eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
10.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1.3هزار ویدیو
4.6هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
Furqan_22p2.pdf
206.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 22 تاریخ: 1390/11/29 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 مفاتیح الحیات هر روز با مفاتیح الحیات در کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی: 👇👇👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra 🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 اقتدار ملی وقتی نظام، نظام مردمی شد گرچه مشروعیت را از اسلام می ‌گیرد، ولی قدرت و را از مردم دریافت می ‌كند و اگر رهبر جامعه معصوم باشد، پیغمبر یا امام (سلام الله علیهم) باشد، اگر بنای او بر اعجاز نباشد نظیر ولی عصر (ارواحنا فداه) ـ كه آن هم با حضور مردمی تأمین است ـ اقتدارش به وابسته است. 📚 .خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1377/08/01 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
j-101 1400-03-04 ss.mp3
7.44M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 101 تاریخ: 1400/03/04 : جلسه 100 به علت نقص فنی فردا بارگذاری می شود. 🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -101-p2.pdf
170.7K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 101 تاریخ: 1400/03/04 : جلسه 100 به علت نقص فنی فردا بارگذاری می شود. 🆔 @a_javadiamoli_doross
✳️اطلاعیه در مورد اخبار مرتبط با آیت الله العظمی جوادی آملی پایگاه اطلاع رسانی اسراء: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می رساند که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی های حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله)، از طریق پایگاه اطلاع رسانی بنیاد اسراء به آدرس news.esra.ir به آگاهی می رسد و تنها اخبار منعکس شده در کانال و سایت رسمی بنیاد اسراء مورد تایید می باشد. 🔷امید است همگان، خصوصا اصحاب رسانه، در جهت ایجاد جامعه متعالی که بر مبنای صدق، عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی بنا می شود، حرکت نمایند. انشاء الله 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مدرسه 🔹 اینكه می ‌گویند شما بروید قبرستان زیارت بكنید، هم انسان متنبّه می ‌شود هم قبرستان است! بیش از آن مقداری كه انسان از حوزه و دانشگاه درس می ‌گیرد، از قبرستان باید بگیرد. 🔹 اینكه ما دستور داریم برویم قبرستان برای چند نكته است: یكی است. دوم برای گذشته‌ ها است. اما سومی كه از هر دو مهم‌تر است این است كه دعایی دارد, دستوری دارد ما با این مُرده ‌ها بعد از سلام و عرض ادب حرف می ‌زنیم، قسم می ‌دهیم و می ‌گوییم شما را به خدا قسم بگویید آن جا چه خبر است؟! «اَلسَّلَامُ عَلَی أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ مِنْ أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ یا أَهْلَ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ بِحَقِّ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ كَیفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏».[1] 🔹 این حرف سعدی و امثال سعدی نیست كه «آن را كه خبر شد خبری باز نیامد»،[2] به ما گفتند تو برو سؤال بكن اگر دهنت پاك باشد جواب می ‌شنوی! آدم را بیدار می ‌كند! یك كافی است كه چندین سال انسان را نگه بدارد! یك خواب صادق كه آدم صحنه‌ ای را ببیند، را ببیند, را ببیند, را ببیند, بستگانش را در خواب ببیند, صحنه را برایش تشریح بكنند این [شخص] مدّت‌ها آرام است. به ما گفتند آنها را قسم بدهید بگویید شما را به خدا قسم آن جا چه خبر است، این می‌ شود. [1]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص50؛ «عَنْ أَصْبَغَ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ‏ كُنْتُ مَعَ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلَامْ فَمَرَّ بِالْمَقَابِرِ فَقَالَ عَلِی عَلَیهِ السَّلَامْ السَّلَام ُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه‏...». [2]. گلستان سعدی, دیباچه. : https://www.aparat.com/v/CE49b 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/11/06 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_027 ay sss.mp3
2.74M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 27 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_027p2.pdf
150.3K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 27 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Furqan_23p2.pdf
