه عقد فرمودند: «أَنَّ لِكُلِّ زَوْجَةٍ صَدَاقاً»؛[1] یعنی هر زنی یک مهریه ‌ای دارد. «وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ أَمْوَالَنَا فِی الْآخِرَةِ مُؤَجَّلَةً مَذْخُورَةً»؛ ما اموال فراوانی پیش خدا ذخیره کرده داریم. این طور نیست که دست ما خالی باشد، اما بسیاری از اینها را در راه خدا صرف کردیم. مهریه ‌ای به آن صورت مهریه کلان نداریم که بدهیم «وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ أَمْوَالَنَا فِی الْآخِرَةِ مُؤَجَّلَةً مَذْخُورَةً ... وَ قَدْ أَمْهَرْتُ ابْنَتَكَ‏ الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ‏ وَ هِی مُنَاجَاةٌ دَفَعَهَا إِلَی أَبِی»؛ یعنی فرمود همسر که بدون مهریه نمی‌ شود، من مهریه همسرم را چند نسخه خطی است از پدرم امام رضا (سلام الله علیه) به ما ارث رسیده است من این مناجات را «الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ»، این را مهریه همسرم قرار می ‌دهم. فرمود: «وَ قَدْ أَمْهَرْتُ ابْنَتَكَ‏ الْوَسَائِلَ‏ إِلَی‏ الْمَسَائِلِ‏ وَ هِی مُنَاجَاةٌ دَفَعَهَا إِلَی أَبِی»؛ این بخشی از این مناجات ‌ها را مرحوم محدث قمی در حاشیه مفاتیح نقل کرده: «الادعیة الوسائل الی المسائل». 🔸 غرض این است که امامان که هستند این جور زندگی کردند و برکات را هم با همین وضع بیان کردند. ما امیدواریم که برای همه جوان‌ های پیرو قرآن و عترت خیر و صلاح و فلاح مقرّر بشود که زندگی خوبی داشته باشید، دیگران هم تأسّی کنند، نگذارند سنّ ازدواج بالا برود، اگر بالا رفت به مصلحت آنها نیست، خدای سبحان برای هر کسی یک سنّی قرار داد، حکمی قرار داد که ـ إن ‌شاء الله ـ امیدواریم جامعه ما به آن صورت حرکت کند. [1] . بحار الأنوار، ج50، ص73؛ مهج الدعوات و منهج العبادات، ص258. 📚 مراسم خطبه عقد تاریخ: 1396/12/17 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 136 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_136p2.pdf
167.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 136 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1389/07/24 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز یازدهم ماه 1443 🔹 عناصر محوری كارگزاران 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 عناصر محوری كارگزاران 🔹 یك مسئله مدیریتی، كلامی و غیر كلامی است در این آیه است؛ آن مسئله مدیریتی كه در آیه است [این است که] عرض كرد: ﴿وَ إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾[1] كسانی در خدمت سلیمان (سلام الله علیه) بودند و كارگزاران آن حضرت بودند این دو ویژگی را داشتند كه هم در كارشان كارشناس و و مقتدر بودند و هم و پاك بودند؛ این دو ركن, دو عنصر محوری یك كارگزار است. اگر كسی مدیر لایق نباشد مدبّر لایق نباشد در آن كار كارآمد نباشد موفق نیست، اگر كارآمد بود ولی امین و پاك نبود موفق نیست. اگر قرآن كریم سیاست را كارگزاری را مدیریت و مدبریت را مطرح می ‌كند، می ‌گوید هر كسی در هر سِمتی كه است این دو وصف عنصری را باید داشته باشد؛ یعنی در آن كار كارآمد باشد (یك) و پاك باشد (دو) ﴿إِنِّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِینٌ﴾. 🔹 مشابه این بحث در جریان سوره مباركه «یوسف» گذشت؛ در سوره «یوسف» آیه 55 هم وجود مبارك یوسف فرمود در شرایطی كه مصر گرفتار گرانی و قحطی و خشكسالی است و مردم در زحمت‌ اند این احتیاج دارد به یك مسئول اقتصادی كه هم كارشناس خوب باشد بتواند كشور را در حال بحران اقتصادی اداره كند و هم پاك باشد و من هر دو صفت را دارم در آیه 55 سوره مباركه «یوسف» فرمود: ﴿قَالَ اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ﴾ چرا برای اینكه ﴿إِنِّی حَفِیظٌ﴾ (یك)، ﴿عَلِیمٌ﴾ (دو)، من اموال را خوب حفظ می ‌كنم و كارشناس هم هستم، گاهی آن پاك بودن بر كارشناسی مقدم است و گاهی نیرومندی بر پاك بودن! این مربوط به رعایت فواصل آیات است، گاهی قوی بر امین مقدم است، گاهی حفیظ كه به معنای امین است بر علیم مقدم ذكر می ‌شود. وجود مبارك یوسف فرمود كشور را كسانی اداره می ‌كنند كه داشته باشند عنصر اول و باشند عنصر دوم و من این دو سِمت را دارم در حالی كه مصر قحطی ‌زده است یك مسئول اقتصادی چون یوسف لازم دارد ﴿اجْعَلْنِی عَلَی خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ﴾ خب اگر كسی بخواهد یك داشته باشد راهش همین است؛ ولی اگر قرآن بخوانیم و به دستور قرآن عمل نكنیم خب مشكلات فراوانی دارد. بالأخره یا انسان است یا جن, جن هم یا مسلمان است یا كافر, جنّ كافر كه این حرف را نمی ‌زند اگر كسی مسلمان شد ولو جن هم كه باشد نباید به كشور بكند! [1] . سوره نمل، آیه39. 📚 سوره مبارکه نمل جلسه 13 تاریخ: 1391/02/31 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 137 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_137p2.pdf