213.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 23 تاریخ: 1390/11/30 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سید الشهدا ▪️ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَمَّ رَسُولِ اللّٰه صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَيْرَ الشُّهَداءِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَسَدَ اللّٰهِ وَأَسَدَ رَسُولِهِ 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 رحمت رحمانیه ▪️ «الرحمٰن» که رحمت رحمانیه است: «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ء»،[1] یک‌جا جای سوخت و سوز است، یک‌جا جای بهشت برای مؤمنین و متقیان و اینهاست. جهنم است، عدل که نمی ‌شود بی ‌رحمت باشد! چه کسی جهنم را رَسم کرد؟ چه کسی اینجا را جهنم کرد؟ برای چه اینجا را جهنم کرد؟ ﴿إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمینَ مُنْتَقِمُونَ﴾،[2] پس جهنم درست است نسبت به بهشت که حساب می ‌شود جای بدی است؛ اما وقتی در نقشه عالم که حساب می ‌کنید، جای عدل است. که بد نیست! ▫️ فرمود من این هستم که ‏﴿رَحْمَتی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ءٍ﴾،[3] تو هم که خلیفه من هستی، تو هم که ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[4] در قرآن کریم است که من ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾ فرستادم. آن که ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[5] است، باید نقشه جهانی بکشد؛ لذا فرمود: ﴿فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً﴾؛ مثل یونس باشی، قهر بکنی، فاصله بگیری، اینها نباشد! با همین کفّار اداره کن؛ لذا وجود مبارک حضرت بعد از جریان فتح مکه فرمود: «إذهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»،[6] این می ‌شود عدل! این می‌ شود رحمت! ▫️ فرمود مگر نمی‌خواهی من باشی؟ من چه کاره هستم؟ در عالم چه طور می ‌کنم؟ من عالم را با قهر اداره می‌ کنم؟ نه. یک‌جا قهر، یک‌جا مِهر؟ نه. آنجا که قهر است، نقشه را رحمت می ‌کشد، این از آن غرر بیانات امام سجاد (سلام الله علیه) است: «أَنْتَ الَّذِی تَسْعَی رَحْمَتُهُ أَمَامَ غَضَبِه‏».[7] چقدر این حرف عظیم است، خود خدا می ‌داند! فرمود قبل از اینکه خدا یک غضب بکند و یک بگیر و ببندی بکند، رحمتش را می ‌فرستد که نقشه بکشد که کجا رحیمانه و رئوفانه بگیر و ببند داشته باشد. رحمت خدا امام غضب اوست، نه رحمت خدا بیشتر از غضب اوست. بیشتر را که همه می ‌فهمند. کلّ این نقشه را رحمت می ‌کشد، پس ما غضبی به آن معنا در عالم نداریم؛ لذا فرمود: «وَ رَحْمَتِی وَسِعَتْ كُلَّ شَی‏ء». بنابراین این خدا مظهری دارد به نام پیغمبر. پیغمبرش هم باید این‌طور باشد. او هم همین‌طور بود. ▪️ فکاهی‌ها، گفتن‌ها، خنده کردن‌ها را اینها که یک قدر سیاسی محض‌ هستند، اصلاً طنزها را نمی ‌پذیرند. کسی را که گفتند، یک مسئول را به نقد کشیدن، چهار تا خنده کردن، این را اصلاً آن سیاسیون محض این کارها را نمی ‌کنند. این عرب خون‌ آشام و قهّار و قدّاره‌ بند مکه بعد از جریان بدر که کشته زیاد دادند، همین قدّاره ‌بندهای مکه تصمیم گرفتند خنده ممنوع، گریه ممنوع! کسی برای کشته‌ های بدر حق ندارد گریه کند! چرا؟ در جنگ اُحُد مشخص شد. می ‌گویند شما که گریه کردید، سبک می‌ شوید، نمی ‌توانید انتقام بگیرید.[8] یک عده را می ‌فرستادند که چه کسی دارد گریه می ‌کند و چه کسی گریه نمی‌کند. عبور کردند در خیابان‌ ها و کوچه ‌ها و کوی و برزن دیدند که صدای گریه از خانه‌ای می‌ آید، رفتند دیدند پیرزنی دارد گریه می‌ کند. اعتراض کردند که چرا گریه می ‌کنی؟ گفت من برای کشته‌ های بدرم گریه نمی ‌کنم. این شترم نیامده، من تمام زندگی ‌ام به همین شتر است،[9] این نیامده من دارم گریه می‌ کنم که او را عفو کردند، گفتند چون داری برای شتر خود گریه می ‌کنی، عیب ندارد. گریه بی‌ گریه! چرا؟ بعد گفتند نتیجه ‌اش در جنگ اُحُد روشن شد. جنگ احُد آمدند خیلی‌ ها را کشتند، دوباره برگردند با خنجر قلب حمزه را بشکافند، جگرش را در بیاورند، بدهند آن زن این جگر را بمکد، این برای چیست؟ «و ابن آکلة الاکباد»، نتیجه‌ آن است. گفتند خشم ما در جنگ اُحد روشن شد، وگرنه کشتید و رفتید، دوباره برگردید و از آن راه، تنها مربوط به (سلام الله علیه) نبود، برای اینکه دارد: «و ابن آکلة الأکباد»، معلوم می‌شود که چند نفر را این کار را کردند. این است! ▪️ آن که سیاسی محض است نه این طنزهای سیاسی و فکاهیات را قبول دارد، نه آن گریه‌ ها را قبول دارد تا انسان عقده ‌ای بار بیاید، فرمود چرا عقده؟ «اعدی عدوّ» تو همین عقده است! تو باش! وقتی هم که پیروز شد، صریحاً بگویید، رسماً اعلام بکنید «إذهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»، این می ‌ماند و ماند! اینکه مانده برای همین مانده است و این مانده برای همین است، این مانده برای همین است. [1]. الکافی(ط ـ الاسلامیه), ج1, ص429. [2]. سوره سجده، آیه22. [3]. سوره اعراف، آیه156. [4]. سوره انبیاء، آیه107. [5]. سوره انبیاء، آیه107. [6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏3، ص513. [7]. صحیفه سجادیه, دعای16. [8]. المغازی، ج‏1، ص121. [9]. المغازی، ج‏1، ص123. 📚 سوره مبارکه مزمل جلسه 4 تاریخ: 1398/01/24 🆔 @a_javadiamoli_esra