190.2K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 137 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1389/07/25 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم... . 👇👇👇👇👇
💠 کرامت وحدت 🔸 بهترین دستوری كه دین به ما داده است، است؛ هیچ وقت كینه كسی را در دل نداشته باشیم. به ما خدای سبحان فرمود من بهشت را خلق كردم، بهشت خصوصیاتی دارد، شما جامعه ‌تان را می ‌توانید؛ بسازید؛ این را در قرآن مشخص كرد، بهشت جایی است كه دیگر معادل ندارد. فرمود بهشت اوصافی دارد, مردانی دارد, طرز زندگی هست؛ شما می ‌توانید در دنیا آن شهرتان, آن محلّتان را یك بهشت كوچك بسازید. فرمود در بهشت هیچ كسی با هم اختلاف ندارند؛ اگر چنانچه مطلبی هست، آرام حل می ‌كنند، كینه كسی در دل نیست، فرمود: هیچ بهشتی ای با بهشتی دیگر كینه ندارد, اگر یك اختلاف باشد، حل می ‌كنند، آن‌جا اختلافی در كار نیست. 🔸 فرمود، مردان با نماز, ، جامعه خود را مثل بهشت می‌ سازند؛ فرمود اینها می ‌گویند: «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾،[1] این را در دنیا می ‌گویند! با خدا مناجات می ‌كنند، می‌گویند خدایا كینه هیچ كسی را در دل ما قرار نده! یعنی ما می‌ خواهیم؛ مثل یک بهشت زندگی كنیم, از این بهتر! چرا قرآن كریم بهشت را آن ‌طور معرفی كرد، بعد فرمود، یك عده در دنیا هستند كه همان را می ‌زنند. اگر ما نه بی راهه برویم و نه راه كسی را ببندیم، كسی با ما اختلاف ندارد، ما هم با كسی كینه نداریم، این زندگی می ‌شود راحت! «ربّنا»، ﴿لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾، این كم كرامتی نیست! [1]. سوره حشر، آیه10. آپارات با کیفیت مناسب: https://aparat.com/v/hs9VX 📚 سخنرانی عمومی در دماوند تاریخ: 1396/06/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 روز دوازدهم ماه 1443 🔸 سنّت الهی در وحدت 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 سنّت الهی در وحدت 🔸 است، ما بیش از هر چیزی نیازمند به وحدتیم. مشكلات علمی را انسان می‌تواند با تدوین كتاب های علمی حل كند و در هیچ جا مخصوصاً در ایران اسلامی شما نمی ‌یابید كسانی كه نسبت به بی ارادت باشند. حالا ممكن است آن مقامات خاص ولایت و امامت را درست ارزیابی نكرده باشند؛ اما نسبت به اینها ارادتمندند. دوستی اینها را پیغمبر می ‌دانند ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾[1] این را فخر رازی[2] گفته بسیاری از بزرگان اهل سنت گفتند این را هم قبول كردند برادران اهل سنت كه بیت مزد رسالت پیامبر است. خب وقتی ما یك دوست مشتركی داریم فرمایشات آنها، كلمات آنها، رهبری ها و هدایت های آنها برای همه ما خواهد بود. بنابراین ضمن حفظ آن معارف كلامی، ما وحدت خودمان را هم حفظ می كنیم. 🔸 چند بیان نورانی در نهج ‌البلاغه است كه وجود مبارك حضرت امیر ـ در یكی از نامه نوشت ـ فرمود در امت رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) هیچ كس نیست «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا مِنِّی»[3] این امت «مِنِّی»؛ فرمود از من حریص ‌تر كه جامعه را یكسان نگه بدارد نمی ‌یابی! فرمود بیش از همه و پیش از همه من داعی دارم، این نسبت به دیگران كه او را قبول نداشتند مرقوم فرمود. این نامه‌ها را حتما در نهج ‌البلاغه ملاحظه بفرمایید، فرمود: «وَلَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ وَأُلْفَتِهَا» آن حضرت «مِنِّی»، بعد در آن خطبه معروف دیگر كه فرمود: «وَ الْزَمُوا السَّوَادَ الْأَعْظَمَ فَإِنَّ یدَ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ»؛[4] فرمود از جامعه جدا نشوید، اختلاف نیندازید، اختلاف نكنید، داعی اختلاف نداشته باشید، در آنجا فرمود بدانید هیچ امتی با اختلاف به مقصد نمی‌ رسد! بعد یك بیانی دارد كه به ما می ‌فهماند این را حضرت آن علم به دارد، نه به تجارت تاریخی. فرمود: «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ‏ مَضَى‏ وَ لَا مِمَّنْ‏ بَقِی»؛[5] فرمود ذات اقدس الهی هیچ امتی را با تفرقه خیر نداد، اگر دو نفر در یك روستا یا در یك بخش یا در یك شهر یا در یك شهرستان یا در یك استان یا در یك كشور خدای ناكرده با هم اختلاف داشته باشند ؛ فرمود خدای سبحان هیچ كسی را در اثر اختلاف خیر نداد، نه در گذشته نه در آینده. گذشته را حالا ممكن است انسان بر اساس تجربه ‌های تاریخی بیان كند، اما آینده چه؟ یعنی این است «وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ» با تفرقه و اختلاف «خَیراً مِمَّنْ‏ مَضَى‏ وَ لَا مِمَّنْ‏ بَقِی». [1] . سوره شوری، آیه23. [2] . تفسیر الکبیر، ج27، ص596. [3] . نهج البلاغه، نامه78. [4] . نهج البلاغه، خطبه127. [5] . نهج البلاغه، خطبه176. 📚 سخنرانی در جمع طلاب شهرستان کامیاران تاریخ: 1385/01/26 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 138 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_138p2.pdf
173.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 138 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا